7-8 vuotiaat... Tytöt ja ehkä pojatkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja On vaikeaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

On vaikeaa...

Vieras
On vaikeaa....

Esikoinen täyttää tänä vuonna kahdeksan. Menee nyt ekalle (on ns. lykkäri. pientä oppimista/muistamista vaikeuttavaa neurologista poikkeamaa).

Mutta rakas tyttäreni. En ymmärrä mikä häneen on mennyt. Ainahan hän on ollut vähän herkkä ja taipuvainen pieneen temperamenttiin, mutta silti pohjimmiltaan ollut aina innostunut ja iloinen läheisistään välittävä lapsi. On aina ollut todella todella pirteä ja positiivinen. Rakastaa eläimiä ja ihmisiä ja yläisesti kaikkia ja kaikkea. Erittäin innostunut aina kaikesta kivasta tekemisestä ja puuhailusta.

Mutta nyt. Aivan salamana kirkkaalta taivaalta en enään edes tunnista tytärtäni. Hänesta on tullut negatiivinen ja vihainen. Hän käyttäytyy kuin komidioissa kuvatut vanhojen pariskuntien nalkuttavat vihaiset akat. Mikään ei ole hyvä.
Nytkin esim. tämä viikko. Käytiin maanantaina kahdestaan elokuvissa. Ostin popparia ja vähän karkkia. Hän käytti koko elokuvan siihen että hän vahti mitä minä syön ja mitä hän syö ja minkä verran. Koko elokuvan kävi tasainen valitus siitä että minä saan kuitenkin enemmän kuin hän ja tunnelma oli hyvin matala. Sitten tiistaina mentiin kahdestaan mummulaan. Hän yleensä rakastaa näitä reissuja ja siihen kuului uimista, ihanaa maaseutua ja kakkua ja muuta kivaa. Koko ajan hän kulkee mun perässä ja valittaa. Miten on tylsää ja tyhmää. En saa lukea, pelata, syödä tai juoda ilman että hän valittaa ja muljauttelee silmiään tyyliin "NO niin! Ai TAAS sä istut siihen! Yritä nyt edes vähän pidempään tehdä jotain muuta! Kyllä tämä TAAS arvatiin! On siinä sitten taas äiti! Just joo!". En edes voi käydä vessassa ilman että hän melkein huutaa mulle että taas käyn vessassa että yrittäisit nyt pidättää o.O
Sitten eilen mentiin koko perhe ja kaverin perhe Korkeasaareen. Siinäkin aivan koko matka oli yhtä valitusta. Hän on hapan, kulkee 20 metriä edellä ja vahtii jokaista liikettä minkä teen ja on heti "nalkuttamassa". Kotimatkaa rautatieasemalla mulla sitten paloi jo pinna kun yritin ostaa kahvia ja hän siinä tiskillä melkein huutaa mulle siitä että ostan kahvia! "MITÄ!!!! Ai sä otat TAAS kahvia!!! NO JUST JOOO!!!! NIIN OTA NYT SIIHEN KERMAAKIN PÄÄLLE!!!"... Oli pakko kävellä pois ja jättää kahvi siihen mihin hän sitten tietenkin huutaa että ota se kahvi ja ota nyt se kahvi jne. Ja sitten huusin hänelle. Mikä ei nyt välttämättä ola kamalan rakentavaa...

Minne mun tyttö on hävinnyt? Kuka tuo on jolle ei kelpaa mikään ja ketä mun ei edes enään huvita otaa mukaan minnekkään jo ihan siksi koska mua hävettää olla hänen seurassa kun hän puhuu mulle noin. Itse koittaa keksiä kivaa tekemistä ja viettää aikaa yhdessä ja toinen ei nauti eikä iloitse. Tätä on nyt reilun kuukauden ollut. Ajattelin että ohi se menee, mutta se vain pahenee kokoajan. Hän huutaa aivan kaikesta ja hermostuu heti. Käyttäytyy kuin mikäkin hirmuhallitsija. En siis tietenkään anna huudolle periksi vaan pysyn rauhallisena ja pidän sanani. Tuo kahvijuttu oli sellainen lopullinen väsyminen ja hävetys kun vierelläni kulkee juuri sellainen lapsi mistä olen aina ajatellut että tuollaisia tulee kun vanhemmat antaa kaiken periksi ja lapsen hallita arkea. Kaiken tuon kiukun ja vihan keskellä hän kaipaa ihan hirveästi rakkautta ja sitä että häntä välillä kannetaan kuin pieniä ja halitaan ja suukotellaan paljon. Ja sitähän hän tietenkin saa. Tietenkin tilanteesta riippuen.

En montaa hymyä saa hänestä päivässä irti. Olen aivan loppu jo tuon kanssa. Välillä ei edes huvita enään syödä tai juoda tai tehdä mitään koska en vain jaksa kuunnella sitä nalkutusta mitä siitä seuraa.

Ja hyvällä omatunnolla voin sanoa, että meillä on tavallisen tasainen ja mukava perhe. Ei päihteitä, ei välinpitämättömyyttä tai epätavallisia riitoja.
Vaikka siis jos häneltä kysyy niin me ollaan ilkeitä ja huono perhe :D

Olen aivan hukassa... Onko tuo normaalia? Koska se loppuu?

Jos sitä koulun alku jännittää ja ahdistaa niin kovasti et purkaa kiukkua ja pahaa oloa? Ja lähimmille ja rakkaimmillehan sitä kiukutellaan.. Oletteko yrittänyt jutella asiasta et mikä vaivaa ja kiukuttaa?

Meillä on tuollainen 8-vuotias. Suoraan sanottuna vituttaa. Kesällä käytiin vaikka
Missä niin ainaista valitusta. Ihan joka perkeleen asiasta. Mikään ei ole hyvä.

[QUOTE="hmm";26775586]ja sä annat siis sen käyttäytyä noin?[/QUOTE]

No ei ole kuonokopat sallittuja :D

On kyllä jäähyt ja varoitukset ja kaikki kikat koitettu. Mutta kun on aivan turhaa. Siksi olenkin neuvoton.

Siitä tunkin on apua että yhdyn hänen käyttäytymiseen ja nalkutan ja huudan takaisin... Pysyn aikuisena.

Meillä olisi varmasti just tuollasta jos neiti itse saisi päättää.
Minä sanoisin lapselle, että huolehdi vaan omista asioistasi. Jos ei toimisi, pistäisin jäähylle miettimään sanomisiaan.
Ja vaikka elokuvissa sanoisin, että jos et nyt lopeta tuota vahtaamista, et pääse elokuviin kahteen kuukauten. Mummolassa sanoisin, että jäät kotiin pariksi viikoksi. Parin viikon päästä sama peli jatkuisi, niin sanoisin että aha, jäät sitten kolmeksi viikoksi mummolareissuilta.
Ota tyttö puhutteluun NYT HETI ja kerro selkeästi, että tuo peli loppuu nyt. Selvität hänelle rangaistukset jotka tuollaisesta touhusta tulee ja etuudet, joita hän saa jos käyttäytyy fiksusti.

Mun mielestä aika monellakin tuonikäisellä on tuon tyyppistä käytöstä, joskin ei ehkä ihan niin radikaalia, tai siis voimakasta, mutta kuitenkin. Meidänkin 8v tokalle menevä poika on joinain päivinä kuin
pienikokoinen murkku.

[QUOTE="hmm";26775588]Jos sitä koulun alku jännittää ja ahdistaa niin kovasti et purkaa kiukkua ja pahaa oloa? Ja lähimmille ja rakkaimmillehan sitä kiukutellaan.. Oletteko yrittänyt jutella asiasta et mikä vaivaa ja kiukuttaa?[/QUOTE]

Sitä minäkin mietin... Ollaan koitettu puhua ja sanoo aina vaan ettei hän tiedä ja häntä väsyttää.
Hän kyllä selkeästi tiedostaa että ei ole oma itsensä, mutta on myös selkeästi voimaton asian edessä. Välillä itkee että tahtoo olla taas hän. Sitten taas hetken päästä alkaa taas sama rumba. Tuntuu kuin hän on vain niin pahalla tuulella että ei pysty hallitsemaan itseään.

Jokinhan häntä selkeästi riepoo, mutta kun mikä? Ja miten voisin auttaa?
Ja miten pysyn täysijärkisenä?

Meillä 8v. ja sama homma täälläkin. Ei oo mitään tekemistä mutta kuitenkaan mikään tekeminen ei kelpaa mitä ehdotan. Kun tehdään yhdessä jotain hän alkaa nalkuttamaan tai ilkkumaan sisaruksiaan, lällättelee ja kehuskelee.
"tuo sai enemmän karkkia kuin minä" on karkkipäivän vakiorutina... saavat itse valita kaupasta esim. patukka+tikkari, laku+karkkiaski tms. ja sitten hän alkaa kotona vaatimaan lisää kun toisen patukka onkin painanut 2g enemmän kuin hänen jne.jne.

Loputon, tauoton rutina ja marina. Rasittaa! Ja likka menee siis kolmannelle, on tosin syntynyt vuoden viimeisenä päivänä että parista tunnista kiinni että menisi vasta tokalle.

Miksi sun "oli pakko" jättää se ostamasi kahvi tiskille? Tai miksi ei huvita syödä tai juoda nalkutuksen takia? Tuollaista käytöstä en katselisi yhtään. Lapsi ei määrää, juonko kahvia tai syönkö.

Meillä olisi varmasti just tuollasta jos neiti itse saisi päättää.
Minä sanoisin lapselle, että huolehdi vaan omista asioistasi. Jos ei toimisi, pistäisin jäähylle miettimään sanomisiaan.
Ja vaikka elokuvissa sanoisin, että jos et nyt lopeta tuota vahtaamista, et pääse elokuviin kahteen kuukauten. Mummolassa sanoisin, että jäät kotiin pariksi viikoksi. Parin viikon päästä sama peli jatkuisi, niin sanoisin että aha, jäät sitten kolmeksi viikoksi mummolareissuilta.
Ota tyttö puhutteluun NYT HETI ja kerro selkeästi, että tuo peli loppuu nyt. Selvität hänelle rangaistukset jotka tuollaisesta touhusta tulee ja etuudet, joita hän saa jos käyttäytyy fiksusti.

Tehty, koitetty ja ei toimi :(
On jäänyt jo muutamasta reissusta kokonaan pois, mutta ei mitään apua. Nyt en todellakaan ota häntä enään tämän viikon jälkeen minnekkään ennenkuin tuo loppuu. Tänäänkin on hänen vartin peliaika mennyt pois koska oli todella törkeä kun pyysi sitä. Puhutaan ja puhutaan. Hän huutaa ja kiukuttelee niissä tilanteissä kuin kolmevuotias. Tai sitten jos kuuntelee niin katuu, mutta sama jatkuu silti.
Viimeviikko meni puoliksi arestissa kun huutaa mulle jo kavereidensa edessä.

Hän käy ikäänkuin yksinäistä taistelua koko maailmaa vastaan.
En vaan ymmärrä tätä.
Ja etenkin minä olen hänen kohde.

hm...
Voisikohan tämä olla jonkinlaista irroittautumista? Hän on aina ollut 300% äidin tyttö. On edellisen liiton lapsi ja oltiin ensimmäiset kaksi vuotta kahdestaan ja täten hän on ollut aina hyvin takertunut ja riippuvainen musta.

Kuuluisko se tuonon ikään? Kun meillä on samanikäinen tyttö ja samanlaista valitusta ja kauheita raivareita, jos ei saa tahtoaan läpi ja kun ei saa. ;) Kyllä välillä on hermot tosi kovilla, kun pitäis saada sitä ja tota ja tätä. Mutta hetken aikaa mököttää aina omassa huoneessaan ja sen jälkeen sitten on taas niinkun ei olis mitään tapahtunutkaan... :D

Alkuperäinen kirjoittaja tähh;26775664:
Miksi sun "oli pakko" jättää se ostamasi kahvi tiskille? Tai miksi ei huvita syödä tai juoda nalkutuksen takia? Tuollaista käytöstä en katselisi yhtään. Lapsi ei määrää, juonko kahvia tai syönkö.

näin juuri!

meidän tyttö on nyt 6v ja poika 7v enkä ole havainnut tuollaista. Innostuneita joka asiasta. On toki päiviä, jolloin kaikki tuntuu menevän päin sitä itseään, mutta reissuissa, lomalla ym. ovat todella innostuneita eivätkä kyllä valita.

Nyt tiukka linja. Yksikin tuollainen reissu, niin itse en aikanaa enää veisi mihinkään. Tai veisin muut, mutta tyttö saisi jäädä sitten kotiin. En katselisi tuollaista vahtimista. Onkohan tottunut liian hyvään?

Minulla ei ole tyttöjä! Oma samanikäinen poikani on innoissaan aina ja osaa käyttäytyä. Kaverin samanikäinen tyttö taas nurisee ja marisee joka asiasta, nauraa pirullista naurua ja yrittää vaivihkaa kiusata ja manipuloida kaikkia.

[QUOTE="aap";26775678]Tehty, koitetty ja ei toimi :(
On jäänyt jo muutamasta reissusta kokonaan pois, mutta ei mitään apua. Nyt en todellakaan ota häntä enään tämän viikon jälkeen minnekkään ennenkuin tuo loppuu. Tänäänkin on hänen vartin peliaika mennyt pois koska oli todella törkeä kun pyysi sitä. Puhutaan ja puhutaan. Hän huutaa ja kiukuttelee niissä tilanteissä kuin kolmevuotias. Tai sitten jos kuuntelee niin katuu, mutta sama jatkuu silti.
Viimeviikko meni puoliksi arestissa kun huutaa mulle jo kavereidensa edessä.

Hän käy ikäänkuin yksinäistä taistelua koko maailmaa vastaan.
En vaan ymmärrä tätä.
Ja etenkin minä olen hänen kohde.

hm...
Voisikohan tämä olla jonkinlaista irroittautumista? Hän on aina ollut 300% äidin tyttö. On edellisen liiton lapsi ja oltiin ensimmäiset kaksi vuotta kahdestaan ja täten hän on ollut aina hyvin takertunut ja riippuvainen musta.[/QUOTE]

pyydät kommentteja, mitkä ei kelpaakaan..

Mitä pitäis sanoa, "joo, toivoton tapaus! turha yrittää pitää enää kuria, anna olla!"

Ole aikuinen ja tee säännöt selviksi!

Meillä 8v. ja sama homma täälläkin. Ei oo mitään tekemistä mutta kuitenkaan mikään tekeminen ei kelpaa mitä ehdotan. Kun tehdään yhdessä jotain hän alkaa nalkuttamaan tai ilkkumaan sisaruksiaan, lällättelee ja kehuskelee.
"tuo sai enemmän karkkia kuin minä" on karkkipäivän vakiorutina... saavat itse valita kaupasta esim. patukka+tikkari, laku+karkkiaski tms. ja sitten hän alkaa kotona vaatimaan lisää kun toisen patukka onkin painanut 2g enemmän kuin hänen jne.jne.

Loputon, tauoton rutina ja marina. Rasittaa! Ja likka menee siis kolmannelle, on tosin syntynyt vuoden viimeisenä päivänä että parista tunnista kiinni että menisi vasta tokalle.

Eli ovat aika samanikäisiä... Mun tyttö on syntynyt 9/04.
Ja juurikin tuota! Kaikkea vahditaan ja kaikesta viristään ja omista "oikeuksistaan" pidetään aika lailla liiallisesti kiinni. Meilläkin kohdistuu myös sisariin.

Onpa omalla tavalla kiva kuulla että ei ole meidän tyttö ainut pikkuinen "digtaattori"...

Minä en todellakaan olisi kuunnellut tuollaista nalkutusta, vaan sanonut oikeasti että nyt suu kiinni! Kahvini olisin juonut ihan tyynesti ja sanonut, että jos et voi antaa kahvirauhaa, niin alapa mennä tuonne toiseen pöytään ja ohjannut muualle häiritsemään.

Elokuvista olisin sanonut kaksi kertaa, että nyt HILJAA! Jos ei olisi mennyt perille, niin oltais lähdetty kesken pois.

Alkuperäinen kirjoittaja tähh;26775664:

Koska mulla hajoaa pää kun on koko reissun saanut kuunnella tuota o.O

Vaihtoehtoisesti olisin voinut heittää kahvit hänen naamalleen ja sanonut että pidä kahvis! :D

Ihminen minäkin olen. En aina kykene pysymään kasvatuksellisesti järkevänä jos pinna palaa.

Yhteistyössä