8v naapurin poika "kiusaa" 3veetä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kvartetti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kvartetti harmaana

Vieras
Meillä 3 ja5v:t ovat alkaneet hiukan laajentaa elinpiiriään, eli ovat saaneet luvan mennä pihatielle esim.pyöräilemään. Naapurissa on 8v tokaluokkalainen koulupoika ja nyt tuntuu että luvattoman usein tämä meidän 3v saa jonkinmoisen tällin tältä 8veeltä. Viimeksi eilen 8v oli huitassut otsaan leikkipyssyllä niin että otsaan tuli ihan järkky kuhmu ja pieni haava.
Kävin soittamassa naapurin ovikelloa ja pyysin pojan pyytämään anteeksi pojaltani. Ilmeisesti ei ihan vahinko ollut koska poika juoksi karkuun kun näki minut... Mutta mielestäni ei ole kyllä oikein että jos pieni mies käy ärsyttämään niin otetaan kättä pidempää avuksi!

Onko muilla samanmoisia kokemuksia? Millä tämmöisestä käytöksestä on päästy eroon?

No, sen verran noita tenavia tuossa pyörii, että pari niistä sanoi ettei se ollut vahinko, kun poika mulle niin sanoi pihassa.
Tiedän että näitä konflikteja sattuu ja tapahtuu (itselläni on 4 tenavaa) mutta jotenkin tämä 3v:n ja 8v:n yhteiselo on nyt enemmän tämän pienen hutkimista...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei 3 vuotiaan kuulu painella pitkin pihoja ilman äitiä...

Asumme kirvesvarsitontilla, eli ihan omalla tontilla 3v on!
Ja nämä hutkimiset ovat tapahtuneet aina niin että olen ollut "kulman takana". Kyllä meillä saa lapset leikkiä niin ettei äiti ole koko ajan niskan takana.

minä en päästäisi 3v silmistäni. Tuon ikäiset keksivät ihan kaikkea. Ainakin meidän kohta 3v. meillä on usein niin, että meidän naapurin 4v ja 5v pojat kiusaavat noita 3v ja siksi olen pihalla kuin haukka. noin pienet kun muksivat toisiaan pienimmästäkin. Toki 8v pitäisi jo tajuta, että pieni on pieni.

En muuten yhtään ihmettelisi vaikka 3v olisi todellakin ärsyttänyt 8v, koska osaavat olla kyllä erittäin rasittavia ja ärsyttäviä välillä. Meidän poika ainakin osaa mennä erittäin taitavasti sotkemaan toisten (isompien) leikit. Eihän lyöminen ole oikein tietenkään, mutta kannattaa pitää ne pienemmät pois isompien leikeistä.

sinun tehtäväsi äitinä on olla mukana siellä ulkona. lapsesi ovat vielä liian pieniä olemaan yksin ulkona!!!

Kiitos kommentistasi, mutta en nyt tähän pyytänyt neuvoja ;)

Enköhän tuollaisen osaa jo päätellä ihan itsekin, kun lapseni ovat ikähaitarilla 3-12v! :whistle:

Ja sitä paitsi lapset olivat pihalla isänsä kera kun tuo juttu sattui. Minä kävin naapurin oven takan sen vuoksi että isä hoiti kylmäpussilla sitä otsaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Eikö ketään muuta ihmetytä että 3 ja 5 vuotiaat saavat olla ulkona yksin, ilman aikuista! Miksi et ole siekkä pihalla lastesi kanssa!

meillä 2,5v ja 3,5v on pihalla keskenään...asutaan rivarissa ja takapihalla saavat leikkiä keskenään. Minä tietty seuraan ikkunasta.

Ihan hyvin voi olla myös vahinko, vaikka juoksi karkuun, eikö niissäneuvolan vihoissa selitetä, että lapsi ymmärtää yhtä vääräksi teon vaikka oli vahinko. Vain se lopputulos on minkä perusteella lapsi teon ymmärtää.
Sitä paitsi jos et itse seurannut etkä tiedä mitä tapahtui, oliko vahinko vai ei, aika röyhkeää mennä anteeksipyyntöjä vaatimaan. vahdi itse lapsesi äläkä syyllistä muiden lapsia kun et ole näkemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja kvartetti:
sinun tehtäväsi äitinä on olla mukana siellä ulkona. lapsesi ovat vielä liian pieniä olemaan yksin ulkona!!!

Kiitos kommentistasi, mutta en nyt tähän pyytänyt neuvoja ;)

Enköhän tuollaisen osaa jo päätellä ihan itsekin, kun lapseni ovat ikähaitarilla 3-12v! :whistle:

Ja sitä paitsi lapset olivat pihalla isänsä kera kun tuo juttu sattui. Minä kävin naapurin oven takan sen vuoksi että isä hoiti kylmäpussilla sitä otsaa.

ilmeisesti et osaa sitä päätellä itse.

osuin arkaan paikkaan. päätä edes, väitätkö vastaan vai selitteletkö. älä tee kumpaakin. :)

Ihan hyvin voi olla myös vahinko, vaikka juoksi karkuun, eikö niissäneuvolan vihoissa selitetä, että lapsi ymmärtää yhtä vääräksi teon vaikka oli vahinko. Vain se lopputulos on minkä perusteella lapsi teon ymmärtää.
Sitä paitsi jos et itse seurannut etkä tiedä mitä tapahtui, oliko vahinko vai ei, aika röyhkeää mennä anteeksipyyntöjä vaatimaan. vahdi itse lapsesi äläkä syyllistä muiden lapsia kun et ole näkemässä.

Niin, ja jos omasi on ärsyttänyt toista, otat hänet mukaan anteeksipyytämään tekoaan jos toiseltakin vaadit.Ensin omat lapset kuriin ennen kuin menet toisia syyttämään.
Mutta niinhän se meillä äideillä aina on, muiden kakarat ja omat kullanmurut.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Eikö ketään muuta ihmetytä että 3 ja 5 vuotiaat saavat olla ulkona yksin, ilman aikuista! Miksi et ole siekkä pihalla lastesi kanssa!

meillä 2,5v ja 3,5v on pihalla keskenään...asutaan rivarissa ja takapihalla saavat leikkiä keskenään. Minä tietty seuraan ikkunasta.

just. ihan uskomatonta, ei voi muuta sanoa. onneksesi mitään ei vielä ole sattunut.

onko tällä 8v:llä pienempiä sisaruksia? ajattelin vain että jos olisi jonkin sorttista kateutta yms....vai haluaakohan vain koittaa "alistaa" tämän teidän 3veen.

Alkuperäinen kirjoittaja Elvispossu:
meillä on usein 2v yksin ulkona, asutaan aidatulla tontilla ja omakotitalossa, ja poika tulee sanomaan jos tulee joku hätä.

:O ja kehtaat vielä sanoa! ajatteletko yhtään?! tuon ikäinen lapsi kyseessä!

Alkuperäinen kirjoittaja kvartetti harmaana:
No, sen verran noita tenavia tuossa pyörii, että pari niistä sanoi ettei se ollut vahinko, kun poika mulle niin sanoi pihassa.
Tiedän että näitä konflikteja sattuu ja tapahtuu (itselläni on 4 tenavaa) mutta jotenkin tämä 3v:n ja 8v:n yhteiselo on nyt enemmän tämän pienen hutkimista...

Joo, mutta 3v on tarpeeksi iso tajuamaan, että jos äiti syyllistää 8-vuotiasta, hänelle voi olla elämän suurin hupi ärsyttää toista ja juosta kotiin kantelemaan, kun on huomannut kivan tavan saada huomiota.

Jos et tiedä mitä on tapahtunut, vahdit ensin omat lapsesi ja laitat heidtää kuriin ennen kuin menet naapuriin isottelemaan.

meillä on usein 2v yksin ulkona, asutaan aidatulla tontilla ja omakotitalossa, ja poika tulee sanomaan jos tulee joku hätä.
On aivan eri asia lapsen olla yksin AIDATULLA pihalla!

voi siellä aidan sisäpuolellakin kuule sattua vaikka mitä. ei todellakaan voi eikä saa tuon ikäistä laittaa yksin ulos!

On aivan eri asia lapsen olla yksin AIDATULLA pihalla!
En siltikään antaisi olla yksin 2-vuotiaan edes aidatulla pihalla! Toivotaan että lapsellas on hyvä suojelusenkeli!

Oli syytä kummassa tahansa,niin kyllä 8-vuotiaan pitää sen verran ymmärtää,että anteeksi pyydetään,jos toinen loukkaa.Vaikka 3-vuotias ärsyttää kuinka,niin mätkiminen ei voi olla mikään ratkaisu!

Yhteistyössä