7kk ikäisen ruokailu + vatsantoiminta ongelma..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
meil tyttö syö käytännössä jo kaikkea.. kasviksia, lihaa, kalaa, viljoja.

Teen ruuat joko ite tai annan purkista. Juo korviketta (tai on ollu jo täysin korvikkeella kuukauden verran). Tähän saakka vatsa on toiminut useita kertoja päivässä.

Nyt kakka on menny kovaksi ja mitein et kumpikohan on syyllinen.. eli oon vaihtanu korvikkeen baby semberiin ja antanu joitain kertoja 8kk ikäisille tarkoitettuja purkkiruokia (rukiinen hedelmäsose, kinkku kasvis jne).

Eilen kävin ostaan luumu purkkeja aamulla syötiin puolet ensimäisestä ja mietin et vaihdanko tuon maidon entiseen vai laittaako tuo paksumpi ruoka mahan kovalle.

Syömme aamu + iltapuuron, 2 lämminta ruokaa ja välipalan, sekä maitoa menee vaihdellen 600-1000ml. Tyttö on pieni sirpukka (7kk neuvolassa 7010g ja 65cm). Liikkuu kovasti et varmasti energian tarvekkin on melkoinen

Toinen kysymys: meil tämä lapsi on "hotkija", eli ruoka suuhun nielaisu.. siksiki oon alkanu antamaan karkeampaa ruokaa (siis sellaista missä on ihan selviä pieniä palasia). Välistä malttaa syödä rauhallisemmin (jos antaa ruuan liian syvälle suuhun nielaisee kerralla ja sit yökätään).

Mitä sormiruokia ois sellaisia (ei maissinaksu) mistä ei lähtis isoja paljoa. Näkkäriä ja kuivattua ruisleipää meil on natusteltu, samoten kurkkua mut niistä neiti alkaa saaha sen verran isoja palasia suuhunsa et joutuu kurkusta niitä sit kaiveleen. Oisko muita ehdotuksia?

Meillä tais ensimmäisiä sormiruokia olla banaani, appelsiini ja juurikin ne naksut. Banaani kyllä kantsii jättää väliin jos on maha kovalla, meilläkin ollu nyt pannassa jo jonkun aikaa siitä syystä. Anna kuitupitoisia leipiä natustaa edelleen, auttaa kovaan mahaan sekin.

meil uppoais tosiaan hyvin tuo rukiinen hedelmäsose (mut mietin et meneekö siitä jo maha liianki kovalle). Ruisleipää oon antanu nyt pieninä paloina samoten vaaleaa leipää

Yhteistyössä