7v lapsen ylipaino ja nyt kiitos ei mitään ilkeilyä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikuisille ainakin neuvotaan että juo aina ennen ateriaa lasin - kaksi vettä, ja syödä hitaasti (se ei kyllä koulussa oo mahdollista kun on niin lyhyt aika syödä ja sit vielä pitäis uloskin keritä)

Mä ottaisin ton vesijutun käytöön ja sitten vaikka hullulta kuulostaa niin jos mahdollista niin pieniä välipaloja lisää (tosin kasviksia) jos ei olis sitten huutava ja kova nälkä kun on ruoka-aika.
Meijän esikoinen syö paljon mutta pieniä annoksia monta kertaa päivässä

[QUOTE="aapee";22812377]keksin sen pojan kalorien saamiseen että syö koulussa ja ip-kerhossa kuulemma kamalasti. kotona kyllä katsomme syömisten perään. ja siksi ihmetyttää miksi poika vaan paisuu. aina sanotaan ettei koulussa/kerhossa voi syödä niin paljon että se vaikuttaisi painoon, suurin osa kaloreista tulee kotoa.... mutta nyt ainakin meidän tilanteessa näyttäisi olevan toisin. ope ja ip-kerhon vetäjät sanoo suoraan että poika syö PALJON. ja uskon sen, poika syö liikaa jos sen antaa syödä. kotonakin pyytää lisää vaikkei enää nälkä olisikaan, kunhan on hyvää ruokaa taikka syö liian nopeaa eikä ehdi tuntea kylläisyyttä. kotona näiden asioiden valvominen onnistuu mutta ei koulussa eikä ip-kerhossa. poika saattaa kuulemma hakea 2-3krt lisää ruokaa lounaalla ja välipalalla syödä jopa 5 (!!!!!) leipää.

olen puhunut että katsoisivat pojan syömisten perään, poika kun ei syö pelkästään nälkäänsä, mutta vastaukseksi saan että se on mahdotonta. ja ymmärrän sen toki. onhan siellä niin paljon lapsia että yhden syömisiä on hankala vahtia.[/QUOTE]

Onkohan tuo teidän aamupala liian kevyt, esim. lautasellinen puuroa pitää nälän paremmin kuin leipä ja hedelmä. Kun on kunnon aamupala ei tule sitten ahmittua ylenmäärin lounaalla.

Toiset lapset keräävät jotenkin helpommin itseensä kaikki ja pyöristyyvät. Just tätä ketjua lukiessa tuli mieleen et meidän poika 6 v.n.120cm ja 18 kg syö aikamoisia määriä mut on aina ollut alipainoinen eikä oikeastaan harrasta erikeseen mitään kummempaa,pihalla vaanmönkii. Ongelma nimittäin tämäkin. Ja poika 2v näkyypyöristyvän paljon helpommin, viellä ihan normaalipainoinen mutta ihan selkeesti helpommin pyöristyvää sorttia 93cm/13kg

[QUOTE="vieras";22812463]Onkohan tuo teidän aamupala liian kevyt, esim. lautasellinen puuroa pitää nälän paremmin kuin leipä ja hedelmä. Kun on kunnon aamupala ei tule sitten ahmittua ylenmäärin lounaalla.[/QUOTE]

Mulla ei puuro pidä nälkää yhtään sen paremmin kuin leipä+kuppi kahvia...
Lapsi kyllä syö aivan liikaa, jos 2-3 krt santsaa ja vetää 5 palaa leipää kerralla!! Tuohon täytyy opettajien puuttua koulussa, ip-vetäjien kerhossa ja teidän vanhempien kotona. Santsata saa kasviksia ja salaattia, kuten meillä ;) Paino pysyy siis samassa, mutta kun pituutta tulee lisää niin poju solakoituu :)

nyt loman aikana oikein heräsin pojan ruuan himoon. kokoajan se pyytää jotain. saako omppua, saako leipää, saako jogurttia, saako saako saako. en toki ole antanut. sanon että ruoka aikoina syödään thats it. mutta poika käy jopa varastamassa ruokaa! kun ruoka on hellalla jäähtymässä että sen voi sitten laittaa jääkaappiin, käy poika närpsimässä sieltä salaa.

pojalle ruoka näyttää olevan jo tavallaan riippuvuus. kun mennään kaupoille, tehdään mitä vaan, on pojan eka reaktio "mennään syömään siellä, mä haluun sitä ja tätä ja tota" kamalaa 7veeltä! monet aikuisena sairaalloisen lihavat kertoo ruokariippuvuuden alkaneen jo lapsena.... sekö on poikani tulevaisuus?? :(

nostan tätä viitaten tuon viimeiseen viestiini vedoten.

olen kauhuissani tuosta kuinka tärkeää ruoka pojalle on.. :(

mitä tuolle voi tehdä, sen enempää kun olemme jo tehneet. eli annoksia pienemmiksi, kasviksia, hedelmiä, majoja smothiessa jne jne. ja lapsi vaan valittaa nälkää vaikka tunti-kaksi sitten on syönyt ihan ok satsit ruokaa.

kun en halua alkaa "saarnata"tästä aiheesta ettei se aihauta pojalle itseluottamus ongelmia "kun mä oon tälläinen läski" poika tajuaa jo nyt olevansa isompi kuin muut ja pari kertaa olen kuullut kun pari poikaa on pojalleni asiasta huomauttanut.

[QUOTE="a.p";22924263]nostan tätä viitaten tuon viimeiseen viestiini vedoten.

olen kauhuissani tuosta kuinka tärkeää ruoka pojalle on.. :(

mitä tuolle voi tehdä, sen enempää kun olemme jo tehneet. eli annoksia pienemmiksi, kasviksia, hedelmiä, majoja smothiessa jne jne. ja lapsi vaan valittaa nälkää vaikka tunti-kaksi sitten on syönyt ihan ok satsit ruokaa.

kun en halua alkaa "saarnata"tästä aiheesta ettei se aihauta pojalle itseluottamus ongelmia "kun mä oon tälläinen läski" poika tajuaa jo nyt olevansa isompi kuin muut ja pari kertaa olen kuullut kun pari poikaa on pojalleni asiasta huomauttanut.[/QUOTE]

Mitä järkeä on pienentää lapsen annoksia ? Jos syö vain ruoka-aikoina ja ruoka on oikeasti terveellistä, en lähtisi tuolle linjalle. Ethän sinä voi hyvänen aika määritellä lapsesi nälänkokoa! Meillä päinvastainen tilanne, lapsi syö kuin lintu ja pitkään se minua ahdisti, mutta hei - hän tuli ja tulee sillä toimeen - miksi minä siihen puuttuisin ?
Hyvä neuvo on, että viet lapsesi nyt kouluterkan pakeille ja mietitte pitäisikö ottaa niitä kilpparitestejä tms. JOS kerta ruokavalio on kunnossa ja siitä rehellisesti kerroit. Pelkällä kouluruualla ja ip-välipalalla ei kukaan terve liikkuva lapsi liho,niin se vain on.

Tässäkin jo näkee sen että jotkut vaan lihoo helpommin, lapsesta saakka. Kun aikuisten kohdalla täällä puhutaan että lihava syö AINA enemmän. Sellaisten jotka ovat luonnostaan hoikkia, ei tarvi vähentää mitään jogurtin tai mehun määrää. Joillekin nekin vaan tuovat heti lisää kiloja..

ja ravitsemusterapeutille mars. Minä ottaisin vastaavassa tilanteessa yhteyttä koulun terveydenhoitajaan ja lähtisin selvittämään on pojalla kaikki ok.

Ravitsemusterapeutilta oikeat ruokailuohjeet ja ne käydään myös pojan kanssa yhdessä läpi!

Meidän 6 v on ikänsä ollut laiha. Syö hyvin ja monipuolisesti ja liikunta on ihan vain tavisulkoilua, mitään erillistä urheiluharrastusta ei ole. Mutta laiha on ja pysyy...

Minusta taas tuntuu siltä, että poikasi on normaali juuri tuollaisena kuin nyt on. Kun hän jatkaa urheiluharrastuksia, mahdollinen "läski" alkaa korvautua lihaksella ja arvelisinkin, että hänen on helpompi tulevaisuudessa "hankkia" voimaa kuin niiden kavereiden, jotka nyt ovat laihempia.
En tiedä. Kyllähän ihmiset ovat alusta asti rakenteeltaan luontaisestikin erilaisia.

Meillä taas sellainen 6 v., että luut paistaa, vaikka syö enemmän kuin 80 kg isänsä! Syö siis myös PALJON, on aina syönyt eikä näy missään.

Ota huomioon, että sun säännöstelykin voi vaikuttaa asiaan negatiivisesti. Se että et anna pojan santsata ruokaa tai kiellät ottamasta omenaa. Voi siis käydä niin että se jo johtaa häpeään tai vääristyneeseen kuvaan. Kyse voi olla himosta tai sairaudesta tai ihan vaan nälästä. Mä en usko että terveellisillä valinnoilla voi paisua noin mahdottomasti kuin annat ymmärtää.

Ensimmäinen annos voisi olla pienempi jotta lapsi saa santsata. Omenan voi syödä hätäsimpään nälkään, sen sijaan leipää ei. Ruokailun yhteydessä voi juoda maitoa tai vettä ja lasillisen vichyä esim välipalan yhteydessä. Yritän tällä vaan korostaa sitä ettei lapsesi kuva syömisestä tai itsestään vääristy. Pahimillaan kontrollointi voi johtaa asioiden kääntymiseen päälaelleen

Mitä järkeä on pienentää lapsen annoksia ? Jos syö vain ruoka-aikoina ja ruoka on oikeasti terveellistä, en lähtisi tuolle linjalle. Ethän sinä voi hyvänen aika määritellä lapsesi nälänkokoa! Meillä päinvastainen tilanne, lapsi syö kuin lintu ja pitkään se minua ahdisti, mutta hei - hän tuli ja tulee sillä toimeen - miksi minä siihen puuttuisin ?
Hyvä neuvo on, että viet lapsesi nyt kouluterkan pakeille ja mietitte pitäisikö ottaa niitä kilpparitestejä tms. JOS kerta ruokavalio on kunnossa ja siitä rehellisesti kerroit. Pelkällä kouluruualla ja ip-välipalalla ei kukaan terve liikkuva lapsi liho,niin se vain on.

no pakkohan se on vähentää kun kuhdi ottaisi ruoka lisää ja lisää sanoo itsekin hitsit mä oon täynnä mutta voisi ottaa vielä vähän kun on hyvää.

en mä tarkoittanut kuitenkan että annan lapseni nälkää näke, haloo! mutta kyllä van se kouluruokakin ylläpitää ylipainoa tai jopa lisää sitä mun pojan kohdalla. se vetää uskomattomia annoksia. vai on 4 täyttä lautasta ruokaa ok ja siihen 3-5 leipää välipalalla, siihen päälle heillä usein kaakaota ja kiisseliä kiisseliäkin mene usein kuulemma 2-3 annosta....

jos väität ettei noilla ole mitään tekemistä pojan painon nousuun niin miestis uudellen. jos joku lapsi vetäisi kotona tuollaisia märiä, olisi täällä mammat haukkumassa vanhempia kun annatte syödä noin palkon.

[QUOTE="a.p";22924556]no pakkohan se on vähentää kun kuhdi ottaisi ruoka lisää ja lisää sanoo itsekin hitsit mä oon täynnä mutta voisi ottaa vielä vähän kun on hyvää.

en mä tarkoittanut kuitenkan että annan lapseni nälkää näke, haloo! mutta kyllä van se kouluruokakin ylläpitää ylipainoa tai jopa lisää sitä mun pojan kohdalla. se vetää uskomattomia annoksia. vai on 4 täyttä lautasta ruokaa ok ja siihen 3-5 leipää välipalalla, siihen päälle heillä usein kaakaota ja kiisseliä kiisseliäkin mene usein kuulemma 2-3 annosta....

jos väität ettei noilla ole mitään tekemistä pojan painon nousuun niin miestis uudellen. jos joku lapsi vetäisi kotona tuollaisia märiä, olisi täällä mammat haukkumassa vanhempia kun annatte syödä noin palkon.[/QUOTE]

Vie se lapsesi lääkärin luo.
Mitkä on pojan mitat ? Miksi et kerro niitä ?

Tarkkaile kuitenkin vielä niitä kaloreita purkkien kyljissä. Esim riisi-frutissa aikalailla kaloreita. Tietysti lapsen pitää herkutellakin välillä, mutta alkuperäisessä kirjoituksessasi mainitsit aamupalaksi leipä, jogurtti, hedelmä ja mehua. Niin tuossa on jo jotain liikaa. Leipä ja mehu. Tai leipä ja hedelmä, ei kaikkea kerralla, juomaksi rasvaton maito tai laimea mehu. Hedelmissäkin on kaloreita ja jos joka aterialla on runsaasti vaihtoehtoja, tulee helposti syötyä vähän kaikkea, ja sitä myötä sitten liikaa. Niinhän se aikuisillakin käy "mä syön ihan tavallista ja terveellistä ruokaa ja silti lihon". Terveellistäkin kun voi syödä liikaa. Jos vertaan oman 7-vuotiaani ruokavalioon noita esimerkkejäsi, niin eniten tosiaan pistää silmään nuo aamu- ja iltapalan koot. Omani (tosin syö vähänlaisesti ruokaakin) syö aamu ja iltapalalla esim yhden leivän ja mehua. Tai sen riisi-frutin ja maitoa. Jne. Ei missään tapauksessa kykenisi syömään tuota kaikkea. Ja urheilee aktiivisesti. Runsaalta näyttää siis silmääni tuo ruokamäärä teillä.

[QUOTE="vieras";22812463]Onkohan tuo teidän aamupala liian kevyt, esim. lautasellinen puuroa pitää nälän paremmin kuin leipä ja hedelmä. Kun on kunnon aamupala ei tule sitten ahmittua ylenmäärin lounaalla.[/QUOTE]

Kevyt? Tää hokema ei sitäpaitsi valitettavasti pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Iso aamupala ei välttämättä pidä nälkää niillä, joiden ruokahalu on jotenkin paisunut. Ruokamäärien lisääminen jollakin (aamupalallakaan) aterialla ei muutakuin kasvata onglemaa ja kalorimäärää.

Mutta ap kun ruokamäärät ovat noin isoja, joista kerrot, niin ehkä kannattaisi viedä lapsi kuitenkin lastenlääkärille. On nimittäin myös sellainen (harvinainen) mahdollisuus, että pojan kylläisyyskeskuksessa on jotain häikkää. Pyytäisin kuitenkin alkuhätään, että myös koulussa ja iltiksessä rajaisivat pojan syömistä esim max kahteen annokseen.

Ota huomioon, että sun säännöstelykin voi vaikuttaa asiaan negatiivisesti. Se että et anna pojan santsata ruokaa tai kiellät ottamasta omenaa. Voi siis käydä niin että se jo johtaa häpeään tai vääristyneeseen kuvaan. Kyse voi olla himosta tai sairaudesta tai ihan vaan nälästä. Mä en usko että terveellisillä valinnoilla voi paisua noin mahdottomasti kuin annat ymmärtää.

Ensimmäinen annos voisi olla pienempi jotta lapsi saa santsata. Omenan voi syödä hätäsimpään nälkään, sen sijaan leipää ei. Ruokailun yhteydessä voi juoda maitoa tai vettä ja lasillisen vichyä esim välipalan yhteydessä. Yritän tällä vaan korostaa sitä ettei lapsesi kuva syömisestä tai itsestään vääristy. Pahimillaan kontrollointi voi johtaa asioiden kääntymiseen päälaelleen

siis ei poika mikää pullero ole mutta vuosivuodelta kyllä kilot tulleet. on 126cm ja painaa vaihdellen 36-38,5. lihava hän ei ole, siitä ei kouluterkkrikaan sanoneet muuta kuin että seuratkaa tilanteetta.

ikinä ei ole säännöllistellyt pojan syömisiä hänen nenän edessä, niin että hän sen huomaa. se on ollut sellaista huomaamatonta. salaatin lisäämistä, ruisleivän palanen ruuan kanssa jne, ja jos pyytele jatkuvasti lisää sanon että nyt kllä riittää, sulla taitaa kuitenkin masu jo täynnä olla. johon poika vastaa että juu, mutkun on niin hyvää...

mä olin lapsena megalihava enkä ikinä unohda aikuisten juttuja siitä... :( se oli kamalaa ja kärsin huonosta itseluottamuksesta vieläkin. olen ikuisesti se -"makkarankuori" joksi minua jopa äitini kutsui.

mä toivon että pituuskasvu tasoittaa tuot painoa.

126cm ja 36-38kikloa. Kyllä on LIHAVA lapsi jo noilla mitoilla 7v. Ei kai sitä nyt terkka suoraan sanokaan vaan just että seurailkaa. Ja sitähän sä olet tehnyt.
Vuosien mittaan on kertynyt kilot ja kuitenkin nyt pääasiassa syytät koulu ja ip- ruokailuja painon nousun syynä.
Totuus taitaa eniten olla se, että teillä syödään "piilosokeria" ja "rasvaa" siinä taviskotiruuassa joka sit kertyy lapseen nyt helpommin. Ja siihen päälle sun omat lapsuudentraumat syömisestä/lihavuudesta, niin AVOT.

126cm ja 36-38kikloa. Kyllä on LIHAVA lapsi jo noilla mitoilla 7v. Ei kai sitä nyt terkka suoraan sanokaan vaan just että seurailkaa. Ja sitähän sä olet tehnyt.
Vuosien mittaan on kertynyt kilot ja kuitenkin nyt pääasiassa syytät koulu ja ip- ruokailuja painon nousun syynä.
Totuus taitaa eniten olla se, että teillä syödään "piilosokeria" ja "rasvaa" siinä taviskotiruuassa joka sit kertyy lapseen nyt helpommin. Ja siihen päälle sun omat lapsuudentraumat syömisestä/lihavuudesta, niin AVOT.

nyt mun käsitys on LIHVA, sellainen lapsi joka ei jaksa harrastaa, on kaksoileukaa ja makamakkarat vyöryy.... mein poika ei kuitenkaan tota luokkaa ole. se koulun terkan mukaan skrode. poika harrastaa paljon jne.

ja ei, emiilä ei syödä piilosokeria kun jogurtissa ja sitökin vain muutamia kertoja viikossa. äh, tää on niin vaikee kirjoittmalla selittää asia ja oikoa asioita. mutta todella todella hyvällä omalla tunnolla voin sanoa että kotona ruoka asiat on kunnossa.

ja joku tuolla sanoi ettei vaan kouluruualla eikä ip-kerhon välipalalla voi lihoa/pysyä pyöreenä. no kerroin kuitenkin kuinka paljon poika syö, sillä EI VOI olla vaikutusta tuohon asiaa.

tämän päivän ruoka pojalla:

aamulla 2 paahtopeipaa kalkkunalla ja tomaatilla, juomaksi rasvaton maito. siihen pääle kalanmaksaöljyt ja vitamiinit.

sitten oli 2h lätkässä jonka jälkeen syötiin täysjyvä spgettia ja jauhelihakastitta, höyrytettyö kukkakaalta ja salaattia. juomaksi jälleen sen maito. välipalalla oli mansikkarahkaa juuri äsken. myöhemmin tuossa seiskan pintaan syödään sitten illallinen. (viikonloppuisin meillä harvoin on erikseen iltapalaa kun illallinen menee niin myöhään, viikolla on kyllä tarkemmat ajat) ja jos tänään illalla lapset velä jotain halua, teen mangosmoothien.

Alkuperäinen kirjoittaja lisko vielä;22924759:
Kevyt? Tää hokema ei sitäpaitsi valitettavasti pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Iso aamupala ei välttämättä pidä nälkää niillä, joiden ruokahalu on jotenkin paisunut. Ruokamäärien lisääminen jollakin (aamupalallakaan) aterialla ei muutakuin kasvata onglemaa ja kalorimäärää.

Mutta ap kun ruokamäärät ovat noin isoja, joista kerrot, niin ehkä kannattaisi viedä lapsi kuitenkin lastenlääkärille. On nimittäin myös sellainen (harvinainen) mahdollisuus, että pojan kylläisyyskeskuksessa on jotain häikkää. Pyytäisin kuitenkin alkuhätään, että myös koulussa ja iltiksessä rajaisivat pojan syömistä esim max kahteen annokseen.

juu oon puhunut asiasta ja he nosteleeharteitaan ja sanoo ettei he voi vahtia yhden lapsen syömisiä kun lapsia on niin paljonl

Yhteistyössä