5kk lapsen kehityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omakohtaista kokemusta tuollaisesta ei ole, mutta "jatkotoimenpiteet" tarkoittaisivat varmaan lähetettä fysioterapeutille, joka antaisi neuvoja miten vahvistaa tuota käsille varaamista. Tuskin on mistään vakavasta kyse, kun kuitenkin muuten kehittynyt noin hyvin :) Kai kuitenkin päätä kannattelee? Nojaako käsiin kyynärpäät maassa?

Kiitos Catida vastauksesta!

Tyttö sitten otti oikein kehitysharppauksen, ja oppi parin viikon sisällä nousemaan reippaasti suorille käsille, pyörimään napansa ympäri, ja ryömimään vauhdilla eteenpäin! :) Nyt jo harjoitellaan kovasti konttaamista, ja motorinen kehitys on kirinyt jo monen tuttavan vauvan ohikin :)

Eli onneksi olin aivan turhaan huolissani, taisi tyttö vaan pitää äitiä jännityksessä!

• Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Kiva kun palasit inq päivittämään tilanteen. Itsellä just 5kk vauva ja ikävaiheeseen liittyvät viestit tulee selattua aika tarkkaan :)

Näinhän se on, että kukaan lapsi ei kehity oikeasti sen oppikirjan mukaan vaan eri vaiheet voivat myötäillä yleisiä kehityslinjoja aika väljästikin ilman, että on kyse mistään sen vakavammasta. Aika monelta harmilta säästyttäisiin, jos vaan otettaisiin lapset vastaan semmoisina kuin ovat. Toki sitten niitä lääketieteellistä apuakin vaativia juttuja on, mutta suurin osa lapsista oppii tietyssä aikaraamissa lopulta kävelemään ja puhumaan ihan tarpeeksi normaalisti. Se miten sinne päästään voi vaihdella tosi paljon ja varsinkin tän ekan vuoden aikana kehitys on niiiiin käsittämättömän huimaa (lähes tahdottomasta ja kontaktittomasta nahkamakkarasta puhuvaksi ja itse omin jaloin liikkuvaksi persoonaksi) että ei ihme, ettei kaikkea ihan ymmärretä :)

Neuvolassa kuullut asiat voivat jäädä vaivaamaan varsinkin ensiäitejä (ja miksei isiäkin) ja oon ollut monesti sitä mieltä, että siellä työskentelevien ihmisten pitäisi käydä jotkut erityiset diplomaattisuus "näin puhun ihmisille ihmisistä" kurssit, ettei hoidettaisi vaan "käyriä" ja "raja-arvoja". Raskauteen ja vauva-aikaan liittyy niin julmettu määrä erilaista huolta, ja riippuen kuulijasta, joku puolihuolimaton kommentti voi aikaansaada hirveät ketjureaktiot vastaanottajapäässä. Ja lopulta kyse on kuitenkin ollut vaan siitä, että neuvolaterkka on hetkeksi unohtanut sen asioiden psykologisen puolen. Joku tuommoinen "jatkotoimenpiteistä" heittäminen ilman, että selittää mistä on kyse ja miksi, voi todellakin jäädä vaivaamaan. Oli siihen lopulta tarvetta tahi ei.

Itse olen nyt tokan lapsen kanssa aika paljon viisaampi, enkä murehdi kehitysvaiheista. Eka lapsi kehittyi suht oppikirjamallisesti, paitsi että jätti ryömimisen väliin ja nouse konttausasennosta hyvin nopeasti sitten jo pystyyn samantein. Tästä tokasta en ole ollut sitäkään vähää huolissaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pippurihäntä;29512835:
Itse olen nyt tokan lapsen kanssa aika paljon viisaampi, enkä murehdi kehitysvaiheista. Eka lapsi kehittyi suht oppikirjamallisesti, paitsi että jätti ryömimisen väliin ja nouse konttausasennosta hyvin nopeasti sitten jo pystyyn samantein. Tästä tokasta en ole ollut sitäkään vähää huolissaan :)

Samaa mieltä!

En myöskään väheksy neuvolan kontrolleja ja on hienoa että suomessa on mahdollista tällaiseen systeemiin. On paljon asioita jotka vieras huomaa, omalle lapselle tulee herkästi sokeaksi. Eikä neuvola oo pelkkä kyttäyspaikka. Hyvähän se et tutkitaan ja sit yleensä todetaan aiheetomaksi :)

Mutta.. Mä olin esikoisesta myös jotenki tosi huolissani, joka komnentin otin enemmän ku kirjaimellisesti. Niin kehityksestä ku syömisestä ja puhumisesta. Luin nettiä ja kuvittelin suunnilleen että kaikkien muiden puolivuotiaat jo kävelee ja puhuu lauseita :laugh: ;). Kuitenkn nyt jälkeenpäin olen todennut esim neuvolakortista ja muistiinpanoista, että esikoinenhan kehittyikin keskivertoa paljon nopeammin kaikilla alueilla. Kuopus taas tulee paaaaljon rauhallisemmin perässä, mutten enää sure/mieti yhtään koska kuitenki kehittyy hyvin.

Mut ymmärrän hyvin ajatuksesi a.p. :) hieno kuulla että kaikki pn hyvin!

• Tykkää
Reactions: Pippurihäntä

Yhteistyössä