5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos se suljettu ovi oli tässä se pointti, niin olisihan se isä voinut pitää oven auki. Kyllä varmasti lapsi isänsä olisi uskaltanut herättää jos olisi tullut tarvetta. Luulen, että tässä se "pelko" on ollut siinä, että lapsi tietää isän olleen töissä ja väsyneenä kärttyinen (mitä muuten minäkin olen väsyneenä ja lapsetkin tietävät sen ) eli lapsi tietää, että turhaa ei kannata isää herättää. Tosin tuon ikäisen on ehkä vaikea vielä määritellä mikä on turha herätys ja mikä ei, mutta meillä ainakin osaisivat tulla herättämään jos jotain apua tarvitsisivat. Ehkä tuo "pelkää " oli väärä sana ap:ltä

Ei hyvänen aika teidän kanssa. Te, jotka miehen nukkumisesta motkotatte, ette taida tietää yötyöstä mitään. Ainahan sitä pakon edessä valvokilla joutuu asioita hoitamaan ja olemaan vähemmillä unilla. Mutta se kostautuu. Itse teen pääsääntöistä yötyötä ja en todellakaan jaksaisi valvokilla sairasta lasta hoitaa, vaikka haluaisin. Meillä sairaan lapsen hoito on järjestetty aina niin, että mies tekee tunteja sit takaisin tai ottaa pekkasen. Minä saan nukkua.
Esim. nyt tein illan ja perään 2 aamua, sitten 7 yön putki päättyi tänä aamuna. En todellakaan olisi jaksanut valvoa päivällä lapsen kanssa vaikka olisin halunnut. Onneksi mun lapset on nyt jo niin isoja ettei tarttekaan.
Te jotka sanotte, et ois köllötelly sohvalla tai menny illasta nukkumaan niin tiedoksi vaan et ei se köllöttely korvaa kunnon unta. ja kun tiettyyn asti valvoo, ei uni enää tule välttämättä. Jos minä joutuisin valvokilla päivälläkin valvomaan niin siinä kärsisi potilasturvallisuus. Ei ole niin skarppina kun pitäisi. Lisäksi vuoron aikana ajan noin 100km joten saattas olla vaarassa muutkin autoilijat kun väsyneenä ajaa.
Eli toisin sanoen systeemi on osaltaan mätä. Toisaalta säännöllistä yötä tekevän perheessä voi ja pitää osata varautua ko tilanteisiin. Meillä se tarkoitti sitä että mies joustaa ja hyvin meni.

Toisaalta minä olen joskus päivystänyt koko viikonlopun sairaalalla (saattanut saada nukuttua muutaman tunnin, tai sitten en, siitä riippuen paljonko potilaita on ollut). Pahimmillaan olen päivystyksestä tullut hoitamaan lapsia. Elämä pienten lasten kanssa on joskus raskasta...
Potilasturvallisuutta taas en myönnä koskaan vaarantavani. Kyllä siinä sellainen määrä adrenaliinia erittyy, kun potilasta kärrätään ensiapuun, että väsymys unohtuu

No joo...eiköhän se toipilas nyt voi vaikka katspa ihan luvan kanssa sitä telkkaa . Ton ikäinen kyllä pärjää ja voi herättää isänsä jos on koku hätänä...ja voishan se isä nukkua vaikka sohvalla tai jotain...siinäö lapsen vieressä. Kyllä mä olen ainaki nukkunut joskus päikkärit ja viisivuotias on ollut yksin hereillä. Ja niin on varmaan moni muukin.

[QUOTE="Tiina";24412934]Ei ole todellista! 5-vuotias on aivan liian pieni olemaan yksin sairaana vaikka olisikin aikuinen samassa asunnossa muttei läsnä!
En voi ymmärtää! Entä jos lapsen kuume olisi noussut korkeammalle, tullut esim. kuume kouristuksia tai hän olisi saanut päähänsä tehdä vaikka leipää ja veitsen kanssa toheloinut jne.
Tilanne ei millään tavalla vastaa lapsen turvallista oloa! Lastensuojelu ilmoituksen tekisin jos tietäisin lähipiirissä tälläista olevan. Työskentelen itsekin lastensuojelu puolella enkä tosiaankaan ole ylireagoiva, sillä kohtaan työssä jos jonkinlaista.
Mutta siinä nähdään taas, työ menee kaiken edelle, säälittävää sanoisin..[/QUOTE]

Ai että ihan lastensuojeluilmoitus! Voi apua! Miten vauvoina te pidätte 5-vuotiasta. On ihan eri asia jos lapsi on toipilas ja pientä lämpöilyä kuin, että lapsi on 40 asteen kuumeessa. Eiköhän kaikissa perheissä opeteta, että veitseen ei kosketa jne jne. 5-vuotias ei ole mikään idiootti eikä meillä ainakaan koskisi teräviin asioihin tai lähtisi ulos.

Nyt en enää ihmettele yhtään kun eskariryhmässä kehuttiin miten hienosti poikani osaa voidella leivän. Sanoin, että kai hän osaa kun en ole pariin vuoteen enää kovinkaan useasti hänelle leipää voidellut. Olivat ihan innoissaan ja kehuja sain. Itse ihmettelin vaan, että eikös tuo nyt ole ihan normaalia. Samoin saksilla leikkaamine, perunoiden kuoriminen ym ym.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri ja äiti;24412961:
Toisaalta minä olen joskus päivystänyt koko viikonlopun sairaalalla (saattanut saada nukuttua muutaman tunnin, tai sitten en, siitä riippuen paljonko potilaita on ollut). Pahimmillaan olen päivystyksestä tullut hoitamaan lapsia. Elämä pienten lasten kanssa on joskus raskasta...
Potilasturvallisuutta taas en myönnä koskaan vaarantavani. Kyllä siinä sellainen määrä adrenaliinia erittyy, kun potilasta kärrätään ensiapuun, että väsymys unohtuu

Niin, me ihmiset ollaan erilaisia. Mutta minä en 7 yön putkea jaksa, jos en nuku kunnolla. Väliaikaisesti jaksaa mutta ei pidemmän päälle. Kyllä osa munkin työkavereista nukkuu vaan 8-12 valvokilla. Toiset nukkuu aamusta iltaan. Minusta ehkä pahin ongelma on nimenomaan se autolla ajaminen. Väsyneenä ajaminen vastaa rattijuoppoutta. Ja me kun tehdään lähes aina se 7 yötä putkeen, eikä ole todellakaan mahdollisuutta työaikana levätä. Aina ei ehdi edes taukoa pitää.
Ap:n perheen kannattaa varmaan vastaisen varalle miettiä ratkaisuja jos mies jatkaa yötyötä. Meillä ainakin minun yötyö on vaatinut joustoa perheeltä. Nukkumisen suhteen mulla ei ole ongelmaa. Lasten melut ei haittaa, nukun kuin tukki kun pään tyynyyn painan. Mutta muutoin lasten hoidossa mies on ollut korvaamaton. Toki olen välillä joutunut valvomaan valvokin aikana, mutta max yhtenä päivänä tai vapaan alkaessa.

Tilanne on siis se, että ensin meillä sairastui toinen lapsi, jonka kanssa olin kotona viime viikolla neljä päivää. Toinenkin lapsi sairastui perjantaina. Sunnuntaina hänellä oli kuumetta vielä yli 38 astetta, joten häntä ei voinut viedä hoitoon.

Itse jouduin menemään aamulla töihin tärkeään palaveriin. Mies kotiutui töistä aamulla aikaisin yövuoron jälkeen. Laitoin kotiin jäävälle 5 v toipilaalle aamupalan valmiiksi ja kerroin tulevani takaisin antamaan päiväruoan. Lapsi jäi katselemaan lastenohjelmia.

Palaverin jälkeen lähdin ilman lupaa töistä eli lintsasin, koska en voi noin pientä lasta pitää yhtään pidempään heitteillä ja vailla huolenpitoa. Mies oli nukkunut koko tuon ajan, kun olin töissä makuuhuoneessa ja ovi oli kiinni. Kerran mies oli kuulemma herännyt juomaan vettä. Lapsi ei uskalla herättää isäänsä, kun pelkää tämän olevan vihainen. Sanoin kyllä, että saa herättää, jos on jokin hätä, eikä isi ole vihainen. Lapsi oli katsonut siis neljä tuntia lastenohjelmia yksinään. Onneksi oli edes televisio lapsenvahtina.

En syytä tästä miestä, ymmärrän, ettei hän jaksa valvoa raskaan yövuoron jälkeen. Syytän tilanteesta lainsäädännön porsaanreikiä, joka ei salli yövuorossa olevalle vapaata sairaan lapsen hoitamiseksi. Ei kukaan normaali ihminen jaksa montaa vuorokautta hoitaa sairasta lasta ja tehdä töitä nukkumatta. Parin tunnin unet illalla eivät riitä mihinkään.

Miksi äiti ei jäänyt kotiin??? Oli tärkeämpi mennä palaveriin kuin oma kipeä lapsi???

Äkillisesti sairastuneen lapsen hoitovapaa: Sehän on ensisijaisesti tarkoitettu lapsen HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Eikö mummoa, pappaa, serkkua tms. saanut hoitamaan tätä sairasta lasta?
Eka lapsi ollu sairaan jo sen lain salliman neljä päivää. Ja äiti käyttänyt --> asia ok. Toinen lapsi sairastuu perjantaina (hoitovapaa nollautuu kun kyseessä on eri lapsi). Vapaata on maanantaihin (4 kalenteripäivää) joista tuo neljäs on palkaton. Koska isä on ollut yövuorossa käsittääkseni hänen ei ole kykenevä hoitaan. Niin silloin äiti olis voinut jäädä kotiin.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
anteeksi nyt, mutta on se saatana jos aikuinen ihminen pysty olemaan 4h hereillä työvuoron jälkeen! Tuo tilannehan oli jo eilen tiedossa niin miksi mies ei nukkunut eilen pidempään että olisi jaksanut valvoa?? Itselläni on myös suuri unen tarve, mutta terve ihminen pystyy valvomaan vaikka vuorokauden putkeen, ei se kivaa ole mutta pystyy!!

Kuume nousi vasta illalla, joten tilanne ei ollut tiedossa. Jouduin lisäksi herättämään miehen iltapäivällä kesken unien omien menojeni takia edellisenä päivänä.

jos se suljettu ovi oli tässä se pointti, niin olisihan se isä voinut pitää oven auki. Kyllä varmasti lapsi isänsä olisi uskaltanut herättää jos olisi tullut tarvetta. Luulen, että tässä se "pelko" on ollut siinä, että lapsi tietää isän olleen töissä ja väsyneenä kärttyinen (mitä muuten minäkin olen väsyneenä ja lapsetkin tietävät sen ) eli lapsi tietää, että turhaa ei kannata isää herättää. Tosin tuon ikäisen on ehkä vaikea vielä määritellä mikä on turha herätys ja mikä ei, mutta meillä ainakin osaisivat tulla herättämään jos jotain apua tarvitsisivat. Ehkä tuo "pelkää " oli väärä sana ap:ltä

Ovea ei voi pitää sen takia auki, kun muuten kissat herättäisivät isän. Samasta syystä isä ei voi nukkua sohvalla tai patjalla muissa huoneissa. Lisäksi lapsi touhuaa sen verran, ettei samassa huoneessa nukkumisesta tulisi välttämättä mitään.

Mä oon joskus joutunut olee lapsen kanssa 2vko kotona lääkärin määräyksestä,onneksi pomo jousti ja maksoi jopa palkan koko tuolta ajalta.
Onko ap:n pomo tietoinen miehen työvuoroista vai kuinka?

Miksi äiti ei jäänyt kotiin??? Oli tärkeämpi mennä palaveriin kuin oma kipeä lapsi???

Äkillisesti sairastuneen lapsen hoitovapaa: Sehän on ensisijaisesti tarkoitettu lapsen HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI. Eikö mummoa, pappaa, serkkua tms. saanut hoitamaan tätä sairasta lasta?
Eka lapsi ollu sairaan jo sen lain salliman neljä päivää. Ja äiti käyttänyt --> asia ok. Toinen lapsi sairastuu perjantaina (hoitovapaa nollautuu kun kyseessä on eri lapsi). Vapaata on maanantaihin (4 kalenteripäivää) joista tuo neljäs on palkaton. Koska isä on ollut yövuorossa käsittääkseni hänen ei ole kykenevä hoitaan. Niin silloin äiti olis voinut jäädä kotiin.

Sepä se. Koska isä oli kotona, niin minä en voi samaan aikaan jäädä hoitamaan sairasta lasta. Pykälien mukaan isä on kykenevä hoitamaan sairasta lasta yövuoron jälkeen. Siitähän minä tässä olen koko ajan purnannutkin.

Jos isä olisi ollut päivävuorossa, niin olisin voinutkin jäädä kotiin ihan luvan kanssa. Ja meillä on muuten neljä palkallista päivää, kun hoitaa sairasta lasta.

[QUOTE="vieras";24413101]Mä oon joskus joutunut olee lapsen kanssa 2vko kotona lääkärin määräyksestä,onneksi pomo jousti ja maksoi jopa palkan koko tuolta ajalta.
Onko ap:n pomo tietoinen miehen työvuoroista vai kuinka?[/QUOTE]

Pomo ei ole tietoinen, mutta kateelliset työkaverit saattavat olla ja käräyttää. Ensi kerralla taidan valehdella kaikille ja jään ilman omantunnon tuskia kotiin vaikkapa sitten 8 päiväksi putkeen. Voi tosin olla, ettei työpaikka sillä menolla ole kovin pitkäikäinen.

[QUOTE="aapee";24412664]Suurin osa kyllä tuntuu olevan sitä mieltä, että isän pitäisi valvoa. Et näköjään ymmärrä myöskään sitä, että kaikki eivät pärjää vähillä yöunilla. Kiva niille, jotka pärjäävät.[/QUOTE]
Yksi päivä - herttinen, Ei nyt puhuta kai viikkojen valvomisesta?

Senkus puollat miestäsi, mutta onhan tuo nyt ihan lapsen omaista kitinää aikuiselta ihmiseltä. Lapsien kanssa tulee tilanteita jolloin valvotaan. Harvalle se sopii, jotkut jaksaa paremmin, jotkut huonommin. MUTTA YKSI PÄIVÄ. HALOO...

totaaa... ensinnäkin saikkua saa kyllä, mut tietty jos lääkärille kertoo et jompikumpi vanhemmista on kotona niin sit ei varmaan. Mikä pakko sen ap:n oli pakko kertoa? Ei se lääkäri tiiä kuka kotona on vai onko kukaan!

Tottakai miehen pitää saada nukkua yövuoron jälkeen. Lapsi ei kuitenkaan ollut yksin, jos isä kerran oli kotona. Ainoastaan kalskahtaa korvaan, että lapsi ei olisi uskaltanut herättää omaa isäänsä. Lapsiperheessä ei kuitenkaan aina voi vaatia, että täytyy saada ne tietyn pituiset unet, vaikka niitä itse kukin tarvitsee.

Systeemi on kyllä huono, samaa mieltä olen.

[QUOTE="Jonna";24413261]totaaa... ensinnäkin saikkua saa kyllä, mut tietty jos lääkärille kertoo et jompikumpi vanhemmista on kotona niin sit ei varmaan. Mikä pakko sen ap:n oli pakko kertoa? Ei se lääkäri tiiä kuka kotona on vai onko kukaan![/QUOTE]

Ei vanhempi saa sairauslomaa jos lapsi on kipeänä; vanhempi saa tilapäistä hoitovaapata kunnes joko lapsi on tervehtynyt tai kunnes lapselle on keksitty vaihtoehtoinen hoitojärjestely. Ap olisi voinut palkata kotiin hoitajan lapselle, esimerkiksi.

Kyllä terveen aikuisen ihmisen pitäisi pystyä olemaan hereillä tuossa tilanteessa vaikka on kuinka raskas yövuoro takana. Ja olisihan isä voinut houkutella sairaan lapsen nukkumaan hänen kanssaan, hänen viereensä. Tosi omituista käytöstä mieheltäsi ja myöskin mielestäni sinulta, koska jätät lapsen noin vain. Kyllä lapsen turvallisuus on tärkeämpi kuin yksikään työ tai palaveri, olisit ilmoittanut pomollesi vaikka, että oksennat kotona joten et pääse töihin. Kyllä hätä aina keinot pyhittää.

Ja jokin on kotonanne myös pielessä jos kerran lapsi ei uskalla isäänsä herättää....!

Miks mun mies ei saa saikkua? Oon valvonut viimeiet 4 yötä putkeenkipeänä, kipeän lapsen kanssa ja mun olis pakko välillä nukkua munkin. Vaan ei. Jaksettava on, eikä paljoa auta vaikka mies yöllä hoitaakin lasta, kun itse olen kipeänä. Jos maailma olis oikeuden mukainen, mies sais "saikkua" ja hoitaisi lasta, että mä saan nukkua silloin milloin kykenen.

Mäkään en kestä valvomista... MUTTA onko vaihtoehtoja? Ei. Työnantaja nyt vaan ei ole velvollinen huolehtimaan meidän perheen tarpeista oman etunsa ohi...

Mun mielestä kuulosti ihan ok:lta, eihän lapsi yksin ollut vaan jos hätä olisi tullut, olisi saanut apua. Ja jos lapsella oli esim. juotavaa saatavilla ja sai maata sohvalla ja katsella piirrettyjä, niin sitähän lapset nyt yleensä kipeänä tekevät. Ei siihen seuranpitoa tarvita, jos isä on kuitenkin viereisessä huoneessa nukkumassa. Tosin olisihan isä voinut mennä sohvallekin nukkumaan, tai vaikka patjalle lattialle (jos on niin hyvät unenlahjat, ettei lastenohjelmien ääni häiritse).

ei se vanhempi saikkua siis saa vaan se lapsi. Vanhemmalle voi kirjoittaa todistuksen lapsen sairaudesta ja piste. Ja se sama vanhempi voi olla sen kolme päivää veke. Sen jälkeen jos tarvii voi isä olla pois kolme päivää hakemalla uuden todistuksen lääkäriltä!!!
Joten ihan tekosyy toi mitä ap kirjoitti! Että muka lapsen pitää olla "yksin" no joo eipäs pidä..

Yhteistyössä