8v lapsi jakelee rahojaan serkuilleen ja kavereilleen, ihan hölmö suoraansanoen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermona

Vieras
Tokaluokkalainen ja ei riitä se kymmenen kertaa kun vanhemmat serkut ja jotkut luokkakaverit on koijannu siltä rahaa esim.mummulassa, luokkaretkillä jne. Koulussa ei rahaa kuljeta mukana.
Nyt oli taas luokkaretkellä antanut kaverilleen 3euroa omistaan ja mä suutuin ihan sikana ja sanoin et jos hän haluaa jaella rahansa pois niin mä voin ihan mielelläni ottaa ne taloustilille! Pimahti päässä ihan täysin. Mutta puhuttiin me asiallisestikin asiasta. Mä en vaan kestä kun eletään kaksin mun pienestä palkasta ja muutenkin ihan hemmetin tiukkaa koko ajan... :ashamed:
Otin yhteyttä tän lapsen äitiin jolle omani oli rahaa antanut ja pyysin heidän versiotaan ja sanoin et ei ny takasin tarvi maksaa et meidän talous ei siihen 3euroon kaadu, mutta jos voisivat kanssa keskustella kotona asiasta.
Onko muilla tällasia höveleitä lapsia?!
(Ja mun lapsi ei ole esim.koulukiusattu, sillä on kavereita ja koulussa menee hyvin et tuskin on sitä er yrittäis itelleen kavereita ostaa, on vaan niin kiltti et antais varmaan vaikka vaatteetkin päältään.....!)

13-vuotiaslöytyy, jolla myös näyttäis olevan kavereita ja ihan kunnon tyyppejä ne on, jotka meillä on käynyt, mutta tämä haluaa maksaa ian akaiken... eli ostelee kavereille samalla jos itselleen. Pelimatkoilla ja ihan vapaalla.
Ärstyttäääää, mutta kuulema ei halua että muut olisi ilman jos niillä ei oo rahaa...

No rahat olisi kyllä mun hallussa, jos lapseni olisi tuollainen. Antaisin minimisumman aina mukaan, ja kuitit pitäs tulla loppurahoineen takaisin. Jos sittenkin vielä jakelee, en antaisi rahaa mukaan ollenkaan.

Ikävä juttu. Mistä lapsesi saa rahaa, kun on aika nuori vielä? Meillä ei lapsilla ole rahaa mukana yleensä, kun eipä sitä tule mistään taivaasta. Retkillä kaikilla on ollut onneksi omaa rahaa mukana. Omituista jos ei ole ja lapsi saa kerjätä toiselta.

mulla on lapsi jolla on mm adhd...mutta hän jakaa rahoistaan tasan afrikkalaisille köyhille lapsille.. siis siitä vähästä mitä hänellä on..

olen tästä ylpeä..

lapsi on oppinut että raha ei kasva puissa sen lisäksi osaa kuitenkin antaa omasta vähästään ja luopuu mielummin vaikka mieluisesta lelusta antaakseen rahaa afrikan lapsilel joilla ei oo edes puhdasta vettä.

itsellänikin jää laskujen jälkeen n. 800e/kk rahaa,silti minäkin annan rahaa hyväntekeväisyyteen,mutta muuten olen säästäväinen..

jos sä oot aina vaan syytänyt rahaa lisää lapselle niin millä hän ymmärtäisi rahan arvon?

meillä lapsi on saanut valita ottaako karkit vai 2e rahaa... jos jättää karkkipäivän välistä ja ottaa sen rahana niin ei kyl ihan heti tuhlaa sitä järjettömyyksiin/jaa pois..

Anteeksi, ihan ystävyydellä kysyn, mutta minäkin ihmettelen, miksi tuon ikäiselle pitää antaa rahaa? Ei tuon ikäinen tajua itse ( vaikka sanotaankin useasti ) asiaa eikä osaa ajatella niin pitkälle kuin aikuinen. Sinä olet aikuinen, se on sinun tehtäväsi laittaa rajat jotka toimivat. Selvästikin nyt ei niin ole. Meillä oli ongelmana että aina kun lapsi sai rahaa ( siis sukulaisilta synttäri- tai joululahjaksi ), hän halusi heti käyttää ne. Sitten kalliit lelut ym. jäivät vain kaappiin kun ne jaksoivat sen pari päivää kiinnostaa. Nykyään tehdään niin että jos saa esim. 50e, siitä 40e laitetaan tilille tulevaisuutta varten ( jotka lapsi saa käyttöön ehkä 15-18 -vuotiaana ) ja 10e saa käyttää, jos on jotain mitä on kauan halunnut ( esim. dvd, jalkapallo...). Jos ei ole mitään sellaista, raha laitetaan vielä hetkeksi säästöön ja sitten kun tulee joku jota tarvii ja oikeasti haluaa, sen saa käyttää. En tarkoita että tämä toimisi kaikilla, mutta meidän mielestämme hyvä ratkaisu ainakin meillä. :)

Meillä poika antoi serkulleen joka muutti omilleen ainoan vitosensa, poika oli tuolloin 10 v. Sanoi että serkku tarvii ruokaa. Kaupassa jos on jotain keräysjuttuja niin ostaa toki itselleen jäätelön tai karkkia mutta aina loput pudottaa omistaan noihin. Sitä en pidä pahana ollenkaan mutta jos kaverit osaa käyttää hyväkseen niin siihen puutun.

Mun 9v pojan kaveri järjestää kaikenmaailman kilpailuja, joihin antaa palkintoja sit. No, poikani voitti tämmöisessä kilpailussa xbox pelin, yritin kovin kysellä et omaksiko sait vai pelkästään lainaksi. Omaksi kuulemma. Kiva et järjestää, mut laittaa miettimään, et tietääkö tän lapsen vanhemmat et jakelee pelejä yms ympäriinsä??

Meillä ekaluokkalainen tyttö saa viikkorahaa 1 e /viikko, ja satunnaisesti mummoilta ym. On yleensä säästäväinen.

Retkille annan jotain. Usein niissä lukeekin että mukaan rahaa max 5 e tms.

Nyt olivat luokkaretkellä, ja yksi luokan pojista oli omalla rahallaan ostanut tytölleni korun (ilmeisesti maksoi 3 e). Tämä poika on muutenkin ihastunut tyttööni.

Pitäisikö mun nyt kysyä pojan äidiltä, oliko se ok vai ei??

Yhteistyössä