9v haluaa oman lemmikin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oula"

Vieras
Ja on osoittanut että osaa kantaa vastuuta jne. ja yhdessä sitä hänen kanssaan hoidetaan.

Tyttö itse tahtoisi 2 hamsteria, minä pitäisin enemmän marsuista tai kaneista. Kummat olisivat teidän mielestä paremmat tuon ikäiselle? Tila ei ole ongelma.

Meillä oli kaneja, mutta muutaman vuoden päästä ei ollut lapsilla enää intoa hoitaa joten minähän niitä hoisin, jyrsivät vähän sieltä sun täältä huonekaluja. Vapaana pitää pitää muutama tunti päivässä, ja vahtia vieressä mitä tekevät, etteivät pissaa minne sattuu...

Sitä nuorempi ei kuitenkaan pysty ottamaan vastuuta yksin lemmikistä, oli hän sitten kuinka kypsä tähänsä ja osoitti minkälaista kykyä kantaa vastuuta eli loppujen lopuksi vastuu siitä lemmikistä on vanhemmilla.

Hamsteri elää pari vuotta maksimissaan. Marsu elää 15v parhammillaan ja onpa niitä iäkkäämpiäki yksilöitä. Että hamsterin :) Mutta varaudu siihen, ettei se lapsi sitä jaksa hoitaa.

No aikuisella se vastuu on loppupeleissä. Onko 9v tietoinen myös siitä, millaista on pestä jyrsijän häkki? Ei ole kivaa, kokemusta on. Murrosikäkin on muutaman vuoden päästä, monella loppuu kiinnostus siihen. Ei toki kaikilla. Itsekin ostaisin sellaisen eläimen, josta myös itse pidän.. niin kuin joku tossa sanoi.

Taisin aloituksessakin jo mainita että yhdessä siitä huolehditaan :) Eli ollaan varauduttu siihen että se innostus hiipuu ja vastuu on minulla. Eli hamsterille EI oteta kaveria? Hamsterikirjaa luettiin tytön kanssa ja siinä sanottiin että olisi hyvä ottaa kaveri.

Eli hamsterille EI oteta kaveria? Hamsterikirjaa luettiin tytön kanssa ja siinä sanottiin että olisi hyvä ottaa kaveri.

Kuten mie sanoin, kääpiöhamstereille (paitsi talvikoille) on hyvä ottaa kaveri, talvikot ja syyrialaiset on erakoita. Kaikkein parasta tietoa saa Hamsteriyhdistyksen sivuilta, luottaisin niihin paljon enemmän kun kirjoihin, joista olen todennut, että löytyy jos jonkunlaista höpötietoa.

Onkohan noita kääpiöhamstereita kaupoissa? Olikin nimenomaan kääpiöhamstereista kyse tuossa kirjassa jota luettiin.

Kyllä niitä on. Ostaisin sinuna kasvattajalta kuitenkin, tukkuhamstereiden ostaminen on mielestäni epäeettistä. Mun mielestä syyrialainen hamsteri olisi kuitenkin ehkä parempi valinta, ne on usein seurallisempia ja ei niin vikkeliä, eli lapselle helpompi käsitellä.

Mä sain 9-vuotiaana ekan hamsterin ja jaksoin hoitaa sitä hyvin, sen jälkeen mulla oli seuraavat 12 vuotta aina hamsteri tai useampi (joskus oli huoneessa monta isoa terraariota :) ). Vanhemmat on kuitenkin viimekädessä vastuussa siitä, että lemmikkiä hoidetaan asianmukaisesti, eli jos lapsi siitä lipsuu, vanhempien pitää hoitaa.

Onkohan noita kääpiöhamstereita kaupoissa? Olikin nimenomaan kääpiöhamstereista kyse tuossa kirjassa jota luettiin.

En suosittelisi ottamaan eläinkaupasta, koska niiden taustoista ei niin paljoa ole tietoa, useimmiten ovat tukkueläimiä. Tuolta Hamsteriyhdistyksen sivuilta löytyy kasvattajalistaa, ja Facebookista löytyy sellainen ryhmä kun 'Hamstereita sekä tarvikkeita myydään/ostetaan/lainataan', siellä monet kasvattajat myös ilmoittelevat vapaista poikasista.

Kun ottaa kasvattajalta hamsterin, sen mukana saa eläimen elinikäisen tuen, että kasvattajalta voi sitten kysellä kaikkea mahdollista siihen eläimeen liittyen. Kasvattajat myöskin perehtyvät eläinten terveyteen, esim. venäjän kääpiöhamsteri campbeille esiintyy sokeritautia, joten tietenkin kasvattajat eivät käytä sokeritautista hamsteria jalostukseen. (Itse tein muinoin sen virheen, että otin eläinkaupasta ensimmäiset hamsterini (juurikin näitä campbelleja) ja näistä toinen sitten pien kuolikin diabetekseen.)

Kasvattajalta otettu eläin myös useimmin on halvempi kun eläinkaupasta ostettu tusinatuottamalla ostettu eläin. Ja tietenkin kasvattajalta otettu hamsteri on käsikesy, joten sitä ei tarvitse sitten erikseen alkaa käsittelemään ja kesyttämään.

Sinänsä minäkin suosittelisin ennemmin syyrialaista lapselle, ovat isokokoisempia ja 'löllykämpiä' käsiteltäviä kun pieni, kananmunan kokoinen kääpiöhamsteri.

Kania en ainakaan suosittele :D Oma kani pureskeli verhot, patjat, huonekalut, sänkyvaatteet, johdot ja kaukosäätimet. Puhumattakaan sen hauskasta ominaisuudesta toimia kikkareautomaattina. Se kakkasi joka hyppäyksellä niitä pyöreitä papanoita. Ja eli melkein 10vuotiaaksi :)

hankkii lapselle korkeintaan tamagotchin. Ei 9-vuotias ole vastuullinen hoitamaan eläintä. Kaikkihan tuossa iässä haluavat lemmikin. Itsekin kinusin koiraa, sanoin, että voisin hoitaa sen kokonaan itse. Itkin ja rukoilin. Onneksi minulla oli fiksu äiti :)

[QUOTE="veera";29127309]hankkii lapselle korkeintaan tamagotchin. Ei 9-vuotias ole vastuullinen hoitamaan eläintä. Kaikkihan tuossa iässä haluavat lemmikin. Itsekin kinusin koiraa, sanoin, että voisin hoitaa sen kokonaan itse. Itkin ja rukoilin. Onneksi minulla oli fiksu äiti :)[/QUOTE]

Pötyä. Meillä 9,5-vuotiaalle ostettiin koira, jota hän hoitaa itse. Hän halusi ja lupasi hoitaa, näin on myös tapahtunut.

Hamsteri on niin paljon helpompi kuin kani tai marsu (joita pitää siis olla vähintään 2), että ehdottomasti sellaisen ottaisin tuon ikäisen lapsen lemmiksi. Ei eläkään pitkään, joten jos innostus murrosikään mennessä laantuu, niin ei haittaa.

Täytyy sanoa että kääpiöhamstereitakin kannattaa ottaa mun mielestä vain yksi. On suuri riski että alkavat tappelemaan. Mulla oli niitä teininä ja muutaman kuukauden tulivat hyvin toimeen, sitten pari kertaa näin häkissä tappelun ja ennen kuin ehdin ostaa toiselle oman häkin löytyi toinen hamsteri kuolleena.

[QUOTE="veera";29127309]hankkii lapselle korkeintaan tamagotchin. Ei 9-vuotias ole vastuullinen hoitamaan eläintä. Kaikkihan tuossa iässä haluavat lemmikin. Itsekin kinusin koiraa, sanoin, että voisin hoitaa sen kokonaan itse. Itkin ja rukoilin. Onneksi minulla oli fiksu äiti :)[/QUOTE]

Höpönnöpö. Meidän perhees aina ollu kissa jota hoidin heti ku taidot alko riittää. Viidennellä luokalla sain akvaarion ja kuudenella kanin. Hoidin ne kaikki todella hyvin vaikka itse sanonkin. Kyllä joillain lapsilla riittää vastuullisuutta sitoutua lemmikin hoitoon. Nyt omat lapset on vielä alle kouluikäsiä mutta kunhan tuosta kasvavat niin jos heillä innostus johonkin lajiin tulee niin mennään heti lainaamaan kirjastosta kirjoja aiheesta, jutellaan, käydään eläinkaupassa katselemassa. Jos asia vieläkin innostaa niin sovitaan etukäteen tarkkaan että kuka tekee ja mitä hoitohommia ja hankitaan lemmikki. Itse tosin ilomielin autan hoidossa eikä se olis mitään pakkopullaa. Kokemuksesta sanon että kun mulla oli iso lemmikkikani niin se oli kyllä tosi työläs ja toivon että meillä hankitaan lähivuosina ennemmin vaikka gerbiilejä mut aika näyttää..