5kk nukutus KESTÄÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cocotti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cocotti

Vieras
Vauva 5kk ja nukahtaa rinnalle viereen, mut heti jos liikahdan tai edes vaihdan asentoa, hän herää. Taas alkaa sama imetysnukutus uudelleen ja tätä rataa mennään joskus useampi tunti. Eli mun on oltava sängyssä vauvan kanssa koko ilta ja siihen tietty sit jään jo itsekin nukkumaan, kun yöllä herätään kanssa usein. Olisi vaan kiva joskus juoda vaikka illalla tee, kun olisi muutama minuutti omaa aikaa. Tiedän, et toi imetysnukutus pitäisi lopettaa ja opettaa omaan sänkyyn, mut onko silti jollain tällainen vaihe mennyt ohi itsestään? Olen niin väsynyt, etten heti ainakaan jaksa omaan sänkyyn yrittää.

Mä myös annoin pitkään vauvan syödä kunnes nukahti, tosin se antoi siirtää itsensä omaan sänkyyn, joten sain sen jälkeen surffata netissä :) Tiesin silti, että tavasta pitäisi luopua, mutta oli vaikea ottaa itseään niskasta kiinni. Kun sen sitten tein (vauva 7 kk), se menikin ihmeen helposti. Ekana iltana 30 min itkua, välillä kovaakin, mutta sen ajan pidin vauvaa sylissä. Seuraavana iltana se vaan käänsi kylkeä ja alkoi nukkua, kun laskin sen sänkyynsä lyhyen imetyksen jälkeen.

Ei varmasti mene kaikilla yhtä kivuttomasti, mutta omalla kohdalla tuli kyllä mieleen, että miksi en tehnyt noin aikaisemmin. Nyt saa mieskin vauvan nukkumaan.

En olisi toiveikas sen suhteen, että vauva itse luopuu tavasta oma-aloitteisesti, jos se on ainoa tapa jolla se osaa nukahtaa. Sinun on opetettava uusi tapa.

Meillä nukutettiin noin, koska se toimi. En koskaan yrittänyt tavasta eroon. Tosin mä pääsin livahtaa sängystä ylös vauvan nukahtamisen jälkeen ja sain monta tuntia omaa aikaa. Tasan 1 vuotiaana loppui yöimetykset kokonaan. Mutta vieläkin mä tota 1 v 10 kk ikäistä nukutan niin, että pari minuuttia imetystä ja sitten tutti suuhun ja vieressä olen kunnes nukahtaa, nukahtaa tutti suuhun. En näe tossa mitään ongelmaa. Miksi luopua hyvästä tavasta? Vauvan tarpeet on mitä on. Ihmeellistä, että vauvaa pitäisi opettaa muille tavoille. Tuo tapa on toimivin ja luonnollisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras..:
Meillä nukutettiin noin, koska se toimi. En koskaan yrittänyt tavasta eroon. Tosin mä pääsin livahtaa sängystä ylös vauvan nukahtamisen jälkeen ja sain monta tuntia omaa aikaa. Tasan 1 vuotiaana loppui yöimetykset kokonaan. Mutta vieläkin mä tota 1 v 10 kk ikäistä nukutan niin, että pari minuuttia imetystä ja sitten tutti suuhun ja vieressä olen kunnes nukahtaa, nukahtaa tutti suuhun. En näe tossa mitään ongelmaa. Miksi luopua hyvästä tavasta? Vauvan tarpeet on mitä on. Ihmeellistä, että vauvaa pitäisi opettaa muille tavoille. Tuo tapa on toimivin ja luonnollisin.

Mietin vain tuota melkein kaksivuotiaan imetystä, miten ihmeessä olet jaksanut jatkaa niin pitkälle? Tarvitseeko noin vanha enää oikeasti tissiä, vai onko se vain tapa josta sinä itse et ole halunnut luopua?

Juu ei itään ihmeellistä, mutta pitäisihän sen lapsen oppia jossain vaiheessa nukahtamaan ILMAN tissiä, vai kuinka pitkälle olet meinannut jatkaa "huvituttina" olemista?

Lapsi vieroittautuu itse, yleensä 2 vuotiaana. Nykyäänhän on suositus, että imetystä jatketaan 2 vuotiaaks. Tapa on ollut helppo, nopea ja toimiva, en ole nähnyt mitään syytä siitä pois opettaa. Imetyksiä on tosiaan vain kaksi: päiväunille ja yöunille. Ja molemmilla kerroilla vain pari minsaa, mutta ovat todella tärkeitä hetkiä lapselle. Onneksi tutti kelpaa sitten. Eli en ole huvituttina. Ajattelin yrittää lopettaa tämän vähän ennen 2 vuotis synttäreitä.

Hieman ot, mutta laitanpa kuitenkin:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=165

Taaperoimetys ja vieroittaminen

Taaperon imettäminen ei ole Suomessa kovinkaan yleistä ja harva äiti suunnittelee etukäteen jatkavansa imetyst taaperoikään asti. Jos imetys sujuu hyvin ja on äidille ja lapselle mieluisaa puuhaa, on luonnollista, ettei vieroitushetki osu päivämäärän perusteella esimerkiksi yksivuotisjuhliin. Imetyksen kesto on yksinomaan äidin ja lapsen valinta.

TAAPEROIMETYS – Miksi ihmeessä?

Kulttuurisidonnainen kysymys: tällä hetkellä Suomessa yli 1-vuotiaan imetys on "vähän outoa", mutta Johannes Virolainen muistelee lämpimästi käyneensä rinnalla 4-vuotiaaksi asti…

"Luonnollinen" vierotusikä n. 3-7 vuotta… (arviot pohjautuvat vertailuihin lähimpien eläinsukulaisten ja ns. luonnonkansojen kanssa jne.)

Äidinmaito ei muutu missään vaiheessa epäkelvoksi ravinnoksi: se on aina lapselle hyvää ruokaa.
Puolesta litrasta äidinmaitoa 1-vuotias saa esim. 31% päivän energian tarpeesta, 38% proteiinin tarpeesta, 45% A-vitamiinin tarpeesta ja 95% C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6)

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä ja auttavat sairastunutta lasta toipumaan nopeammin; vatsataudissa äidinmaito voi olla ainoa sisällä pysyvä neste.

Pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua ainakin rintasyöpään ja munasarjasyöpään.

Helppo tapa lohduttaa, rauhoittaa, ruokkia sairasta.

Jos lapsi aloittaa päivähoidossa, imettäminen on kätevä tapa löytää yhteys hoitopäivän jälkeen ja torjua uusia pöpöjä, joita lapsi väistämättä tapaa tässä vaiheessa.

Uusi raskaus ei ole välttämätön syy vieroitukselle. Peukalosääntö: jos raskaus on niin riskiraskaus, että seksi on kielletty, silloin voi olla viisasta lopettaa imetys. Voi olla että lapsi vieroittuu itse maidon maun muuttuessa tai määrän vähetessä, tai äidin rinnat ovat liian kipeät imetykseen.

VIEROITUS – vähitellen, rakkaudella
Kuka päättää vieroituksesta? Äiti ja/tai lapsi, ei naapuri, anoppi, neuvola, imetystukiryhmä…

Lapsentahtinen vieroitus: lapsi saa päättää vieroituksen aikataulusta (äidin mahd. avustamana): Don’t offer, don’t refuse – Älä tarjoa rintaa lapselle, älä kiellä rintaa lapselta.

Äidintahtinen versio: korvaa imetyshetket yksi kerrallaan vähintään parin päivän välein jollain muulla toiminnolla. Liika kiire saattaa kostautua täysinä rintoina, tiehyttukoksena, rintatulehduksena!

Hätävieroitus, "cold turkey": jos vain mahdollista, mieluummin vähän hitaampi, koska se on sekä lapselle että äidille parempi niin fyysisesti kuin henkisestikin!
Anna erityisen paljon hellää huomiota vieroitettavalle lapselle: painiskelua, sylittelyä mutta ei ehkä siinä imetysasennossa vaan pystymmässä, kasvojesi lähettyvillä, välipalaa, ulkoilua…

Isän tai muun läheisen ihmisen apu voi olla tarpeen esim. yöimetysten karsimisessa.

Jos jostakin syötöstä luopuminen tuntuu erityisen vaikealta, ota vähän takapakkia ja kokeile uudelleen vähän myöhemmin.

Reilusti alle vuoden ikäinen saattaa tarvita tuttia tai tuttipulloa imutarpeensa tyydyttämiseen; toisaalta ei kannata välttämättä opettaa pullolle, jos osaa jo juoda mukista tai nokkamukista.

Siis joo ymmärrän ja kannustan imettämään mahdollisimman pitkään, MUTTA ihmettelen, miksi ne täytyy sitoa just noihin nukkumaanmeno ajankohtiin? Koska silloin se tissi on vain nukkumaan menoon liittyvä, ja näin ollen huvitutti. Mutta kukin tyylillään. Itse imetin vähän reilun vuoden, ja imetykset olivat viimeisinä kuukausina pois nukkumaanmenon yhteydestä, että ei tulisi sitä mielleyhtymää, et tissi liittyy nukahtamiseen.

Sidotaan nukkumaanmenoajankohtiin, koska se tuntuu luonnolliselta ja helpoltarauhoituskeinolta. Ja tosiaan, se kestää vain pari minuuttia ja sitten kelpaa se tutti. Tutti liittyy varsinaisesti nukahtamiseen.

Meillä ei koskaan oppinut pullolle, vaikka yritettiin kuinka. Siksikin imetys jatkuu pitkään. Tosin 1 v 6 kk lähtien suostui juomaan maitoa mukista, sitä ennen sylki pois.

Sidotaan nukkumaanmenoajankohtiin, koska se tuntuu luonnolliselta ja helpoltarauhoituskeinolta. Ja tosiaan, se kestää vain pari minuuttia ja sitten kelpaa se tutti. Tutti liittyy varsinaisesti nukahtamiseen.

Meillä ei koskaan oppinut pullolle, vaikka yritettiin kuinka. Siksikin imetys jatkuu pitkään. Tosin 1 v 6 kk lähtien suostui juomaan maitoa mukista, sitä ennen sylki pois.

Joo,ymmärrän. Mutta sitten kun tissistä vieroitus alkaa, voitte olla hetken aikaa pulassa, koska mitenkäs se lapsi sitten rauhoittuu. Mutta jokainen tyylillään.

Aika paljonhan nuo nukuttamisjutut ja tyylit on vanhempien opettamia, että lapsi ei niitä kaikkia kommervenkkejä kaipaa, mutta vanhemmat pääsevät helpommalla.

Joo, sitten kun vieroitus alkaa, se on sen ajan murhe. Mutta nyt ollaan jo niin vähäisessä imetysmäärässä, niin luulisin sen sujuvan suht kivuttomasti. Koska se tutti on tärkeä ja se on siinä sitten lohtuna. Ja lapsi on jo niin iso.

Me ollaan haluttu mennä ihan vauvantahdissa tän imetyksenkin suhteen. Ehkä imetys onnistui hyvin, koska mä suunnittelin imettäväni vain parisen viikkoa syntymästä enkä tiennyt imetyksestä yhtään mitään enkä siis osannut ottaa mitään stressiä sen onnistumisesta enkä asettanut mitään paineita sen kestoon.

Ihmeellistä, että vauvaa pitäisi opettaa muille tavoille. Tuo tapa on toimivin ja luonnollisin.

...jonka jälkeen tässä viimeisimmässä viestissä myönnät, että jossain vaiheessa pitää keksiä uusi tapa nukuttaa lapsi. Jos et aio imettää 18-vuotiaaksi asti, niin on se tapa JOSKUS muutettava! Jos äiti kokee senhetkisen tavan huonoksi, kuten ap, niin sitten se muutos on ajnakohtainen aikaisemmin. Toisilla myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alessia:
Ihmeellistä, että vauvaa pitäisi opettaa muille tavoille. Tuo tapa on toimivin ja luonnollisin.

...jonka jälkeen tässä viimeisimmässä viestissä myönnät, että jossain vaiheessa pitää keksiä uusi tapa nukuttaa lapsi. Jos et aio imettää 18-vuotiaaksi asti, niin on se tapa JOSKUS muutettava! Jos äiti kokee senhetkisen tavan huonoksi, kuten ap, niin sitten se muutos on ajnakohtainen aikaisemmin. Toisilla myöhemmin.

Aivan samaa mieltä Alessian kanssa eli äidin tuntemuksista tuo on riipuvainen, itse olisin suonut aloittavani aiemmin jo uuden tavan nukuttaa, nyt viikon olen 8,5 kuukautista unikouluttanut huudattamalla, kun mikään muu ei enää auttanut (aiemmin kokeiltu kaikki mahdollinen tassuttelusta elizabeth pantleyn ohjeisiin).. Mutta tänään, viikon taistelun jälkeen, nukahtaminen tapahtuikin jo 5 minuutissa omaan sänkyyn omassa huoneessa..

Olen varma, että kun päätän lopettaa imetyksen kokonaan, se pelkkä tutti kelpaa. Jo nyt on muutamina iltoina vain yksinkertaisesti unohtunut iltatissi. Olen vain lykänny tutin suuhun ja laulanu tuutulaulut, eikä kumpikaan huomattu, että se parin minuutin iltatissi unohtui. Mitä vanhempi lapsi on, sen helpommin vieroitus käy. Näin sanotaan ihan imetyksen tuessakin.

Olisi mukava kuulla miten teidän vieroitus on mennyt? Meillä nyt sama tilanne, eli poika kohta 2v ja nukahtaisi mieluiten tissille, joten isä on hoitanut nukuttamiset (sujuu ongelmitta). Emme näe tätä ongelmana jos poika välillä päiväunille (silloin kun ei nukahda vaunuihin ulos) nukahtaa tissille tai yöunillekin. Kyllä päivisinkin ollaan "tissuteltu" enemmän nyt kun pikkusiskokin saa tissiä. Kyllä hän minunkin viereen nukahtaa ilman tissiä, mutta nyt pikkusiskon synnyttyä olen antanut useammin periksi ja antanut tissiä, ettei tulisi mustasukkaisuutta...Tuntuu että se on vielä niin tärkeää hänelle, että ainoa syy imetyksen lopettamiseen on muiden ihmisten kauhistelut...Surullista kuinka taaperon imetystä pidetään vielä tänä päivänäkin outona. Ja väitetään, että äiti teke sen itsensä vuoksi, eikä lapsen.

Ihmiset ei täällä ota yhtään huomioon sitä, että lapset KASVAA ja kehittyy koko ajan. Se että nukahtaa rinnalle vaikka 2 vuotiaaks EI tarkoita ettei osaisi koskaan mitään muuta, kumma ajatus. Jossei lasta vieroita rinnasta, lapsi vieroittuu siitä aivan luonnollisesti itsekin. Luulisi että vähän kun ajattelee niin tämä olisi aivan selvää?!

Kun lapsi itse päättää milloin on valmis uusiin asioihin, elämä on kivutonta ja oppiminen mutkatonta. Ei tarvitse taistella ja kauhistella kovapäisiä kauhukakaroitaan. Mutta kuten eräät jaksavat jauhaa: kukin tyylillään!;)

Vieraalle tsempit, hyvä että jotkut tekevät äidinvaistonsa ohjeisiin luottaen ratkaisunsa!

Alkuperäinen kirjoittaja cocotti:
Vauva 5kk ja nukahtaa rinnalle viereen, mut heti jos liikahdan tai edes vaihdan asentoa, hän herää. Taas alkaa sama imetysnukutus uudelleen ja tätä rataa mennään joskus useampi tunti. Eli mun on oltava sängyssä vauvan kanssa koko ilta ja siihen tietty sit jään jo itsekin nukkumaan, kun yöllä herätään kanssa usein. Olisi vaan kiva joskus juoda vaikka illalla tee, kun olisi muutama minuutti omaa aikaa. Tiedän, et toi imetysnukutus pitäisi lopettaa ja opettaa omaan sänkyyn, mut onko silti jollain tällainen vaihe mennyt ohi itsestään? Olen niin väsynyt, etten heti ainakaan jaksa omaan sänkyyn yrittää.

Vastaan nyt tähän ap:n kysymykseen.
Meillä meni imetysnukutusvaihe ohi itsekseen molempien lasten kohdalla. Kun aloitimme iltapuuron antamisen, vauva oli jo niin kylläinen ettei enää halunnut tissistä yhtään maitoa, joten itse hylkäsi tissin. Sitten vaan rupesin laittamaan suoraan omaan sänkyyn puuron jälkeen. Esikoisella ei ollut tuttia, mutta kakkonen tarvitsi nukahtamiseen tutin.
Molempien kohdalla puurot aloitettiin 6kk iässä, ja kakkonen lopetti heti sen jälkeen tissittelyn, esikoinen myöhemmin.
Tsemppiä!!

Mä en vaan tajua miten ketään voi häiritä se miten joku muu nukuttaa lapsensa.Aivan uskomatonta, että joidenkin mielestä heidän tapansa on se yksi ja oikea.Ja ihan pakko puuttua esim. siihen, että lapsi "totutetaan" nukahahtamaan tissille.Eikä väliä onko kyseessä 2-kuinen vai 2-vuotias.ANTAKAA nyt jokaisen perheen tehdä kuten heille sopii älkääkä aina jaksako ruikuttaa kun ei se teidän napaa kaiva kuitenkaan!!

Minä en ymmärrä sitä että miksei voisi nukuttaa tissille vauvaa, kun se kuitenkin parhaiten juuri niin nukahtaa. Että niin ei tehdä koska joskus vuoden päästä sitten voi tulla nukuttamisongelmia. Eipä olisi tätä väsynyttä äitiä voinut vähempää kiinnostaa mitä vuoden päästä tapahtuu kun vain saan sen vauvan nukkumaan NYT.

Sitä paitsi, tissille joka elämänsä ilta nukutettu reilu 1-vuotias menetti kiinnostuksen imemiseen, lopetti sen siis itse ja nukahti entistäkin nopeammin.

Me ollaan haluttu mennä ihan vauvantahdissa tän imetyksenkin suhteen. Ehkä imetys onnistui hyvin, koska mä suunnittelin imettäväni vain parisen viikkoa syntymästä enkä tiennyt imetyksestä yhtään mitään enkä siis osannut ottaa mitään stressiä sen onnistumisesta enkä asettanut mitään paineita sen kestoon.

No ei kuulosta kyllä vauvantahdille, jos tissiä otetaan aina ennen päiväunia ja yöunia. Vai lapsiko sen päättää, että nyt haluan tissiä ja nukkumaan? Luulisi, että jos vauva itse "päättäisi", tapa ei olisi noin säännöllinen vaan hänelle tulisi epäsäännöllisemmin halu tissiin.

Yhteistyössä