7 kk:n jatkuva kitinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuitari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nuitari

Uusi jäsen
07.07.2010
1
0
1
Milloinhan tämä arki ja varsinkin yöt alkaa helpottaa. Meidän 7 kk ikäinen tyttö heräilee edelleen jatkuvasti yöllä! Viimekin yönä 2 kertaa söi, heräili itkeskelemään tunnin välein ja tuttia piti antaa jatkuvasti. Ja aamulla noustaan siinä kuuden maissa!
Alkaa univelkaa olla ihan tarpeeksi tällä äipällä. Mikäs siinä jos päivät menisi hyvin ja nukkuisi kunnon päiväunet, mutta ei.. Päiväunia kerrallaan 20-30 min. Sitten kitistään ja itketään väsymystä seuraaville pikaunille joilta taas herätään entistä kiukkuisempana :(
Hampaita ei vielä ole, siitä ei johdu, korvat on tarkistettu.. Mitään "vikaa" ei pitäisi olla.

Ja tämä pahenee päivä päivältä, vielä kuukausi sitten yöt meni ihan hyvin ja yhdellä syönnillä.

Tyttö ei vielä liiku, mahalleen vaan kääntyy. Odotan kovasti että oppisi edes ryömimään niin jos ainainen kitinä helpottaisi.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, vai onko muilla jo "helppoa" tämän ikäisen kanssa?

Meillä saman ikäinen poika, ja meillä jatkuvat kitinät on tullut kuvioihin tässä kesän aikana. Alku oli pojan kanssa yhtä kitinää ja valvomista mahavaivojen takia, mutta n 3kk paikkeilla helpotti, ja poika muuttui oikein tyytyväiseksi ja rauhalliseksi. Nyt se on tipotiessään. Meillä nukutaan yöt pääsääntöisesti hyvin. Lopetin yöimetykset pari kuukautta sitten. Poika käy yöunilleen n 21 ja herää n 05 jolloin imetän. sitten nukutaan n 7-8 asti jolloin imetän ja noustaan aamupuurolle. Minkä verran teillä menee kiinteitä? Mä pyrin antamaan tukevan iltapuuron aina mahdollisimman lähellä nukahtamista. Jos poika on valvonut pidempään kuin tunnin iltapuuron jälkeen annan vielä esim banaanin ennen yöunille menoa, jottei herää nälkäänsä. Yöimetykset loppui meillä, kun aloin laittaa tutin aina tissin sijaan suuhun kun poika vaikutti siltä, että heräis pian. Aika nopeasti tämä alkoi toimia, ja tuttia tarvitaan enää harvoin. Poika nukkuu meidän sängyssä (on nukkunut aina, joten tassuttelen häntä yöllä aina, jos vaikuttaa venkoilevalta, näin estän ettei herää, vaan nukkuu yhtäjaksoisesti koko yön)

Päivät on sitten monesti just tuollaisia, että nukutaan pienet 15-30 min pätkät, ja taas sinnitellään kiukkuisena hereillä. Nyt olen alkanut valvottamaan poikaa väkisin aamu 8 noin 12-14 riippuen vähän miten jaksaa. Hereillä ollessa syödään puuro, juodaan maidot ja annan lounaan just ennen nukahtamista, jolloin ei herää nälkäänsä. Nukutan pojan päiväunille nykyisin aina rattaisiin, vaikka oltaisiin sisällä - tällöin pystyn heilutella hänet jatkamaan unia, jos alkaa kitistä. Kärryt saa myös pimennettyä, jottei herää valoon.

Olen myös huomannut, että meillä ainakin on touhotus ja kiinnostus maailmasta niin valtava, että poika kitisee monesti ihan tylsistymistään. Lähdenkin nykyään aina aamupäivisin pojan kanssa jonnekin kärryillä, jotta molemmille olis jotain viihdykettä. Sitä valitusta ja narinaa ei kestä kumpikaan, enkä mä jaksa leikittää ja viihdyttää poikaa 10 tuntia vuorokaudessa. Kun pojan saa aktiviteeteilla valvomaan ja touhuamaan (esim kylvetän pojan nyt kesällä joka päiä, ja hän roiskii ja polskii niin että itsekin tarvin bikinit) sitten syötän just ennen unia ja annan maidot ja pyrin tassuttelemaan tai heiluttamaan kärryjä unisyklien välissä, jotei herää.. Näillä keinoilla meillä päästään parhaisiin lopputuloksiin. Eihän tää takuu varmaa oo, mutta paras tähän mennessä mitä oon keksinyt. Ja en tiiä toimiiko sama sitten muilla vauvoilla kun ensimmäinen on kyseessä.

Voimia, yleensä aika auttaa, jos ei muu. Hoitoapu on myös ihanaa, jos sellaiseen on mahdollisuus niin kannattaa hyödyntää. Mä yritän saada vähintään kerran viikossa jonkun innokkaan vieraan, joka hyysää lasta (esim mummo tai täti) jolloin saan itse käydä vessassa rauhassa ja lukea vaikka lehden, tai nukkua.

Meillä oli/on ihan samaa "elämäntuskaa" välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Ikä on yksi syy, varmastikin. Menohaluja on ja maailma kiinnostaa. Ja kuten HALTIA sanoi, suurinosa kitinästä on tylsyyttä! Jopa unimerkit on sitä joskus. Hieroo silmiä ja kitisee muttei nukahda millään mut piristyy ku tehdään jotain.
Jostain luinkin, et ensin kannattaa kokeilla "maiseman vaihtoa" (siis eri leikki,eri huone tms.) ja jos sekään ei auta nii sitten unta kupoliin. (siis jos itkun syy ei oo nälkä tms)

Toinen kitinäjuttu on selkeesti erilainen nälkä. MAito ei oo enää "ruokaa" vaa tarvii oikeen ruoan ja PALJON :)!

Mutta,yks mikä auttoi ratkaisevasti oli se että vierotin tutin pois jo 6kk iässä. Yöt meni 1h välein itkeskelyksi koska tarvitsi tutin takasin. Ja sitten oli väsyneen oloinen päivällä koska yö oli risainen ja sitä myötä myös pv unet. Tutin vierotettua nukkui heti pitkiä pätkiä putkeen, ja oli ku eri tyttö. Ja nykyisin normaalina yönäunta tulee n.10h yhtäsoittoa. Suosittelen. Pari päivää se vaatii muttta tulos on sen arvoinen. Lohtua voi antaa muuten :)

Tsemppiä!! Kyl se siitä, ei tätä ikuisuutta kestä (vaikka sille tuntuu :) )

Yhteistyössä