8kk vieroitus tissiltä, kerrasta poikki vai miten? Ei huoli pulloa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Antakaa vinkkejä älkääkä kritisoiko. Olen tyytyväinen että oon näinkin pitkään jaksanut, nyt vaan tuli seinä vastaan. Tuttuni lopetti imetyksen kerralla kun lapsensa oli 7kk, tosin pakon sanelemana ja sen jälkeen vasta lapsi suostui juomaan tuttipullosta. Nyt mietin pitäisikö itse tehdä sama, kun ei juurikaan suostu pullosta ottamaan (minulta ei ollenkaan, mieheltä vain silloin kun olen ollut pitempään poissa ja on oikeasti nälkä). Hyvin syö jo kiinteitä, nokkamukista annettu vettä/korviketta mutta hyvin vähän ottaa siitäkään.

[QUOTE="vieras";29048454]Meillä hyväksyi pehmeän luonnonkumisen korkin pulloon oletko kokeillut sitä?[/QUOTE]

Siitä on suostunutkin juomaan, mutta ongelmana on että juodessa siitä menee paljon ilmaa mukana ja noin tunti syömisen jälkeen huutaa mahakivusta. :( Sen takia pitäis varmaan tuo koliikkipullolle opettaa, siitä ei ole montaakymmentä milliä ottanut kerrallaan, max 30ml..

[QUOTE="aloittaja";29048476]Siitä on suostunutkin juomaan, mutta ongelmana on että juodessa siitä menee paljon ilmaa mukana ja noin tunti syömisen jälkeen huutaa mahakivusta. :( Sen takia pitäis varmaan tuo koliikkipullolle opettaa, siitä ei ole montaakymmentä milliä ottanut kerrallaan, max 30ml..[/QUOTE]

No et sä kyllä siinä tapauksessa voi vielä lopettaa !!!!
Kyllähän lapsen pitää vielä maitoa saada, ei sille voi edes alkaa antaa maitotuotteitakaan vielä. Imetä vielä 2 kk ainakin.
Sitäpaitsi monille tulee 9kk ikäisenä eroahdistus, kyllä se imetys olisi sille vauvalle vielä varmasti tärkeää. Lapsi tulee ensin, sitten vasta oma mukavuus!!!Jos lapsi ei tosissaan pullosta ota, olet kyllä todella itsekäs, jos lopetat imetyksen noin vaan.

[QUOTE="vieras";29048490]No et sä kyllä siinä tapauksessa voi vielä lopettaa !!!!
Kyllähän lapsen pitää vielä maitoa saada, ei sille voi edes alkaa antaa maitotuotteitakaan vielä. Imetä vielä 2 kk ainakin.
Sitäpaitsi monille tulee 9kk ikäisenä eroahdistus, kyllä se imetys olisi sille vauvalle vielä varmasti tärkeää. Lapsi tulee ensin, sitten vasta oma mukavuus!!!Jos lapsi ei tosissaan pullosta ota, olet kyllä todella itsekäs, jos lopetat imetyksen noin vaan.[/QUOTE]

Eli luulet, ettei opikaan vaikkei rintaa ole tarjolla? Työt alkaa kuukauden päästä, että pakko ois nyt jotain keksiä :(

Mitä annat vauvalle pullosta? Mä luulin itse aluksi, että vika oli pullossa vaikka vika olikin korvikkeessa, maku ei mielyttänyt. Kaikki merkit käytiin läpi ja Tuuti oli ainut mikä kelpasi.

Pullo otettiin käyttöön niin, että vauva sai leikkiä sillä ilman painetta. Laitoin sitteriin telkkarin eteen ja annoin leikkitutilla, pikku hiljaa alkoi se maito maistumaan. Ei mennyt kauaa, kun rinta ei enää kelvannut, meni tosi kivuttomasti. Paras aika opetella pullolle on yöllä pimeessä, vauva kun on vähän unessa niin ei huomakkaan, että mistä juo.

Tuttelia ja Nania kokeiltu, ehkä Nania ottaa paremmin mutta ei sitäkään hyvin. Kiitos vinkistä, kokeillan sitä Tuutia ja pullolla leikkimistä nyt heti, jos se siitä lähtisi :)

Mun esikoinen lopetti tissittelyn 7kk kuin seinään, itse. Mä olin ihan hädissäni, kun tutti ja pullo oli olleet vaan kaapissa, kun vauva ei huolinut niitä. Mitään korviketta en saanut tyypille menmään, mutta sitten kokeilin vettä, jossa oli aluksi sokeria mukana. Sillä sitten harjoteltiin ja kuukauden kuluttua kelpasi maito ja pelkkä vesikin. Muki oli tuossa vaiheessa mahdoton vaihtoehto, kun vauva ei tajunnut sitä OLLENKAAN ja oli kuitenkin kova juomaan. Kokeile nyt alkuun panna sinne pulloon jotain kiinnostavaa, vaikka makaronia:) ja sit vettä ja sit maitoa.

Ärsyttää kun en voi kännyllä kirjoittaessa lainata, mutta vieras: eikö vauvasi siis juonut juuri mitään kun lopetti tissittelyn ennen kuin oppi pullon ottamaan? Menikö opettelussa kauan? Vaikuttiko kasvuun mitenkään? Kiitos vinkeistä!

[QUOTE="aloittaja";29048565]Eli luulet, ettei opikaan vaikkei rintaa ole tarjolla? Työt alkaa kuukauden päästä, että pakko ois nyt jotain keksiä :([/QUOTE]

Ei töissäkäynti ole este imetykselle. Meillä vauva söi päivisin vain soseita kunnes oppi hörppäämään mukista. Tehtiin soosseista tosi vetisiä, ja illalla työpäivän jälkeen vauva sai asustaa rinnalla :)

Teen vuorotyötä ja vauva tottunut illalla asumaan tissillä, eli kyllä työssäkäyminen alkaa olla este imetykselle :( miehen takiakin olis kiva kun ottais nätisti pullosta, nyt on kerran nukuttanut kokeeks ilman mua ja oli ollut kova huuto eikä pullosta ottanut kuin muutaman siemaisun.

Jätä yksi imetystä pois yksi kerta per kaksi päivää, niin lopetus sujuu helpommin, etkä joudu pumppaamaan rintojasi jatkuvasti. Lopetus kestää noin kaksi viikkoa, mutta sujuu aika helposti. Ensin pois päivä ja yöimetykset, sitten aamu ja viimeisenä iltaimetys, koska se on lapselle kuitenkin se tärkein juttu. Ekoina iltoina kun lapsi ei saa tissiä, laita isä nukuttamaan. Maitotissin viereen nukahtaminen ei ole vauvalle niin helppoa, jos sitä ei kuitenkaan saa.

Meillä lopetettiin näin molempien tyttöjen imetys. Silti jouduin pari viikkoa vielä lypsämään itse rintoja. Kerrasta poikki on äidille liian vaikeaa, juuri rintojen täyttymisen vuoksi.

Kokeile Valion Tuuti korviketta, sitä meidän kuopus ainakin juo edelleen. Nan on soija-sekoite ja siksi kai myös halpa. Tutteli on nykyään ranskalaista, siinä on seassa palmuöljyä yms. ei niin mukavia aineita.
Tuuti on ainoa suomalainen korvike tällä hetkellä. Jos se ei lapselle maistu, kokeile Semperin ja Arlan vastaavia.

:( mulle tulee aina paha mieli näistä "pakko lopettaa imetys nyt tuli raja vastaan" ketjuista.

On se vauvalle vaan niin rakas ja tärkeä se tissi. Meidän poika täyttää parin viikon päästä vuoden ja imetän edelleen. Kesällä tein paljon töitä ja imetys jatkui silti. Illalla/yöllä kun tulin kotiin niin vauva kainaloon ja tissille. Se oli molemmille rentouttava hetki.

[QUOTE="aloittaja";29048739]Ärsyttää kun en voi kännyllä kirjoittaessa lainata, mutta vieras: eikö vauvasi siis juonut juuri mitään kun lopetti tissittelyn ennen kuin oppi pullon ottamaan? Menikö opettelussa kauan? Vaikuttiko kasvuun mitenkään? Kiitos vinkeistä![/QUOTE]
Sori, ehdin koneelle vasta nyt.

Joo, siis pelkäsin pari päivää, että vauva kuivuu kokonaan, kunnes vanha äitini:) muistutti sokerivedestä ja sillä se alkoi sujumaan. Ihan ekana päivänä desi vettä ja 10ml sokeria. Hirvitti vähän, mutta myöhemmin olen huomannut, että sairaalassa annetaan melkoisia siirappeja ihan vastasyntyneille ennen toimenpiteitä, että kyllä sokerilla voi houkutella juomaan muutamia päiviä ja kun pullojuominen alkaa sujua, vähennät tietysti sokerin määrää. Meillä meni opetteluun n. viikko ja tosiaan kuukauden päästä vauva suostui juomaan myös maitoa. Kokeilin sitä pari kertaa viikossa, mutta asia tuli kyllä nopeasti selväksi:). Vauvani oli erittäin hoikka ja pitkä, mutta mitään erityistä notkahdusta ei kyllä ehtinyt tulla.

Jos nokkamuki on jo käytössä niin sitä kannattaa jatkaa tai sitten palata siihen luonnonkumiseen tuttiin ja vaan koittaa röyhtäyttää hyvin.§

Parin kuukauden päästä sais jo harjotella hapanmaitotuotteita ja sitten vähitellen siirtyä lehmänmaitoon kokonaan.. jos ei tunnu ihan mahdottomalta ajatukselta niin koittaisin jaksaa imetystä sinne saakka. Voi nimittäin tuo pulloon/nokkikseen opettelukin osottautua sitä imetystä haastavammaksi jaksamisen kannalta.

Yhteistyössä