5-vuotiasta tyttöä ei huvita kaverin poikien kanssa leikkiä ja aikuisia ihmetyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikaoka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikaoka

Vieras
Eli meillä on pian 5v täyttävä tyttö. Hän on aina ollut luonteeltaan vähän ujo ja arka. Mukavasti kuitenkin tuttujen hoitokavereiden ja sukulaislasten kanssa leikkii, siinä ei ole ongelmia lainkaan.

Minulla on kaveri, jolla on kolme poikaa, vanhin 4- ja keskimmäinen 2-vuotias, pienin vauva vielä. Käymme heillä tosi harvoin kylässä ehkä kerran puolessa vuodessa ja he yhtä harvoin meillä. Kaverin pojat ovat vilkkaita ja kovasti haluaisivat tyttömme kanssa leikkiä. Mutta kun menemme kylään, tyttö istuskelee yleensä meidän vanhempien vieressä ja alkuun on hissukseen, hetken lämmettyään juttelee jo nauraa, mutta poikien kanssa ei halua leikkiä. Minusta tämä on ihan ok. Ujous varmasti vaikuttaa ja sekin, että näillä pojilla on kovin erilaiset mielenkiinnon kohteet kuin meidän tytöllä.

Onko tämä teistä erikoista, että tyttö ei leiki näiden kanssa? Olen sanonut että mene vaan leikkimään jos haluat, mutta hän ei ole halunnut mennä.

Kaveriani tämä tuntuu häiritsevän kovasti kun pojat eivät saa hänestä leikkikaveria.

Minulla on saman ikäinen tyttö ja on jo kolmen vanhana ilmoittanut että poikien kanssa en leiki. Syykin on selvä pojilla ovat useasti leikit rajumpia kuin tytöillä.

Ei kai se haittaa, jos ei joidenkin kanssa haluakaan leikkiä. Mutta pyrkisin kyllä ohjaamaan lasta niin, että ei päättäisi, että ei leiki poikien kans, koska niitä poikiaikin on niin erilaisia. Oma tyttöni leikkii hyvin sekä poikien että tyttöjen kanssa. Olen kuullut päiväkodin hoitajilta paljon positiivista palautetta siitä, että osaa leikkiä hyvin myös poikien kanssa. Ikää nyt 6 v.

[QUOTE="minä";25720525]Ei kai se haittaa, jos ei joidenkin kanssa haluakaan leikkiä. Mutta pyrkisin kyllä ohjaamaan lasta niin, että ei päättäisi, että ei leiki poikien kans, koska niitä poikiaikin on niin erilaisia. Oma tyttöni leikkii hyvin sekä poikien että tyttöjen kanssa. Olen kuullut päiväkodin hoitajilta paljon positiivista palautetta siitä, että osaa leikkiä hyvin myös poikien kanssa. Ikää nyt 6 v.[/QUOTE]

Joo olen yrittänytkin juuri näin. Leikkii kyllä kahden serkkupojan kanssa ihan ok, tosin nyttemmin vähemmän niidenkin kanssa, tai jos leikkii niin mieluiten vain yhden kanssa kerrallaan. Oliskohan syynä sitten se, että kun niitä on useampia on menokin sen mukainen?

Yhteistyössä