-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Papagen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
löydät ne netistäki ku googletat ja neuvolastahan sit tulee taas nivaska lippuu ja lappuu. ja terveellä järjellä mennään. ite aion kyllä syödä maksamakkaraa jos tekee mieli, esim kerran kk on mun mielestä ihan ok samoin neuvolan. kissanhiekkalaatikonki voi tyhjentää jos pesee kädet hyvin sen jälkeen tai käyttää hanskoja. varsinkin sisäkissan ulosteissa harvemmin toksoplasmaa on, todennäkösemmin sen saa mullasta tai huonosti pestyistä vihanneksista tai huonosti kypsennetystä lihasta. ite kävi otattaas ne vasta-aineet ekas raskaudes ja nyt on helppoo ku ei tarvi varoo.

#

Kielletyt...:
# Muu kuin kuumentamalla kypsennetty kala (esim. tyhjiöpakatut kylmäsavu- ja graavikalavalmisteet), lisäksi kalalajeja tulisi syödä viikottain vaihdellen ympäristömyrkkykertymien vuoksi
# Yrttiteet
# Listeriabakterivaara: pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot, sinihomejuustot ja pateet.
# A-vitamiinin "yliannostus": maksaruoat
# Salmonella: löysät tai raa'at kananmunat, huonosti kypsennetty kana, raaka liha
# Toksoplasmoosi: kissan ulosteet, raaka (naudan)liha, multaiset kasvikset ja sienet
koira ei levitä ulosteissan toksoplasmoosia koska se ei elä koiran suolistossa (eläinlääkärin antama tieto). Periaatteessa toksoplasmoosi voi tarttua vain jos koira on juuri syönyt kissankakkaa ja nuolee ihmistä, tosin tällainen riski on olemattoman pieni.
# Keskenmenoa voi aiheuttaa raaka papaija. Kypsä papaija joustaa hiemna sormien alla, kun sitä puristaa.
Eli yleisohje: Kypsentäkää liha/kala/kana/munaruuat hyvin, peskää kasvikset huolellisesti, ÄLKÄÄ käyttäkö samaa leikkuulaitaa/veistä raa'alle ja kypsälle ruualle ja pysykää kohtuudessa.

Keinomakeutusaineet:
Sallittuja ovat aspartaami (E951) ja asesulfaami (E950) ja kiellettyjä sakariini ja syklamaatti (esim. joissakin light-juomissa, kekseissä, makeissa välipalavalmisteissa ja ravintoainevalmisteissa sekä Hermesetas- ja Talousmakonen-valmisteissa).

Listeria:
Huuhdo vihannekset kunnolla, kiehauta pakastevihannekset, kuumenna einekset kunnolla sekä säilytä kypsentämättömät ja kypsät elintarvikkeet erillään.
Valion neuvonnasta kerrotaan: "Listeria kuolee jo pastöroinnin yhteydessä eli hieman yli 80 asteessa. Kaikki Valion juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta eli niissä listeriavaaraa ei ole.

Pastoroidusta maidosta tehdyt juustot eivät ole kieletty, tällöin myös feta on sallittu. Tuorejuustoja ja auraa olen kuumentamattomana välttänyt.

Vakuumipakattua kylmäsavulohta ei myöskään suositella.

Kyllä haukea voi kohtuudella syödä, kuten muitakin kotimaisía kaloja. Tosin saariston kalalajeja ei kovin paljoa kannata syödä suuren elohopeapitoisuuden vuoksi. Järvikalat ovat salittuja, mutta niistäkään ei suositella tosi suuria yksilöitä mm. kuhassa ja ahvenessa.

Raakaa tonnikalaa ei suositella, purkki tonnikala on salittua.

Neuvolasta saa uuden Vau´v-kirjan kustantaman kierrevihkosen, jossa on melko hyvin kirjatta raskausajan ruokavalio.

liian huoleton mut syön kohtuudella kaikkea terveellistä :whistle: Siis en tykkääkään kalasta vakuumis jne.raaasta mistään eli noita ongelmia ei ole :) Ainoa mitä vältän on viina.tupakka ja lääkkeet je esim.liuottimet haisee niin menen pois jne.

itse syön kaikkea mitä tekee mieli kohtuudella. niin maksamakkaraa kuin aurajuustoakin kunhan ei ihan nyrkillä suuhunsa tunge joka päivä. esim tuo maksamakkara ja jäkiuunileipä oli ensimmäisessä raskaudessa himo jota piti välillä saada :p
kissanlootan tyhjennyskin on sallittua. ei kai kukaan mene sitä kissan kakkaa käsillä tonkimaan josta se tarttuu jos on tarttuakseen. ihminen joka on ollut kissojen kanssa tekemisissä kantaa veressään tokson vastaaineita. suurempi todennäköisyys sinulla on saada se tokso esim raa'asta lihasta jota käsittelet. Pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista, jotka sisältävät toksoplasmaa.

Maksaa en syö muutenkaan, joten se ei kyllä ole ongelma. Aura-juustoa rakastan, mutta sitä en kyllä kylmänä syö, pizzassa kylläkin. Ennen kuin plussasin söin kyllä Auraa sellaisenaan.

Jos sen todella tuoreena syö tuskin siitä kovinkaan suurta vaaraa on, kun listeria on sen verran harvinaista noissa Valion tuotteissa, mutta jos sen saa ei määrällä ole mitään merkitystä, "tunkeeko Auraa nyrkillä suuhunsa" vai sitten ihan pikku murun.

Alkuperäinen kirjoittaja Taare:
itse syön kaikkea mitä tekee mieli kohtuudella. niin maksamakkaraa kuin aurajuustoakin kunhan ei ihan nyrkillä suuhunsa tunge joka päivä. esim tuo maksamakkara ja jäkiuunileipä oli ensimmäisessä raskaudessa himo jota piti välillä saada :p
kissanlootan tyhjennyskin on sallittua. ei kai kukaan mene sitä kissan kakkaa käsillä tonkimaan josta se tarttuu jos on tarttuakseen. ihminen joka on ollut kissojen kanssa tekemisissä kantaa veressään tokson vastaaineita. suurempi todennäköisyys sinulla on saada se tokso esim raa'asta lihasta jota käsittelet. Pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista, jotka sisältävät toksoplasmaa.

tästä samasta kirjotin tuolla ylempänä ja oikasen sen verran että läheskään kaikki kissojen kanssa tekemissä olleet ei kanna veressään toksoplasman vasta-aineita

mulle ainakin sanoi neuvolan täti jo tokan raskauden aikana et olen varmasti tokson jo sairastanut koska kissat olleet meillä 10v ja olen siis vastustuskykyinen tjt ..eli en olisi huolissani laatikon tyhjennyksestä..

Alkuperäinen kirjoittaja Hannipupu:
mulle ainakin sanoi neuvolan täti jo tokan raskauden aikana et olen varmasti tokson jo sairastanut koska kissat olleet meillä 10v ja olen siis vastustuskykyinen tjt ..eli en olisi huolissani laatikon tyhjennyksestä..

toi ei kyllä sitä kerro, tiiän paljon kissan omistajia kellä ollu kissoja vuosia eikä toksoplasma vasta-aineita löytyny. testiin kannattaa mennä.

Keinomakeutusaineet:
Sallittuja ovat aspartaami (E951) ja asesulfaami (E950) ja kiellettyjä sakariini ja syklamaatti (esim. joissakin light-juomissa, kekseissä, makeissa välipalavalmisteissa ja ravintoainevalmisteissa sekä Hermesetas- ja Talousmakonen-valmisteissa).

Tuohon vielä lisäyksenä, että myös sukraloosi on sallittu makeutusaine.

Yhteistyössä