6v lapsen vaikea nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hän on aina tykännyt nukkua vanhempien välissä ja vaikka hänellä on oma huone niin hän ei halua siellä nukkua. Ongelma on siinä, että tyttö ei ole koskaan nukahtanut itsekseen vaan yleensä äidin pitää mennä hänen kanssaan samaan aikaan nukkumaan. Tästä seuraa se, että tyttö valvoo äidin kanssa 22-23 saakka vaikka aamulla olisi aikainen herätys.

Mitä keinoa olisi saada tyttö omaan huoneesen nukkumaan? Perheeseen on tulossa alkuvuodesta vauva, joka tietenkin nukkuu aluksi vanhempien makkarissa ja tämänkin vuoksi isompi lapsi olisi hyvä saada toiseen huoneeseen nukkumaan.

No... Mä olen sanonut meidän tytölle 6 v, että jos haluaa saa aina siirtyä meidän makkariin (siis oman sänkynsä kanssa, ei meidän sänkyyn ) mutta sellaista tilannetta ei vielä ole tullut. Eiks tyttö nukkuis omassa sängyssä, vaikka teidän makkarissa? Ja mun mielestä 6 v kyllä ymmärtää jo, ettei äidin tarvii nukuttamaan jäädä..

:o Mä en ookkaan tiennyt, että tuon ikästä pitää vielä nukuttaa...Meillä menee kaikki iltapalan ja hampaiden pesun jälkeen ite omiin peteihinsä(siis nuorin vielä nostetaan, mutta kipittää reippaasti sänkynsä luo) hyvät yöt huikataan ja se on siinä :wave: (näin ollut siis aina) Mutta jos on tosiaan viereen tottunut nukahtamaan, niin nukkuu siinä varmaan vielä 21veenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No, mä sanoisin tuossa tilanteessa että "nuku omassa huoneessasi".
Lapsi on kuitenkin jo 6 v :o

Ja tämän lisäksi voisi ottaa jonkin palkinnon käyttöön, pääsee johki kivaan paikkaan tietyn tarramäärän jälkeen tms. Ja ens hätään vaikka tehdä prinsessa sänky.

No entä jos ensialkuun laittaisit lapsen sängyn teidän huoneeseen. Sitten kun olisi oppinut pois vierestä, omaan sänkyynsä. Niin sen jälkeen alkaa opetella vasta omaan huoneeseen.

Ei olisi liian suuri muutos kerralla. Olisi varmasti ollut hyvä alkaa tätä miettiä jo aiemmin.....

5-vuotias tyttö nukkuu mun, siis äidin kans samassa sängyssä, samoin nyt 3 ja puolivuotias siskonsa.Ja kun nuorempi oli vauva, olivat siis silloinkin molemmat mun kans nukkumassa, edes pinnasänkyä ei tarvittu. Ehkä sun kannattas laittaa lapsi nukkumaan vaikka sun sänkyyn lasten nukkuma-aikaan ja sitten omaan sänkyynsä nostaa myöhemmin, niin mäkin teen välillä? Jos omaan huoneeseen siirtoa voisi siirtää myöhempään?

Tyttö on aina ollut todella kova äitinsä perään eikä ole tosiaan koskaan nukkunut yksin omassa huoneessa. Suurin ongelma on siinä etteivät vanhemmat halua kovasti pakottaa häntä nukkumaan omassa huoneessa vaikka heidänkin uni häiriintyy tytön läsnäolosta.

Ap. joka ei ole tytön äiti, vaan läheinen joka koittaa etsiä ratkaisukeinoa ystävänsä ongelmaan

Jos tuo äiti on niin tyhmä että haluaa tehdä tuon noin vaikeeks,niin menis edes itse sitten aikasten nukkuun.Valvotan lasta sitten yhteentoista asti.jee mikä järjenjättiläinen.
Kannattaa varmaan vinkata et 6v voipi nukkua jo omassa huoneessa,ja että sen ikäisellä yleensä on vähän aikaisemmat nukkumis ajat eskarin/koulun vuoksi.
Menee vaikka hetkeksi viereen istuun kun tyttö menee sänkyynsä nukkumaan.Ettei tarvii ihan heti yksin jäädä vuoteeseen makaan ja koittaan saada unta.

meillä tyttö oppi nukahtamaan omaan sänkyyn jotain 5 v:nä,niin että menin lukemaan satua ja sit odotin sen ajan et nukahti..myöhemmin oppi nukahtamaan itsekseen,kun oli luettu satu..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyttö on aina ollut todella kova äitinsä perään eikä ole tosiaan koskaan nukkunut yksin omassa huoneessa. Suurin ongelma on siinä etteivät vanhemmat halua kovasti pakottaa häntä nukkumaan omassa huoneessa vaikka heidänkin uni häiriintyy tytön läsnäolosta.

Ap. joka ei ole tytön äiti, vaan läheinen joka koittaa etsiä ratkaisukeinoa ystävänsä ongelmaan

Laittaisivat sitten tälle oman sängyn aluksi sinne heidän huoneeseensa.Ja menevät sitten koko pesua aikasemmin nukkumaan,jso ei onnistu sellainen että lapselle opetetaan säännöt.
Ei tuon ikäisen pidä valvoa noin myöhään,siinä se ensimmäinen ongelma.

Olen näistä asioista äidille puhunut, mutta hän on kai liian kiltti eikä tosiaan halua pakottaa lasta mihinkään. Silti hänestä huomaa, että järjestely vie hänenkin voimiaa, kun ei saa nukuttua eikä omaa aikaa iltaisin ole. Ja nyt tilanteeseen pitäisi saada muutos, kun toinen lapsi on tulossa.

Ap.

Oletteko kokeilleet oven raoelleen jättämistä, jos hän pelkää pimeää, mutta ei uskalla sitä sanoa/kehtaa sanoa.. Yövalo tai jättää valot siksi aikaa päälle, kun lapsi nukahtaa??? Jotain tälläistä??
Auttaisko, jos selittäisit, että olet jo niin "iso" tyttö, että saat/voit/pystyt nukkumaan omassa sängyssä, vain pikku vauvat nukkuu isin ja äidin vieressä..

Meillä 5-v nukkuu omassa sängyssä ja saattaa tulla viereen, jos näkee pahaa unta.
Tosin 8-vuotias nukkuu vielä toistaiseksi samassa huoneessa, joten sekin voi vaikuttaa asiaan..

Niin ja vielä piti lisäämäni, että paljon aikaisemmin nukkumaan, rytmin muutos.

:o Luulin että mun velipuoli on ainoa iso lapsi, ketä pitää nukuttaa... Poika on nyt 5,5v, eikä äitinsä raaski huudattaa pientä :xmas: Tää poika siis kans valvoo niin pitkään että joku lähtee viereen nukkumaan.. Ihan älytöntä. Kyllä siinä lapsi osaa pompottaa vanhempiaan.

Meillä ainakin lapset nukkuivat omissa sängyissään ennen syntymäänsä.
Että näitä "meillä ainaki" -vastauksia. Raivostuttavan ärsyttäviä. Hitsi me ollaan hyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hienoa, että on ystävistään välittäviä ihmisiä. Minä olen huono ystävä, en jaksa pohtia heidän nukkumisongelmiaan.

Ja minä niin epäkiitollinen, että jos ystäväni neuvoisi lastennukutuksessa, livistäisin pubiin ja hän saisi nukuttaa lapset. Kun kerran osaa.

Mä ottasin jonkun palkkio systeemin käyttöön jos ei pystyis olemaan tarpeeksi tiukka. Eli just jotain tarroja antaa jos pysyy omassa sängyssä ja kun olis tietty määrä tarroja niin sitten joku isompi palkkio. Hyvähän tässä on puhuu kun meillä viereen könyää ainostaan kuopus 11kk. Muut lapset on pienestä pitäen nukkuneet omassa sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hienoa, että on ystävistään välittäviä ihmisiä. Minä olen huono ystävä, en jaksa pohtia heidän nukkumisongelmiaan.

Ja minä niin epäkiitollinen, että jos ystäväni neuvoisi lastennukutuksessa, livistäisin pubiin ja hän saisi nukuttaa lapset. Kun kerran osaa.

Ei tässä ole kyse siitä, että minä osaisin. Jos osaisin en varmaan kysyisi täältä vinkkejä/kokemuksia. Eikä tässä taida olla kyseessä se, että tytön saisi yhden kerran oman sänkyyn vaan ratkaisun pitäisi olla kestävämpi.

Ap.

Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
:o Luulin että mun velipuoli on ainoa iso lapsi, ketä pitää nukuttaa... Poika on nyt 5,5v, eikä äitinsä raaski huudattaa pientä :xmas: Tää poika siis kans valvoo niin pitkään että joku lähtee viereen nukkumaan.. Ihan älytöntä. Kyllä siinä lapsi osaa pompottaa vanhempiaan.

Tai vanhemmat osaavat olla pompotettavissa:D
Toivottavasti nämä vanhemmat tajuavat edes sen verran lapsensa hyväksi toimia,että menevät sitten ajoissa nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tässä ole kyse siitä, että minä osaisin. Jos osaisin en varmaan kysyisi täältä vinkkejä/kokemuksia. Eikä tässä taida olla kyseessä se, että tytön saisi yhden kerran oman sänkyyn vaan ratkaisun pitäisi olla kestävämpi.

Ap.

Kun äiti ei vaikuta motivoituneelta muutokseen, oletko tytön kanssa sellaisissa väleissä, että voisit vaikuttaa suoraan häneen? ei siis mitenkään vanhempien selän takana vaan ihan reilusti.

Lahjontaahan sitä yleensä ensimmäisenä käytetään. Jos lapsi menee omaan sänkyyn, tarvitaan tietysti yölamppu ja uusia kirjakerhon kirjoja (kuka maksaa ) tai kirjaston kirjoja (kuka kävisi lapsen kanssa) tai aku ankkoja...

kummallisia ja ärhäkkäitä vastauksia olet saanut !

jos ensialkuun lähdettäisiin ILTARUTIINEISTA ----->iltapala, pesut, nukkumaan meno eli äiti myös ikkänkuin tekee lähtöä nukkumaan----> menee ja vie lapsen nukkumaan OMAAN HUONEESEEN---> lukee sadun ja ehkä hieman aikaa sen jälkeen höpötellään päivän tapahtumista sitten pusut ja hyvän yön toivotukset-----> POIS HUONEESTA lupaus tulla kohta katsomaan ja lapsi saa esim. halutessaan selailla hieman aikaa kirjoja.

LAPSI ON OHJATTAVA RUTIINEILLA NUKKUMAAN eikä niin, että jos äiti valvoo lapsikin valvoo, koska lapsi on jo näin iso niin saattaa vaatia hieman kikkailua ja ponnistelua että asian saa toimivaksi.

Sitten vielä vinkki=) kun toinen lapsi syntyy aloittakaa nukkumis rutiinien opettaminen aikaisemmin.

Yhteistyössä