9v joka ei halua koskaan lähteä mihinkään, muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

-75

Vieras
Meillä siis 9v poika joka ei halua koskaan lähteä mihinkään, olisi vaan kotona. Muut lapset 7v ja 5v ovat innoissan lähdössä joka paikkaan. Esimerkkejä mm. teatteriin, keväällä käytiin ja nyt kesällä, olisi hyvin sopinut myös 9v:lle, mutta ei lähtenyt mukaan, pienemmät innoissaan. Kesätapahtumaan ei olisi millään lähtenyt vaikka koko perhe mukana, mut sit siellä oli kuitenkin tosi kivaa kun lähti.
. Joskus jopa kylään mennessä jäkittää vastaan että onko pakko lähteä vaikkamatka oli ihan lyhyt. Keväällä sirkukseenkin lähtiessä valitti että onko pakko.

Mun mielestä muuten on melko normaali 9v mutta tää että olis vaan kotona eikä halua lähteä mihinkään on jotenkin niin outoa. Vapaa-ajalla ei kauheasti kavereita näe, asutaan syrjemmässä. Eikä tosiaankaan olla joka päivä menossa, paljon ollaan kotona. Onko muita tälläisiä? Viihtyykä toiset vaan paremmin kotona? Ja pakottaisitteko mukaan lähtemään?

Nyt olisin lähdössä lasten kanssa omiin sukulaisiin, mut 9v ei halua lähteä. Ja musta tuntuu tosi pahalle. Sanoo kun on niin pitkä matka (autolla 3h), ei jaksa istua autossa Nyt jos lähden nuorempien kanssa niin poika jää mummulle päiviksi, isän kanssa illat, yksin ei siis päiviä ole. Tälläisessä tapauksessa pakottaisitteko mukaan vai antaisitteko suosiolla jäädä kotiin. Siellä kauempana sukulaisissa ei ole koko kesänä käyty. Sukulaiset (osa) kerran käynyt meillä alkukesästä.

Ja ylipäänsä pakotatteko 9v vielä mukaan jos johonkin menette. Mä ymmärrän että 15v ei enää voi pakottaa mut 9v mielestäni voisin. Isä ei ole mun puolella tässä asiassa. Ja pojalla on siis mahdollisuus olla mummulle ettei yksin ole, kotiin yksin en jättäisi.

Mua vaan v...taa niin rankasti kun ei halua lähteä mihinkään, mikä sitä vaivaa?

No sehän siinä kun ei harrasta mitään. Niin kovasti olen yrittänyt johnkin harrastukseen houkutella mutta mikään ei kai kiinnosta. Jonkin verran pelailee xboxilla, mutta mun mielestä ei vielä liikaa. Ulkoilee paljon, pyöräilee, talvella kova hiihtämään, maataloustöissä kovasti mukana.

Ja jotenkin harmittaa niin kovasti kun olen odottanut että lapset niin isoja että pystyn menemään niiden kanssa yksin teatteriin, konsertteihin, tapahtumiin... Nyt se olis mahdollista (kun ne oli pienempiä niin en oikein yksin halunnut lähteä), mut nyt sitten yks ei halua lähteä. Yleensä sit kuitenkin kun lähtee niin onkin ihan kivaa, mutta ärsyttää niin toi vastaan jäkittäminen. Isä on kyllä vähän huono kans välillä lähtemään mihinkään, lähtee kyllä joskus, mutta aika paljon reissaan ja menen lasten kans yksin.

Pakottaisin. Meilläkin kohta 9 v:lla samaa. Se lähteminen on se ongelma ei se mihin mennään. Eli kun saa revittyä mukaan niin onkin sit kivaa. Ite olen alkanu miettimään et tuolla on jotain autismin kirjoon kuuluvia piirteitä. Kaikki sujuu paremmin kun valmistelee hyvissä ajoin.
Automatkat meillä menee nykyään hyvin k un on tarpeeksi lukemista ja evästä.

Otsikosta tuli mieleen kaverin lapsi joka ei oikeasti halua lähteä mihinkään jos äiti ei ole mukana. Ei nykyään tule koskaan meille vaan meidän lapsi menee aina sinne. Ovat siis kans tuon 9v. Ja jos joskus tulee tänne siks aikaa kun äidillään menoja niin saattaa jo tunnin jälkeen soittaa äidileen et millon tulee.

Siis ymmärsinköhän oikein että pojalla on aina kuitenkin lopulta kivaa kun suostui lähtemään jonnekkin. Jos ymmärsin, niin mä kyllä ehkä pakottaisin sen nyt lähtemään sinne sukulaisille niin poika sitten huomaakin että hei siellähän onkin kivaa (jos on :D )

Mut muuten, jätä mummolle!

Totta kai 9-vuotiaan voi pakottaa mukaan. Tietysti pitää sitten huolehtia,että reissussa on oikeasti hänelläkin mukavaa. Minusta ainakin kuulostaa juuri siltä,että lempeää pakottamista tarvitaan,ettei jää vallan peräkammarin pojaksi.

Meillä samanlainen 8-vuotias poika ja meilläkin toiset lapset innokkaita kulkemaan. Välillä pakottanut mukaan ja välillä jätän kotiin isänsä kanssa jos mahdollista.:)

Toiset viihtyy paremmin kotona paremmin kuin toiset. Mun mies viihtyy nykyäänkin kotona parhaiten ja samoin viihtynyt lapsenakin. Toiset taas eivät oikein viihdy kotona, koko ajan pitää olla menossa. Meillä toinen lapsi on kuin isänsä. Pakotan jonkin verran mukaan. Saa olla aika paljon kotona, mutta väliin pitää lähteä muuallekin.

Toiset tosiaan viihtyy paremmin yksikseen. Sukulaisiin varmaan pakottaisin vielä mukaan. Jonkun lyhyemmän visiitin ajaksi antaisin jäädä kotiin, jos osaa rauhallisesti olla.

Entä kaverisuhteet? Onko kyse tosiaan siitä, että viihtyy tosissaan yksikseen vai eikö vaan osaa leikkiä kavereiden kanssa? Kiusataanko sitä? Onko siellä sukulaisissa jotain serkkuja esim. joita ei haluaisi nähdä?

Jos kuitenkin niiden kavereidenkin kanssa on kivaa silloin harvoin kun heitä näkee, niin yrittäkää ihmeessä järjestää näitä tapaamisia useammin. Ens kerralla pyytäkää pojalle joku kaveri mukaan menoihin, vaikka uimaan tai eläintarhaan tai mihin oottekaan menossa.

Kuule ap voimia sulle jos et tällä hetkellä pärjää sen pienen lapsen kanssa... ootahan kun murkkuikä iskee :kieh:
Ei 9v voi päättää mihin lähetee mukaan ja haluaako lähteä jos muu perhe on menossa. Pohdi omaa käytöstäsi.. esitätkö lähtemiset kysymyksen muodossa lapselle? Olisko kiva mennä.. no ei Lähdettäiskö no ei... haluaisitko lähteä.. no en. Jos tämä on se teidän kaava keskustelulle suosittelen jatkossa näin:
Tänään/huomenna lähdetään mummolaan koko perhe. Ja vastaan rutinoita et vaan kuuntele/reagoi niihin :) Ei pienten lasten kuulu päättää ja määrätä muusta kuin, et laittaako leivän päälle voita ala vai yläpuolelle..

Yhteistyössä