5-vuotiaan todella pömpöttävä maha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pömppömahan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppövatsan äiti;28883922:
No just...

No ei tarvitse loukkaantua. Hyvä, että teillä ruokavalio on kunnossa. Voihan olla, että on sitten joku imeytymishäiriö tai allergia, joka ei näy testeissä. Viljat kannattaisi testata jättää joksikin aikaa pois, mutta kasvisruokavaliolla se on tietysti haasteellisempaa (ravitsemuksellisesti), joskaan ei mahdotonta.

Outoa rajoittaa lapsen ruokavaliota, jos vatsavaivojakin ollut. Taas mennään vanhempien ehdoilla lapsen terveydestä viis.

Kerro nyt ihan esimerkein mitä syötte. Maito ja kananmuna ovat aika yksipuolista ravintoa kuitenkin. Tuon ikäisen lapsen proteiinin tarve on suuri suhteessa aikuiseen. Toivottavasti olette käyneet ravintoterapeutilla ja käytätte sieltä saamianne tietoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppövatsan äiti;28883824:
Mitkä madot aiheuttaisivat tuollaista? Ja mistähän lapsi olisi voinut niitä saada - päiväkotiin meni vasta reippaasti yli 3-vuotiaana, kun vatsa jo pömpötti (mietin vaan esim. kihomatoja, joita kai usein saadaan just päikystä).

Kyllä tartuntatauteja tulee muualtakin kuin päiväkodista...

[QUOTE="vieras";28883957]Laita esimerkki lapsen ruuasta,vaikka tältä päivältä. Onko hänellä ilmavaivoja tai ummetusta?[/QUOTE]

Tämä päivä on vähän huono esimerkki, kun olimme paljon liikenteessä ja siksi ruokaan ei tullut panostettua yhtä paljon kuin joinain muina päivinä, mutta kai tästäkin jotain tolkkua saa:

aamupalaksi söi juustoleipää ja maitoa.
Lounaaksi uuniperunan kasvisjuustotäytteellä (tosin vähän nirsoillen), jäävuorisalaattia ja tomaattia, siemeniä sisältävää vaaleaa leipää, maitoa
Välipalaksi kaksi pientä omenaa (kotipihan puista, eli siis niitä pienikokoisia), karviaismarjoja
Päivälliseksi soijarouhekastiketta (tomaattikastike, soijarouhe, porkkana, sipuli) ja pastaa, maitoa. Ei suostunut ottamaan salaattia, jota olisi kyllä ollut tarjolla.
Iltapalasta en ole varma, koska söi sen isänsä kanssa, mutta veikkaan maustamatonta jugurttia ja/tai leipää.

[QUOTE="...";28883978]Outoa rajoittaa lapsen ruokavaliota, jos vatsavaivojakin ollut. Taas mennään vanhempien ehdoilla lapsen terveydestä viis.

Kerro nyt ihan esimerkein mitä syötte. Maito ja kananmuna ovat aika yksipuolista ravintoa kuitenkin. Tuon ikäisen lapsen proteiinin tarve on suuri suhteessa aikuiseen. Toivottavasti olette käyneet ravintoterapeutilla ja käytätte sieltä saamianne tietoja.[/QUOTE]

No ei olla. Saitko jotenkin käsityksen, että ruokavaliomme koostuisi pääasiassa maidosta ja munista? Proteiinin lähteinä käytämme linssejä, herneitä, papuja (pavut toki voivat aiheuttaa vatsavaivoja, mutta meillä niitä käytetään kuitenkin vain n. kerran viikossa eli tuskin ovat tässä syynä), tofua, soijarouhetta ja myös pähkinöitä ja jonkin verran siemeniä (lähinnä kyllä sämpylöissä). Jos siis sitä proteiiniasiaa mietit. Ja kyllä meillä ruoka olisi paljon monipuolisempaakin kuin mitä lapsi syö. Valitettavasti on nyt viime vuoden ajan ollut aika nirso ja valikoiva - tosin olenpa kuullut monen sekasyöjälapsenkin joskus olevan.

Mutta oiekassa olet, ruokavalio menee vanhempien ehdoilla, kuten jokaisessa perheessä. Kasvisruokavalio ei ole mitenkään epäterveellinen. Neuvola yms muuten pitää lakto-ovo-vegetarismia ihan ok ruokavaliona, sensijaan vegaaneja kohtaan saatetaan olla epäluuloisia.

Olin itse vuosia syömättä lihaa ja ainakin mulla turvotti vatsaa sekä pavut, herneet että linssit ja siihen jos vielä laittaa vaaleaa pastaa ja höttösämpylää (vaikka ois siemeniäkin seassa) niin ei ihme jos vatsa pullottaa.
Onko lapsella ilmavaivoja?

[QUOTE="vieras";28884004]Toimiiko vatsa? Vaalea leipä, peruna ja juusto saattaa aiheuttaa ummetusta. Onko pasta täysjyvää? Liikkuuko lapsi paljon?[/QUOTE]

Vatsa toimii kyllä, ummetusta ei ole. Olemme rajoittaneet leivän syöntiä juuri tuosta syystä, muuten lapsi ahmisi sitä ihan tolkuttomasti. perunaa syö mielestäni kohtuudella, yleensä 1-2 pienikokoista perunaa /ateria. Ja emme syö molemmilla aterioilla perunoita (paitsi toki päiväkodin ruuista en tiedä).

Lapsi voisi kyllä liikkua enemmän, tästä olen samaa mieltä. On ollut aina tosi rauhallinen ja kaikkeen motoriseen saa kovasti kannustaa ja innostaa. Nyt kesällä on kyllä aika innostuneesti liikkunutkin, mikä on tietysti hyvä.

Kaikki vilja ja pasta ei ole ollut täysjyvää, mutta osittain on.

Joillakin lapsilla vaan on pömppövatsa, kaikki läski jotenkin kertyy vaan siihen vatsaan. Ehkä sä vaan tarkkailet sitä vatsaa liikaa ja kehittelet mielessäsi siitä suuremman ongelman kuin se on.

[QUOTE="vieras";28884032]Olin itse vuosia syömättä lihaa ja ainakin mulla turvotti vatsaa sekä pavut, herneet että linssit ja siihen jos vielä laittaa vaaleaa pastaa ja höttösämpylää (vaikka ois siemeniäkin seassa) niin ei ihme jos vatsa pullottaa.
Onko lapsella ilmavaivoja?[/QUOTE]

Mielestäni ei, tai en ole ainakaan huomannut. Tuohon höttösämpylään sen verran, että aika usein ne jätetään kauppaan, koska me vanhemmat syömme mieluiten ruisleipää (jossa ei ole vehnäjauhoa mukana). Joskus ostamme kyllä vaaleaakin leipää. Ikävä kyllä lapsi tykkää siitä enemmän kuin ruisleivästä.

Okei, ajattelin että liikunta vois auttaa jos on ummetusta mutta hänellä ei siis sitä ole (en siis tarkoittanut että tyttö olisi pullea ja pitäisi siksi liikkua lisää).

Jos vatsa toimii eikä pömppömaha tunnu olevan suolistoperäistä eikä ilmavaivojakaan ole, veisin kyllä lapsen lääkäriin.

Meidän nyt 5-vuotiaalla pojalla on kans aina ollu pömppö maha. Nyt osaa oikein pullistaa sitä siis aivan helvetin valtavaksi.
Näyttää oikein riisitautiselta. Pitkä ja hoikka muutoin, vatta pömppö ja kiinteä.

Rakenteellista epäilen, tuolla pojalla oli syntyessään napatyrä joka on kureutunut itsellään ajajn kuluessa joten epäilen johtuvan siitä.

Minulla oli lapsena, vielä koululaisenakin todella suuri pömppömaha. Muistan joskus 12-vuotiaana peilailleeni mahaa, että se näyttää ihan vauvamahalta, epäluonnollisen isolta. Maha katosi, kun sain allergiadietin. Varmaan minulla sitten oli ilmavaivoja ja muita vatsaoireita normaalia enemmän myös. Tosin itselleni ne olivat se normaali tila.

onko sinulla pömppömaha? meinaan mulla on ja minun 5v tytöllä myöskin, muuten onkin solakka muualta. ruumiinrakenne mulla on että leveä lantio ja ei nyt ihan notkoselkä, jolloin läski se kaikki on maha-lantio akselilla koska yläkropasta taas olien kokoa 38 mutta alakropasta kokoa 46.
meillä kärsii ummetuksesta mutta sekään ei selitä pömppömahaa sillä eihän tuo ummetus aina ole. ilmavaivoja on mutta koska olen tutkinut kroppaani jo vuosikymmenet niin mulle kertyy kaikki mahaan ja takapuoleen. raskaana en ole vaikka lääkäri luuli ja teki vielä raskaustestin. myöskin ihmiset luulee mutta tähän on jo tottunut vuosikymmenet

[QUOTE="vieras";28884063]Okei, ajattelin että liikunta vois auttaa jos on ummetusta mutta hänellä ei siis sitä ole (en siis tarkoittanut että tyttö olisi pullea ja pitäisi siksi liikkua lisää).

Jos vatsa toimii eikä pömppömaha tunnu olevan suolistoperäistä eikä ilmavaivojakaan ole, veisin kyllä lapsen lääkäriin.[/QUOTE]

Näin olemme ajatelleet mekin. Toivottavasti tällä kertaa asiaa sitten tutkitaan! Tuntuu vaan vähän ikävältä nostaa tuo vatsan koko tapetille, kun en haluaisi noin pienelle mitään ulkonäköpaineita. Jossain vaiheessa kuulee kuitenkin ihmisten laihdutusjuttuja ja en haluaisi lapsen alkavan yhdistää niitä omaan kroppaansa, kuitenkin kyse noin pienestä... mutta tottakai tästä aion ottaa yhteyttä lääkäriin.

[QUOTE="moi";28884117]onko sinulla pömppömaha? meinaan mulla on ja minun 5v tytöllä myöskin, muuten onkin solakka muualta. ruumiinrakenne mulla on että leveä lantio ja ei nyt ihan notkoselkä, jolloin läski se kaikki on maha-lantio akselilla koska yläkropasta taas olien kokoa 38 mutta alakropasta kokoa 46.
meillä kärsii ummetuksesta mutta sekään ei selitä pömppömahaa sillä eihän tuo ummetus aina ole. ilmavaivoja on mutta koska olen tutkinut kroppaani jo vuosikymmenet niin mulle kertyy kaikki mahaan ja takapuoleen. raskaana en ole vaikka lääkäri luuli ja teki vielä raskaustestin. myöskin ihmiset luulee mutta tähän on jo tottunut vuosikymmenet[/QUOTE]

Ei minulla itselläni ole. Tosin olen taipuvainen notkoselkään, mutta olen hoikka ja vatsakin on ihan normaali (olen kokoa S-M). Itselläni tosin on joskus ollut vatsan kanssa ongelmana turvottelua ja veikkaan sen liittyvän johonkin, mitä syön, mutten ole saanut selville, mikä sen voisi aiheuttaa.

Minulla oli lapsena, vielä koululaisenakin todella suuri pömppömaha. Muistan joskus 12-vuotiaana peilailleeni mahaa, että se näyttää ihan vauvamahalta, epäluonnollisen isolta. Maha katosi, kun sain allergiadietin. Varmaan minulla sitten oli ilmavaivoja ja muita vatsaoireita normaalia enemmän myös. Tosin itselleni ne olivat se normaali tila.

Allergiat voisi kyllä tutkia... itse olen vähän sitä maitoa ja viljaa epäillyt, mutta en sitten tiedä voivatko olla. Viljattoman ruokavalion kokeiluun tarvitsen kyllä luultavasti jotain apua ravintoterapeutilta tai lääkäristä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppövatsan äiti;28884135:
Ei minulla itselläni ole. Tosin olen taipuvainen notkoselkään, mutta olen hoikka ja vatsakin on ihan normaali (olen kokoa S-M). Itselläni tosin on joskus ollut vatsan kanssa ongelmana turvottelua ja veikkaan sen liittyvän johonkin, mitä syön, mutten ole saanut selville, mikä sen voisi aiheuttaa.

meillä ollaan kummatkin käyty läpi testejä ja ei sielä mitään ole. ehkä se on tällänen ruumiinrakenteellinen.

Voisko olla kyse ihan vaan ruumiinrakenteesta ja vartalon mallista?? Eli kaikki massa kerääntyy vatsanseutuville, vaikka muuten olisikin ihminen hoikan näköinen. Meillä eräässä sukulaisperheessä sekä äidillä että lapsilla on kaikki ylipaino kerääntynyt vatsaan niin että lapsetkin näyttävät olevan raskaana. Jalat pitkät ja tikkulaihat, samoin ylävartalo hoikka, mutta vatsa valtava pallo. Aika hurjan näköistä, mutta heille ilmeisesti paino vaan kertyy niin epätasaisesti.

Ap, teillä tunnutaan syövän melko paljon leipää... Vaihtaisin leivän ihan kokonaan ruisleipään ja sitäkin antaisin lapselle vain max pari palaa päivässä. Leipä lihottaa!Samoin sokeroidut jugurtit pois ja tilalle maustamattomat marjojen kera tai rahkaa.

Yhteistyössä