Omakotitaloasujat!!! Kertokaahan mikä on "normaalia" rajaamista omalla pihalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Näin mä tekisin:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi ajatus:
ymmärrän kyllä ap:n harmistuksen jos tavarat sotkeentuvat ja joku kurkkii ikkunasta sisälle. mutta... lapset on lapsia. ne tykkää tehdä tuollaista eivätkä tee sitä pahalla, ovat vaan uteliaita. omasta lapsuudestani muistan sen, että eri kavereiden kotona oli erilaiset säännöt. kivointa oli leikkiä sillä hieman boheemilla pihalla, missä oikeasti sai leikkiä ja temmeltää ja rakentaa majoja eikä koskaan kielletty istumasta kuraisilla housuilla pihatuolille. kovin usein ei leikitty niillä pihoilla, jotka oli kuin suoraan puutarhalehden sivuilta, mutta siellä ei sitten saanutkaan tehdä mitään ettei tule nurmikkoon reikiä, kuraannu terassit yms. tämän koitan itsekin palauttaa mieleeni aina, kun meinaa alkaa nyppiä omien ja naapuruston lasten sotkuiset leikit meidän pihalla. rikkoa ei tietenkään saa mitään tahallaan eikä kukkia katkoa, mutta muuten meidän piha ja terassit on koko perheelle ja myös kavereille tarkoitetut.

Jos ap haluaa mennä sukkasilteen terassille, tai istua rauhassa ruokapöydässä, tai mennä saunan aikana puhtaalle terassi keinulle istuun, niin silloin naapurin lapsilla ei ole asiaa sinne terassille, olis se sitten niitten lasten mielestä kuinka kivaa tahansa. Etenkin kun ite ainakin käsitin, että lapset saa peuhata sen minkä haluaa siä muualla pihassa, mutta ei saa sotkea terassi kalusteita eikä ikkunoita. Jokaisella on omat sääntönsä kotona ja kun niitä sääntöjä laaditaan, nii tuskin ajatellaan sillon niitä naapuruston tenavia.

juu, tottakai se on näin. mutta niin siinä vaan aikaa myöten käy, että kaveripiiri (mukaanlukien ne omatkin tenavat ) siirtyy muihin pihoihin leikkimään, sinne missä saa leikiä ja olla vapaasti eikä nipoteta. mutta ehkäpä ap toivookin, että oma piha jäisi rauhaan ja omatkin lapset olis jossain muualla? itse taas rakastan sitä hyörinää tossa meiän pihalla ja lapsistakin on kivaa kun kaverit viihtyy just meiän pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin mä tekisin:
ymmärrän kyllä ap:n harmistuksen jos tavarat sotkeentuvat ja joku kurkkii ikkunasta sisälle. mutta... lapset on lapsia. ne tykkää tehdä tuollaista eivätkä tee sitä pahalla, ovat vaan uteliaita. omasta lapsuudestani muistan sen, että eri kavereiden kotona oli erilaiset säännöt. kivointa oli leikkiä sillä hieman boheemilla pihalla, missä oikeasti sai leikkiä ja temmeltää ja rakentaa majoja eikä koskaan kielletty istumasta kuraisilla housuilla pihatuolille. kovin usein ei leikitty niillä pihoilla, jotka oli kuin suoraan puutarhalehden sivuilta, mutta siellä ei sitten saanutkaan tehdä mitään ettei tule nurmikkoon reikiä, kuraannu terassit yms. tämän koitan itsekin palauttaa mieleeni aina, kun meinaa alkaa nyppiä omien ja naapuruston lasten sotkuiset leikit meidän pihalla. rikkoa ei tietenkään saa mitään tahallaan eikä kukkia katkoa, mutta muuten meidän piha ja terassit on koko perheelle ja myös kavereille tarkoitetut.

Jos ap haluaa mennä sukkasilteen terassille, tai istua rauhassa ruokapöydässä, tai mennä saunan aikana puhtaalle terassi keinulle istuun, niin silloin naapurin lapsilla ei ole asiaa sinne terassille, olis se sitten niitten lasten mielestä kuinka kivaa tahansa. Etenkin kun ite ainakin käsitin, että lapset saa peuhata sen minkä haluaa siä muualla pihassa, mutta ei saa sotkea terassi kalusteita eikä ikkunoita. Jokaisella on omat sääntönsä kotona ja kun niitä sääntöjä laaditaan, nii tuskin ajatellaan sillon niitä naapuruston tenavia.

juu, tottakai se on näin. mutta niin siinä vaan aikaa myöten käy, että kaveripiiri (mukaanlukien ne omatkin tenavat ) siirtyy muihin pihoihin leikkimään, sinne missä saa leikiä ja olla vapaasti eikä nipoteta. mutta ehkäpä ap toivookin, että oma piha jäisi rauhaan ja omatkin lapset olis jossain muualla? itse taas rakastan sitä hyörinää tossa meiän pihalla ja lapsistakin on kivaa kun kaverit viihtyy just meiän pihalla.

Ymmärrän ton sun pointin kyllä, mutta myös ap:n. Ja jos ite tossa tilanteessa olisin missä ap, nii ehkä toivoisinkin, että ainakin ne naapurin lapset siirtyis muille pihoille. Jos meinaan nimen omaan KIELLETÄÄN ehdottomasti koskemasta terassin kattaukseen, ja 1,5min päästä se naapurin tenava on räpeltämässä pöydän kaikki tavarat, nii mua ainakin ottais päähän. :/ Ja kyllä seki vähä ehkä korpeis, että tenavat jatkuvasti sotkis sitä lasia kuraan. Kyllähän lapset saa ja pitääkin leikkiä, mutta ei joka paikka silti ole leikkipaikka. Esim just se vieraita varten katettu pöytä..

tottakai voit itse päättää miten teillä ollaan.
tuo ikkunajuttu on kyllä lapsellinen. tottakai normaali lapsi kurkkaa (ja normaali aikuinenkin ) kurkkaa avoimesta (jos ei verhoja edessä) ikkunasta sisään. ei voi kieltää toisia katsomasta. normaalit ihmiset sulkevat verhot silloin kun ulkona on niin pimeä että sisälle tarvitaan valot. silloin kaikki näkyy selvästi ulos.

Mä en jaksanut lukea koko tekstiä. Mutta mun mielestä omakotitalon piha (myös rivarin/paritalon) on yksityisaluetta jolle ei naapureilla ole asiaa luvatta. Jos Marjatan pihalla on liukumäki niin ei naapurin Ritvan lapset saa luvatta mennä laskemaan sinne Marjatan liukumäelle jos Marjatta ei ole antanut lupaa.

Kannattaa aidata koko piha. Ja kertoa naapurin lapsille oman perheen/pihan säännöt.

Me ollaan opetettu meidän lapsille ettei toisten pihaan mennä, mikäli ei kutsuta. Yksinkertaisesti se ei ole sallittua ja piste.

Mun mielestä voit kyllä asettaa tiukat rajat naapureiden lapsille ja mikäli niitä ei noudateta keskustele asiasta lasten vanhempien kanssa.
Tai sitten hommaatte sen aidan tontin ympärille.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
tottakai voit itse päättää miten teillä ollaan.
tuo ikkunajuttu on kyllä lapsellinen. tottakai normaali lapsi kurkkaa (ja normaali aikuinenkin ) kurkkaa avoimesta (jos ei verhoja edessä) ikkunasta sisään. ei voi kieltää toisia katsomasta. normaalit ihmiset sulkevat verhot silloin kun ulkona on niin pimeä että sisälle tarvitaan valot. silloin kaikki näkyy selvästi ulos.

siis oletan tässä nyt että ap:n lapsi on kutsunut kavereita leikkimään jai he eivät saisi normaalin lapsen tapaan (ja aikuisen) katsoa ikkunasta.

minusta ei ole oikeutta kieltää ketään katsomasta.

Oletko kieltänyt lapsia kurastamasta keinua, terassia ja ikkunoita? Piha on sinun, joten sinä päätät säännöt ja kerrot ne muille. Kyllä normaalien lasten pitäisi uskoa aikuisten sanaan. Jos ei usko, niin sitten järeämmät keinot käyttöön.

ensinnäkin: toisten pihalle (rivari tai ok-talo) ei ole asiaa, oli aita tai ei. Ja jos on kutsuttuna toisen yksityisalueella, toimitaan ko alueen omistajan /hallinnoijan ehdoilla. AP:n asia on kertoa oman pihansa säännöt vieraille.

Tuo ikkunoiden likaaminen: Pyytäisin naapurin rouvan tulemaan pesureissulle.

Asiasta kuudenteen: jos meillä on vieraita lapsia pihalla, ei ne juoksentele siellä omine nokkineen vaan heitä vahditaan talon aikuisten toimesta. Jos taas lapset ovat kyläreissulla vanhempiensa kanssa meillä, vahtiminen kuuluu vieraiden lasten vanhemmille heidän osaltaan. Me vahdimme kyllä kaikkia. Johan niille voi sattua siellä vaikka mitä. Naapurin vasikan kokoinen koira saataa vaikka karata ja hyökätä heidän kimppuunsa koska piha ei ole aidattu!

Meidän pihalle ei tulla kuin kutsuttuna, luvan kanssa. Ei sinne ilmaannuta milloin itseä sattuu huvittamaan. Oishan se nyt aikamoista jos mä nyt tästä lähtisin saanpurin pihakeinuun keinumaan heidän katsoesasan iltauutisia olohuoneessaan. Tai kävisin ottamassa rouvan polkupyöran ja polkisin ympäriinsä heidän nurmikollaan....

Ap ei tunnu osaavan pitää ohjaksia itsellään. Ongelma saattaa saada siitä voimaa ja kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja öh:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja huoh...:
Alkuperäinen kirjoittaja no hei:
...YKSITYINEN...

YKSITYINEN = yksinäinen ja onneton.

Höpsistä. Oma rauha/seura voittaa ääliöiden ihmisten seuran moninkertaisesti.

PEESI, jokainen pysykööt omalla tontillaan!

kyllä näin on. Toisen tontille ei ole asiaa ja jos on kutsuttu niin asiallisesti pitää osata käyttäytyä. Meillä lähtis niska-pers-otteella tuommoiset kakarat takas omalle tontille. Ja lapsille kuten myös koirille tulee opettaa mitkä ne OMAN tontin rajat on ja myös se, ettei niitä ylitetä ilman lupaa.
Ei siihen aitoja tartte.

Yhteistyössä