6-viikkoisen viestien tulkinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eksyksissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eksyksissä

Vieras
Nyt kuusiviikkoinen vauvamme on kova imuttelemaan, mutta tuttia hän ei ole vielä oppinut syömään. En vielä osaa tulkita, milloin vauvalla on nälkä ja luulen, että olen ylensyöttänyt vauvaa, koska hän pulauttelee paljon - joskus jopa kesken imetyksen.... Vauvan suu käy lähes jatkuvasti kun hän on hereillä - työntää kieltä ulos ja kiljahtelee - onko tämä nälkä? Entä kun joskus itkee ja kun imettää alkaa heti paskomaan, onko ollut oikeasti nälkä vaiko itkenyt vain kakkaa...? Entä jos pulauttelee kesken imetyksen, onko vauva täynnä...? Entä kun alkaa rimpuilemaan ja riehumaan kesken imetyksen, mutta itkee jos ei rintaa anna takaisin? Rinta kelpaa aina. Joskus iltaimetykset kestää jopa 6 h... välillä kun vauva nukahtaa, irroitan itseni, mutta herää puolentunnin kuluttua (usein tulee puklu) ja haluaa heti syödä. Yritän sitten välillä hyppäytellä olkapäällä, mutta kun alkaa hetken kuluttua huutaa tarjoan taas rintaa ja on tyytyväinen. Nukahtaa 99 % rinnalle, muutamia kertoja syliin. Meillä imutellaan usein jopa 10 h päivässä, mikä ei tunnu normaalilta. Nyt olen yrittänyt vähentää imettämistä - toki saa rintaa jos huutaa eikä muut keinot tepsi.

Toinen juttu, kun tuntuu ettei vauva ole koskaan tyytyväinen. Vauva ei vielä hymyile paljoa, mutta onko se tyytyväinen sitten kaiken muun ajan kun ei itke.......? Päästelee paljon ääniä, kiljahduksia ym ja potkii jaloilla ja samalla käy suu........onko hän silloin tyytyväinen vai nälkäinen? Välillä tulee hymyjä ja äiti on aivan tohkeissaan, mutta kun perässä tulee puklu niin...onko se sitten ollut aito hymy vaiko ilmavaiva.

Nostatko aina syötän jälkeen pystyasentoon, että tulee ilmat pois/röyhtäisee? Se on ehdottoman tärkeää, varsinkin puklailevalle vauvalle.. ja että vauvaa pidetään niin kauan ylhäällä esim.olkapäätä vasten, että se röyhtäys tulee. Joillakin vauvoilla on myös todella suuri imemisentarve, haluaa imeä vaikkei olisi nälkäkään... suosittelisin kokeilemaan tuttia, jos vauva tyytyy siihen, niin silloin ei ole nälkä. Hyvä syöttöväli on sellaset 4h.

Mulla samanikäinen vauva ja tutulta kuulostaa vauvan käytös. Meillä tosin kelpaa tutti. Oletko koittanut erilaisia tutteja? Koita pitää tuttia vähän väkisin suussa kunnes imurefleksi käynnistyy, josko oppisi tuttiin ja saisi siitäkin lohtua ja imuhaluja tyydytettyä. Onko varmaa että rintamaito riittää, onko punnittu viimeaikoina? Kasteleeko vähintään 5 vaippaa päivässä? Kakkaako kuinka paljon ja minkälaista kakkaa? Meillä hymyillään myös vielä aika satunnaisesti. Yleensä meillä tuo touhotus, kiljahtelu ja potkuttelu on merkki lähestyvästä nälästä. Tyytyväinen on kun rauhallisena katselee kasvoja tai lamppuja tms. Aika paljon tällä on ilmavaivoja ja vääntelehtii pieruja, auttaa kun teemme "pierujumppaa". Käytetään myös disflatyl-tippoja.

No en minä kyllä juuri mitään koskaan ymmärtänyt siitä, että mitä vauva silloin milloinkin oli vailla. Sitä sitten vaan kokeili kaikkea. Nyt tuosta 11kk saa jo jotain tolkkuakin, tosin eipä siitä vieläkään aina voi olla varma mikä vaivaa. Ehkä seuraavan kanssa olis jo sit vähemmän ulalla.

päivisin röyhtäytän tai yritän, paitsi jos nukahtaa eikä ole nukkunut pitkään aikaan. aina ei tule, tosin en montaa minuuttia odota. öisin en röyhtäytä kun nukkuu hyvin (4-2 h jaksoja). päivisin nukkuu 0-2 tuollaista pidempää jaksoa. ei tee mieli röyhtäyttää, jos nukahtaa kun haluaa aina sen jälkeen taas syödä.......

Alkuperäinen kirjoittaja eksyksissä;22153664:
päivisin röyhtäytän tai yritän, paitsi jos nukahtaa eikä ole nukkunut pitkään aikaan. aina ei tule, tosin en montaa minuuttia odota. öisin en röyhtäytä kun nukkuu hyvin (4-2 h jaksoja). päivisin nukkuu 0-2 tuollaista pidempää jaksoa. ei tee mieli röyhtäyttää, jos nukahtaa kun haluaa aina sen jälkeen taas syödä.......

Onko tuo jatkunut koko ajan? Voisiko kyseessä olla tiheän imun kausi? Niitä on yleensä 3vk, 6vk, 3kk ja 6kk ikäisellä. Meillä oli 3vk ja nyt 6vk imetään taas tiheään ja mielellään jää pelleilemään rinnalle vielä kun varsinainen nälkä on sammutettu.

ystävä hyvä... vauva täytyy röyhtäyttää joka syötön jälkeen. voi just sen takia vääntelehtiä ja pulautella,kun on ilmaa mahassa.
kyllä se nukahtaa ja nukkuu röyhtäytyksen jälkeenki :-)

tekisin selvän ateriarytmin. Antaisin rintaa vain 2-3 tunnin välein, jotta vauvan ruuansulatuselimistö saisi myös lepoa. Antaisin imeä max puoli tuntia kerrala. Toki vauva syö lohdukseen jos on paha olla ja sattuu. Ruokailujen välissä sitten tyynnyttelyä muilla keinoin, esim kylpy, hieronta yms. ja sitä tuttia kans kokeilisin vielä, ei malleja vaikka.

minä en lähtis vielä tuon ikäiselle rajoittamaan rinnalle pääsyä tai kelloa laskemaan. itse annoin pojan imeä miten tahtoi siis että en ikinä tarkkaillut kello ja menihän siihen aikaa päivässä.. ja aina tarjosin kun siltä vaikutti ja maitoa tuli tarpeeksi ja täysimetetty on.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;22153842:
minä en lähtis vielä tuon ikäiselle rajoittamaan rinnalle pääsyä tai kelloa laskemaan. itse annoin pojan imeä miten tahtoi siis että en ikinä tarkkaillut kello ja menihän siihen aikaa päivässä.. ja aina tarjosin kun siltä vaikutti ja maitoa tuli tarpeeksi ja täysimetetty on.

no se on eri asia jos vauva on tyytyväinen. Mut ei vauvalle kannata aiheuttaa turhaa kärsimystä syöttämällä häntä ähkyyn jatkuvasti, jos lapsi syö lohduksi kipeään oloonsa. Nälkä pitää toki aina tyydyttää. vauvatkin ovat yksilöitä, Joskus se rinnan tarjoamisen rajoittaminen on lapsen etu.

Vauva PITÄÄ todellakin röyhtäyttää jokaisen syönnin jälkee ja myös yöllä!!! Ite odotin joskus jopa 20min vauva pystyssä, että se röyhtäys tuli ja kyllä se aina sieltä tuli, joskus nopeampaan ja joskus joutui hieman odottamaan.. Ja kyllä se vauva uudelleen nukahtaa, eikä meillä ainakaan edes mitenkään herännyt/haitannut nukahtamista vaikka pitikin olkapäätä vasten pystyssä Taitaa sun vauvaa nyt vaivata vaan kamalat ilmavaivat, kun ei äitikään sen asian eteen jaksa mitään tehdä!!!

Mä olen kyllä kanssa sitä mieltä, että mun vauvan oloa on helpottanut, kun vähän väkisin opeteltiin tuttiin ja pidennettiin syöttövälej vähintään 2, mieluusti 3 tuntiinä. Ei enää koko ajan ole ähkyssä. Kasvanut on silti reippaasti.

vauva pitää röyhtäyttää aina syönnin jälkeen!!!! tämän jälkeen nukkuukin paremmin!! meillä ainakin tyttö vielä puolen vuoden kieppeilläkin piti röyhtäyttää, ei nukahtanut ennenkuin turhat ilmat sai masusta pois.joskus illalla vaan pyöri ja kitisi sängyssään, mutta kun nosti ylös, niin tuli iso röyhtäys ja sen jälkeen nukahti samantien.

tätä jatkunut jo 4 viikkoa. neuvolassa vaan sanoi että pitää imettää aina kun vauva haluaa mutta kun en tiedä koska haluaa....kakkaa ja pissaa tulee useaan kertaan päivässä..

[QUOTE="eksynyt";22153965]tätä jatkunut jo 4 viikkoa. neuvolassa vaan sanoi että pitää imettää aina kun vauva haluaa mutta kun en tiedä koska haluaa....kakkaa ja pissaa tulee useaan kertaan päivässä..[/QUOTE]

Koita viihdyttää kitisevää vauvaa ensin muilla tavoilla, kanniskele niin että näkee ympärilleen, kokeile erilaisia asentoja sylissä, jos on esim. keinutuoli niin äidin rintaa vasten on kiva olla massullaan, reiden päällä takapuoleen taputellen, lattialla mahallaan/selällään, kokeile vauvahierontaa, ilmakylpyä, pierujumppaa.. Sitteri saattaa olla hyvä, koska siinä vauva ei koko ajan haista äidin rintoja ja ärsyynny niistä, vaan saa rauhassa keinutella äidin kasvoja katsellen. Isän syli on samasta syystä mukavaa vaihtelua. Itse kokeilen onko vauvalla kriittinen nälkä silittämällä poskeä suun läheltä. Jos kääntää ärhäkkäästi päänsä suu ammollaan sormea kohti niin tissi on parasta olla pian suussa. Jos vain katselee takaisin niin vika on luultavasti vaipassa tai vatsakivussa.

ei tosiaan viihdy mun sylissä, alkaa vaan hamuilemaan rintaa ja sitten huutaa, jos ei saa...olkapäälle on nukahtanut vissiin pari kertaa. en vaan jaksa kauaa kanniskella - ehkä rintarepusta voisi olla apua?? isän syliin on nukahtanut muutamia kertoja.

ja koitan "väliajoilla" viihdyttää leluilla ja jumpilla. sitterissä ei viihdy kauaa. kai se täytyy vaan väkisin alkaa tuttia antamaan. meillä on nyt kahdenlaisia tutteja nuby ja sit mam. mamia on tarjottu aikaisemmin ja sitä osaa välillä muutaman kerran imaista, mutta ei kunnolla. en sit tiiä, pitäisikö tota röyhtäytystäkin sitten aina jatkaa kunnes se tulee, mut kun sekin on musta aika raskasta. niin ja disflatyliäkin meillä on, mutta tuntuu, että melkein joka kerta tulee puklu lyhyen ajan sisällä sen annosta, et taitaa yleensä tulla ulos.

kiitos paljon vastauksista ja uudet vinkit on myös tervetulleita :) ehkä tämä tästä ajan kanssa helpottuu.......