5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinä mielessä vika on kyllä miehessä, että hänellä on synnynnäisesti suuri unentarve. Kyllä minäkin olen pahalla päällä, jos en saa nukkua rättiväsyneenä. Raskas työ vaatii myös veronsa. On ihan eri asia tehdä kotain kevyttä toimistotyötä kuin fyysisesti raskasta työtä.

En jaksaisi minäkään valvoa yövuoron jälkeen. Syytän edelleen lainsäädäntöä.

Täälläkin sitä mieltä että kyllä tässä on nyt viturallaan isän asenne eikä työnlainsäädäntö. Yhden neljä tuntia voi kyllä nukahtamistaan pitkittää kuka tahansa, tai vaihtoehtoisesti mennä lapsen kanssa sohvalle lepäilemään. Erikoistilanteet vaativat joustoa perheen muiltakin osapuolilta.

Tuohon pelkojuttuun kiinnittäisin vielä erityisesti huomiota ja koettaisin lyötää syytä ja tapoja muuttaa tilannetta.

No en kyllä ymmärrä mikä tossa ongelma. Kuitenkin jo 5-vuotias kyseessä ja isä kotona vaikkakin nukkumassa. Eikö tuon ikäinen nyt muutaman tunnin pärjää itsekseen leikkimässä sisällä ja jos jotain hätää tulee niin sit menee herättämään isän. Isä nukkuu sit lisää kun äiti palaa töistä kotiin. Eri juttu jos kyseessä joku 2-3-vuotias jota ei voi jättää vahtimatta.

[QUOTE="vieras";24412461]Niin ymmärsitkö sä nyt että tämä isä oli töissä? Kyllä sitä raskaan yövuoron jälkeen väsymys on varmasti potenssiin kymmenen verrattuna kotona vietettyyn vaikkakin vähillä unilla menneeseen yöhön.[/QUOTE]

No töihinhän minäkin menemään sen nukkumattoman yön jälkeen ja olemaan täyden 8h työpäivän. En minä voi soittaa töihin ja sanoa, että taapero itki hampaitaan koko yön, niin jäänpä tänään nukkumaan...

[QUOTE="xyz";24412473]Täälläkin sitä mieltä että kyllä tässä on nyt viturallaan isän asenne eikä työnlainsäädäntö. Yhden neljä tuntia voi kyllä nukahtamistaan pitkittää kuka tahansa, tai vaihtoehtoisesti mennä lapsen kanssa sohvalle lepäilemään. Erikoistilanteet vaativat joustoa perheen muiltakin osapuolilta.

Tuohon pelkojuttuun kiinnittäisin vielä erityisesti huomiota ja koettaisin lyötää syytä ja tapoja muuttaa tilannetta.[/QUOTE]

Ellen olisi lintsannut töistä, niin lapsi olisi joutunut olemaan 'yksin' 8 tuntia. Tämä poikkeustilanne saattaa kestää vaikkapa viikon verran. Ei keneltäkään työssäkäyvältä voi vaatia niin pitkään valvomista ja samaan aikaan työssä suoriutumista.

[QUOTE="vieras";24412482]No en kyllä ymmärrä mikä tossa ongelma. Kuitenkin jo 5-vuotias kyseessä ja isä kotona vaikkakin nukkumassa. Eikö tuon ikäinen nyt muutaman tunnin pärjää itsekseen leikkimässä sisällä ja jos jotain hätää tulee niin sit menee herättämään isän. Isä nukkuu sit lisää kun äiti palaa töistä kotiin. Eri juttu jos kyseessä joku 2-3-vuotias jota ei voi jättää vahtimatta.[/QUOTE]

Näköjään lapsi oli pärjännyt ihan hyvin. Onneksi oli tällä kerralla esikoinen kyseessä. Kuopuksen kanssa oli ollut tilanne paljon pahempi.

Oletko tosissasi??????????????? Jos kotona on kuumeinen lapsi, niin kuitenkin varmaan aika väsynyt on lapsikin. Isä olisi voinut käydä sohvalle pötköttämään lapsen katsoessa televisiota. Olisi torkkunut siinä vähän ja mennyt sitten nukkumaan sinun tultua kotiin.

Mutta kyllä itse ainakin neljän tunnin aikana olisin tarjonnut kuumeiselle lapselle ainakin juotavaa, ehkä vähän syötävääkin.

Ihan uskomatonta, että isä priorisoi oman unensa sairaan lapsen hoitamista tärkeämmäksi.
Mutta jotain kertoo myös se, että lapsi ei USKALLA herättää isäänsä. Jos suhde isään on kunnossa, niin ei lapsi pelkää isän herättämistä.

No, itse yötyötä tekevänä pärjään vähillä yöunilla...ja olen edellisten kanssa ihan samaa mieltä siinä, että eihän lapsi ollut YKSIN kotona, ja varmasti olisi herättänyt isänsä, jos hätä olisi ollut. Ja tuskin isä siitä kimpaantunut olisi.

Itse nukun parisen tuntia ennen töihin lähtöä, eli klo 23-01 ja sitten aamusta n. klo 6-10, jos mies menee iltavuoroon. Paitsi viikonloppuisin tulen aamulla vasta klo 8 töistä, joten unet jää lyhyemmiksi.

olenko ainoa joka ap:n lisäksi näkee tuossa ongelman? Että yövuoron tekijäkö ei tarvitse unta? Nyt lapsi pärjäsi, koska oli jo iso mutta pienempi ei olisi pärjännyt, varsinkin jos olis kovasti sairaana.

[QUOTE="Tintti";24412551]
Ihan uskomatonta, että isä priorisoi oman unensa sairaan lapsen hoitamista tärkeämmäksi.
Mutta jotain kertoo myös se, että lapsi ei USKALLA herättää isäänsä. Jos suhde isään on kunnossa, niin ei lapsi pelkää isän herättämistä.[/QUOTE]

Tottakai lapsi pelkää, kun isä on vihainen, jos hänet herätetään kesken unien. Minä en asialle mitään voi. Eikä voi isäkään mitään väsymykselleen, joka sitten purkautuu ikävänä tiuskimisena. Jos hän saisi nukkua työvuoron jälkeen kunnon unet, niin eipä olisi tätäkään ongelmaa.

[QUOTE="vieras";24412630]olenko ainoa joka ap:n lisäksi näkee tuossa ongelman? Että yövuoron tekijäkö ei tarvitse unta? Nyt lapsi pärjäsi, koska oli jo iso mutta pienempi ei olisi pärjännyt, varsinkin jos olis kovasti sairaana.[/QUOTE]

No en onnistu tuossa ongelmaa näkemään, syystä että sitä se vaan pienten lasten kanssa on... kuukaudesta toiseen parin tunnin yöunilla on ihan koti(tai työ-) äidin arkea, joskus niiden isienkin pitää vaan tehdä osansa.

ehkä lapsi pelkää isän herättämistä siksi, koska mahdollisesti isä on olllut vihainen jos ei ole lasten metelöinniltä saanut nukkua yövuoron jälkeen, silloin kun äitikin on kotona. Mutta eihän siitä saa kimpaantua palstalaisten mielestä. Lapset on lapsia jne...

No, itse yötyötä tekevänä pärjään vähillä yöunilla...ja olen edellisten kanssa ihan samaa mieltä siinä, että eihän lapsi ollut YKSIN kotona, ja varmasti olisi herättänyt isänsä, jos hätä olisi ollut. Ja tuskin isä siitä kimpaantunut olisi.

Itse nukun parisen tuntia ennen töihin lähtöä, eli klo 23-01 ja sitten aamusta n. klo 6-10, jos mies menee iltavuoroon. Paitsi viikonloppuisin tulen aamulla vasta klo 8 töistä, joten unet jää lyhyemmiksi.

Suurin osa kyllä tuntuu olevan sitä mieltä, että isän pitäisi valvoa. Et näköjään ymmärrä myöskään sitä, että kaikki eivät pärjää vähillä yöunilla. Kiva niille, jotka pärjäävät.

No sitä se pienen lasten vanhemman elämä nyt vaan on, että aina ei saa nukkua riittävästi.
En ymmärrä yövuoron jälkeen valvominen eroaa siitä, että valvotun yön jälkeen joutuu lähtemään töihin.
Mutta silti se on aivan normaalia. Sellaista se on kun on lapsia... aina ei saa nukuttua vaikka väsyttäisi.

[QUOTE="aapee";24412640]Tottakai lapsi pelkää, kun isä on vihainen, jos hänet herätetään kesken unien. Minä en asialle mitään voi. Eikä voi isäkään mitään väsymykselleen, joka sitten purkautuu ikävänä tiuskimisena. Jos hän saisi nukkua työvuoron jälkeen kunnon unet, niin eipä olisi tätäkään ongelmaa.[/QUOTE]

anteeksi nyt, mutta on se saatana jos aikuinen ihminen pysty olemaan 4h hereillä työvuoron jälkeen! Tuo tilannehan oli jo eilen tiedossa niin miksi mies ei nukkunut eilen pidempään että olisi jaksanut valvoa?? Itselläni on myös suuri unen tarve, mutta terve ihminen pystyy valvomaan vaikka vuorokauden putkeen, ei se kivaa ole mutta pystyy!!

[QUOTE="aapee";24412664]Suurin osa kyllä tuntuu olevan sitä mieltä, että isän pitäisi valvoa. Et näköjään ymmärrä myöskään sitä, että kaikki eivät pärjää vähillä yöunilla. Kiva niille, jotka pärjäävät.[/QUOTE]

Hei, mun mies ei meinaa pärjätä MILLÄÄN yöunilla, mikään ei ole tarpeeksi. Mutta jos on kyse poikkeustilanteesta, eikä toistuvasta elämänmenosta, niin ajattelisin, että aikuinen jaksaa kyllä. Antaisin miehen nukkua sitten varastoon untaan....

Meillä asuva vetelee siis vähintään 9-9.5 h yössä unta, ja mielellään päiväunet siihen päälle....joten täysin ihmistyypistä kiinni kai tuokin unentarve.

Tai sitten mummoni sanonta "Uni unta ruokkii" pätee miehiin ;)

Hei oikeasti te syyllistävät äidit taas! Toiset tarvitsevat unta yövuoron jälkeen ja piste! Itse sen tiedän kun sairaanhoitajana 3-vuorotyötä teen. On ihan eri asia valvoa yö vauvan kanssa kuin 30 potilaan kanssa hoitaen tiputukset ym. Yön jälkeen on ihan poikki ja jos sitten pitäisi vielä valvoa kotonakin niin hulluksi siinä tulee. Se väsymys kun on humalaa vastaava tila. Ja täällä aina naureskellaan väsyneiden äitien tekemiä mokia. Mitäs jos sen mokan tekee esim. väsynyt sairaanhoitaja...ei enää naurata ketään!!! On siis aivan eri asia valvoa kotona kuin töissä/ olla väsynyt kotona kuin töissä!!!

meillä on 5v ja 6v lapsi ja meillä nämä lapsoset pystyisivät hyvin olemaan juuri noin, että katsovat lastenohjelmia ja tietävät tulla herättämään.osaavat tehdä voileipää ja ottaa juotavaa. osaisivat myös tulla makoilemaan viereen jos väsyttäisi. meillä näin ei ole tarvinnut tehdä, mutta kyllä sen 4h pärjäisivät.

Kun odotin kolmatta ( on nyt 3kk vanha 9 ja olin joskus väsymyksestä aivan raato ja tein 3-vuorotyötä. Vapaapäivinä lapset olivat aina kotona ( tietysti ) niin aamuisin kyllä nukuin väsymystä pois ja lapset katselivat televisiota. tulivat kyllä sanomaan jos apua tarvitsivat. kyselin joskus tätä täällä palstallakin, että teenkö oikein kuin nukun ja kaikkien mielestä asia oli ok. Eli siis raskaana olevalle tämä on ok. mutta työssä käyvälle miehelle ei. Asia olisi ihan eri, jos kyseessä olisi taapero tai alle 5-vuotias lapsi.

Nukkuuko mies millaset unet ennen yövuoroa? Normaalit? Jos meinaan herää kunnon unila ennen yövuoroa, kuten normaalia päivätyötä tekevätkin, pitäis kyllä jaksaa valvoa se neljä tuntia töiden jälkeen. Vai onko vuoro jotenkin poikkeuksellisen pitkä? En minäkään heti mee nukkuu, kun töistä tulen vaikka olisin nukkunu vaan pari tuntia edellisenä yönä. Välillä on tullu valvottua kaks vuorokautta putkeen ja siihen sisältyy vielä kaks normaali työpäivää. Ihminen venyy kyllä ja lapsen takia etenkin pitää vaan pusertaa ittestä kaikki irti. Toi lapsen pelko on todella huolestuttavaa..

• Tykkää
Reactions: tike ja Kurmeli
meillä on 5v ja 6v lapsi ja meillä nämä lapsoset pystyisivät hyvin olemaan juuri noin, että katsovat lastenohjelmia ja tietävät tulla herättämään.osaavat tehdä voileipää ja ottaa juotavaa. osaisivat myös tulla makoilemaan viereen jos väsyttäisi. meillä näin ei ole tarvinnut tehdä, mutta kyllä sen 4h pärjäisivät.

Lainaus siis ylempää, tätähän minäkin yritin sanoa. Että varmasti pärjäävät, jos kotona on joku aikuishenkilö edes läsnä, vaikkakin nukkuisi. Joten en siis ymmärtänyt, mikä tuossa isän nukkumisessa oli kamalaa?

No jos lapsi kerran niin hyvin pärjää, niin miksi sitten syyttää työlainsäädäntöäkään...
Jos taas kipeä 5-vuotias tarvitsisi aikuisen hoitoa, niin sitten sen tekee kotona oleva aikuinen.
Minusta tämän viestin "ongelma" oli se, että mies nukkui suljettujen ovien takana ja lapsi ei uskaltanut häntä herättää.

Lainaus siis ylempää, tätähän minäkin yritin sanoa. Että varmasti pärjäävät, jos kotona on joku aikuishenkilö edes läsnä, vaikkakin nukkuisi. Joten en siis ymmärtänyt, mikä tuossa isän nukkumisessa oli kamalaa?

No jos kerrran NOIN hyvin lapset pärjää yksikseen, niin silloinhan mitään ongelmaa ei varmaan ole lainsäädännössäkään... Joidenkin mielestä taas suljettujen takana nukkuva vanhempi ei välttämättä tarjoa riittävää huolenpitoa...

Ei hyvänen aika teidän kanssa. Te, jotka miehen nukkumisesta motkotatte, ette taida tietää yötyöstä mitään. Ainahan sitä pakon edessä valvokilla joutuu asioita hoitamaan ja olemaan vähemmillä unilla. Mutta se kostautuu. Itse teen pääsääntöistä yötyötä ja en todellakaan jaksaisi valvokilla sairasta lasta hoitaa, vaikka haluaisin. Meillä sairaan lapsen hoito on järjestetty aina niin, että mies tekee tunteja sit takaisin tai ottaa pekkasen. Minä saan nukkua.
Esim. nyt tein illan ja perään 2 aamua, sitten 7 yön putki päättyi tänä aamuna. En todellakaan olisi jaksanut valvoa päivällä lapsen kanssa vaikka olisin halunnut. Onneksi mun lapset on nyt jo niin isoja ettei tarttekaan.
Te jotka sanotte, et ois köllötelly sohvalla tai menny illasta nukkumaan niin tiedoksi vaan et ei se köllöttely korvaa kunnon unta. ja kun tiettyyn asti valvoo, ei uni enää tule välttämättä. Jos minä joutuisin valvokilla päivälläkin valvomaan niin siinä kärsisi potilasturvallisuus. Ei ole niin skarppina kun pitäisi. Lisäksi vuoron aikana ajan noin 100km joten saattas olla vaarassa muutkin autoilijat kun väsyneenä ajaa.
Eli toisin sanoen systeemi on osaltaan mätä. Toisaalta säännöllistä yötä tekevän perheessä voi ja pitää osata varautua ko tilanteisiin. Meillä se tarkoitti sitä että mies joustaa ja hyvin meni.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Ei ole todellista! 5-vuotias on aivan liian pieni olemaan yksin sairaana vaikka olisikin aikuinen samassa asunnossa muttei läsnä!
En voi ymmärtää! Entä jos lapsen kuume olisi noussut korkeammalle, tullut esim. kuume kouristuksia tai hän olisi saanut päähänsä tehdä vaikka leipää ja veitsen kanssa toheloinut jne.
Tilanne ei millään tavalla vastaa lapsen turvallista oloa! Lastensuojelu ilmoituksen tekisin jos tietäisin lähipiirissä tälläista olevan. Työskentelen itsekin lastensuojelu puolella enkä tosiaankaan ole ylireagoiva, sillä kohtaan työssä jos jonkinlaista.
Mutta siinä nähdään taas, työ menee kaiken edelle, säälittävää sanoisin..

Yhteistyössä