5v poikani pelkää nukkua omassa sängyssä, syitä ei ole osannut sanoa, mikä pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi toista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi toista

Vieras
Tänään annoin sitten luvan mennä minun sänkyyni, kun ei millään halunnut mennä omaansa. Huuteli vielä sieltä; onko kaikki ikkunat kiinni?! Sanoin että on ja kysyin, että miksi sellaista kyselee... No, ettei lepakoita kuulemma tule :D

voi toista, kesti nukkumaanmeno sitten vähän kauemmin, kun selitin ettei sellaisia ole täällä kaupungissa, ja vaikka olisikin niin ei ne ikkunoista sisälle tule.

Voi että kuinka paljon tuota on mahtanut pelottaakkin omassa sängyssään kun sänky on ihan ikkunan edessä :(

aiemmin ei ole sanonut mikä pelottaa kun olen kysynyt, eikä nytkään suoraan sanonut

Meillä on samanikäinen poika, ja sillekin on tullut tuollainen kausi, että kaikki pelottaa öisin. Näkee hirviöitä varjoissa ja kuulee ties mitä kamalia ääniä, jotka sitten osoittautuu naapurin koiraksi... :D

Meidän poika kans kuuli ääniä nurkissa ja pelkäs AkuAnkasta tutun Musta Pekan tulevan:) Oli joku viisi vuotias kun nää alko ja annoin tulla meidän sänkyyn nukkumaan aina kun nää pelot valvotti. Ohi menivät itestään ajan saatossa.

Meidän 5-v. poika on ihan samanlainen. Yöunille mennessään tarkistetaan, että kaikki ovat ovat kiinni, ettei rosvoja tai pöllöjä tule... Jonkin verran on tilannetta nyt auttanut se, että jakaa huoneensa pikkuveljensä kanssa mutta...sattuuhan noita. Ja kun vielä omaa vilkkaan mielikuvituksen, niin ei paljon ihmeitä tarvita.

Meillä 4v tyttö ei halua nukkua kotona.
Tätä jatkunut jo varmaan 3vko ja ollutkin paljon mummoloissa yötä.
Tuo nyt on ihan normaalia muutenkin, nyt korostunut vain. Joka ilta itkee että tahdon mummolaan yöksi.
Syynä se, että siellä näkee hyviä unia.

Kotona nukkunut kuitenkin ihan ok, nyt kuukauden sisällä tullut viereen välillä mitä ei koskaan ennen tehnyt.

Kovasti olen puhunut, että kotona on hyvä olla ja älä mieti paha uni - juttuja aina iltaisin niin ei niitä tule..
Nyt on hyvin mennyt kotona, tänäänkin kyllä itkua väänsi että mummolaan mutta en vienyt.

Aina on sanonut muuten, että seinään päin nukkuessa tulee paha uni.
Ei koskaan asetu sänkyyn sille puolen..

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Tuo nyt on ihan normaalia muutenkin, nyt korostunut vain. Joka ilta itkee että tahdon mummolaan yöksi.

Kotona nukkunut kuitenkin ihan ok, nyt kuukauden sisällä tullut viereen välillä mitä ei koskaan ennen tehnyt.

Kovasti olen puhunut, että kotona on hyvä olla ja älä mieti paha uni - juttuja aina iltaisin niin ei niitä tule..
Nyt on hyvin mennyt kotona, tänäänkin kyllä itkua väänsi että mummolaan mutta en vienyt.

Meidän typy oli kans joku viisi kun alkoi nähdä pahoja unia, muutaman illan itkettyään niitä muistin omasta lapsuudestani että mulla oli samanlaista...lisäsin iltarukoukseen pätkän " tee niin että kaikki nähtäis hyvää unta ja huomenna ois hyvä päivä..." Aloin lukea typyn kans tän saman pätkän ja enää ei nähny pahoja unia:D Nyt neiti jo 9-vuotias ja edelleen iltarukouksen yhteyteen lisää tuon saman pätkän.

Alkuperäinen kirjoittaja Janis:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:

Meidän typy oli kans joku viisi kun alkoi nähdä pahoja unia, muutaman illan itkettyään niitä muistin omasta lapsuudestani että mulla oli samanlaista...lisäsin iltarukoukseen pätkän " tee niin että kaikki nähtäis hyvää unta ja huomenna ois hyvä päivä..." Aloin lukea typyn kans tän saman pätkän ja enää ei nähny pahoja unia:D Nyt neiti jo 9-vuotias ja edelleen iltarukouksen yhteyteen lisää tuon saman pätkän.

Anoppi kysyi pari vko sitten, että saako opettaa tytölle iltarukouksen (isä meidän ). Lupasin mutta hävettää ihan myöntää että kertaakaan en itse ole tytön kanssa sitä illalla lausunut
:ashamed:
Lopuksi sanovat aina, "siunaa äitiä, isää, siskoa, pappaa ,mummoa jnejne kaikki tärketä henkilöt mitä on.

Mä olen opettanut kaikille kolmelle lapselleni iltarukouksen vaikkei niin uskovaisia ollakaan:) Mut muistoissa varmaan se kun itselle toi rauhan pienenä ja mun lapsuus ei ollut mitenkään helppo.

Mekin nukutaan taas vallan likan kanssa sohvalla vierekkäin, kun ei se halua nukkua omassa sängyssään ja että nukuttas makkarissa. Makkari alkaa olemaan aika turha. Tästä vois vissiin muuttaa yksiöön samantien. ;)
Juuri täytti kuus, 5 veenä toi pelkääminen alko.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Miksi pitää yksin ton ikäsen nukkua?Varsinkin jos pelkää...:(

peesi, anna nukkua vieressä, siirtäkää sänky teidän sängyn viereen tms. menee kyllä ittellään ohi toi pelko. Tietty voi kokeilla kaikkia muitakin keinoja, esim. joku miekka sängyssä tai nalle, tai vaikka niin että "piirrät" hänet ympärän sisään, minne mikään lepakko tai muu otos ei pääse tulemaan. Toi iltarukous idea oli myöskin ihan kiva, jos tuo turvaa.

täytyy muistaa että ton ikäiselle toi pelko on ihan todellista, ja siihen pitää suhtautua oikein eikä vähätellä, naureskella tms (en väitä että niin teitkään) tai sitten syötät vaikka "rohkeuspillerin" (esim. xylitol pastilli) tms tms.

Alkuperäinen kirjoittaja maru:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Miksi pitää yksin ton ikäsen nukkua?Varsinkin jos pelkää...:(

peesi, anna nukkua vieressä, siirtäkää sänky teidän sängyn viereen tms. menee kyllä ittellään ohi toi pelko. Tietty voi kokeilla kaikkia muitakin keinoja, esim. joku miekka sängyssä tai nalle, tai vaikka niin että "piirrät" hänet ympärän sisään, minne mikään lepakko tai muu otos ei pääse tulemaan. Toi iltarukous idea oli myöskin ihan kiva, jos tuo turvaa.

täytyy muistaa että ton ikäiselle toi pelko on ihan todellista, ja siihen pitää suhtautua oikein eikä vähätellä, naureskella tms (en väitä että niin teitkään) tai sitten syötät vaikka "rohkeuspillerin" (esim. xylitol pastilli) tms tms.

Tuossa oli paljon hyviä neuvoja :) kiitos!
Minusta tuntuu, että noita pelkoja on vain enemmän kuin pelkästään nuo lepakot :( ei oikein ole osannut sanoa, että mitä pelkää... Tänäänkin sain sen kaivamalla esille, kun kysyi onko ikkunat kiinni.

Täytyypä olla tarkkana noiden lapsen kysymysten kanssa, tänäänkin olisin hyvin voinut sanoa tuohon ikkunajuttuun vain, että on kiinni kyselemättä sen enempää. Kysellä aina kun kysyy jotain yhtä "hassua" ja epätavallista

Yhteistyössä