Aamu-unikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BitchAl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BitchAl

Vieras
Meillä on kaksi lasta jotka heräävät aivan liian aikaisin, eli noin puoli 5.00-5.30. Kuopus on 1v9kk ja esikoinen 3,5 v. He nukkuvat samassa huoneessa. Minua ei haittaa herätä puolikuudelta, mutta lapsille se tuntuu olevan aivan liian aikaisin, kun huutavat väsyneinä koko aamupäivän.

Lapset menevät tällä hetkellä nukkumaan noin 19.30-20.00. Esikoinen ei suostu enää nukkumaan kuin pari kertaa kuussa päikkäreitä. Nuorempi nukkuu kahden tunnin päikkärit.

Molemmat ovat aina olleet huonounisia ja heräilleet paljon (allergisia, aistiyliherkkyyttä....). Pienempi nukkuu nyt hyvin useimmat yöt ja isompi heräilee pari kertaa yössä. Yleensä pienempi herää noin 4.30-5.00 kerran ja jatkaa unia puolikuuteen. Isompi herää aamulla pissahätään ja kun pienempi on hereillä, ei suostu menemään takaisin nukkumaan.

Olen yrittänyt laittaa heitä nukkumaan myöhään (21.00 tai 21.30), mutta tuloksena oli sama aamuherätys ja kärttyisemmät lapset. Minunkin on päästävä nukkumaan viimeistään puoliyhdeksän, jotta jaksan. Aamuherätys aikaan ei tunnu auttavan mikään. Asiaa helpottaisi jos isompi nukkuisi edes päikkärit... Ovat kotihoidossa.

Meillä syödään säännöllisellä rytmillä, ulkoillaan päivittäin n. 5-6 tuntia ja kavereita näkevät arkena päivittäin. Keskellä päivää on rauhoittumishetki. Illalla luetaan ja rauhoitutaan.

Huoneessa on pimennysverhot. Oon ihan poikki tästä ja lapset kaipaa unta, mutta eivät vaan nuku. Mikä neuvoksi? Mitä teen väärin? Apua...

Voisiko lapset nukkua eri huoneissa?
Jos vanhempi herää pissahätään aamulla, niin voisiko iltajuomisia vähentää?
Meillä on aina joka kevät kuukauden jakso, että lapset herää tohon aikaan, vaikka on pimennysverhot, ja sit se taas yht äkkiä loppuu, ja unet jatkuu pidempään..
Vielä tuli mieleen, että olisiko lapsesi liian väsyneitä ku menevät nukkumaan, jos vanhempi ei edes päikkäreitä nuku?
Mun pian 2-v kaksoset menevät viimeistään 19.30 nukkumaan, ja jos se myöhästyy niin he heräävät aamulla normaalia aikaisemmin tosi kiukkuisina, en tiedä miksi mutta se tapahtuu joka ikinen kerta.
Jos nukkumaan meneminen tapahtuisi ihan viimeistään tolloin 19.30, tai jopa vähän aiemmin..? Kannattaa ainakin kokeilla vaikka kuulostaakin oudolta!

Jaksamista, toi on tosi raskasta!!

Ovat jo nukkumaan mennessä liian väsyneitä. Ollaan nyt aloitettu nukutus jo seiskalta. Voiko jo puol seiskalta laittaa? Pienempi nukkuu huonosti jos ovat eri huoneissa. En jaksa nousta kahdeksaa kertaa yössä. Tämä yhdessä nukkuminen on ollut yön kannalta paras ratkaisu, mutta aamu tökkii vielä.

Hei, sit kannattaa opettaa nukahtamaan yksin, meillä opetettiin pojille jo pienenä se, ja nyt vaikka he herää yöllä, niin ne ei tarvitse aikuista siihen viereen uudelleen nukuttamiseen! Se vähentää sun yönousuja moninkertasesti.
Se vaatii viikon verran aikaa, korvatulpat ja lampaan hermot, mutta kun sen saa tehtyä niin se parantaa myös niiden lapsien unia!! :)

Ne nukahtaa jo nyt ihan itsekseen. On unikoulutettu vauvana jo. Ison yöheräämiset on painajaisia yleensä. Taidan laittaa ne tänään jo ennen seitsemää sänkyyn ja katsoa miten käy.

Alkuperäinen kirjoittaja BitchAl:
Meillä on kaksi lasta jotka heräävät aivan liian aikaisin, eli noin puoli 5.00-5.30. Kuopus on 1v9kk ja esikoinen 3,5 v. He nukkuvat samassa huoneessa. Minua ei haittaa herätä puolikuudelta, mutta lapsille se tuntuu olevan aivan liian aikaisin, kun huutavat väsyneinä koko aamupäivän.

Lapset menevät tällä hetkellä nukkumaan noin 19.30-20.00. Esikoinen ei suostu enää nukkumaan kuin pari kertaa kuussa päikkäreitä. Nuorempi nukkuu kahden tunnin päikkärit.

Molemmat ovat aina olleet huonounisia ja heräilleet paljon (allergisia, aistiyliherkkyyttä....). Pienempi nukkuu nyt hyvin useimmat yöt ja isompi heräilee pari kertaa yössä. Yleensä pienempi herää noin 4.30-5.00 kerran ja jatkaa unia puolikuuteen. Isompi herää aamulla pissahätään ja kun pienempi on hereillä, ei suostu menemään takaisin nukkumaan.

Olen yrittänyt laittaa heitä nukkumaan myöhään (21.00 tai 21.30), mutta tuloksena oli sama aamuherätys ja kärttyisemmät lapset. Minunkin on päästävä nukkumaan viimeistään puoliyhdeksän, jotta jaksan. Aamuherätys aikaan ei tunnu auttavan mikään. Asiaa helpottaisi jos isompi nukkuisi edes päikkärit... Ovat kotihoidossa.

Meillä syödään säännöllisellä rytmillä, ulkoillaan päivittäin n. 5-6 tuntia ja kavereita näkevät arkena päivittäin. Keskellä päivää on rauhoittumishetki. Illalla luetaan ja rauhoitutaan.

Huoneessa on pimennysverhot. Oon ihan poikki tästä ja lapset kaipaa unta, mutta eivät vaan nuku. Mikä neuvoksi? Mitä teen väärin? Apua...

Mulla on samanikäinen muksu joka nukkuu noin 21 - 6.30 ja siitä vieressä noin 7 - 7.30 saakka. Päivällä parin tunnin päiväunet eli yhteensä unta noin 12 tuntia vuorokaudessa. Jos teillä mennään nukkumaan seiskalta ja herätään viideltä + päikkärit niin sama määrä tosta taitaa tulla unta vuorokaudessa.

Mä en alkais aikaistamaan nukkumaan menoa, jos et halua ite herätä aiemmin vaan siirtäisin sitä nukkumaan menoa myöhemmäksi. se tottuminen vie varmaan jonkun aikaa, ehkä viikon, mut mä tekisin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja veeras:
Alkuperäinen kirjoittaja BitchAl:

Mulla on samanikäinen muksu joka nukkuu noin 21 - 6.30 ja siitä vieressä noin 7 - 7.30 saakka. Päivällä parin tunnin päiväunet eli yhteensä unta noin 12 tuntia vuorokaudessa. Jos teillä mennään nukkumaan seiskalta ja herätään viideltä + päikkärit niin sama määrä tosta taitaa tulla unta vuorokaudessa.

Mä en alkais aikaistamaan nukkumaan menoa, jos et halua ite herätä aiemmin vaan siirtäisin sitä nukkumaan menoa myöhemmäksi. se tottuminen vie varmaan jonkun aikaa, ehkä viikon, mut mä tekisin näin.

Ei ole auttanut siirtäminen myöhempään. Se on toiminut huonoiten. Kolmevuotias nukkuu max 10.00 tuntia / vrk ja kyllä se mielestäni on ihan liian vähän. Varsinkin kun yöllä heräilee. Pienempi saa sen 12 tuntia kasaan, mikä alkaa olla ok.. Mutta toisaalta ei se kyllä mielestä ole tarpeeksi jos itkee väsymystään.

Yhteistyössä