9. luokan päättänyt tyttö ilmoitti, että paikat jonne hän on hakenut ja osaan pääsisi opiskelemaan, eivät kiinnostakaan ja ei aio mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Jos ei opiskelu maittaisi niin mä ehdottaisin välivuotta ja menis vaikka vaihtariks jenkkeihin yms. Jos itse olisin päässyt niin SALETISTI olisin mennyt mutta sainkin sitten esikon niin se jäi. Äitini olisi myös maksanut reissun :)

Niin ja tää siks että sais nuori nauttia elämästä 9 vuoden jatkuvan opiskelun jälkeen ja saisi ainakin vaihtelua... Mut vissiin osassa niitä vaihtooppilas juttuja on myös koulua mutta on taas sit iiihan eri juttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Väkisin ei kannata patistaa opiskelemaan linjalle, minne ei haluakaan.Olisko kymppiluokka mitään?Ja hakis sit uudestaan haluamalleen linjalle myöhemmin?
Välivuosi tekemättä mitään ei ole pidemmän päälle mielekästä, eikä ehkä hyväksikään eli jotain olis kuitenkin hyvä olla.

ai mä pidin kaksi välivuotta ylä-asteen jälkeen ja hyvä tuli

Mä laitoinkin että eikä ehkä hyväksikään.Pitää siis sisällään sen, että poikkeuksiakin toki on ;)

Vaihtariksi hakeminenkin kestää jonkin verran aikaa. Lisäksi se vaihtarivuosi tulee maksamaan kohtalaisen runsaasti rahnaa. Aika harvalla on heittää 6000-10000 euroa tuosta vaan vaihtariohjelmaan PLUS kaikki kulut paikan päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja työharjoitteluun:
En nyt tajua aloittajan kiukkua ollenkaan :(
Toinen käynyt koulua 9 vuotta ja nyt sinä suutut kun toinen ei mene kouluun johon sinä? haluat?
Mitäpä jos lapsesi menisi työkkäriin ja hankkisi työharjoittelupaikan :) niitähän ne työttömillekin tyrkyttämällä tyrkyttää kun on ilmaista työvoimaa,
tuossa vaan lapsesi kohdin se hyvä puoli että saisi mahdollisia lisä pisteitä seuraavaa hakukertaa ajatellen :)

Tuon ilmaisen työvoiman olen unohtanut kokonaan. Eli tuohan on hyvä, jos vain saisi harjoittelun vielä haaveilemalta alalta, niin saisi vielä lisäpisteitä hakupapereihinkin.

:) Minusta tuo työharjoittelu olisi enemmän kuin hyvä keksintö ja paremmin ne palvelee näitä nuoria jotka jääneet ilman koulupaikkaa kuin ne oikeasti työttömät millä ei motivaatiota tehdä ilmaiseksi sitä (olikohan 6tuntia) töitä.

Jos ei opiskelu maittaisi niin mä ehdottaisin välivuotta ja menis vaikka vaihtariks jenkkeihin yms. Jos itse olisin päässyt niin SALETISTI olisin mennyt mutta sainkin sitten esikon niin se jäi. Äitini olisi myös maksanut reissun :)

Niin ja tää siks että sais nuori nauttia elämästä 9 vuoden jatkuvan opiskelun jälkeen ja saisi ainakin vaihtelua... Mut vissiin osassa niitä vaihtooppilas juttuja on myös koulua mutta on taas sit iiihan eri juttu :)

no eikö vaihto-oppilas mene nimenomaan sinne kouluun vai mistä se oppilas muuten tulee?

Eikös ammattiopinnoissa ole paljon samaa; matikkaa, kieliä ja sen sellaisia yleisopintoja? Jos nuori ottaisi nyt vastaan jonkun vähemmän mieluisan koulupaikan niin saisi suoritettua siellä noita kursseja, jotka olisi varmaan eduksi sitten kun hakee uudestaan haluamaansa kouluun, opintoja saisi varmasti hyväksiluettua.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vaihtariksi hakeminenkin kestää jonkin verran aikaa. Lisäksi se vaihtarivuosi tulee maksamaan kohtalaisen runsaasti rahnaa. Aika harvalla on heittää 6000-10000 euroa tuosta vaan vaihtariohjelmaan PLUS kaikki kulut paikan päällä.

Mut milläs mun työtön äiti olis sen maksanu sitten? Ei ne kaikki niin kalliita ole...

Vaihtariksi mistä? Vaihtarilla pitää olla joku lähettävä taho, ja jos ei ole missään koulussa ei ole mitään mistä lähteä vaihtariksi.
Suosittelisin kymppiluokkaa jos ei tiedä mitä haluaa, erittäin harvalla välivuosi peruskoulun jälkeen on järkevää.

Mut milläs mun työtön äiti olis sen maksanu sitten? Ei ne kaikki niin kalliita ole...

Vilkaisin EF:n ja STS:n hintoja, mitä muita lafkoja on ja onko ne luotettavia? Toisaalta, jo lennot maksaa kohtalaisesti, vakuutus jne ja jos vuoden on... voiko edes saada halvemmalla?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Eikös ammattiopinnoissa ole paljon samaa; matikkaa, kieliä ja sen sellaisia yleisopintoja? Jos nuori ottaisi nyt vastaan jonkun vähemmän mieluisan koulupaikan niin saisi suoritettua siellä noita kursseja, jotka olisi varmaan eduksi sitten kun hakee uudestaan haluamaansa kouluun, opintoja saisi varmasti hyväksiluettua.

Niinpä. Ja jos siellä jotain ammatillisia aineita ehtii tulemaan niin ne menee kaiketi valinnaisista siellä toisessa koulussa. Eli saisi hyvinkin hyödyksikäytettyä tämän ajan ja voisi jopa valmistua suht samoihin aikoihin kuin muut ikätoverit.

Monessa ammatiikoulussa on ns. starttiluokkia, jossa räätälöidään vuodeksi jokaiselle oppilaalle oma koulutussuunnitelma. Voi esim. korottaa peruskoulun arvosanoja mutta voi myös kokeilla jotain ammattilinjaa.

Frau marhs, hinnasto

http://www.sts.fi/finland/hs/ilmoittaudu_tilaa_esite/ansokningsinformation/programavgiften/

1 kk pääsee alle 4000 euron, mutta lukuvuosi halvimmillaankin 5690 ja sekin Skandinaviassa. Sun linkittämällä sivulla vain vakuutusten hinnat.

Mä kannattaisin kymppiluokkaa niin kuin moni muukin täällä.. Jos ei halua omalle yläasteelle (miksei?) niin olisiko siellä 60km päässä missä se toinen vaihtoehto on,jotain tuttava/sukulaisperhettä jonka luona vois asua viikot? Sais samalla opetella itsenäisempää elämää jos joutuis hoitaa omat ruokaostokset tms oman osan kotitöistä. Tai sitten,jos vaikka kuitenkin menis eka kokeilee jotain hakemaansa mihin pääsi muttei kiinnosta. Saattaahan olla niinkin että on esim ravitsemusalasta väärä mielikuva ja muutaman viikon jälkeen huomaa tykkäävänsä tosi paljon. Ja samaan aikaan vois hakea töitä/oppisopimuspaikkaa haluamaltaan alalta.

Frau marhs, hinnasto

http://www.sts.fi/finland/hs/ilmoittaudu_tilaa_esite/ansokningsinformation/programavgiften/

1 kk pääsee alle 4000 euron, mutta lukuvuosi halvimmillaankin 5690 ja sekin Skandinaviassa. Sun linkittämällä sivulla vain vakuutusten hinnat.

Mut olihan siinä taskurahojen yms hinnat kans, mut juu en mä huomannut et ei ollut ihan täydentävä linkki, sorry :|

Ehdottomasti tyttö johonkin kouluun tai työharjoitteluun. Kymppiluokka on hyvä juttu. Myös monenlaisia työpajoja on olemassa.
Tuossa iässä on hengenvaarallista jäädä tyhjän päälle. Sen tyhjän täyttää helposti huonoilla asioilla. Tietysti aina ei ole näin, mutta melkein aina.
Oon ollu paljon tekemisessä huumenuorten ja -aikuisten kanssa ja lähes kaikilla on huumeidenkäyttö alkanut tai rankentunut kun on yläasteen jälkeen jäänyt toimettomaksi.

Ysiluokan jälkeen koulutuksesta putoaminen on syrjäytymistä. Aina (mun mielestäni).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no sitten neiti varmaan elättää itsensä??
en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

Myisitkö 16-vuotiaan mustalaisille, vai laittaistko vain pihalle?

Välivuosi mitään tekemättä EI olisi mikään vaihtoehto meidän lapsille ko. tilanteessa.

Tyttö menisi kymppiluokalle, talouskouluun, harjoitteluun, oppisopimuskoulutukseen, tai palkkatyöhön. Mutta kotiin makaamaan ei jäisi. Jos mikään ehdottamani asia ei kelpaisi, saisi kyllä asua kotona ja syödä täällä mutta mitään taskurahaa tms en antaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Mä pidin yläasteen jälkeen välivuoden kun en tienny mihin halusin mennä. Äiti itki silmät päästänsä. Soitin kunnalle ja pääsin työmarkkinatuella vanhainkotiin töihin. Seuraavana syksynä sit menin lähihoitajakouluun.

Miksi mieli muuttui? Mun mieleni ei muuttunut koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kultahamsteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Mä pidin yläasteen jälkeen välivuoden kun en tienny mihin halusin mennä. Äiti itki silmät päästänsä. Soitin kunnalle ja pääsin työmarkkinatuella vanhainkotiin töihin. Seuraavana syksynä sit menin lähihoitajakouluun.

Miksi mieli muuttui? Mun mieleni ei muuttunut koskaan.

Olitpas vakaa teini. ;)

Mä en oikein tiedä, miten järkevää loppujen lopuksi on ottaa vastaan opiskelupaikka alalta, jolle ei halua. Mä olen nuorena tehnyt niin kolmekin kertaa eri aloille ja joka kerta muutaman kuukauden jälkeen jättänyt opinnot kesken. Ainakin vein kolmelta nuorelta, jotka oikeasti olisivat halunneet ko aloille, opiskelupaikan.

Peruskouluissa opot kehottavat hakemaan muitakin opiskelupaikkoja kuin sen mieleisimmän. Kuopus taktikoi muutama vuosi sitten tämän niin, että sen mieleisen vaihtoehdon lisäksi laittoi sellaisia vaihtoehtoja, joihin ei keskiarvonsa perusteella tulisi missään tapauksessa pääsemään. Tämä siksi, että ainakin täällä kymppiluokalle valitaan ensisijaisesti ne, jotka eivät yhteishaussa päässeet mihinkään hakemistaan paikoista. Jos olisi päässyt johonkin "pitsinnyplääjäkouluun", mutta ei olisi halunnut ottaa opiskelupaikkaa vastaan, ei välttämättä olisi päässyt sitten kymppiluokallekaan. Nyt pääsi, nosti siellä vuodessa arvosanoja tarpeeksi ja seuraavana vuonna pääsi yhteishaussa sinne, minne alunperin halusikin.

Onko ap teidän paikkakunnallanne nk nuorten työpajoja? Täällä Vantaalla ainakin on ollut ja näissä nuori pääsee tutustumaan eri alojen opintoihin sekä töihin. Niistä saa myös lisäpisteitä, kun aikanaan taas hakee opiskelupaikkaa. Suosittelen tytöllesi varaamaan ajan työvoimatoimistoon ammatinvalintaohjaajalle. Hän osaa neuvoa, millaisia eri vaihtoehtoja on tarjolla sekä mikä olisi se järkevin väylä, jolla vuoden päästä uudestaan hakemalla pääsisi siihen opiskelupaikkaan, mihin halusi.

Yhteistyössä