8v. vastuuseen nuoremmistaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerikkoMatami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hysteerikkoMatami

Vieras
Oon nii kiukkunen ja karvat pystössä.
Ollaan lasten isän kanssa erottu ja lapset (3v., 5v.) olivat isällään viikonlopun. Isän perheeseen kuuluu avopuoliso sekä tämän lapset (6v., 8v.)

Isä oli lähtenyt avopuolison sekä 3v.n kanssa kauppaan. Loput lapset kodin lähelle leikkipuistoon. Eli 5vuotiaani oli 8vuotiaan vastuulla. Ja mulle perusteltiin, että he luottavat lapsiin ja tällä vastuussa olevalla lapsella oli kännykkä.

Ylihysterisoinko vai onko toi nyt jo pikkasen vastuuntunnotonta?
Mielestäni noin ei voi toimia. 8 vuotiasta ei voi vastuuttaa vastuuseen pienemmistään.

Meillä 5-v ei tosiaan sais olla ulkona yksin tai muutamaa vuotta vanhemman vastuulla. Mutta asutaan kaupungin keskustassa. Olisin järkyttävän vihaien tuollaisesta, mutta toisaalta tiedän että täällä lähellä rannassa asuvat antaa jo 4-vuotiaiden ulkoilla keskenään pitkin pihoja joten ei kai tuo kovin tavatonta ole.
Auttaisiko asiallinen pyyntö isän suuntaan että ottaisi sen 5-veenkin jatkossa mukaan jos tuollainen tilanne on?

Rippuu lapsesta vanhemmista jne. Meillä 5v:llä oli puhelin mukana, ympäristössä paljon tuttuja aikuisia ja leikkis ihan vieressä. Ihan hyvin saatoin piipahtaa asioilla kunhan tiesin että esim. kaverin vanhemmat olivat kotona.

Jos asia ei mielestäsi ole ok, niin ota asia puheeksi. Mutta tuskin kannattaa heti hyökätä kimppuun. Tai soita vaikka lastenvalvojalle ja kysy hänen mielipidettään asiasta. Itse en voi ymmärtää, kun nykyään ei ekaluokkalaistakaan voi päästää kavereille/leikkikentälle ilman vanhempia saattamassa.

Poikani täytti juuri kuusi mutta olen jättänyt häntä jo kesästä lähtien hetkiksi ekaluokkalaisen sisarensa kanssa kahden kotiin/omaan pihaan. Pitempiä aikoja sitten niin että nelosluokkalainen sisko on ollut porukassa myös. Mutta tuo puistoon jättäminen tuntuu vähän hurjalta, ja vielä se että kyse ei ole täyssisaruksista jotka asuvat yhdessä.

Riippuu paljon lapsista, tiedän samanikäisiä joita ei voi jättää mitenkään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä