8 kk ikäisen vauvan huonot yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt mamma

Vieras
Nyt neuvoja kehiin jotta yösyönnit saataisiin pois.. 8 kk ikäisellä tytöllämme on tällainen päivärytmi. Jos jollain ois tähänki antaa vinkkimuutoksia niin ne on tervetulleita!

8.30 herää (aina pahan tuulisena)
9.00 aamupuuro+maito pullosta,jonka jälkeen leikitään
12.00 liha-kasvis ruoka ja imetys
12.30 nukkumaan ja nukkuu keskimäärin noin 2-3 tunnin päiväunet vaunuissa.
16.00 välipala, jonka jälkeen leikitään
18.00 liharuoka ja imetys
20.00 iltapesut
21.00 iltapuuro,jonka jälkeen imetän uneen ja siirrän omaan sänkyyn, nukahtaa klo 22

2.00 herää viimeistään kamalaan itkuun. Annan maitoa pullosta,jonka jälkeen ei enään nukahtais millään. Tuuditan sylissä uneen ja kippaan omaan sänkyynsä. Tähän voi mennä jopa 2 tuntia..
5.30 herää taas. En anna ruokaa vaan tuuditan sylissä uneen taas ja laitan omaan sänkyyn.

Olemme kokeilleet yöllä "huudattamistakin" mutta sillä lapsi ei rauhoitu. Nousee seisomaan pinnoja vasten ja huutaa hysteerisenä. Sitä en siis kovin mielelläni edes kokeilisi kun se on turha keino.

Olisko jollain muita keinoja neuvoa lasta nukahtamaan kuin syli?

Imetyksestäkin tahtoisin jo eroon,tuntuu vain olevan vaikeaa kun maito tulee ihan hirveesti ja lapsi rauhottuu iltaisinkin paremmin nukkumaan kun saa rintaa..

Lapsen katsotaan nukkuvan "koko yön" jos hän nukkuu 5 tuntia heräämättä ja sehän täyttyy tuossa ekassa unipätkässä.
Mielestäni tuo kuulostaa ihan normaalilta. LApsella voi ihan hyvin olla nälkä, joten en kyllä lähtisi huudattamaa.

Minä koittaisin ajatella, että tämä on vain lyhyt aika ja koittaisin nauttia siitä, että lapsi on vielä vauva.

Minun pian vuoden vanha lapseni herää syömään vielä öisin pari kertaa. Mutta otan meidän väliin nukkumaan ensimmäisen heräämisen yhteydessä, niin ei haittaa omia unia loput heräilyt, hörppää maitoa kun tarvitsee :)

Millaista ruokaa muuten antaisitte 8 ikäiselle,jos siis teette ruoan itse? Meillä menee vain sileät soseet, kokkareisempiin yökkäilee.. olen antanut satunnaisesti riisiä, kananmunaa, porkkanaa jne. mutta en vielä varsinaisesti "aterioina.

Tyttö kyllä nukkuu päikkärit hyvin ulkona, mutta yöt tuntuu olevan raskaita kun tätä univelkaa on syntymästä asti. Lisäksi lapsi on tosi vaatelias. Ei viihdy yksin ollenkaan ja aina pitäis sylissä kantaa. Esikoinen oli ihan eri maata..

Nykyään on vallalla ihmeellinen käsitys siitä, että lapsen pitäisi nukkua kuin tukki 6 kk ikäisestä asti. Monien kokemuksien ja tutkimuksien mukaan useimmat lapset kuitenkin hyötyvät (loppuyön uni paranee) jos saavat öisin maitoa vielä 6 kk jälkeenkin. Itse alkaisin vieroittaa yösyömisistä vasta vuoden ikäisenä, ihan hampaiden vuoksi ja tällainen on suosituskin.

Ikävä kyllä ei taida onnistua ilman huutoa. Varmasti on kyse läheisyyden kaipuusta ja siitä, että haluaa rinnalle, kun on siihen tottunut. Totta kai huutaa, kun ei sitä meinaa saada. Se on ihan totta, että tuosta syliin nukuttamisesta ja rinnalle nukahtamisesta pitäs päästä eroon. Ne ei ainakaan auta asiaa eteenpäin. Lapsi pitäs saada rauhoittumaan ja nukahtamaan muilla keinoin.
Teidän päivärytmissä ei mulle ainakaan pistä mikään silmään. Lapsi menee aika myöhään nukkumaan, kun vertaan omaan samanikäiseen. Toki on yksilöllistä unen määrät. Muutenkin omani nukkuu paljon enemmän.
Meidän yösyötöt loppui, kun päätettiin, että ei enää anneta yöllä maitoa. Yöllä , kun heräs yritin ensin rauhoittaa omaan sänkyyn. Laittaa vaan makuulleen ja taputella. Jos ei rauhoittunut otin viereen ja pidin kädestä. Siihen rauhottui aina. Tätä jatkui 1-2 viikkoa, sitten alkoi nukkua.
Voisiko lapsen isä auttaa asiassa, koska varmasti onnistuu paremmin niin? Lapsi yhdistää sinut maitoon ja läheisyyteen. Jos mies rauhottelis lasta, vois onnistua paremmin. Sama juttu noihin iltanukuttamisiin, jos mies kokeilis, ei tulis sitä rinnalle nukahtamista. Jos lapsi juo kerta pullosta, niin mies vois antaa maitoa pullosta illalla.
Ilman huutoa ette varmasti selviä, ikävä kyllä. Tsemppiä!

Me ollaan annettu sormiruokaa. Peruna lohkoja ja porkkana tikkuja. Sen kokoisena, että lapsi saa siitä hyvin otteen. Yökkäysrefleleksi on vauvalla edempänä ja sormiruokailussa hyvä juttu, jos vauva laittaa liikaa ruokaa suuhun, yökkää ne automattisesti pois. Pikkuhiljaa oppii ottamaan oikeita määriä. Me siirryttiin sormiruokailuun melkeen heti, kun soseet tuntuivat niin hankalilta, sotkuisilta ja työläiltä. Siitä on paljon hyvää tekstiä netissä j asitten on kitja "omin sormin suuhun".

pistää silmään todella vähäinen unimäärä.2 h päiväunia ja 22 nukkumaan kuulostaa todella vähäiseltä. Eikö siis nukkuisi enemmän päivällä? Voi olla aivan yliväsynyt. Unipussia muuten suosittelen yöunille, lapsi ei pääse seisalleen.

Mun mielestä tuo on ihan tavallinen yö tuon ikäiselle. Jos meidän vajaa 8kk heräis VAIN 2 kertaa yöllä nii hyppisin riemusta.Mun mielestä vauvalla on aika hyvä rytmi ja sun ei tarvis tehä sille toistaiseksi vielä mitään. ainoa mitä mä tekisin toisin olis se, että ottaisin vauvan viereeni nukkumaan, silloin pääsee itse vähemmällä kun ei tarvi nousta sängystä ylös.

Mun mielestä tuo on ihan tavallinen yö tuon ikäiselle. Jos meidän vajaa 8kk heräis VAIN 2 kertaa yöllä nii hyppisin riemusta.Mun mielestä vauvalla on aika hyvä rytmi ja sun ei tarvis tehä sille toistaiseksi vielä mitään. ainoa mitä mä tekisin toisin olis se, että ottaisin vauvan viereeni nukkumaan, silloin pääsee itse vähemmällä kun ei tarvi nousta sängystä ylös.

Tissillä nukutinkin toistaseksi aina 6 kk asti ja jätin lapsen viereeni nukkumaan. Mutta sitten väsyin siihen niin että halusin alkaa opettaan lasta nukkumaan omassa vuoteessa. Lapsi nukkui myös paremmin yksin. Oli vieressäni aina vain tissi suussa ja mulla rinta pahoin auki :(

Joku kysyi että voisiko isä nukuttaa. Iltaisin varmasti onnistuisi, mutta öisin en ole vaatinut kun herää muutenkin niin aikaisin töihin ja tekee pitkää päivää. Ei minua yöheräämiset sinänsä haittaa, jos lapsi nukahtaisi pian uudelleen. Kahden tunnin sylittely ottaa veronsa :(

Ihana tietä etten ole yksin asian kanssa. Ensi yönä ajattelen teitä kaikkia äitejä jotka valvovat seuranani ;)

Meillä nukkui tuossa vaiheessa kahdet päiväunet ja meni nukkumaan 20.00 eli ei päässyt missään välissä yliväsyksi. Nukkui yöt 2-3 syötöllä mutta aina nukahti heti takaisin syötön jälkeen. Oletko kokeillut laittaa aiemmin nukkumaan kuin 22?

Et todellakaan ole yksin! :D Ja minusta myös pahinta jos vauva alkaa valvoa pirteänä keskellä yötä, heräily ei niin haittaa jos uni jatkuu.
Meillä myös ollut "uniongelmaa" vajaa 8kk ikäisen kanssa. Tämä nukkuisi vaunuissa ulkona vaikka koko päivän jos antaisi mutta pakko herätellä tai alkaa yöllä touhuamaan pirteänä ja valvoo vähintään 2 tuntia sitten kun aloittaa. Yöllä herää kuitenkin n.2tunnin välein, välillä tunninkin välein nykyään eikä rauhoitu kuin tissi suussa. En ole kuitenkaan jaksanut vielä lähteä tuosta yöimetyksestä vieroittamaan vaikka pitäisi kai jossain vaiheessa. Nukkui pikkuvauvana paljon pidempiä pätkiä (jopa 6-8h!) mutta kun alkoi pyöriä ja liikkua niin heräilee. Ja vaatii tosiaan melkein aina rintaa rauhoittuakseen, joskus harvoin rauhoittuu pepulle taputtelulla. Mutta itse herään näihin muihin nukutusyrityksiin sitten täysin ja pelkään myös että jos vauva hermostuu kunnolla ja alkaa sitten valvomaan. Nyt otan vauvan puoliunisena rinnalle, joskus laitan takaisin omaan sänkyyn, joskus nukahdan ja vauva jää viereen. Nukkuisin itse kuitenkin paremmin jos vauva nukkuisi omassa sängyssään, koska muuten saan koko ajan vähän olla varuillani tavallaan. Luulen että nukkuu vaunuissa niin hyvin koska ei pääse siellä pyörimään ja könyämään. Jonkinlaista unipussiakin kokeiltiin mutta pääsi siinäkin pyörimään, tiedä sitten onko niitä erilaisia?
Meillä päivä menee näin jos ei ole mitään menoja, koko ajan ollaan siirrytty aikaisempaan noissa heräilyissä:
n.klo6 herätys
7 puuroa
8.30(-9) maitoa, unille
-11
11.30-12 soseruoka, maitoa
14 välipala(hedelmää), maitoa
14-16 unet
17 soseruoka, maitoa
19.30 puuro
20 kylpy
20.30-21 maitoa, unille
maitoa sitten pitkin yötä, huh! Kiinteitä syö vaihtelevasti, ei kovin hyvin mielestäni, joskus vain 3tl enintään 0,75dl kerrallaan.

Yhteistyössä