5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";24414814]Eli mikä on ratkaisuehdotuksesi? Jättää lapsi ilman ruokaa? Ottaa ero miehestä, joka ei kykene valvomaan yövuoron jälkeen?

Eipä auttanut taas yhtään.[/QUOTE]

Ei sun tartte miehestäsi erota. Mutta ymmärtää ja hyväksyä se, ettei mies kykene valvomaan ja se on asia joka rytmittää ja säätelee teidän perheen elämää. Se on asia jonka mukaan tehdään muut valiinat kaikissa tilanteissa! Hyväksyt siis sen tosiasian ettei mies kykene valvomaan yhtään ylimääräistä, etkä syytä yhteiskuntaa siitä!

Ja sitten tilanne kohtaisesti mietitte vaihtoehdot. Esim. syötät lapselle puuron ennen töihin lähtöä ja teet (tai miestekee ennen nukkumaanmenoa?) lapselle lautaselle leipiä,jugurttia/viiliä, naminamia tms käden ulottuville. Kyllä lapsi pärjää sen aikaa kun olet töissä tai mies nukkuu.

Mieheni työaika on 03-18 viitenä päivänä viikossa ja hän kyllä valvoo sairaan lapsen kanssa, jos on pakko. Ajaa työkseen raskaan liikenteen kulkuneuvoa, joten turvallisuudesta on kyse silläkin alalla. Työpäivät sisältävät toisinaan taukoja, joiden aikana ehtii rekassa nukkuakin lyhyitä nokosia, toisinaan taas ei ehdi edes kunnollisia kahvitaukoja pitää.

Ongelmaa en kyllä näe minäkään tuossa, että mies nukkui toisessa huoneessa. Olihan hän kuitenkin kotona ja lapsella mahdollisuus herättää isänsä.

[QUOTE="vieras";24414890]Olisit hankkinut jonkun hoitamaan lastas 4 tunniksi!!! Ihan varmasti olisit kerennyt jonkun löytää viikonlopun aikana.[/QUOTE]

Nukkumaan oltiin menossa, kun mitattiin lapsen kuume. Ei siinä mitään hoitajaa enää hommattu. Ja kuten kerroin, äidilleni soitin.

[QUOTE="vieras";24412309]Poikkeustilanne, ja minä kyllä haukkuisin tuossa tilanteessa miehen enkä Suomen melko joustavaa sairaan lapsen palkallisen hoidon mahdollistavan lainsäädännön. Kyllä aikuinen ihminen voi olla lapsen vuoksi yhden päivän vaikka pää alaspäin aidanseipäänä.[/QUOTE]

OOtko tehny yötyötä? Aika tiukkaa tekee pysytellä valveilla jos vielä useampi yö varsinkin edessä!

[QUOTE="aapee";24414861]Helppohan sinun on sanoa, kun olet saanut mukavasti yhteiskunnan apua. Minun äidilleni kukaan ei palkannut hoitajaa lapsille kotiin, vaan hänen piti kiikuttaa itse lapsensa tarhaan. Eikä siihen aikaan vielä ollut mitään iltapäiväkerhoja. Ihan itse suoriuduimme aamuisin kouluun ja iltapäivisin taas kotiin pieninä eka- ja tokaluokkalaisina. Ei näissä asioissa ole mitään ihmeellistä.

Eri asia on, kun alle kouluikäinen joutuu olemaan pitkät ajat 'yksin'. Voi olla, että olisi vain ihan hyvä, että joku tekisi lastensuojeluilmoituksen, niin saataisiin silloin ehkäpä hoitaja lapsille, jos vastaava tilanne vielä joskus tulee eteen. Mutta mitäs mammat siihen sanoo? Kun kerran sitä yhteiskunnan apua ei saa peräänkuuluttaa.[/QUOTE]

Juu helppoa se oli elämä täällä maalla puulämmitteisessä talossa yh:na kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa. Hoitajan sain kun oli lomittaja, työt alkoivat aamulla 4-7 aikaan ja illalla loppui 18-20 aikoihin. Kunnan ainoa vuorohoitopaikka on meiltä n 40 km päässä ja minä töissä tuossa naapurikunnassa jonka rajalla asumme (jossa ei ollut mitään vuorohoitomahdollisuutta). Olisin siis ajanut 80 pelkän hoitoonkuskaamisen vuoksi...

Ja ei munkaan äidille, eiiä hänenkään äidille kukaan palkannut hoitajaa kotiin. Eikä silloin saanut edes päiväkotipaikkaa. Ite se oli hoitaja palkattava, jos mieli töihin mennä.

Mutta oikeasti elämä on asennekysymys ja uskon että olen päässyt monessa asiassa helpommalla kun joku vähemmän vastoinkäymisiä kokenut!

Ja edelleen lapsesi ei ollut heitteillä, talossa oli yksi aikuinen kotona! Se oli hänen valintansa että nukkui!

• Tykkää
Reactions: tike
[QUOTE="aapee";24414924]Nukkumaan oltiin menossa, kun mitattiin lapsen kuume. Ei siinä mitään hoitajaa enää hommattu. Ja kuten kerroin, äidilleni soitin.[/QUOTE]

Mähän sanoinkin, että sä olisit ehtinyt selvittää varalle sen hoitajan jo vaikka heti perjantaina, kun toinen lapsesi sairastui ja edellisen sairaus kesti neljä päivää, eli oli odotettavissa toisenkin sairastavan ehkä pitkään. Rautalankaa:

Äiti perjantaina: "Voi että, Bertalla on kuumetta. Juuri kun Aapo parantui!"
Isä siihen: "Aapokin sairasti neljä päivää. Mitä jos Berttakin on pitkään sairas? Minulla on juuri yövuoro tulossa, ja sulla on pakollinen töihinmeno. Mites me hoidetaan maanantaiaamu, jos Bertta on edelleen kipeä? Sehän olisi vasta neljäs sairauspäivä."
Äiti: "Minäpä soitan X:lle ja y:lle, jos jompi kumpi voisi tulla silloin avuksi, jos tarvitsee"

Noin niinkuin yksinkertaistettuna ja maalaisjärjellä.

[QUOTE="vieras";24414798]Ai jaa, vai on hän hetken ollut kuumeetta... kas kun et aloituksessasi sitä maininnut? Lauantai-iltanako oli kuitenkin vielä? Ja kun sunnuntaiaamuna ei ollut, niin ajattelit taudin olevan ohi - vaikka sisarus on juuri hetkeä aiemmin sairastanut samaa (?) tautia 4 päivää?

Uskoo kuka haluaa. Tosiasiassa et vaan viitsinyt järjestää hoitajaa lapselle.[/QUOTE]

Ei minua sinun uskomisesi kiinnosta pätkääkään.

Esikoisen taudit ovat aina olleet lyhyempiä kuin kuopuksen, joten oletin hänen tälläkin kerralla selviävän parin päivän kuumeella, etenkin kun lauantaina lämpöä oli enää hivenen. Sunnuntaina näytti siis ilmiselvältä, että tauti oli selätetty.

[QUOTE="yötyöläinen";24414930]OOtko tehny yötyötä? Aika tiukkaa tekee pysytellä valveilla jos vielä useampi yö varsinkin edessä![/QUOTE]

Tottakai tekee tiukkaa pysytellä valveilla jos ei ole nukkunut kunnolla. Ihan samalla tavalla se on vaikeaa päivälläkin, jos ei yöllä saa nukuttua!

[QUOTE="vieras";24415008]Mähän sanoinkin, että sä olisit ehtinyt selvittää varalle sen hoitajan jo vaikka heti perjantaina, kun toinen lapsesi sairastui ja edellisen sairaus kesti neljä päivää, eli oli odotettavissa toisenkin sairastavan ehkä pitkään. Rautalankaa:

Äiti perjantaina: "Voi että, Bertalla on kuumetta. Juuri kun Aapo parantui!"
Isä siihen: "Aapokin sairasti neljä päivää. Mitä jos Berttakin on pitkään sairas? Minulla on juuri yövuoro tulossa, ja sulla on pakollinen töihinmeno. Mites me hoidetaan maanantaiaamu, jos Bertta on edelleen kipeä? Sehän olisi vasta neljäs sairauspäivä."
Äiti: "Minäpä soitan X:lle ja y:lle, jos jompi kumpi voisi tulla silloin avuksi, jos tarvitsee"

Noin niinkuin yksinkertaistettuna ja maalaisjärjellä.[/QUOTE]

Äidilleni soittelinkin tilanteesta ja hän mietti, että voisi tulla hätiin. Oli kuitenkin ehtinyt jo sopia muista menoista, kun näytti siltä, että lapset ovat paranemassa.

Ihan turha kuitenkaan takertua tähän yksittäistapaukseen. Äitini asuu satojen kilometrien päässä, joten ei hänkään kovin helposti avuksi pääse. Eikä ole edes suotavaa tartuttaa vanhaan ihmiseen kaikkia lasten virustauteja, sillä äidilleni ne tarttuvat kymmenen kertaa rankempina kuin lapsille.

[QUOTE="vieras";24415042]Oletit.

No se työlainsäädäntökin OLETTAA, että aikuiset ihmiset osaavat edes joitain asioita hoitaa ja järjestää ihan itse.[/QUOTE]

Kas, kun ei oleta päivävuorolaisten kohdalla samaa. Tässä on kyse tasa-arvoisesta kohtelusta.

[QUOTE="aapee";24415083]Kas, kun ei oleta päivävuorolaisten kohdalla samaa. Tässä on kyse tasa-arvoisesta kohtelusta.[/QUOTE]

Kyllä se onkin tasa-arvoista, silloin jos molemmat on yössä yhtäaikaa saikku tulee jommalle kummalle. Tai jos työajat menee päällekkäin. Harvoin esim aamuvuorosta kotiin ehtii, kun iltavuoroon pitää lähteä.

Mut en saa minäkään viikonloppuihin eikä mies minun arkivapaiden ajaksi saikkua jos lapsi on kipeä. Niin enkä niihin yövuoroihin, joita meillä tosin nykyisin harvoin, kun vaki yököt.

[QUOTE="aapee";24415083]Kas, kun ei oleta päivävuorolaisten kohdalla samaa. Tässä on kyse tasa-arvoisesta kohtelusta.[/QUOTE]

Miten niin ei oleteta? Kyllä meilläkin 3 päivän sairastamisen jälkeen on vaan pakko ottaa sitä palkatonta kun ei kipeää lasta voi päiväkotiin viedä.

No en kyllä ymmärrä yhtään.
Itse olisin tuossa tilanteessa raahannut patjan olkkariin lapsen lähelle tai pötkötellyt sohvalla sen 4 tuntia lapsen kaverina.
Ei tulisi mieleenkään mennä makkariin ovi kiinni nukkumaan ja jättää 5-vuotiasta yksinään.
Melko erikoiselta kuulostaa myös tuo, että lapsi ei USKALTANUT mennä isänsä luo kun pelkäsi tämän suuttuvan?

ei se minusta ollut yksin jos isä nukkui samassa asunnossa. itse en olisi edes tullut kotiin, jos isänsä olisi edes pari tuntia nukkunut olisin soittanut herran hereille. Kyllä sitä naisetkin jaksavat valvoa.

[QUOTE="huh";24415236]No en kyllä ymmärrä yhtään.
Itse olisin tuossa tilanteessa raahannut patjan olkkariin lapsen lähelle tai pötkötellyt sohvalla sen 4 tuntia lapsen kaverina.
Ei tulisi mieleenkään mennä makkariin ovi kiinni nukkumaan ja jättää 5-vuotiasta yksinään.
Melko erikoiselta kuulostaa myös tuo, että lapsi ei USKALTANUT mennä isänsä luo kun pelkäsi tämän suuttuvan?[/QUOTE]

No mutta kun ei voinut kun kissat ja lapsi olisivat häirinneet unia!

[QUOTE="vieras";24415268]Ihan tosissaan nyt: mikä työehtosopimus kieltää vuorotyöläiseltä sairaan lapsen hoitovapaan, kun puolisokin on työssäkäyvä???!!! Eikö oikeus ole jokaisella?[/QUOTE]

Palkallista lomaahan ei saa automaattisesti, moni työnantaja maksaa 3-4 päivästä palkkaa, mut se on sovittu juttu. Oikeus on olla palkattomalla sen 4 päivää jonka aikana järjestellään sairaan lapsen hoitoa, eikä vanhemmat saa olla yhtäaikaa kotona. Meniskä ap:n tapauksessa nyt niin, et mie ehtii yöstä kotiin, ennenkuin ap:lla töihin lähtö, ei mee siis päällekkäin. Ja perusrehellisenä ihmisenä ei uskalla olla saikulla. Varsinkinkin kun osa työkavereista tietää miehen tekevän välillä yötä. Suurin ongelma lienee ap:n työyhteisö. Ei meillä ainakaan ole ollut ogelma, vaikka joku ollut iltavuorosta saikulla, vaikka mies kotiutuukin jo 16 jälkeen. Iltavuoroon kun kuitenkin on melkein pakko tulla viimeistään klo 15, et hommat sujuu. Mielummin sit joku sijainen. Tai jos jonkun ukko ollu yön duunis, niin ei ole kukaan nurissu, vai on äiti jääny sairastalasta hoitamaan.

[QUOTE="vieras";24415099]Ja tietenkään sulla ei ole yhtään ystävää, tuttua, naapuria, opiskelijaa, sukulaista tai mll hoitajaa sataa kilometriä lähempänä itseäsi?[/QUOTE]

Ei ole. Ollaan muutettu töiden perässä pääkaupunkiseudulle, joten molempien suku asuu kaukana. Täällä asuvat tuttavat ovat kaikki työssäkäyviä ihmisiä.

ja jos 2 ihmisitä käy töissä, niin on aivan varmasi varaa palkata hoitaja kotin. tietty jos olette jotain harjoittelijoita molemmat, tai työkkärin tukityöllistettyjä, sitten ymmärrän että ei ole varaa.

aivan turhaa urputusta. Normaali aikuinen olisi torkkunut lapsensa kanssa, eikä ollut kuin pikkuvauva. Ihmetyyppi!!!

[QUOTE="vieras";24415184]Siis näyttäkää mulle se lainkohta, joka kieltää vuorotyöläistä olemasta sairaan lapsen hoitovapaalla jos puoliso on eri vuorossa töissä?[/QUOTE]

Työehtosopimuksessa on selvästi sanottu, että vanhemmat eivät saa olla yhtä aikaa kotona, jos toinen jää tilapäiselle hoitovapaalle alle 10 v lapsen sairauden takia.

[QUOTE="aapee";24415305]Ei ole. Ollaan muutettu töiden perässä pääkaupunkiseudulle, joten molempien suku asuu kaukana. Täällä asuvat tuttavat ovat kaikki työssäkäyviä ihmisiä.[/QUOTE]

Mutta pk-seudulla on suomen laajin tarjonta yksityisiä hoitopalveluita. Olis varmaan 20 eri firmaa joista olisitte voinu valita hoitajan lapselle kotiin.

Yhteistyössä