6vee lapsi lyö, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"annuliini"

Vieras
6vee lyö, potkii ja on ilkeä 2vee pikkusiskolle. Jos tehdään jotain kahdestaan --on kokeiltu-- niin koko ajan valittaa, pikkusisko saa sitä ja tätä blah blah blah

Kotona ei tottele mua, riehuu ja kiroilee :( :( :( :( On keskusteltu, laitettu omaan huoneeseen rauhoittumaan (huutaa ja koittaa ärsyttää tai tulee pois sieltä saman tien ja jatkaa samaa) jne ei tehoaa

Aikaisemmin laitoin jäähylle ja se auttoi, nyt se keksi ettei sen tartte totella lainkaan. Nostin syliin koska potki pöytää niin se huusi että mä lyön sitä ja sen pää on irronnut apuaaa hyi h***ti

En sitäkään haluais tehdä, koska 6vee huitoo ja potkii täysillä, enkä halua että minuun sattuu. Tään lisäks jos otan sen syliin, 2vee on ihan hädissään kun 6vee huutaa ja yrittää mua satuttaa. Mutta mitä teen jos 6vee ei halua rauhoittua omassa huoneessa ja tulee huitomaan ja potkimaan?

En siis yhtään ihmettele jos naapurit soittaa jonnekin, oon itkenyt koko yön, enkä tiedä mitä pitäis tehdä.

Ei ollut mitään tälläistä 3kk sitten. Voimat on ihan lopussa. :( :( :( :(

Entä jos kokeilisit jotakin palkintojärjestelmää, saa esim tarran kun on käyttäytynyt aamulla nätisti (päivässä esim 2-5 tarraa riippuen miten paljon olette kotona/hoidossa/eskarissa)

Kun lapsi ei ole nätisti otatte jonkun lelun tai muun "tärkeän" jutun vaikka päiväksi pois?

[QUOTE="annuliini";30127853]No en anna. Kyllä pitäisi pystyä ymmärtämään ettei muita saa satuttaa ilman mitään väkivaltakeinoja - näin minusta.[/QUOTE]

Sinun täytyy antaa sille lapselle piiskaa, koska kaikkien maailman vanhempien velvollisuus on hakata lapsiaan usein ja kovaa!

Onhan teillä miehesi kanssa samanlaiset linjavedot asiasta, mitä tehdä ja miten olla kun 6- vuotias käyttäytyy huonosti? Vanhempien yhtä köyttä yhdistys on oleellista.

Kuusivuotias on haasteellisessa iässä, koska on ikään kuin yhtä aikaa sekä iso että pieni. Hän haluaa saada jo ison lapsen vastuullisia tehtäviä mutta samalla hän haluaa ja kaipaa hellyyttä ja sylittelyä ja kahdenkeskistä olemista.

Kuusivuotiaan kanssa pystyy myös tarvittaessa hyvinkin napakasti keskustelemaan hän käyttäytymisestään ja mahdollisista seuraamuksista. Siinä voi lähteä myös herättelemään hänen omaatuntoa ja moraalikäsityksiään, kun ottaa puheeksi että lapsen käytöksestä ei kärsi ainoastaan lapsi itse vaan myös koko perhe ja sivullisina naapurit.

Rohkaise ja kannusta ja kehu isosti, kun käyttäytyy hyvin. Huonosti käyttäytyessään puutu napakasti jos hän aikoo tai satuttaa fyysisesti toisia. Kiroilemisesta voi lapsi menettää jonkun hänelle merkityksellisen asian, etuuden, ja takaisin saanti rippuu hyvästä käytöksestä. Muutoin tuommoiseen valitukseen en kauheasti jaksaisi omaa energiaa tuhlata - länkättäköön, ei varmasti yksikseen kauaakaan jaksa kun ei saa toivomaansa reagointia.

Pitkää pinnaa, johdonmukaisuutta ja suuresti rakkautta. Voimia.

• Tykkää
Reactions: Oisku
Koeta rauhallisessa tilanteessa keskustelua. 6-v on jos sen ikäinen, että sen kanssa pystyy yllättävän syvällisiä keskustelemaan. Kun tilanne on rauhallinen (ja mielellään kun 2-v ei ole kotona/on nukkumassa tms. sillä vaikuttaa myös kateudelta pienen saamaa huomiota kohtaan), ota lapsi keittiön pöydän ääreen, istu itse vastapäätä ja kysy suoraa: miksi riehut? Kysy tuntuuko että pienempi saa enemmän huomiota, kysy mistä kiikastaa. Selitä hänelle että pieni lapsi tarvitsee enemmän hoitoa, ja koeta saada myös isosisarus kiinnostumaan pienen huolehtimisesta. Sano, että äidistä tuntuu pahalta kun riehut.

Lisäksi vaihtoehtoina palkitsemisjärjestelmä tai omassa huoneessa rauhoittumisen "pakotus", viet lapsen joka kerta takaisin kun se sieltä tulee pois.

Kunnon holding-ote heti kun käy väkivaltaiseksi. Ajatelkoot naapurit mitä tykkää, soittakoon lasuun jos haluaa. Ammattisossut tietävät kyllä nämä asiat ja holding on ihan hyväksytty tapa katkaista lapsen riehuminen ammattikasvattajienkin keskuudessa. Homma kannattaa katkaista heti, muuten ootte kusessa kun lapsi on teini. Tulee sanomaan että heitäs mutsi satku tai saat vittu turpaas. Kiroiluun voi puuttua myöhemmin, väkivalta on saatava ensin pois.

Paljon hellyyttä ja huomiota muuten mutta kunnon kuri haastavissa tilanteissa.6-vuotias on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen sen ettei äitiä tai sisarusta satuteta. Oma lapsenikin käyttää tuota äiti hakkaa mua-juttua, kun pidän kiinni mutta sen ei saa antaa hämäännyttää. Koskaan en ole lastani lyönyt tietenkään. Se on on lapsen keino käyttää valtaa, vaikka oikea vallankäyttäjä perheessä ovat vanhemmat. Voimia AP:lle ja muille haastavien lasten vanhemmille(kuten minulle).

Kiitos kovasti neuvoista, voisin kokeilla palkitsemisjärjestelmää. Leluja olen pois ottanut 3 varoituksen jälkeen - tyylin jos jatkat potkimista, pupu lähtee, se on välillä auttanut. Leluista tuntuu välittävän enemmän kuin minusta ja 2veesta :( ).
6vee ei tajuaa mistään mitään kun tilanne on päällä, mutta iltaisin oma käytös harmittaa.

6-vuotias ymmärtää kyllä järkipuhetta. Hänellä voi olla vielä vaikeaa hillitä itseään kun pääsee ylikierroksille, joten koita saatko katkaistua raivarin ennen kuin se pääsee päälle ja lapsi siihen tilaan ettei kuuntele. Yksi voisi olla ne liikennevalot eli näytät vihreää läpyskää kun menee hyvin, keltaista kun pitää vähän katsoa mitä tekee ja punaista kun alkaa mennä huonosti. C

Yhteistyössä