8 kk vauva ja raskaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
luulisin: toki toki, aihe vaan oli jo käsitelty. Keksikää jotain uutta ;)

Mulla oli jo kolmas ultra. Piti tarkistella tuota istukan sijaintia kun pahasti vielä rakenneultrassa näytti olevan niin alhaalla. Mutta nyt oli tilanne jo ihan toinen. Oli noussut tarpeeksi ylös (viime raskaudella nousi vasta vikalla kuulla). Vilkas oli menijä ja kyllä olen huomannut! Maha hytkyy ihan itsekseen...eli potkut näkyy päällepäin.
Painoa ei ollut tullut kauheasti, itseasiassa ihan se minimi. Mutta vieläkään ei tullut noottia. Esikoinen verottaa sen verran paljon voimia ettei kerkeä kertymään. Ekan painoarvionkin sain synnytystä ajatellen. Taulukoissa mennään hieman keskikokoa alempana eli sellainen 3300-3400g pitäisi olla syntyessään jos samalla tavalla kehitys jatkuu. Vaan niin piti olla tuon esikoisenkin ja kun se tuli pari viikkoa etuajassa niin painoa olikin vain 2700g. Toivottavasti tämä pysyisi loppuun asti. Laskettua-aikakin on nyt hieman heitellyt...mutta tarkasti sitä ei pystykään sanomaan...ja heittoakin on ollut vain pari päivää. Isänpäiväksi veikkasi tulevan (12.11), mutta eivät sitä muuttaneet papereihin kun heitto on niin pieni (alunperin 10.11). Se olisi sitten tämä toinenkin sunnuntailapsi. Hb oli tasan sama kuin viimeksi joten kuulemma vielä saan mennä ihan vain monivitamiinivalmisteella. Rauta yritetään jättää viimetippaan kun mulla oli viimeksikin niin paljon mahavaivoja sen kanssa ja luontaistuotteita ei saa käyttää kun kuureittain. Supistuksia on, mutta paikat vielä ihan timmit joten ei hätää.

Kauheaa kun aika menee nopeaan. Enää kolmisen kuukautta. Kyllä sitä on vieläkin niin epätodellinen olo. Miestä naurattaa kun meitä (ja varsinkin minua) aina kaupungilla ja kaupassa niin kovasti katsellaan. Varsinkin kuulemma naiset tuijottelevat mun mahaa. Mikäs siinä. Vielä ei ole kukaan tullut mitään utelemaan...tai tiedä häntä...kyllähän tuota esikoisen ikää aina kysellään (naiset) ja sitten miehiä kauheasti kiinnostaa nuo meidän rattaat jostain syystä.

Luitteko muuten siitä iltalehdessä olleesta englantilaistutkimuksesta jossa väitettiin että kauniille ihmisille tulee tyttöjä ja rumille poikia. Hirnuttiin miehen kanssa ihan vedet silmissä. Oli laitettu niin uskomattomat esimerkit. Kauneushan on katsojan silmissä. Mutta kyllä sillä varmaankin keskustelua saa aikaiseksi jos ei muuta. =) ai niin, meillä siis esikoinen poika ja taitaa tästä toisestakin tulla poika joten täällä ainakin ollaan sikarumia vanhempia...voi lapsi raukat millaiset vanhemmat ovat saaneet!!! Kyllä maailma on ihmeitä täynnä.

Juu...laiskoittais hiukan. Meilläkin noustiin ensin illalla klo 23 riekkumaan, sitten klo 3 syömään, klo 5 kitisemään ja lopulta vähän vajaa klo 6 oli kakat housussa. Sitten klo 7 luovutin ja mentiin aamupuurolle. Sitten nukuttiin 1,5 tuntia ja nyt on nukuttu n. 1 tunti (heräilee vamaan kohta). Saas nähdä mihin aikaan päästään nukkumaan. Toivottavasti tämä on nyt sitä yörytmin tasaantumista ja mahdollisesti yöheräilyjen poisjääntiä. Olisi se kiva jos edes kuukauden kerkeisi nukkumaan yöt läpi ennen kuin tulee tämä seuraava yökiekuilija. Jaaha, sängystä kuuluu tuhinaa ja peittojen kahinaa...taitaa olla poitsu hereillä.

Iltapuuroterkuin helmi rv 25+6 ja oskari 8 kk

Heipat taas,

mukava että keskustelua riittää meidän kesken aiheesta pieni ikäero :) Jatketaan samaan malliin ja tsempataan toinen toisiamme vaikka välillä epäilyttää oma jaksaminen yhden (ja pian kahden) muksun kanssa!

Tuli tässä mieleeni, että seuraavaa viestiketjua ajatellen (kun viestejä on jo aika paljon pinossa) voisi keksiä uuden nimen...jos/kun tämän aihepiirin tiimoilta on jo eriävät mielipiteet luettu, voitaisiin keskittyä ajatusten vaihtoon lastenhoidosta ja odotusajasta. Mitä mieltä olette?

Helmi, taidetaan mennä aika samoissa viikoissa, minulla la on 11.11. :) Olo on myös ollut hyvä, mitä nyt masu alkaa pikkuhiljaa painamaan ja olemaan tiellä. Supisteluja on ollut muutamia päivittäin, mutta ei ihme kun tulee esikoisen kanssa puuhailtua milloin mitäkin leikkiä...jatkuvat kumartelut ja siivoukset käyvät välillä voimille. Onneksi tyttö menee yöunilleen jo klo 20 paikkeilla niin jää vähän aikaa rentoutumiseen. Yöt ovat menneet vähän niin ja näin kun uusia poskihampaita on tulossa kolmin kappalain kerralla!

Katrina 25+5 ja tytsy 1v3kk

Moikka kaikille!

Täällä kanssa odotetaan toista tulevaksi n. 1 v 5kk ikäerolla. Esikoinen tytti juuri vuoden ja itsellä menossa rv 20. Meillä uusi raskaus oli ihan harkittu juttu, eikä missään vaiheessa tullut edes mieleen, että tällä jotenkin riistettäisiin esikoista. Eihän se pikkukakkonenkaan tule koskaan edes saamaan 100% huomiota niin kuin esikoinen on edes joskus saanut. Muutenkin meidän lähipiirissä lähekkäin syntyneet sisarukset ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus, joten ihan hyvällä mielin toista odotellaan. :)

Meillä muutenkin esikoistyttö on ihan superihana tapaus. On aina nukkunut yönsä suhteellisen hyvin, eikä koskaan ole ollut mitään valvottuja öitä. Tietysti pikkuvauvana heräiltiin usein öisin syömään, mutta nukahti helposti uudestaan. Nyt tyttö nukkuu omassa huoneessaan, eikä öisin välttämättä edes herää itkemään. Tänäkin aamuna heräsi vasta 9.40! Vähän jännittää kun esikoinen on meidät niin helpolla päästänyt, että tuleeko kuopus sitten olemaan se superhankala tapaus... ;) Itselläni nimittäin oli vauvana ollut sen verran mahavaivoja ja itkua, että äiti on sanonutkin, että jos olisi ollut ensimmäinen lapsi niin ainoaksi olisin jäänyt.

Eniten minua jännittää uudessa vauva-arjessa imetyksen onnistuminen ja sen sovittaminen esikoisen arkeen. Esikoisen kanssa imettää sai pitkään aina 1-2 tuntia kerrallaan. Imetys tapahtui tuolloin melkein aina makuultaan ja silloinkin sai tosissaan vääntää, että vauva ensin suostuu ylipäätään rinnalle. Nyt on kyllä pakko opetella istumaimetystä!

-Kati rv 20 + tytteli 1 v

Moi vaan kaikille!:)
Mimitsu, kirjoitit että teillä herätään usein yöllä syömään. Oletko vielä kokeillut ollenkaan jättää yösyöttöä pois? Meidän poika syö kaksi kertaa yöllä. Hirmuinen huuto alkaa jos ei saa pulloa. En ole pahemmin kokeillut vierottaa, helpommalla on päässyt kun on syöttänyt. Olen myös ajatellut että jos lapsella on tosiaan nälkä öisin, kuitenkin aina 140 milliä lipaisee korviketta. Mietin vaan että jos sama meno jatkuu vielä pitkäänkin, ettei ole sitten kahta suuta ruokittavana! Jospa poika itse jossain välin lopettaisi maitopullon vaatimisen.
Oletteko muut lopettaneet esikoisen imetyksen nyt raskaana ollessanne? Minä lopetin kun se alkoi olla muutenkin takkuista. Poika on nukkunut yöt paremmin korvikkeella.
Helmi, joo se tutkimus oli aika hurja :) Meilläkin on esikoinen poika. Kuinkahan ruma sitä on jos tämä kakkonenkin on!:D Nyt mulla on 13+6 ja tuntuu että masu pullottaa jo ihmeen paljon. 3 kg on jo tullut lisää painoa tässä vaiheessa! Eka raskaudessa olin viidennellä kuulla eikä kukaan vielä huomannut.

Niin ja siitä nimen keksimisestä meidän jengille. Keksitään vaan joku nimi kun tämä ketju alkaa olla jo niin pitkä. Mitäs me oltais? Vauhtimammoja, kun niin vauhdilla muksuja pyöräytellään ;)? Antakaa ehdotuksia!

Milla: kerran kokeilin neuvolan ohjeen mukaan antaa vähän vähemmän maitoa yöllä, kun mitä tavallisesti juo, mutta siitäkös ilo irtos -> sen jälkeen syötettiinkin 2 tunnin välein koko loppuyö. Että ei kiitos tuolla tapaa ainakaan. Mä oon samaa mieltä, että jos vauva syö yli 100ml yöllä, niin luultavastikin on oikeesti jano/nälkä. Mä luulen, että meijän poika jättää vaan sitten yösyömiset syömättä, kun on sen aika. Nyt on muutamia öitä (kop-kop..koputtaa puuta) syöty vain kerran yössä semmonen 100-150 ml. Että jospa se ensin vähenis kertaan yössä se syöminen ja sit vähenis syödyn maidon määrä ja sit loppuis kokonaan. Toivossa on hyvä elää :)

Miten olis semmonen nimi kuin Wauhdilla 1+1 ?

Pääsiskö vielä ketjuun mukaan? mulla vasta menossa rv6+0, esikoinen on 7kk, eli 1v3kk tulee pikkusten ikäeroksi! meillä tämä uusi raskaus oli ihan harkittu ja olen aivan onnessani! toivottavasti vaan tämä eka oppii normaalisti kävelemään ennenkuin toinen syntyy niin ei tarvii sitten kahta lasta kaupoissa kanniskella... :)

Hei! Meillä tapahtui viime yönä pieni ihme. Poika heräsi vain kerran syömään! Kyllä sitä voi olla pienestä onnellinen :) Meillä on ollut tosi vaikeita öitä, vauva on ollut alusta asti ihan superhuono nukkuja, joten tämä nyt kyllä tuntuu juhlalta. Poika oli eilisen päivän maalla, siellä oli touhunnut ja saunonut ukin kanssa. Taisi siitä uupua. Tervetuloa, Maria tähän meidän porukkaan. :)

Maria, meillä syntyi lapset juuri tuolla ikäerolla, myös harkitusti, tosin tärppäsi laakista ;) joten sinällään oli vähän yllätys tuo kakkosen nopea alku, kun olin jotenkin ajatellut ettei heti tapahtuisi mitään kun vielä imetinkin esikoista. Niin se vaan käy ettei omat ajatukset meinaa mitään, luonto päättää!
Meillä on sujunut ihan ok tämä elo, esikoinen on nyt 1,7v ja nirppukin jo 4kk. Mustasukkaisuus vaan ei ole ottanut laantuakseen esikoisella yhtään näinä kuukausina, haluaisi KAIKEN huomion koko ajan. Se on raskasta!
Mies auttaa tosi paljon lasten hoidossa, muuten en villikko-eskarin kanssa ois jaksanutkaan. Energiaa on enemmän kuin pienessä kylässä!
Vauva muuten nukkuu yöt (IHANA VAUVA!!!! Esikoinen herätti puoli vuotiaaksi jopa 12 krt yössä. Olin ihan zombi.) Esikoinen herättää nyt vieläkin kerran tai kaksi yössä, harvoin nukkuu koko yötä putkeen.
Mutta ihanat lapset on!
Lykkyä pyttyyn teillekin ja muista pistää se mieskin töihin lasten kanssa ;)

heips! Meillä kaksi tyttöä ikäerolla 1v 5,5kk. Eka tuli käynnistyksellä rv 41+2 ja toinen hätäsektiolla rv 38+4 (istukka rapesi ja vuodin paljon verta, ambulanssilla sairaalaan...). Nyt kub tytöt 2v ja 6,5kk, niin ihanaa kun pienempi suraa isomman puuhia ja hihkuu onnessaan. Tulee itsellekin hyvä mieli vaikka välillä on ollut vähän väsy olo. Ja ajoittain on huono oma tunto kun ei ole pystynyt vauvan takia leikkimään isommam kanssa minun mielestä tarpeeksi. Nyt 2v,. neiti hoitaa omia nukkeja samalla kun hoidan siskoa. Ja isompi auttaa äitiä vauvan hoidossa jo mustasukkaisuuden mennessä ajoittain ohi... Mutta olen ikionnellinen, että sain kaksi tyttöä, joista todennämöisesti tulee kaverit keskenään kun on vielä pieni ikäero!!! Pljon voimia ja onnea kaikille kakkosta odottaville!!!!! Huh, meillä on nyt lapset tehty!

heips! Meillä kaksi tyttöä ikäerolla 1v 5,5kk. Eka tuli käynnistyksellä rv 41+2 ja toinen hätäsektiolla rv 38+4 (istukka rapesi ja vuodin paljon verta, ambulanssilla sairaalaan...). Nyt kub tytöt 2v ja 6,5kk, niin ihanaa kun pienempi suraa isomman puuhia ja hihkuu onnessaan. Tulee itsellekin hyvä mieli vaikka välillä on ollut vähän väsy olo. Ja ajoittain on huono oma tunto kun ei ole pystynyt vauvan takia leikkimään isommam kanssa minun mielestä tarpeeksi. Nyt 2v,. neiti hoitaa omia nukkeja samalla kun hoidan siskoa. Ja isompi auttaa äitiä vauvan hoidossa jo mustasukkaisuuden mennessä ajoittain ohi... Mutta olen ikionnellinen, että sain kaksi tyttöä, joista todennämöisesti tulee kaverit keskenään kun on vielä pieni ikäero!!! Pljon voimia ja onnea kaikille kakkosta odottaville!!!!! Huh, meillä on nyt lapset tehty!

Moikka,

ja tervetuloa minunkin puolestani Maria :)

Hyviä nimiä olette keksineet...itselleni ei tule mieleen mitään muuta kuin Tuplamammat mutta sehän viittaa enemmänkin kaksosiin?! Vauhtiplussat, Vauhtimasut, ööh...tuleeko vielä muita ehdotuksia? Milla saat ketjun aloittajana tehdä lopullisen nimivalinnan.

Kati, myös minua on mietityttänyt miten imetys tulee sujumaan. Viimeksi se oli aika takkuamista (luulen että johtui ihan kokemuksen/tiedon puutteesta) ja toivon että nyt voisin imettää pidempään kuin 2kk. Esikoista sai tosiaan imettää "omassa rauhassa", mitenkähän se onnistuu tällä kertaa...luultavastikin seisaaltaan ruokaa laittaen ;)

En valitettavasti osaa auttaa tuossa yösyöntiasiassa. Tyttö lopetti yösyönnin 4kk ikäisenä (kun aloin antamaan velliä), tai siis ei herännyt enää öisin. Pari kertaa yössä saattoi itkeä jolloin annoin vain tutin suuhun. Voimia Millalle ja Mimitsulle, kyllä varmasti yösyönnit loppuvat jossain vaiheessa!

Moi,

nostelen ketjuamme ylöspäin. Kuinka olette voineet? Täällä mennään samaa rataa. Voisi jo helteet loppua, sadetta ja viileämpiä ilmoja odottelen. Olisi itselläkin helpompi olla eikä tytsykään kiukuttelisi niin paljoa :) Varsinkin yöt ovat olleet levottomampia itse kullakin. Vatsa on jo tiellä :)

Viikonloppuja kaikille,
Katrina

Moi! Entä jos oltais ihan yksinkertaisesti "Vauhdikkaat"? :) En nyt kerkeä kirjoittaa tämän enempää, nostelen ketjua ylös niin voidaan sitten aloittaa ihan uudella nimellä uusi ketju. Hyviä öitä kaikille!:)

Kannatan minäkin tuota "vauhdikkaita".

Viikkoja mulla on nyt pian 27 täynnä, ja esikoinen on 11,5 kuukautta -pian päästään juhlimaan 1-vuotis synttäreitä!

Tyttö opettelee kovasti kävelemään; menee vauhdilla puita pitkin, mutta pitää kuitenkin varulta aina toisella kädellä kiinni, -ei vielä uskalla päästää irti, vaikka kyllä vaikuttaisi pysyvän pystyssä.

Lempileikkejä ovat keinuminen -mitä kovemmat vauhdit, sitä parempi-, pinottavat purkit ja ikkunasta katselu. Kiinnitin eilen sopivalle korkeudelle palapeilin palasen, ja siinä tyttö on nyt peilaillut ja hekotellut itsekseen. -toki vielä hauskempaa on, jos istun vieressä ilveilemässä peilille.
Myös kaikenlaiset peuhuleikit ovat kivoja; lattialla olevalla patjalla kontataan edes takaisin, välillä nousee seisomaan ja pudottautuu vauhdilla istuelleen tai jopa heittää selälleen, kun kerrankin on pehmeä alusta.

Tuo patja onkin takuuvarma viihdyttäjä, jos alkaa kitisyttää ja tuntuu, ettei oikein ole tekemistä. -etenkin, jos menen vielä seuraksi makoilemaan, jolloin tyttö kiipeilee ylitseni.

Odottelen tässä äitiyspakkausta; otin sen kuitenkin, mietin kyllä pitkään ja hartaasti, mutta on niin kiva saada vauvalle jotain uutta ja "omaa"kin. Lisäksi äp:n vaatteet oli tänä vuonna aika sinisävyisiä ja siten poikamaisia, -minusta nimittäin tuntuu, että tämä tulokas olisi poika. -varmaa tietoahan ei ole, joten ihan omaa kuvitelmaahan tuo on.

Lauralle on pakko kommentoida sen verran, että vaikket sinä tunne jaksavasi kahden pienen kanssa, tai saa aikaasi riittämään, niin se ei tarkoita, etteikö se jollekin toiselle sopisi. Kyllä minunkin mieheni on päivät töissä, usein myös iltaisin ja viikonloppuisinkin.
Mummot ja muu "hoitoapu" asuvat sadan kilometrin päässä(hoitavat kyllä mielellään, mutta pitää sopia etukäteen, hekin kun ovat vielä töissä), neuvolaan on 40 km, kyläkauppaan (jossa niukka valikoima, lähinnä maitoa, esim. leipää tai vihanneksia ei aina ole, lasten ruokia, vaippoja tms. ei ollenkaan) 15 km, ja isompiin kauppoihin (marketit) 70-100 km, riippuen, mihin auton keulan suuntaa. Eli kaupassa käynti on koko päivän reissu. Käynkin marketeissa vain kerran/pari kuussa, jolloin auton takakontti pullistelee kauppakasseja (6-8 kassillista tavaraa + vaipat päälle), ja muutoin hoidan täydennyksen neuvola reissuilla tai haen kyläkaupasta maitoa tms. -mieskin toki tuo tullessaan.

Minulla on kotitöiden (siivous, pyykkien ja tiskien pesu, ruuan laitto) lisäksi vielä eläinten hoito, mies hoitaa pihatyöt (pihan ja tien auraus, kesällä peltotyöt) ja puiden teon.
jokatoinenpäivä kuluu talvella uuniin puita kantaessa (=talon lämmitys), eli niinä päivinä ei kauppaan tms. ole asiaa.

Kun mies tulee töistä ja saa syötyä, jätän hänet leikkimään lapsen kanssa, ja lähden siivoamaan hevosten karsinat, laittamaan heinät ja vedet valmiiksi, joskus käyn pikkulenkin ratsastamassa, (tosin riippuu ihan miehen työajoista, ehdinkö) , samalla lasken vettä myös saunaan, ja sytytän sen, tai menen sisälle vahtimaan lasta, ja mies hoitelee saunan ja lähtee vielä tarvittaessa linkoamaan tietä ja pihaa puhtaaksi lumesta.

Lapsi menee nukkumaan kahdeksalta, jolloin meillä alkaa oma aika -mikäli pakolliset työt on ehditty siihen mennessä tehdä. Käydään saunassa, jutellaan, katsellaan telkkaria jne. siivoan vielä lelut pois, viikkailen pyykkejä jne, että on aamulla kivempi nousta, kun ei ole kamalaa kaaosta vastassa. Nukkumaan mennään yleensä kymppiuutisten jälkeen.

Kuitenkin ehdin leikkiä ja ulkoilla esikoisen kanssa (ja luulenpa, että myös tulevankin vauvan kanssa) sekä surffailla netissä.

Minä olen kyllä hävyttömän onnellinen, että voin ja saan olla lasten kanssa kotona, ja tiedän myös, että mies vaihtaisi koska tahansa osia kanssani;
-hänkin mielellään viettäisi lasten kanssa mahdollisimman paljon aikaa.

Minusta myös on kotona olijan "velvollisuus" todellakin huolehtia myös kodista, ja tehdä mahdollisimman paljon kotitöitä, toki voimien ja ehtimisen mukaan, eli ensin lapset, sitten kotityöt (ne eivät karkaa minnekään.)
Enkä todellakaan läkähdytä itseäni työllä, enemmänkin aika tahtoo tulla pitkäksi, ja puuhailen jotain pientä päivän mittaan, mutta lähinnä päivät tuntuvat kuluen istuessa.
Tähän toki vaikuttaa myös vauva/lapsi itse, esikoisen takia ei ole pahemmin tarvinut öitä valvoa, ja hän viihtyy hyvin itsekseen leikkien -ja jollei viihdy,-kaikillahan on huonojakin päiviä, jolloin kiukuttaa- häntä on helppo viihdyttää.

Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki halua lapsia pienellä ikäerolla, mutta onneksi jokainen voi tehdä päätöksensä omista näkökulmistaan ja omien tuntemustensa pohjalta.

Minä olen saanut tulevasta 1vuoden ja 2:n kuukauden ikäerosta sekä positiivista että negatiivista palautetta ja mkelipiteitä. Pääsääntöisesti ne, joilla itsellään on lapsilla pieniikäero, ovat pitäneet ratkaisuani hyvänä, ja ne, joilla on lapsilla isompi ikäero, ovat kauhistelleet jaksamistani.

Ei minulla ole mitään ruusunpunaisia kuvitelmia asiasta, taatusti tulen olemaan väsynyt, enkä väitä, ettenkö oisi ollut väsynyt myös esikoisen kanssa, mutta uskon, että asiat menevät hyvin, mitäpä järkeä olisi alkaa etukäteen kauhistelemaan, mitä kaikkea voikaan tapahtua.

Yhteistyössä