Aamuhermostuminen, miten tästä pääsee tästä kierteestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hulluuden rajoilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:
Monet tuollaiset lapset on vain passattu aina. Ei ole tarvinnut ottaa vastuuta, äiti kuitenkin tekee kun itse vaan öllöttää.
Lähde sieltä huitsin nevadaan ja jätä menemään kouluun. Potkua perseelle myös pojille ja vastuuta.

Mä en todellakaan ole mikään passaajatapaus, mutta ap:n kertomus oli kun meidän aamut. Samanikäinen poika. Että ei se nyt ihan näinkään ole!

Hmmmm. jos on koululainen, kyllä sitä vauhtia tulee kun muutaman kerran myöhästyy. älä huolehdi ison miehen asioista.

Ekaluokkalainen ei ole "iso mies", eikä pidäkään olla. Kyseessä on lapsi, joka tarvitsee aikuista auttamaan, että oppii itse pärjäämään tulevaisuudessa.

auttaminen ei ole auttamista jos tekee asiat valmiiksi. ei tuohon muutosta tule, jos äiti on se joka ottaa vastuun aina. se pitää panna itse kärsimään, jos oikeasti haluaa muutosta.
eri asia on, jos on niin kiva kertoilla "kun meillä on sellainen ja sellainen" ja hakea erilaisia tukiaisia adhd ym. diagnooseiille, jota tulee, kun kasvaa tietyssä ympäristössä.

auttaminen ei ole auttamista jos tekee asiat valmiiksi. ei tuohon muutosta tule, jos äiti on se joka ottaa vastuun aina. se pitää panna itse kärsimään, jos oikeasti haluaa muutosta.
eri asia on, jos on niin kiva kertoilla "kun meillä on sellainen ja sellainen" ja hakea erilaisia tukiaisia adhd ym. diagnooseiille, jota tulee, kun kasvaa tietyssä ympäristössä.

Valmiiksi tekemisessä ja auttamisessa on vissi ero. ;)

Kärsimään laittaminen ei liene kuitenkaan paras tai motivoivin tapa ketään käsitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No meillä on joskus myöhästynyt koulusta, mutta se ei paljoa piittaa.
Sain pojan pukattua ovesta ulos, mutta tämä jäi leikkimään pihalle, enkä sitä huomannut :(
Eikä se ollut moksiskaan, kohautti vain olkapäitään kun otin puheeksi :(

Tiiä mikä sitten auttais.

Sillä ei vissiin ole oikein ajantajua. Joku semmonen kiireen tunne siinä aamulla vois olla hyvä, että se ymmärtäisi ajan kuluvan. Mitä enemmän aikaa niihin aamutoimiin käytetään, sitä venyvämpi se ajan käsite lapsen mielessä on.

Sain pojan pukattua ovesta ulos, mutta tämä jäi leikkimään pihalle, enkä sitä huomannut :(

ei auta mikään jos poikien kasvatus on mitä on. Meillä koululainen sanoo, että jos poika myöhästyy, saa päänsilitystä (naisopelta).
Jos tyttö myöhästyy, kauhea urputus opettajalta.
sama kotona, pojat saavat olla poikia (pilalle passattuja).

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mulla oli bonaripoika tuollanen...Siis ihan järkyttävää oli aamut sellasen 2 vuotta.

Mut tuo munakello on hyvä alku,mutta eihän poika siitä opi sen enempää kuin toimimaan seuraavan jutun kun kello soi.Eli kun oppii rutiinit niin ota kello pois.

tee lista seinälle mitä tekee ja missä järjestyksessä.Siitä poika voi tarkistaa aina.
JOka aamu samanlaiseks niin oppii kuvion.

Mä tiiän sun tuskan ja huuto ei auta mutta kun...
Ja pikkuhiljaa enemmän vastuuta pojalle sekä kehuja kuinka hienosti ja reippaasti,kuin ISO poika hän hoitaa asiansa.

Ikävä puoli on huomata että on passannut lapsen piloille,eikä voi oikein kuin syyttää itsenään.
Mutta niskasta kiinni,ei ole myöhäistä vielä.

Meillä muuten alkoi 5 veenä jo kotityöt,eli teilläkin vois poika ruveta tyhjentämään tiskikonetta esim.
vastuuta ja siitä sitä hyvää mieltä kun oon homman hoitanut.

Me kokeiltiin listaa, mutta ei se auttanut. Ei lapsi sitä kattonut yhtään.
Periaatteessa hän tietää rutiinit, mutta hän ei välitä. Koulusta myöhästyminen ei merkitse mitään, samaten harkoista myöhästyminen.

Kun tää on siitä kamalaa, että poika ei välitä.
Hänelle on yksi ja sama. Sen takia tästä onkin tullut tällainen kierre..

:(

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Sillä ei vissiin ole oikein ajantajua. Joku semmonen kiireen tunne siinä aamulla vois olla hyvä, että se ymmärtäisi ajan kuluvan. Mitä enemmän aikaa niihin aamutoimiin käytetään, sitä venyvämpi se ajan käsite lapsen mielessä on.

Eli lyhentäisin tuota kahtaa tuntia puoleksitoista tunniksi ja siitä tunniksi?

Ajantaju ei kyllä ole maailman paras tolla lapsella, sen olen huomannut :D

Niin mä tekisin, sillon ois vähemmän aikaa sitä ärsyyntymistä. :D

Ja lapsellehan ei piirry kokonaiskuvaa siitä aamun ajasta, jos sitä ei jollain tavalla tee ymmärrettäväksi. Kännykän hälytykset vaan pilkkoo sen aamun osiin, eikä kerro että nämä kaikki asiat tulee tehdä ja että näin monta asiaa osaan itse hoitaa joka aamu. No, kukin tavallaan.

ei auta mikään jos poikien kasvatus on mitä on. Meillä koululainen sanoo, että jos poika myöhästyy, saa päänsilitystä (naisopelta).
Jos tyttö myöhästyy, kauhea urputus opettajalta.
sama kotona, pojat saavat olla poikia (pilalle passattuja).

Valitettavasti saman olen itsekin huomannut.
Minusta siinä tilanteessa olisi ollut opettajalta oikein, jos hän olisi pistänyt jälki-istuntoon. Mutta opettajalla on kiire kotiin :(
(huom. ei ole meidän pojalta eka kerta )

Kyllä sen sijaan opettaja lähettelee lappuja kotiin, mitä minun pitäisi tehdä. Mutta tuntuu että sieltä (kään ) päästä ei osata ottaa ohjaksia käteen.

Niin mä tekisin, sillon ois vähemmän aikaa sitä ärsyyntymistä. :D

*reps*
Loistava huomio.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:
Ja lapsellehan ei piirry kokonaiskuvaa siitä aamun ajasta, jos sitä ei jollain tavalla tee ymmärrettäväksi. Kännykän hälytykset vaan pilkkoo sen aamun osiin, eikä kerro että nämä kaikki asiat tulee tehdä ja että näin monta asiaa osaan itse hoitaa joka aamu. No, kukin tavallaan.

Lapsi ei sinällään osaa esim "vartin yli, 20 yli, 10vaille jne".
Mutta hän tietää tasatunnit ja puolet tunnit.
Siksi minä en aina ymmärrä miksi hän ei ymmärrä lähteä ajoissa kouluun, ja miksi ei katsele kelloa.
Vai onko se minusta niin helppoa, etten ymmärrä että toiselle se on vaikeaa?

Oletko ap kysynyt apua kasvatus/perheneuvolasta? Sieltä saa apua myös lievempiin yksittäisiin ongelmiin, ei tarvitse odottaa siihen että kaikki menee pepuilleen ja perhe on hajoamispisteessä. Voisi kysyä ihan toimintaohjeita ja ehdotuksia.

Siksi minä en aina ymmärrä miksi hän ei ymmärrä lähteä ajoissa kouluun, ja miksi ei katsele kelloa.

Lapsihan saattaa jäädä tekemään jotain kivaa juttua vaikka tunneiksi, kun hänestä tuntuu, että hän on ollut siinä vaan hetken. Sen takia meillä on puhelin hälyttämässä vielä 9 vuotiaalle, ensin herätystä ja sitten kun pitää lähteä kouluun. Hieman on helpottanut se, että oppi kellon, mutta se oli sille tosi vaikea juttu, tajuta edes, mikä on yli ja mikä vaille.

Sitten meillä on käytössä laput huoneen ovessa: pese hampaat yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kysyy:
Oletko ap kysynyt apua kasvatus/perheneuvolasta? Sieltä saa apua myös lievempiin yksittäisiin ongelmiin, ei tarvitse odottaa siihen että kaikki menee pepuilleen ja perhe on hajoamispisteessä. Voisi kysyä ihan toimintaohjeita ja ehdotuksia.

Sieltä ehdotettiin muutamaa näistä mitä on palstalla ehdotettu.
En ole hälytystä/munakelloa kokeillut, mutta esim lista, ja siihen pieni piirustus.
Kellon kuva piirrettynä viereen "ajastamassa".
Olen ollut puuttumatta, ja sitten puuttuen.

Tästä äitiydestä pitäs olla jokin ajokortin tapainen, ennenkuin rupee äidiksi tällainen uusavuton :(

Meillä tämä häseltäjä tajuaa myös vain puolikkaat tunnit. Siksi olen piirtänyt ne aamutoimet, että kuvana näkee mitä toimintoja niihin tulee mahtua. Toiminnoista en sitten lähde hokemaan, hermot menee. Kuvasta voi tarkistaa mitä tarkoitan. Jos huomautan että aika loppuu ja vielä on paljon tekemättä, niin näkee miten paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kysyy:

Sieltä ehdotettiin muutamaa näistä mitä on palstalla ehdotettu.
En ole hälytystä/munakelloa kokeillut, mutta esim lista, ja siihen pieni piirustus.
Kellon kuva piirrettynä viereen "ajastamassa".
Olen ollut puuttumatta, ja sitten puuttuen.

Tästä äitiydestä pitäs olla jokin ajokortin tapainen, ennenkuin rupee äidiksi tällainen uusavuton :(

Ei se sun vikas oo, vaan jotkut lapset on tommosia.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tai esim. narun pätkään helmi, jota siirretään ajan kulun mukaan. Helpompi hahmottaa, kuin kello. Kun naru loppuu, aika loppuu.

Tätä mä kokeilen läksyjen kanssa!!! Niihin menee välillä 2 tuntia vaikka olen perhana demonstroinut kaiken näköistä että tajuaisi mitä siinä ajassa tavallisesti ehtii tehdä (käydä kirjastossa, uimahallissa saa olla 1,5 h, kylvyssä muuttua rusinaksi jne)!

Yhteistyössä