7-8 kk vauvan ruokamäärä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --ooo--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

--ooo--

Vieras
Heip!
Millaisia ruokamääriä teillä on reilu 7 kk vauvoilla? Kun oon miettiny et pitäiskö tolle vesselille antaa enemmän ruokaa.. Ei hän kyllä varsinaisesti nälkää itke, mutta on ollu vähän kärttyinen viime aikoina, tosin hampaitakin tulossa.. Mut anyway, tällä hetkellä meillä syödään heti herättyä aamulla ja nukkumaan mennessä illalla 180 ml maitoa, myöhemmin aamulla puuro jossa maitoa + hedelmäsosetta, lounaaksi purkki kasvissosetta, välipalaksi hedelmäsose ja päivälliseksi liha/kala/kanasose. Soseiden kanssa myös maitoa n. 80 ml.

Millaisia on teidän päivämenyynne?

Meidän 7,5 kk vauvan ruokamäärät suunnilleen tälläisiä. Tai tän verran tarjotaan, välillä menee kaikki, välillä vaan muutama lusikallinen. Liha- ja kasvissoseet omatekoisia ja mielestäni tuhdimpia kuin kaupan purkkisoseet. Lisäksi saa rintamaitoa halutessaan ja syö tissiä vielä yölläkin. Meillä kiinteiden aloitus oli 5.5kk iässä aika takkuista ja oikeastaan vasta 7kk iästä alkoi syödä kunnolla. Mutta vieläkin välillä päiviä ettei syö kuin yhden aterian kunnolla. Meillä siis annetaan oikeastaan ruokaa niin paljon kuin syö.
- Aamulla puuro hedelmä/marjasoseella 0.5dl
- lounas kasvissose 1dl
- päivällinen liha/kalasose 1dl
- iltapala puuro hedelmä/marjasoseella 0.5dl
Jos syö lounaan/päivällisen kokonaan annan usein yleensä jälkkäriksi hedelmä/marjasosetta ettei jää nälkäiseksi. Seuraavaksi varmaan vaihdetaan tuo kasvisateria toiseksi liha/kala-ateriaksi ja jossain välissä lisätään välipala. Mutta toistaiseksi vielä mennään näin.

Meidän vauva nyt vähän reilu 8kk. Oli täysimetyksellä 5kk ikään asti, hoksasi heti kiinteiden syömisen taidon ja olisi syönyt enemmän kuin alkuun mitenkään uskalsin tarjota. Elikkäs nyt näin:
-Aamupuuro+marjasose noin 1dl, päivällinen lihasose 1- 1/2dl, joskus myös leipää päälle. Välipalaksi leipää tai maissinaksuja, jotain mitä itse mutustaa äidin kahvihetken aikana. Päivälliseksi kasvissose 1dl. Iltapuuroa+marjasose 1-2dl. Tissiä saa aina kun pyytää ja öisin syö vielä yhden ja neljän aikaan tissiä.

Syöttäisin enemmän ja lihapitoismpaa, niin ei tarvitsisi yöllä tankata noin hurjia määriä! Kunnon puuroannokset ja sellainen "8-kuisen" purkillinen ruokaa (lihaa tai marjaa, eli 200 grammaa kai ne on) kadesti päivässä + imetystä päivällä.

Miten te jaksatte yöllä imettää?

Jos olisi minusta kiinni en (tai kai se osittain myös on) en imettäisi enää yöllä, mutta niin saa vauvan rauhoitettua helpoiten ja saa siten itsekin jatkaa nopeammin unta.. 8kk lääkärineuvolassa keskusteltiin ruokamääristä ja kehuivat hyväksi syömäriksi, kuvittelin itse siis että meillä syödään ihan hyvin :/ Soseita annan aina niin paljon kyllä kun haluaa, mutta ei tuon enempää syö, alkaa kääntää päätä pois ja jos ei merkkiä uskota niin pärisyttää sitten syöttäjän naamalle. Neuvolassa otin puheeksi myös yöimetykset ja hoitaja ja lääkäri olivat sitä mieltä, että jos äiti ei koe sitä ylitsepääsemättömän vaikeaksi, antaa lapsen vielä lapsentahtisesti tissistä tankata, vaikkakin varmasti osittain jo pelkästään vaan tapa. Palataan yösyömisiin sitten 10kk neuvolassa, josta saan sitten mahdollisia ohjeita yösyönnin pois jättöön ellei lapsi ole ennen sitä itse lopettanut.

Meillä vaan noita kiinteitä ei enempää saa vielä menemään enkä itse asiassa koe yöimetyksiä mitenkään rasittaviksi (syö 1-2x yössä). Pojun otan viereen syömään ja ekasta syötöstä jääkin sitten siihen loppuyöksi, nukahdan itse nopeasti uudelleen oikeastaan jo vauvan syödessä. Esikoisen yösyötöt lopetin 7kk iässä, koska söi silloin jo reilusti kiinteitä eikä tarvinnut yöllä maitoa.

Meillä on vähän syövä 8kk:ta poitsu ja meille lääkäri sanoi, että soseeseen voi lisätä 1 teelusikallisen rypsiölyjä, niin saa soseen energia määrää lisättyä.

Järjestetäänkö jossain kunnissa tuo 10 kuukautis neuvola, mulle sanottiin, että jos alkaa näyttää siltä, että poitsu ei syö riittävästi ja se myös jotenkin näkyy pojassa, kylkiluut törrättää tms. niin ota yhteyttä ja pääsette tuohon 10 kuukautisneuvolaan, mutta jos kaikki sujuu hyvin, niin sitte seuraava neuovola on vuoden ikäisenä. Me asumme Järvenpäässä.

Meillä menee varmaan korkeintaan puoli purkkia sellaisia pieniä purkkeja sosetta kerralla. Ruokaa menee joka kerta vain n. 2,3 lusikallisesta 10 lusikalliseen ja ollaan harjoiteltu syömistä jo 4 kuukautta vanhasta lähtien, kun vastikkeella ollaan. Kesällä meni jossain vaiheessa paljon enemmän, mutta nyt ei uppoa juuri mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Miten te jaksatte yöllä imettää?:
Syöttäisin enemmän ja lihapitoismpaa, niin ei tarvitsisi yöllä tankata noin hurjia määriä! Kunnon puuroannokset ja sellainen "8-kuisen" purkillinen ruokaa (lihaa tai marjaa, eli 200 grammaa kai ne on) kadesti päivässä + imetystä päivällä.

Miten te jaksatte yöllä imettää?

No ei sitä aina jaksaisikaan, mutta minkäs teet.. Välillä tyttö yksinkertaisesti ei halua päivällä tarpeeksi maitoa, joten tankkaa sitten silloin yöllä. 8kk kuitenkin tarvitsee maitoa yli 500ml vuorokaudessa. Tissiä tarjoan aina ennen ateriaa, paitsi illalla sekä ennen, että jälkeen puuron. Kiinteitä menee reilusti. Viisi ateriaa päivässä (lounas ja päivällinen pienen purkin verran omatekemää ruokaa, välipala sose/marjapuuro/hedelmää/leipää)ja puuroa syö aamuin illoin saman verran kuin 3v esikoinen.
Yritin jättää yösyöntiä pois, mutta huuto oli niin järkyttävä ja sitä kesti monta tuntia, että moiseen en enää ryhdy. Koko talo valvoi ja esikoinen oli seuraavana päivänä aivan järkyttävä. En näe järkeä pistää koko päivärutiinia koko perheeltä ihan sekaisin yösyömisen vuoksi. Jätän imetystä pois 10 kk iässä ja luulen, että yösyöntikin jää sitten siinä vaiheessa itsekseen pois. Viimeistään varmaan siinä vuoden iässä. Esikoinen lopetti itsestään yösyömisen kun oli 1v 2kk, tosin ei syönyt kun kerran aamuyöstä. Tämä uusin tulokas saattaa syödä viisikin kertaa.
Välillä meininki on tosi syvältä ja aamulla väsyttää, mutta toisaalta vuosi menee äkkiä ja lapsi on kerran vaan vauva, mutta pakko myöntää, että toisinaan ärsyttää tuttavien puheet, miten heidän lapset ovat nukkuneet 2kk lähtien täydet yöt. Meillä kun täysiä öitä kuopuksen osalta ei ole ollut vielä yhtään. Toisaalta niin kauan tätä jaksaa, kun ei tarvitse töissä käydä ja voi itse ottaa päivällä nokoset..

Menee nyt alkuperäisen kysymyksen vierestä… Mutta kyllä täällä 10kk neuvola kuuluu normi tarkastuksiin. Tai näin ainakin oletan, koska kaikki 8kk lääkärineuvolassa aivan mallillaan. Edellinen neuvola oli 6kk ikäsenä ja silloin sanoi terkkari, että varaile sitten seuraava neuvola parin kuukauden päästä, mutta jos tuntuu et haluutte poiketa vaikka silloin 7kk ni voi toki tulla. Tuntuu että meidän neuvolassa ei olisi hirveästi ruuhkaa, aina saanut ajan sille päivälle ja ajalle mitä vähän suunnitellutkin. Juuri koskaan en ole neuvolassa nähnyt muita lapsia tulossa tai menossa.

Yhteistyössä