Adhd-lasten äitejä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiinnostunut"

Vieras
Elikkäs kiinnostaisi kovasti tietää, ADHD;stä asioita.
Eli kun lapsella ADHD ja siihen päälle vielä tarkkaavaisuushäiriö, ja lapsi niin yli vilkas että tekee kaiken mitä vain pääsee tekemään, kun kielletään niin lapsi huutaa vain takaisin eikä usko vaan jatkaa vain. ( Nämä asiat tullut sukulaisilta ilmi, sukulaisella siis ADHD lapsi 7v ) niin miten toimia näiden kanssa, jäähyt? Varoitukset? Antaa mennä vaan? Uskooko ADHD lapsi paremmin ulkopuolista? Sillä kun itse näen miten väsynyt hänen äitinsä on niin tekisi itse mieli välillä auttaa mutta se että miten viitsii, niin jos jollai olisi kertoa miten teillä toimitaan?

Kiitos :)

Vähän niin kuin kasvattaisi koiraa. Oikea käytös palkitaan, väärä jätetään mahdollisuuksien mukaan huomioimatta. Voi ottaa käyttöön pikapalautteen, liikennevalot: oikea käytös vihreä valo (ja ehkä riittävästi vihreästä joku konkreettinen palkinto), varoituksena keltainen ja rangaistuksena punainen. Tietysti myös sanallinen palaute mikä meni hyvin ja mikä huonosti jos se oli punaisen kortin arvoinen suoritus.

Kaikkeen pikkujuttuun ei pidä takertua. Kaikkea sattuu ja tapahtuu. Tietenkin kaikkeen isoon ja toista vahingoittavaan pitää puuttua heti.

ADHD-lapsilla muuten kaikilla ON tarkkaavaisuushäiriö...

Juu tuo on ollut heillä käytössä jo kauan mutta ei tunnu tepsivät. Lapsi suoraan sanottuna räkii naamalle, jos näin voi edes sanoa. Kiellettyä tulee ihan naamaan kiinni ja huutaa EEEEEEEEEEEEIIII..
Hän saksii pöytä liinat jos näkyy vaan missään saksia, pihalla repii mullat levälleen, jnejne, lista on loputon. Tuntuu vaan välillä että kumpa olisi minulla edes jotain lisä neuvoja tai jtn että voisin sanoa äidillensä.
Niin ja tuosta, Sukulaiseni sanoi silloin kun ADHD todettiin että hänellä ADHD ja tarkkaavaisuushäiriö siihen päälle, vai olisko ollu joku muu häirikö, en nyt muista mutta joku tuon ADHD:n lisäksi..

:) Adhd ON tarkkaavaisuushäiriö...

Mutta tuossa edellä tulikin aika tiivis paketti olennaisuuksia. Itse lisäisin myös sen, että jos jokin kameesi pääsee tai on päästä käymään, lapsen kanssa olisi hyvää purkaa tapahtuma keskustelemalla. Ensinnäkin addin maailmassa on saman aikaisesti auki 8 tv-kanavaa, 14 radiokanavaa, kaikista tulee pätkiä mielenkiintoisesta ohjelmasta ja mistään ei ehdi saada kiinni, noin kuvainnollisesti. Ja usealla on hankaluuksia tulkita sosiaalisia tilanteita, eleitä ja kehon kieltä, josta saattaa johtua väärintulkintoja, jotka johtavat katastrofiin toisensa jälkeen.

Onnistumisen tunne on äärimmäisen tärkeä, niitä kannattaa yrittää löytää. Ja asioita voi tehdä eri tavoilla, ei aina ole pakko edetä samalla tavalla.

En ole itse ADHD-lapsen äiti, mutta sen perusteella mitä olen itse huomannut vastaan. Varsinaisesti kasvattamiseen en puuttuisi. Kun haluan auttaa vanhempia se on enemmän sitä että tarjoan vanhemmille lepo hetken kerätä voimia. Lapselle pyrin järjestämään mahdollisimman mielekästä toimintaa ja sovin vanhempien kanssa miten ongelma tilanteissa toimitaan.

Käsittääkseni ADHD on aina tarkkaavaisuushäiriö ja keskittymiskyvyn puuttumista, mutta aivan kaikilla se ei ilmene varsinaisesti ylivilkkautena.

Siinähän se onkin kun lapsi on päivät koulussa ja koulun jälkeen läksyt jne, viikonloppuisin saisi tulla meille, mutta täällä on sillä hetkellä hulabaloo kun meidän lapset koittavat nukkua päikkäreitä ja tämä ADHD lapsi kun säpinöi niin ei meidän omat lapset pysty nukkumaan. :/ Mielelläni ottaisin ja auttain. Lisäksi usein kylässä lapsi niin täpinöissään että tekee tarpeet housuihin kun ei malta mennä vessaan. Ehkä minun pitää vaan antaa olla siis puuttumatta heidän asioihin. Kiitos kaikille! :)

No mulla itselläni, sekä kahdella lapsellani on adhd.
Meillä on tehonnut terapeuttinen kiinnipito (holding), josta löytyy varmaan googlella tietoa.
Auttaa jos aikuinen ottaa lapseen nähden liioitellun rauhallisen asenteen, ja asettuu ikään kuin tilanteen ulkopuolelle.
Palkitseminen toimii myös, rangaistuksia paremmin, mutta keskittymishäiriöisen on hankalaa odottaa viivästettyä palkintoa. Lapsen kanssa voi sopia haasteen, jonka toimivasta suorittamisesta saa aina tarran (tai vaikka piirretyn hymynaaman) ja kun näitä on kerätty lapsen ikävuosien verran, on luvassa ennalta sovittu, isompi palkinto, kuten mukavaa yhteistä tekemistä (uimaan meno, lupa pelata, leffailta...) tai sitten ostos kuten lelu tai herkkuja.

http://www.adhd-liitto.fi/julkaisut.html

tuolta on mahdollista tilata ilmaiseksi julkaisuja joista voisi olla apua, kannattaa myös kysellä mahdollisuudesta kelan kustantamalle adhd-perheleirille, josta saa tietoa ja vertaistukea.

Meillä taas holding sai yhden epelin aivan bezerkiksi, mutta toinen taas tuli joskus pytämään, että hänet laitettaisiin kapaloon.

Yllättävän suuri merkitys on ravinnolla: nentti-aivot käyttävät neljänneksen päivän energiatarpeesta, kuvitelkaapa, paljonko ylikierroksilla käyvät addi-aivot kuluttavat? AlQaida ei nälkäisenä pysty edes syömään, menee vain lujempaa ja lujempaa. Mutta kahvikupillinen auttaa rauhoittumaan sen verran, että muistaa syömisen funktion ja saatuaan energiatankkauksen, kaikki on taas hyvin.

Meidan lapsella (4v) on vasta vahva epaily ADHD;sta, mutta ainakin itsella mika tulee mieleen miten voisit auttaa on esim kylassa kaydessa touhuta lapsen kanssa ja olla kiinnittamatta liikaa huomiota lapsen kaytokseen. Minua ainakin harmittaa kun lapsi leimataan usein tuhmaksi ja saa vierailtakin negatiivista palautetta kaytoksesta, joka meidan mittakaavalla on viela ihan kiltisti olemista.

Alkuperäinen kirjoittaja additäti;21909559:
Joo, säännöllinen ruokavalio ja riittävä uni ovat ehdottomat peruspilarit täydellisen kaaoksen välttämiselle.

Toisaalta niiden välttäminen auttaa perfektionistia kohti täydellistä kaaosta:saint:

Mä en valitettavasti ymmärrä tota ADHD:ta ollenkaan..kivittikää vaan.
9-vuotiaalla veljelläni on diagnoosi siitä, ja näin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että veljeni on täysin kuritta kasvanut.
Negatiivista palautetta ei saa antaa yhtään; minulla ja äidilläni on mennyt sukset ristiin tuon asian takia.
Veljeni tekee kaiken juuri niin kuin ei saisi tehdä ja käämini palavat viimeistään silloin, kun veljeni "opettaa" tai houkuttelee oman 2,5-vuotiaani pahan tekoon.
Äitini vain väittää, ettei veljeni ole tahallaan ilkeä, mutta mitä muuta se on kuin ilkeyttä, kun ensin tekee jotain mitä ei saisi, houkuttelee minun lapseni mukaan ja nauraa räkättää päälle.
Miksi, oi miksi ADHD lapsi tekee vain kaikkea sellaista mitä EI nimenomaan saa tehdä?

*etsii kiviä, mutta ei jaksa, vaan pesee wc-pytyn ja lähtee koira kanssa ulos ja laittaa pesukoneen pyörimään ja unohtaa miksi seisoo koiran hihna kädessään kodinhoitohuoneessa*

Ei adhd saa olla keppihevonen, jonka turvin tehdään pölhöyksiä. Diagnoosin ainoa syy on antaa oikeita työkaluja arkeen, ei selityksiä teoille.

Minäkään en tuota adhd-hommaa vielä oikein ymmärrä, mutta kokemukseni siitä on alle 40-vuotta. Ja lasteni suhteen 14 vuotta, ellei sitten saa laskea kaikkia yhteen...

Yhteistyössä