Äääh, ärsyttää, pk:n johtaja soitti...

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Meillä on lapsi ryhmiksessä, joka on lähellä olevan päiväkodin alainen. Alotti siellä marraskuun puolivälissä. Joulukuun aikana mulla ei oo ollut töitä (teen sijaisuuksia tän vuoden, tammikuusta alkaa ihan kunnon työt), ja kysyinkin ryhmiksessä, että miten nuo hoidot nyt, kun oon kotona. Vastasivat, että kun just vasta on aloittanut, niin kannattaa silti viedä tää loppuvuosikin aina hoitoon, että vaikka 5h päiviä. Näin mä oon tehnyt, kun hoidossakin olivat sitä mieltä, paitsi että perjantait oon pitänyt lapsella vapaapäivinä. Eli on ollut 4pvää viikossa, 5h kerrallaan. (ja oon hoidossa yhdelle hoitajallekin sanonut, että on tylsää olla yksin kotona, kun poika ei oo seurana, joten olisivat sitten tässä vaiheessa jotain sanoneet....)
Nyt päiväkodin johtaja soitti, että "ootko työttömänä nyt, olis hyvä olla sen lapsen kanssa itse kotona, jos sulla ei oo töitä. Pari päivää viikossa voit viedä hoitoon, ei sen enempää." Ja mä kerroin, että joo, oon samaa mieltä, ja mielelläni oisin pitänyt kokonaankin pois hoidosta, kun ei oo töitä. Mutta jutellessani hoitajien kanssa, varsinkin he, olivat sitä mieltä, että kun on just alottanut hoidon, olisi hölmöä ottaa nyt pois hoidosta ja sit taas tammikuusta alottaa uudelleen. Johan tossa ois lapsikin ihan sekasin, että miks nyt näin...
Mua alko nyt niin vituttamaan toi. Kun nyt haen pojan kotiin, ni sanonko hoitajille mitä?

No voithan sanoa heille johtajan mielipiteen, joka toden näköisesti johtuu ns. tuotannollisista syistä, kun taas hoitajien syyt on varmaan enemmän inhimillisemmät ja lasta ajattelevat.

mitä ihmettä? kummallista touhua, ei sillä johtajalla ois asiaa soitella vaikka pitäisit lasta ihan täysiä päiviä hoidossa, subjektiivinen päivähoito-oikeus kun on.
ja ohan fiksulta kuulostaa toi 4 5h päivää sun tilanteessa.
anna johtqjan juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

No kyllä minustakin on järkevää että lapsi jatkaa hoidossa vaikka vanhempi kotona vaikka yleensä olenkin tätä vastaan. Jos tosiaan vasta aloittanut hoidossa ja sit kummiskin kohta taas säännöllinen hoito jatkuu niin miksei se lapsi voisi sielllä hoidossa olla. Ei kuitenkaan ole täyttä päivää hoidossa.

Tee vain oman mielesi mukaan ja vie poika hoitoon,jos paikka on. Johtaja haluaisi varmaan lisää lapsia hoitoon niin ajatteli, että sulla ois se mahdollista tarjota.

No oudolta vaikuttaa kyllä munkin mielestä. Ja mä hitto maksan siitä kuitenkin, joten miks valittaa. Ei oo tullut uusia lapsia. Eikä ne nyt voi siihen lisääkään ottaa, jos ottasin omani pois nyt tän ja ens viikon ajaksi, kun tammikuusta alkaen joutuu olla kokopäiväsesti taas hoidossa töitten takia.
Sitä mä nyt tässä lähinnä mietin, että pitääkö mun oikeesti nyt ottaa tuo lapsi tuolta kotiin kokonaan tän ja ens viikon ajaksi, viedä tosiaan vaan se johtajan suosittelema 1-2pvää/vk sinne, vai jatkaa näin kun tähänkin asti? Että oliko toi perjaatteessa käsky, että "ota se kakaras pois hoidista, kun oot työtön, lusmu", vai vaan että "näin ois hyvä toimia, mutta oo niinkun mitään ei ois tapahtunutkaan".
Kai mä kysyn hoitajien mielipidettä. Ja miks se soitti tässä vaiheessa, kun jäljellä on 2 vajaata viikkoa jäljellä tän vuoden hoitoviikkoja?!
On ihan kunnallisella puolella, eikä sen kummemmin selitellyt.
Esitteli ittensä, kysy, oonko X:n äiti, onko mulla nyt töitä, ja sen jälkeen selosti ton, että lapsen kuuluu olla kotona, jos jompi kumpi vanhemmista työttömänä, että max. 2pvää viikko hoidossa.
Vastasin, että joo, oon nyt ainakin tän päivän työtön, huomisesta en tiedä, ja että hoitajat oli sitä mieltä, että on hyvä pitää hoidossa.
Toisteli pariin kertaan ton saman asiansa, sen jälkeen puhelu loppu.

[QUOTE="vieras";25209156]No kyllä minustakin on järkevää että lapsi jatkaa hoidossa vaikka vanhempi kotona vaikka yleensä olenkin tätä vastaan. Jos tosiaan vasta aloittanut hoidossa ja sit kummiskin kohta taas säännöllinen hoito jatkuu niin miksei se lapsi voisi sielllä hoidossa olla. Ei kuitenkaan ole täyttä päivää hoidossa.[/QUOTE]

Näinpä. Ja tuolla ei muutenkaan ole joka päivä kaikki lapset hoidossa, aina puuttuu muutama, ja hoitajiakin on yleensä vaan 3/4 töissä, kun ei ole enempää lapsia. Ymmärtäisin paremmin asian, jos siellä ois täyttä; kaikki hoitajat töissä, ja kaikki lapset kokopäiväsenä, 5pvää/vk.

Ohho! No ei kuulu heille milläänlailla ootko töissä, vai et. Eipä johtaja taida nyt lakiakaan noudattaa. menisin juttelemaan suoraan johtajalle että mikä mättää. Ja kertoisin hoitajien kanssa käymästä keskustelusta. Sanoisin vielä etten ole koskaan kuullut, että soitetaan tällasesta kotiin; että onkohan yleinen käytäntö?

Jos on vain näistä viikoista kyse, niin luultavasti yrittää saada mahdollisimman vähän lapsia hoitoon, jotta voi myöntää hoitajille vapaita. Ei ihan oikein toimittu, toisaalta ymmärrettävää. Ehkei tainnut myöskään ihan sisäistää sitä, että teillä vain osa-aikahoito.

Meillä osa-aikahoito kuntoutuksellisista syistä ja tasaisin väliajoin (aina kun on jokin välipäivä) osaston johtaja muistuttaa kuinka kivaa lapsenkin on saada lomaa ja olla perheensä kanssa. Juu, hän saisi mielellään olla kotona koko päivät, mutta kun asiantuntijat nimenomaan suosittelevat hoitoa ja lyhyitä taukoja, jottei tulisi taantumaa. Ja taas jouluajasta selitetään se johtajalle...

[QUOTE="vieras";25209226]Ohho! No ei kuulu heille milläänlailla ootko töissä, vai et. Eipä johtaja taida nyt lakiakaan noudattaa. menisin juttelemaan suoraan johtajalle että mikä mättää. Ja kertoisin hoitajien kanssa käymästä keskustelusta. Sanoisin vielä etten ole koskaan kuullut, että soitetaan tällasesta kotiin; että onkohan yleinen käytäntö?[/QUOTE]

Oikeestiko niitten ei kuulu tälläsistä soitella? Mä en siis normaalisti nää tota johtajaa, kun työskentelee siellä päiväkodin puolella, ei tuolla ryhmiksessä.
Mutta tuli kyllä outo olo, tolla pojalla on kokopäivänen paikka! Hittoako sillä, vaikka ryyppäisin täällä keskenäni sen ajan, tai jakasin persettä, ei kuulu hoitajille?

sinunhan se lapsi on ja jos sinulla on alusta pitäen ollut se tunne, että turhaan lasta hoitoon viet niin miksi ylipäätään viet? Ei ole mikään PAKKO viedä lasta hoitoon joka päivä, vaikka olis just vasta hoidon aloittanut. Minua itseäni ärsyttää ihmiset, jotka pitävät lapsiaan "turhaan" hoidossa.

Ole aikuinen ja tee sen mukaan mikä on sinusta oikein. Jos ei ole oikein selvillä, mikä on sopivaa, niin vaikuttaa epävarmalta ja juuri sellaiset ihmiset saavat tuollaisia puheluita. Kai sinulla nyt on joku käsitys itsellä siitä mikä on lapselle parhaaksi, eikä niin, että ensin hoitajat muuttavat mielen ja nyt päiväkodinjohtaja. Minusta jälkimmäisessä on kyllä järkeä, koska rutiini säilyy parin päivän hoidollakin, mutta sinun pitää itse päättää mikä on paras vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;25209253:
Oikeestiko niitten ei kuulu tälläsistä soitella? Mä en siis normaalisti nää tota johtajaa, kun työskentelee siellä päiväkodin puolella, ei tuolla ryhmiksessä.
Mutta tuli kyllä outo olo, tolla pojalla on kokopäivänen paikka! Hittoako sillä, vaikka ryyppäisin täällä keskenäni sen ajan, tai jakasin persettä, ei kuulu hoitajille?

Ei kuulu ei

[QUOTE="vieras";25209244]Jos on vain näistä viikoista kyse, niin luultavasti yrittää saada mahdollisimman vähän lapsia hoitoon, jotta voi myöntää hoitajille vapaita. Ei ihan oikein toimittu, toisaalta ymmärrettävää. Ehkei tainnut myöskään ihan sisäistää sitä, että teillä vain osa-aikahoito.

Meillä osa-aikahoito kuntoutuksellisista syistä ja tasaisin väliajoin (aina kun on jokin välipäivä) osaston johtaja muistuttaa kuinka kivaa lapsenkin on saada lomaa ja olla perheensä kanssa. Juu, hän saisi mielellään olla kotona koko päivät, mutta kun asiantuntijat nimenomaan suosittelevat hoitoa ja lyhyitä taukoja, jottei tulisi taantumaa. Ja taas jouluajasta selitetään se johtajalle...[/QUOTE]

No tuolla tuntuu pyörivän hienosti vapaat hoitajilla, tänäänkin lasta hoitoon viedessäni siellä oli varsinaisia hoitajia 2, ja 1 harjoittelija. Siellä ne askartelivat kaikessa rauhassa. 2 vakkarihoitajaa siis vapaalla.
Selitin kyllä johtajalle, että poitsu on nyt ollut ton 4pvää/n.5h...

Viitaten edelliseen eli jos kyse siitä että halusi mahdollisimman vähän lapsia hoitoon että hoitajat voivat saada lomaa niin miksi asiaa ei suoraan kysytä. Itse ainakin voisin moiseen suostuakin jos se olisi järkevää hoitajien loman kannalta mutta asianhan voisi suoraan selittää vanhemmille että kun meillä pk:ssa nyt tälläinen tilanne niin olisiko mahdollista että lapsenne olisi vain parina päivänä hoidossa jne...

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
sinunhan se lapsi on ja jos sinulla on alusta pitäen ollut se tunne, että turhaan lasta hoitoon viet niin miksi ylipäätään viet? Ei ole mikään PAKKO viedä lasta hoitoon joka päivä, vaikka olis just vasta hoidon aloittanut. Minua itseäni ärsyttää ihmiset, jotka pitävät lapsiaan "turhaan" hoidossa.

Ei ookkaan pakko, vaan niinkun ylhäällä jo oon kirjottanut, oon vienyt sen takia, kun hoitajien kanssa siitä puhuttiin, ja olivat sitä mieltä, että on hyvä viedä, ettei just opittu hieno alku hoidolle katkea kuukauteen, oo kuukauden taas kotona, ja alota sitten taas kaikkea alusta. En mäkään siitä tykkää, että turhaan viedään hoitoon, mä oon tehnyt tän ton lapsen takia, että sillä pysyis tuo rutiini.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;25209285:
No tuolla tuntuu pyörivän hienosti vapaat hoitajilla, tänäänkin lasta hoitoon viedessäni siellä oli varsinaisia hoitajia 2, ja 1 harjoittelija. Siellä ne askartelivat kaikessa rauhassa. 2 vakkarihoitajaa siis vapaalla.
Selitin kyllä johtajalle, että poitsu on nyt ollut ton 4pvää/n.5h...

Moneltako veit? Varmistitko ovatko ne kaksi muuta hoitajaa lomalla, vai tulevatko vasta myöhemmin töihin kuin itse veit lapsesi (tai olivatko jossain kokouksessa, suunnittelemassa jotain tms)? (Ja olihan lapsia max 8 paikalla?)

Se päiväkodin/ryhmiksen arki ei aina näy vanhemmille sellaisena kuin se lapsille ja työntekijöille on.

Moneltako veit? Varmistitko ovatko ne kaksi muuta hoitajaa lomalla, vai tulevatko vasta myöhemmin töihin kuin itse veit lapsesi (tai olivatko jossain kokouksessa, suunnittelemassa jotain tms)? (Ja olihan lapsia max 8 paikalla?)

Se päiväkodin/ryhmiksen arki ei aina näy vanhemmille sellaisena kuin se lapsille ja työntekijöille on.

Vein vähän 9 jälkeen. En kysellyt hoitajien perään, mutta toinen niistä ainakin ilmoitti jo viimeviikolla olevansa tänään vapaalla, kun ovelta lähtiessämme huudeltiin moit ja nähdään maanantaina. En laskenut lapsia sen enempää, mutta askartelemassa oli 4, ja suurinpiirtein saman verran leikkimässä.

Eri kunnilla on erilaisia tapoja ja sopimuksia. Mutta itse esim. Helsingissä tein pätkätöitä ja silloin, kun en ollut töissä lapset kävivät puolta päivää ja maksoin siis vain puolikkaasta päivästä ja heti kun sain töitä, he olivat se mukaan mitä töiden puolesta oli tarve.

Nyt taas Kouvolassa meillä lapset hoidossa ja täälä koulujen loma-ajan eli joulukuun 2 viikkoa saa maksuttomasti, kun vain ilmoitti ne vapaaksi marraskuun puolella. Mä en ymmärrä mitä merkitystä sillä on päivähoidon kannalta, jos nyt otat lapsesi kotiin, vaikka olet ilmoittanut hänet hoitoon kahdeksi viikoksi.

Itse ainakin luotan ammattihenkilöihin ja kysyn usein heitä (ammatista riippuen mistä asiasta) ja luotan heihin joissain asioissa enemmän kuin itseeni. Itse toki päätökset teen, mutta mielestäni ammattilaisiakin voi kuunnella.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen

Yhteistyössä