6 kk ikäinen vauva vaan kiukuttelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Eli otsikossa se olikin.. 6 kk ikäinen vauva kiukuttelee päivät ja illalla muutaman tunnin huutokonsertti.. ollu nyt jo kaks viikkoo tällästä.. hampaita ei näy eikä ikenet oo ees punaset tai mitää ei sieltä "pullota" et epäilen et ois hampaita vielä tulossa.. vai voiks se kiukkuilu alkaa paljonkin ennen hampaiden tulemista? vai mitä voisi olla? jotain ruoka-aineallergiaa? onko kokemuksia..

kyllä on kiukuteltu aina, mut nyt 6kk kiukutellaa yhä. Kaikki ´harmittaa:

hampaat
halu mennä kovasti ei meinaa päästä
allergiat
päikyt vähentyneet

Luulen et kauheesti opitaan uutta ja uteliaisuus on suuri mut ko taidot ei viel riitä ni harmittaa. Ja tuo alkaa kaivata ohjelmaa: jos ollaa koko päivä kotona tai jostai syystä sisällä vielä ni kyl kiukutellaa, mut jos ollaan liikkeel ni menee paremmi. Tarve nähdä jo vähä muutaki ku äitin tylsä naama :)

Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
oletko varma ettei ole korvatulehdusta?

hmm.. mitähän muita oireita vois olla jos on korvatulehdus..? repii kyllä korvaansa mutta oon ajatellu sen johtuvan kiukustumisesta.. ja öisin ei itke, luulis et sattuis sillonkin sit korvaan vai..?

Meil meni yöt ja kaikki tavallista hankalemmaks just 6kk iässä kun oppi kaikkea uutta ja muuta...mut jos selkeesti on erilainen kun normaalisti,niin käyttäisin lääkärissä,ettei just oo mitään tulehdusta korvissa tai virtsaputkessa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oletko varma ettei ole korvatulehdusta?

hmm.. mitähän muita oireita vois olla jos on korvatulehdus..? repii kyllä korvaansa mutta oon ajatellu sen johtuvan kiukustumisesta.. ja öisin ei itke, luulis et sattuis sillonkin sit korvaan vai..?

ei meillä ole aina lapsilla ollut välttämättä muita oireita kuin että ovat olleet kiukkuisia. voit koittaa antaa panadolia ja katsoa jos olisi sen jälkeen paremmalla päällä tai sitten käydä huomenna tarkistuttamassa asian lääkärissä.

Hampaiden vaivatessa jotkut vauvat kiskovat korviaan ihan sen näköisesti että luulee varmana olevan korvatulehduksen päällä. Kannattaahan sekin vaihtoehto tietty sulkea lääkärissä pois, mutta todennäköisesti kitisee hampaitaan. Voisiko vauva olla nälkäinen? Liikkeelle pääseminen ja uusien taitojen opettelu voi myös vaivata ja ilmetä kiukutteluna tai huonounisuutena.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Hampaiden vaivatessa jotkut vauvat kiskovat korviaan ihan sen näköisesti että luulee varmana olevan korvatulehduksen päällä. Kannattaahan sekin vaihtoehto tietty sulkea lääkärissä pois, mutta todennäköisesti kitisee hampaitaan. Voisiko vauva olla nälkäinen? Liikkeelle pääseminen ja uusien taitojen opettelu voi myös vaivata ja ilmetä kiukutteluna tai huonounisuutena.

Nälkäinen ei ainakaan ole, koska olen kyllä tarjonnut aina tissiä tai sosetta kun on kovasti alkanut kiukutella.. Onko kellään kokemusta siitä voiko nuo hammaskiukuttelut alkaa paljonkin ennen kun hampaat tulee?

vielä yksi tyhmä kysymys: miten korvatulehdus diagnosoidaan? meillä on parin päivän päästä neuvola niin osaisiko terkka siihen mitään sanoa onko korvatulehdusta vai mitä on..?

mutta oon jostai kuullu et vauvan korvatulehdusta voi kotona "testata" niin, että painaa vauvan korvasta... siis samalla tavalla kuin itse painat tuosta kohtaa, jos et halua kuulla. Jos vauva parahtaa, niin korvassa luultavasti kipua.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Nälkäinen ei ainakaan ole, koska olen kyllä tarjonnut aina tissiä tai sosetta kun on kovasti alkanut kiukutella.. Onko kellään kokemusta siitä voiko nuo hammaskiukuttelut alkaa paljonkin ennen kun hampaat tulee?

Hampaat voivat kiusata pahimmillaan kuukausitolkulla ennen puhkeamista.

vielä yksi tyhmä kysymys: miten korvatulehdus diagnosoidaan? meillä on parin päivän päästä neuvola niin osaisiko terkka siihen mitään sanoa onko korvatulehdusta vai mitä on..?

lääkäri katsoo korvat eli ei terkka voi tehdä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä onko totta:
mutta oon jostai kuullu et vauvan korvatulehdusta voi kotona "testata" niin, että painaa vauvan korvasta... siis samalla tavalla kuin itse painat tuosta kohtaa, jos et halua kuulla. Jos vauva parahtaa, niin korvassa luultavasti kipua.

samaa mulle väitettiin mutta ei pitänyt paikkaansa

Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä onko totta:

samaa mulle väitettiin mutta ei pitänyt paikkaansa

noo meillä tuskin kuitenkaan on korvatulehdus ollu synnäriltä asti :D

Mä olen käyttänyt joskus lapsen terveysasemalla terkan vastaanotolla, ja hän on katsonut korvat. Jos on näkynyt jotain tulehdukseen viittaavaa, niin sitten on näytetty vielä lääkärille ja saatu häneltä lääkeresepti. Että kyllä terkkakin sen voi katsoa, mutta mitään reseptiä ei tietty pysty antamaan.

Yhteistyössä