5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja toinen lääkäriäiti;24416010:
Mä olen ollut useemman kerran arkena normityöpäivän 8-16, päivystänyt 16-8 ja seuraava normityöpäivä 8-16 siihen päälle. Joskus saanut nukkua kunnolla, joskus max pari tunnin pätkää. Tämän jälkeen hakemaan lapset tarhasta, työmatka 45 km. Sitten tavalliseen tapaan ruuanlaitot sun muut. Voin kertoa ettei mitään ihan helppoa silloin kun unta ei ole saanut. Ja mistään ahneudesta ei ole suinkaan kyse vaan virkavelvollisuudesta, miljoona kertaa mieluummin olisin kotona perheen kanssa kuin jossain hikisessä päivystyskämpässä...

Mutta tota mä ihmettelen ettei mies muka pysy hereillä, ja sitten taas toisaalta kissat herättää. Samoin sitä että ap on niin vastuullisessa työssä että on pakko olla palaverissa mutta palkka on niin huono ettei ole varaa palkata lastenhoitajaa pariksi tunniksi. Miehenkin luulisi saavan ihan kivat yölisät kuitenkin...

Senkus ihmetttelet. On kyllä huomattu, ettei lääkäreiltä riitä ymmärrytä kovinkaan moneen asiaan.

Minä en ole puhunut vastuullisesta työstä mitään. Sanoin vain, että minulla oli tärkeä palaveri, josta ei voinut olla pois, enkä olisi lain mukaan muutenkaan saanut olla pois. Sen olen myös huomannut, että lääkärit ja muut isotuloiset eivät tajua mitään pienituloisten elämästä, joten ihan turha arvostella sitä.

[QUOTE="vieras";24416587]No minä en ilmeisesti osaa tulkita tuota lakia oikein, kun minä en osaa lukea sitä niin, että hoitovapaata saa vain jos työvuorot menevät päällekäin.[/QUOTE]

Et näköjään osaa, mutta me muut osaamme.

[QUOTE="vieras";24415616]Ei sun tartte sitä tessiä kaivaa, riittää kun kerrot mikä tes niin voin kaivaa itse!!![/QUOTE]

Tässä on ote TES:stamme.

16 § Tilapäinen hoitovapaa
Työntekijällä on oikeus saada alle kymmenvuotiaan tai vammaisen tai pitkäai-kaissairaan lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan alle kymmenvuotiaan tai vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen sairastuessa äkillisesti lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoito-vapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalen-terijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen ar-vioidusta kestoajasta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työn-tekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.
Soveltamisohje: Työntekijällä ei ole oikeutta tilapäiseen hoitova-paaseen, jos toinen vanhemmista on kotona, ellei kotona oleva vanhempi ole sidoksissa sellaiseen toimintaan, joka estää lapsen päivittäisen hoitamisen tai ellei hän ole muutoin kykenemätön hoi-tamaan lasta. Molemmat vanhemmat voivat käyttää tilapäistä hoi-tovapaata yhteensä enintään neljä työpäivää lapsen saman sai-raustapauksen yhteydessä. Tilapäinen hoitovapaa voidaan siten jakaa esim. siten, että saman päivän aikana lasta voi hoitaa aa-mupäivällä toinen vanhempi ja iltapäivällä toinen vanhempi, jos se on vanhempien töiden järjestelyn kannalta tarkoituksenmukaista.
Oikeus vapaaseen on lapsi- ja sairauskohtainen. Toisen lapsen sairastuessa tai lapsen sairastuessa toiseen sairauteen, on uusi tilapäisen hoitovapaan jakso käytettävissä. Sairaus todetaan sa-moin kuin työntekijän oma sairaus. Työntekijän on tarvittaessa esitettävä selvitys myös siitä, että tilapäisellä hoitovapaalla on ol-lut kerrallaan vain toinen lapsen vanhemmista.
Pykälä ei koske vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vam-masta tai sairaudesta aiheutuvaa tavanomaista hoitoa. Sen sijaan tilapäistä hoitovapaata koskevat sopimusmääräykset koskevat myös alle 16-vuotiaiden vammaisten tai pitkäaikaissairaiden las-ten äkillistä sairastumista esimerkiksi nuhakuumeeseen.

Yhteistyössä