7 v tytön outo (?) käytös, miten suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Lähistöllä asuu ekaluokkalainen tyttö, kutsuttakoon häntä vaikka Essiksi, joka ei ole suoranaisesti mun lasteni ystävä (eivät esim. hae toisiaan ulos leikkimään, tai vieraile toistensa luona), mutta pihalla ovat leikkineet samoissa porukoissa ja joskus kahdestaankin.

Meidän tyttö on jo aika kauan sanonut, että se tyttö on vähän omituinen. Syyttelee, valehtelee ja suuttuu tyhjästä, ja äiti saapuu paikalle rähisemään muille lapsille. Olen suhtautunut asiaan tyyliin "ahaa, selvä", ottamatta kantaa mihinkään, koska en ole tiennyt varmasti millaisia tilanteita siellä on ollut.

Jokin aika sitten ko. tyttö oli kiivennyt rappusiin, joissa leikkiminen on kielletty, ja tippunut sieltä, loukaten itsensä oikein kunnolla. Eräs naapuri oli nähnyt kaiken, ja soitti tytön vanhemmat paikalle. Kuulin asiasta omalta lapseltani, joka oli ollut samaan aikaan pihassa kaverinsa (olkoon vaikka Tiina) kanssa. Meni pari päivää, ja kuulin tyttäreltäni että Essi ei saa enää leikkiä Tiinan kanssa: sen vanhemmat kielsi, koska Tiina oli tönäissyt Essin alas rappusista. Tosiasiassa Tiina ei ollut tehnyt mitään, sen todistavat mm. pihassa olleet aikuiset.

Pari päivää sitten poikani meni ulos pelaamaan sählyä, minä vein roskia samalla. Kuulin, miten Essi soitti äidilleen heti poikani nähtyään: "Äiti, XXX kiusaa, se hakkaa mua sählymailalla!". Vaikka näki, että minä seison vieressä, niin silti jatkoi valehteluaan puhelimessa. 4½ v poikani rääkyi vieressä että ei ole tehnyt mitään, mutta uskooko Essin äiti...ei tietenkään.

Tänään lapset veivät roskat, ja saivat roskiksen läheisellä pihalla olleen Essin kimppuunsa: "miksi te vakoilette ja seuraatte mua koko ajan?". Eivät olleet edes huomanneet Essiä, ja kävelivät siis kotiovelta roskikselle ja sitten takaisin sisään.

Tänään illalla meidän tyttö meni kävelylle Liisan ja hänen äitinsä kanssa. Kävelivät viereisen pihan ohi, missä Essi oli parin kaverinsa kanssa leikkimässä. Samantien Essi soitti taas äidilleen ja ruikutti että "Liisa ja ZZZ kiusaa!". Essin äiti tuli nopeasti paikalle ja alkoi tivaamaan tytöiltä että miksi kiusaatte. Liisan äiti totesi siihen, että "me vain kävelimme pihan ohi, ja hän soitti heti sinulle valittaen että häntä kiusataan". Oli kuulemma sanonut vielä tyttärelleen ja meidän tytölle, että hän ei luota kyseiseen Essiin lainkaan, ja olisi hyvä jos tytöt eivät viettäisi Essin kanssa aikaa.

Mä olen hämmentynyt ja mun mittani on täynnä. Miksi 7 v lapsi on tuollainen? Mitä sille voi tehdä; sanonko omille lapsilleni että kiertäkää hänet kaukaa, vai saadaanko me sitten Essi äiteineen kimppuun syrjimissyytösten takia?

ihan ekana tuli mieleen yks kaveri menneisyydestä, jonka vanhemmat oli entisiä alkoholisteja. Äiti varsinkin oli just niinkuin susiemo, aivan käsittämätön se suojelemisen tarve. Äiti on käynyt monen nuoren päälle kun ovat muka kiusanneet poikaa. Ja poika itse oli huomionhakuinen, todella kova valehtelemaan ja keksi satujaan äidilleen. Tää tapahtui kun oltiin yläasteella, aloin "seurusteleen" tän pojan kans. No, poika sit keksi ja kertoi äidilleen että mä oon pussaillut jotain toista poikaa jne, ihan tuulesta temmattua huttua. Ei aikaakaan kun aloin ite saamaan ihan hurjia uhkauspuheluita jne.

Jotain häikkää siellä kodin sisällä vois olla, perusturvallisuudentunteessa lapsella. Onko äiti ihan täysin kykenevä kasvattaan lasta, voiko olla jotain mielenterveysongelmaa..

Vaikuttaa siltä, että tuo on sen Essin ainoa tapa saada oman äitinsä huomio :( Syytä siihen toki on vaikea arvailla, kun ei Essiä tai tämän perhetaustaa tunne. Jos Essin äiti on sen luontoinen, että hänen kanssaan on turha yrittää keskustella niin kuin aikuinen aikuiselle, niin en varmaan osaisi muuta tehdä, kuin ehdottaa lapsilleni, että välttää sen Essin seuraa. Niin kurjaa kuin sekin toisaalta on :(

kyllä mä sanoisin omalleni, että pysytelkää vaan kaukana essistä ja jos joskus kuulette hänen kielivän äidilleen olemattomia, niin sanokaa suoraan että essi keksii omiaan!!

Ensimmäinen ajatus on, että käytösmalli on perheestä kotoisin. Äiti kokee muut ihmiset uhkaksi ja matkii käytöstä, koska saa siten äidiltä huomiota. Äiti ottaa lapsen kiusaamisjutut todisteeksi siitä, että muut ihmiset tosiaan ovat hirveitä ja vältettäviä. Voi liittyä moneen psyykkiseen häiriöön. Ensimmäiseksi tulee mieleen skitsoidi persoonallisuus. Myös muussa pahassa persoonallisuushäiriössä, johon liittyy itsetuntohäiriötä, kyseessä voi olla jonkinlainen kieroutunut suhtautumistapa hylkäämiseen eli haukutaan toiset pahoiksi, ennen kuin tekevät sitä itselle.

kerrot lapsillesi että tällä Essillä on vähän vilkas mielikuvitus eikä kaikkea mitä se sanoo tarvitse ottaa todesta. Parempi ettei lapsesi ole hänen kanssaan tekemisissä.... Sanot että tiedät että Essi kertoo omiaan ja uskot omia lapsiasi.

Essin äidille sitten kerrot että olet kieltänyt lapsiasi kiusaamasta ja jopa leikkimästä Essin kanssa ettei tule riitoja. Ehkäpä hänkin ottaa rennomman otteen eikä usko enää lapsensa valheita.

Tämä Essi ilmiselvästi hakee huomiota äidiltään näillä kiusaamisväitteillä ja saa äidin jakamattoman huomion ja säälittelyn.

Toivottavasti lapsi muttuu jossain vaiheessa.... ettei ala luulla tarua todeksi..

Äh, en edes lukenut mitä kirjoitit, mut AINA sä arvostelet täällä jonkun tuttusi lapsen/ lapses kaverin tms. käytöstä.... mitä kikcsejä saat siitä? Outoa se on.

[QUOTE="mie";22258830]Jos Essin äiti on sen luontoinen, että hänen kanssaan on turha yrittää keskustella niin kuin aikuinen aikuiselle, niin en varmaan osaisi muuta tehdä, kuin ehdottaa lapsilleni, että välttää sen Essin seuraa. Niin kurjaa kuin sekin toisaalta on :([/QUOTE]

Bingo.

Esimerkiksi bussissa; vanhus kysyy kauniisti, että pääsisikö tästä ohi, niin Essin äiti vastaa kirosanatulvan ja haistattelujen kera.
Ei siis todellakaan tee edes mieli tutustua paremmin.

Äh, en edes lukenut mitä kirjoitit, mut AINA sä arvostelet täällä jonkun tuttusi lapsen/ lapses kaverin tms. käytöstä.... mitä kikcsejä saat siitä? Outoa se on.

Lukisit joskus tarkemmin, niin näkisit etten suinkaan AINA arvostele täällä jonkun tuttuni lapsen/lapseni kaverin käytöstä.

Essistä olen kirjoittanut aikaisemminkin itse asiassa, eri syystä vain.

Juu viimeks juoruilit jostain lapsesta joka kulki koulumatkat lapses kanssa ja hänen perheestäänkin... :) Ja kuinkakohan monta näitä juttuja olis jos alkais tuolta sun keskusteluhistoriasta penkomaan. Enpä jaksa, kai sä muutenkin tajuat pointin (jos tajuat).

Käskisin, en pyytäsi, vaan käskisin lastani pysymään erossa Essistä. Perusteluiksi vain epäsopiva käytös ja valehtelu. Essin äitiin pitäisin hajuraon. Nyökkäisin kohdalla, mutta siinä se.

Näin toimin pojan "kaverin" kohdalla. Oli jokseenkin yhtä outo tapaus.

Juu viimeks juoruilit jostain lapsesta joka kulki koulumatkat lapses kanssa ja hänen perheestäänkin... :) Ja kuinkakohan monta näitä juttuja olis jos alkais tuolta sun keskusteluhistoriasta penkomaan. Enpä jaksa, kai sä muutenkin tajuat pointin (jos tajuat).

Täällähän on joka toinen aloitus suunnilleen jotain "juoruamista" toisista ihmisistä! Miksi Anatolian pitäisi varoa tällaisen aloitusten tekemistä? (Ihme lynkkausmeininkiä aina näissä Anatolian ketjuissa.)

[QUOTE="vieras";22258940]Käskisin, en pyytäsi, vaan käskisin lastani pysymään erossa Essistä. Perusteluiksi vain epäsopiva käytös ja valehtelu. Essin äitiin pitäisin hajuraon. Nyökkäisin kohdalla, mutta siinä se.
[/QUOTE]

Näin mä taidan tehdä. Sanon, että Essin kanssa ei enää leikitä tai puhuta, ja perusteluna epäsopiva käytös ja valehtelu.
Äidille en nyökkää, kun en tähänkään mennessä oo tervehtinyt :D

Bingo.

Esimerkiksi bussissa; vanhus kysyy kauniisti, että pääsisikö tästä ohi, niin Essin äiti vastaa kirosanatulvan ja haistattelujen kera.
Ei siis todellakaan tee edes mieli tutustua paremmin.

Sitten varmaan tosiaan tuo erossa pysyminen on ainoa vaihtoehto. Ja tosiaan niin kuin joku tuolla kirjoitti, että pitää kuitenkin sellaisen pienen ystävällisyyden mukana tätä äitiä ja Essiä kohtaan eli moikkaa kyllä pienesti, jos vastaan tulee, mutta ei sen enempää.

[QUOTE="mie";22258968]Täällähän on joka toinen aloitus suunnilleen jotain "juoruamista" toisista ihmisistä! Miksi Anatolian pitäisi varoa tällaisen aloitusten tekemistä? (Ihme lynkkausmeininkiä aina näissä Anatolian ketjuissa.)[/QUOTE]

Ei tartte varoa mut jos joka toisessa tapaamassaan perheessä/lapsessa on niin paljon vikaa että tarttee nettipalstalle tulla tilittämään siitä, voi miettiä onko vikaa itsessään kuitenkin ;)

Muuten, nää Anatolian ketjut on kyllä päinvastoin ihme nuoleskelua ap:ta kohtaan ja lynkkausmeininkiä kaikkia hiemankin poikkeavia kohtaan.

Essi tykkää vallasta. Varmaan sillä on hirveän paha olla ja varmasti malli tollaseen manipuloimiseen on opittu kotoa. Apuahan toi lapsi tarttis ja ehkä vielä enemmän se sen äiti, joka jatkuvasti palkitsee ton sen lapsen häiriökäyttäytymisen ja vahvistaa tota valehtelua.

Pari kertaa pihassa. Vaikuttaa ihan tavalliselta lapselta, tai siis vaikutti, nyt en enää tiedä.
Mä saattaisin tälle tytölle pari sanaa sanoa asiasta. Selittäisin, että ei niin voi käyttäytyä ja, että sen käytöksen takia mun tyttöni ei ehkä enää voi leikkiä hänen kanssaan. Voisi herätellä vähän. Toki tää tyttö on vielä ihan lapsi eli en mä kovin julmasti vielä ton ikäiselle suomentais.

Pari päivää sitten poikani meni ulos pelaamaan sählyä, minä vein roskia samalla. Kuulin, miten Essi soitti äidilleen heti poikani nähtyään: "Äiti, XXX kiusaa, se hakkaa mua sählymailalla!". Vaikka näki, että minä seison vieressä, niin silti jatkoi valehteluaan puhelimessa. 4½ v poikani rääkyi vieressä että ei ole tehnyt mitään, mutta uskooko Essin äiti...ei tietenkään.

Mikset tuossa tilanteessa kysynyt Essiltä, miksi hän valehtelee?

Yhteistyössä