7 kk herää nälkään 3 tunnin välein

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

karma

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Tiedän, että ei ole mitenkään epänormaalia tuo kolmen tunnin välein herääminen tämän ikäisellä, mutta kun tyttö tosiaan herää ihan nälkäänsä.

Ei siis ole rintamaidolla, vaan korvikkeella. Päivisin tyttö syö mielestäni ihan hyvin soseita laidasta laitaan. Päälle joko maitoa tai vettä.

Outoa tässä on se, että ehkä 4-5 kk iässä saattoi vedellä 9 tuntia putkeen, mutta ei enää :O En tiedä voiko liikkumaan opettelu vaikuttaa? Tyttö oppi 5,5 kk iässä nousemaan tukea vasten ja nykyään päivisin on aika railakasta menoa. Konttaa, karhukävelee, availee laatikoita, leikkii leluilla, kävelee tukea vasten jne. Pitää itsensä siis ainakin kiireisenä. Energiaa tietysti kuluu enemmän kuin ennen.

Mitäköhän tähän nyt voisi oikein kokeilla? Mikähän ruoka olisi kaikkein paras vaihtoehto iltaan?

Karma kiittää!
 
voi olla ettei nälkäänsä huuda vaikka maitoa joisikin... tassuttelua kokeiltu?

Mä olen oppinut erottamaan nälkähuudon (luulisin?) muusta kitinästä. Yleensä siis hiljenee sillä, että laittaa tutin suuhun tai muuten vähän asettelee, jos ei ole kyse nälkästä. Mut jos on nälkä niin ei rauhoitu ja vetää siis jonkun 200 ml maitoa. Ei ikinä siis vain vähän ota sitä maitoa vaan vetäsee ihan kunnolla. Luulisi, että nälkä on silloin? Tuskin muuten joisi noin paljoa?
 
Kyllä ainakin meillä tonikäinen heräsi 3h välein ihan riippumatta siitä, mitä ja miten paljon söi päivällä. En siis pidä mitenkään poikkeuksellisena tuollaista yösyömistä.
 
[QUOTE="vieras";24878202]Kyllä ainakin meillä tonikäinen heräsi 3h välein ihan riippumatta siitä, mitä ja miten paljon söi päivällä. En siis pidä mitenkään poikkeuksellisena tuollaista yösyömistä.[/QUOTE]

Mutta jännää, kun jossakin vaiheessa pystyi nukkumaan sen 9 h putkeen?
 
Anna velliä, älä ainakaan huudata toista nälässä.
Ei hän enää kauaa öisin heräile, ei syömään eikä muutenkaan.
Mä en tajua näitä tassutteluja ja unikouluja yms yms. Vauva saa olla vauva, ei hän ilkeyttään öisin herää ja huuda, jos on nälkä niin helpoimmalla pääsee kun antaa ruokaa (=maitoa/velliä). Eikä vauva siitä mitenkään huonoille tavoille opi, päinvastoin tuntee olonsa turvallisemmaksi ja kun on siihen valmis nukkuu paremmin pidempiä aikoja putkeen.
 
sopiiko kysyä, miksi tassuttelu on se, mitä e ymmärrä, jos ja kun ei ole kyse nälästä, vaan unille rauhoittelusta?? ainoa toimiva keino meillä refluksipojan kanssa, ei voi jättää sänkyyn huutamaan, vaan silitellään unille... :)
 
Mitä puuroa suosittelisit? Näissäkin on varmasti eroja siinä, että kuinka pitää nälkää.

Jos vauva ei ole ns. sihtikurkku, niin keitä ihan tavallisetsta Elovena kaurahiutaaleesta puuro ja hauduta hiutaleet pehmeäksi.

Ylhäällä joku kritisoi vauvan viesteihin vastaamisesta. Työssäni kohtaan paljon perheitä, joilla vauvana alkanut tapayöheräily on jäänyt päälle ja siitä on tullut koko perhettä kriisiyttävä kierre. Jos vauva syö säännöllisesti päivällä ja hyviä ruoka-annoksia, ei seitsenkuinen nälkäänsä itke kyllä kolmen tunnin välein. Siis jos ruokavalioissa on kaikki tarpeellinen mukana ja ateriarytmi säännöllinen.
 
Jos vauva ei ole ns. sihtikurkku, niin keitä ihan tavallisetsta Elovena kaurahiutaaleesta puuro ja hauduta hiutaleet pehmeäksi.

Ylhäällä joku kritisoi vauvan viesteihin vastaamisesta. Työssäni kohtaan paljon perheitä, joilla vauvana alkanut tapayöheräily on jäänyt päälle ja siitä on tullut koko perhettä kriisiyttävä kierre. Jos vauva syö säännöllisesti päivällä ja hyviä ruoka-annoksia, ei seitsenkuinen nälkäänsä itke kyllä kolmen tunnin välein. Siis jos ruokavalioissa on kaikki tarpeellinen mukana ja ateriarytmi säännöllinen.

Täytyypä kokeilla tuota Eloveenaa, kun tuntuu tytölle kelpaavan mikä vaan ruoka muutenkin.

Mutta hei tosiaan voiko vauva vetää 200 ml maitoa muuten vaan? Jos ei siis ole nälkä? Päivisin ei ainakaan suostu syömään yhtään ylimääräistä jos ei ole nälkä.
 
Meillä kävi samalla tavalla tyttö nukkuil ensimmäiset 6kk todella hyvin ja kun oppi konttaamaan puolivuotiaana niin se yöheräily alkoi. Heräili tunnin välein eikä päivälläkään nukkunut kunnolla. Eli varmasti vaikuttaa se että on oppinut liikkumaan enemmän. Ja tuon ikäisellä voi hyvin olla nälkäkin. Meillä ei ainakaan ollut mitään vaikutusta antoiko yöllä velliä vai maitoa, samalla tavalla heräili. Mutta kyllä ton vellin pitäisi paremmin pitää nälkää ja nimenomaan ne viljavellit, koska peruna-porkkanavelli ja maissivelli ovat kuin maitoa ja tulevatkin tavallisesta tutista läpi. Kaikkea kannattaa kokeilla että saatte paremmat yöt.:) Meillä on kyllä kokeiltu ihan kaikkea ja tyttö on nyt 1,5v ja edelleen heräilee yöllä ottamaan huikat maitoa nokkamukista.
 
Täytyypä kokeilla tuota Eloveenaa, kun tuntuu tytölle kelpaavan mikä vaan ruoka muutenkin.

Mutta hei tosiaan voiko vauva vetää 200 ml maitoa muuten vaan? Jos ei siis ole nälkä? Päivisin ei ainakaan suostu syömään yhtään ylimääräistä jos ei ole nälkä.

Ei varmaan voi. Mutta silloin onkin syytä tarkistella sitä päivän ruokavaliokoostumusta. Eli onko siellä tarpeeksi ravitsevia ruokia ja millä annostuksella. Ja tosiaan, puuroa iltapalaksi ja maitoa päälle. Pitäisi jaksaa useampi tunti =) Maito turhaan venyttää vauvan vatsalaukkua isommaksi ja koska maito on helposti sulavaa, ei se kauaa tuon ikäisellä nälkää pidä. Ja jos vatsalaukku on venytetty isoksi, on nälkäkin iso =)
 
liikkuminen vaikuttaa. tottakai alkuun pystyy nukkua pidempiä pätkiä kun energiaa ei mene liikkumiseen. Meillä 1v 4kk ja syö hyvinkin kolmen tunnin välein yöllä (tissiä).
 
Ei varmaan voi. Mutta silloin onkin syytä tarkistella sitä päivän ruokavaliokoostumusta. Eli onko siellä tarpeeksi ravitsevia ruokia ja millä annostuksella. Ja tosiaan, puuroa iltapalaksi ja maitoa päälle. Pitäisi jaksaa useampi tunti =) Maito turhaan venyttää vauvan vatsalaukkua isommaksi ja koska maito on helposti sulavaa, ei se kauaa tuon ikäisellä nälkää pidä. Ja jos vatsalaukku on venytetty isoksi, on nälkäkin iso =)

Kiitos näistä vinkeistäsi :)

Päivisin syö vähän turhan epäsäännöllisesti ehkä, mutta kun nälkä tulee, niin syö myös kunnolla. Yleensä syö 4-5 kertaa ja saattaa mennä ihan kokonainen purkillinen sosetta kerralla. Ja aina ensin suolaista (esim perunaa+lihaa) ja sen jälkeen ehkä vähän hedelmä-/marjasosetta. Maitoa tai vettä ihan vain vähän välissä ja lopuksi.

Onko vielä antaa jonkinlaisia neuvoja tähän ruokailuun? Mä en kyllä osaa yhtään edes suhteuttaa sitä, että kuinka suuria tai pieniä annoksia tuon ikäiset yleensä syövät! Ensimmäinen lapsi kun tosiaan on. On kasvanut kuitenkin tasaisesti omilla käyrillään (on vähän keskiarvoa pidempi ja täten myös painavampi).
 
Kiitos näistä vinkeistäsi :)

Päivisin syö vähän turhan epäsäännöllisesti ehkä, mutta kun nälkä tulee, niin syö myös kunnolla. Yleensä syö 4-5 kertaa ja saattaa mennä ihan kokonainen purkillinen sosetta kerralla. Ja aina ensin suolaista (esim perunaa+lihaa) ja sen jälkeen ehkä vähän hedelmä-/marjasosetta. Maitoa tai vettä ihan vain vähän välissä ja lopuksi.

Onko vielä antaa jonkinlaisia neuvoja tähän ruokailuun? Mä en kyllä osaa yhtään edes suhteuttaa sitä, että kuinka suuria tai pieniä annoksia tuon ikäiset yleensä syövät! Ensimmäinen lapsi kun tosiaan on. On kasvanut kuitenkin tasaisesti omilla käyrillään (on vähän keskiarvoa pidempi ja täten myös painavampi).

Syökö vauvasi jo 5 kiinteää ateriaa päivässä ja maitoateriat päälle? Eli syökö hän siis jo lounaalla ja päivälliselläkin kiinteää ruokaa? Jos syö, ateriarytmi voisi olla niin että aamulla puuro ja maito. Lounaaksi esim. liha-kasvissose ja maito. Välipalaksi joko hedelmäsose ja maito. Päivälliseksi kasvissose ja maito ja iltapalaksi puuro ja maito. Ja ateriarytmi on riippuvainen muutoin päivärytmistä. Eli aamuherätyksen jälkeen aamupala, ennen ensimmäisiä päiväunia lounas, päiväunien jälkeen välipala, ennen toisia unia päivällinen (tai sitten unien jälkeen päivällinen, jos unet ovat aamupäiväunia lyhkäisemmät) ja ennen yöunia iltapala. Tämä on vain esimerkki =)
 
Kaikkia vastauksia en jaksanut lukea, mutta en suosittelisi velliä enää tuossa iässä. Illalla puuro hedelmäsoseen kanssa ja maitoa. :) Toivottavasti saatte yöt taas parempiunisiksi! :)
 
Joo siis syö aina kiinteää päivisin. Väliin ei anneta pelkästään maitoa, vaan aina myös sitä kiinteää.

Mielestäni syö tosiaan hyvin päivisin. Ehkä toi iltapala ei sitten vaan ole tarpeeksi täyttävä. Kokeilin sellaisia puurojauheita jotka sekoitetaan veteen, mutta mun mielestä ne olivat vähän yhtä tyhjän kanssa. Nyt on syönyt ihan vaan jotakin sosetta iltaisin, mutta varmasti on paljon parempi vaihtoehto tuo oikea puuro. Sitä mä nyt kyllä kokeilen. Ja jos yöllä herää niin viljavelliä varmaan?
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis syö aina kiinteää päivisin. Väliin ei anneta pelkästään maitoa, vaan aina myös sitä kiinteää.

Mielestäni syö tosiaan hyvin päivisin. Ehkä toi iltapala ei sitten vaan ole tarpeeksi täyttävä. Kokeilin sellaisia puurojauheita jotka sekoitetaan veteen, mutta mun mielestä ne olivat vähän yhtä tyhjän kanssa. Nyt on syönyt ihan vaan jotakin sosetta iltaisin, mutta varmasti on paljon parempi vaihtoehto tuo oikea puuro. Sitä mä nyt kyllä kokeilen. Ja jos yöllä herää niin viljavelliä varmaan?

Mä annoin ihan kaurapuuroa, ensin hienonsin kuivat hiutaleet sauvasekottimella, koska lapsi oli sihtisuu, mutta pikkuhiljaa vähensin ton hienontamisen määrää. Ja se puuro kannattaa tehdä korvikkeeseen, niin saa siitä vielä hiukan enemmän täytettä. :)

Voihan se olla, että teidän vauva herää yöllä koska on tullut sellainen tapa, ja vaan ruoka rauhottaa, eikä olekaan ihan oikeesti nälkä.
 
[QUOTE="nanna84";24878479]Voihan se olla, että teidän vauva herää yöllä koska on tullut sellainen tapa, ja vaan ruoka rauhottaa, eikä olekaan ihan oikeesti nälkä.[/QUOTE]

Ehkäpä :) Silloin kun oppi nousemaan tukea vasten, heräili useamminkin. Jotakin ihme kitinää oli ihan pahimillaan jopa tunnin välein. Se on onneksi nyt pääosiltaan loppunut.

Täytyy kokeilla nyt tuon kunnon iltapalan lisäksi sitäkin, että nostaa syliin ja hyssyttelee siinä ja pistää takaisin nukkumaan. Jos herää melkein heti uudestaan, sen melkein tietää, että on nälkä. Muuten kyllä nukahtaa pidemmäksi aikaa uudestaan
 
Ehkäpä :) Silloin kun oppi nousemaan tukea vasten, heräili useamminkin. Jotakin ihme kitinää oli ihan pahimillaan jopa tunnin välein. Se on onneksi nyt pääosiltaan loppunut.

Täytyy kokeilla nyt tuon kunnon iltapalan lisäksi sitäkin, että nostaa syliin ja hyssyttelee siinä ja pistää takaisin nukkumaan. Jos herää melkein heti uudestaan, sen melkein tietää, että on nälkä. Muuten kyllä nukahtaa pidemmäksi aikaa uudestaan

Kunnon iltapala tosiaan, eli keitä hiutalepuuro veteen ja hauduta kypsäksi. Ja maitoa lopuksi. Rauhallisia öitä teille =)
 

Yhteistyössä