ADHD:t, masennukset, koliikit ja kaikki muut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tri. Real Good
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miks kukaan haluais mitään diagnoosia????? Mulla on varmaan masennus mutta en kyllä hemmetissä mitään diagnoosia siitä halua. Siinäpähän onkin sitte leimattu "mielenvikaiseksi". kuka sellaista huvikseen haluaa?? en usko että kovin moni siis harrastaa tuota diagnoosien hankkimista sillä ei niiden hankkiminen kovin helppoa edes ole.

mun äiti sai remmiä lapsen muttei siitä sen kummempaa/parempaa ihmistä tullut.

Joo, mäkin olen saanut remmistä, kun en lakannut huutamasta. Olin 2v, syntynyt 83. Mutta ehkä se auttoi. Omilla lapsillani en ole hyväksynyt sitä, että "vauvat vaan itkee" tai edes mitään typeriä koliikki diagnooseja. En mäkään usko koliikkiin. "Koliikki" on lähes aina jotain ihan muuta (ei kyllä useinkaan "huonoista" vanhemmista johtuvaa).

Omat lapseni myös allergisia (pahasti) ja refluksia on myös. Ihanaa olla muodissa, kyllä on niin mukavaa! (Kunnallisella puolella ei tosiaan saa asianmukaista hoitoa).

Niin ja itsekin olin lapsena todennäköisesti kipeä. Siksi huusin. Olisit vaan äiti lakannut juottamasta sitä maitoa ja jättänyt sen remmin väliin.

:laugh:
pikku pierut ketään haittaa. tuolla aajatuksella en voi syä sipulia en kaalta en juuri mitään koska ne pierrettää....

Jaa, en sanoisi voimakkaita ilmavaivojen aiheuttamia vatsakipuja (joiden takia ei voi kuin kieriskellä sängyn pohjalla, istuakaan ei voi) pieniksi pieruiksi.

Aloituskirjoituksessa on kyllä pointtia. Ongelma tulee siitä, että on todella vaikeata/kallista tutkia, milloin kyseessä on "oikea" sairaus ja milloin ei. On huomattavasti helpompaa määrätä pillereitä. ADHD ja masennuskin ovat oikeita sairauksia, joskin paljon harvinaisempia kuin luullaan.

Koliikkiahan sen sijaan ei ole olemassakaan. On vain vatsavaivoja, joiden lopullista syytä ei ole vielä saatu selville.

Alkuperäinen kirjoittaja en käsitä;29267602:
Miks kukaan haluais mitään diagnoosia????? Mulla on varmaan masennus mutta en kyllä hemmetissä mitään diagnoosia siitä halua. Siinäpähän onkin sitte leimattu "mielenvikaiseksi". kuka sellaista huvikseen haluaa?? en usko että kovin moni siis harrastaa tuota diagnoosien hankkimista sillä ei niiden hankkiminen kovin helppoa edes ole.
Ihmettelen vaan että miten helppoa masentuneen on päästä eläkkeelle, kun esim uniapneaa sairastava ihminne ei päässyt, vaikka joutui ajamaan autoa työkseen

Aloituskirjoituksessa on kyllä pointtia. Ongelma tulee siitä, että on todella vaikeata/kallista tutkia, milloin kyseessä on "oikea" sairaus ja milloin ei. On huomattavasti helpompaa määrätä pillereitä. ADHD ja masennuskin ovat oikeita sairauksia, joskin paljon harvinaisempia kuin luullaan.

Koliikkiahan sen sijaan ei ole olemassakaan. On vain vatsavaivoja, joiden lopullista syytä ei ole vielä saatu selville.

"koliikkiin" ei ole löytynyt lääkettä, mutta itse ainkin huomasin että esikoisella koliikki alkoi kun aloitettiin d-vitamiinitipat ja se huuto loppui kun oli puolivuotias. hän huusi oikeasti sen puoli vuotta klo18 alkaen. siihen ei auttanut YHTÄÄN MIKÄÄN.

Olen huomannut.
Etenkin tuo masennus-selitys. Tuntuu, että ihmiset eivät enää edes tunnista/hyväksy luonnollisia tunteita, vaan niille pitää saada lääketieteellinen diagnoosi. On ihan luonnollista, että välillä elämä potkii päähän ja tällöin ihminen on surullinen/alavireinen. Nykyään se ei ole kuitenkaan sallittua, vaan heti ollaan pyytämässä lääkäriltä mielialalääkkeitä.

[QUOTE="tiina";29267591]Siis onko sinulla ihan faktaa tuosta että lääkärit jakelisivat ADHD diagnooseja jotenkin leväperäisesti?

Oma kokekmukseni (joita on tosin vain yksi) on että lapsi tutkittiin ja testattiin hyvin tarkkaan, mukana "tiimissä" lastenpsykologi, lasten psykiatri, toimintaterapeutti, "meidän oma" sairaanhoitaja, koulupsykologi ja eskarin henkilökunta sekä me vanhemmat.

Aikaa ensi käynnistä lasten psykalla diagnoosiin meni melkein vuosi; niin ettei ainakaan meidän tapauksessa tuo diagnoosi tullut ihan heittämällä[/QUOTE]

ADHD on neurologinen sairaus, joka johtuu aivojen huonosta verenkierrosta ja dopamiinivajeesta. Tällöin tätä aivojen toimintaa pitäisi pyrkiä myös tutkimaan. Se että tutkitaan vain oireita; ylivilkkaus, päiväaikainen väsymys, tarkkaavaisuuden häiriöt jne. ei johda välttämättä oikeaan diagnoosiin. Samoja oireita kun aiheuttavat mm. epäsäännöllinen unirytmi, epävarma perhetilanne (esim. ero), virikkeiden liikatarjonta (esim.pelit), huono ruokavalio ja monet muut asiat jotka ovat pitkälti vanhempien päätännässä ja valvonnassa.

Sehän on jo tilastollista faktaa, että "hyvien perheiden" lapsilla tarkkaavaisuushäiriöitä esiintyy prosentuaalisesti "huonojen perheiden" lapsia vähemmän. ADHD:n pitäisi olla kuitekin 80% perinnöllisten tekijöiden summa ja vain 20% ulkoisten ärsykkeiden aiheuttama. Joten vaikka perheolot olisivatkin päin peppua, niin ei niiden takia sentään ADHD:ta pitäisi ihan herkästi aiheutua. Kyllä levottomuus, huonotapaisuus, ylivilkkaus jne. voivat olla ihan vain normaalia seurausta vanhempien ajanpuutteesta, viitsimättömyydestä ja huonosta vanhemmuudesta.

mutta ei se silti välttämättä johdu maidosta, sulla voi ola joku muu suolisto-ongelma jota ei ole koskaan kunnolla tutkittu., koska se ei ole jatkuvasti. allergia/ altistu on AINA kun syöt tai juot jotain mikä ei sulle sovi.

Echo puhui laktoosi-intoleranssista eikä maitoallergiasta. Laktoosi-intoleranssi voi käyttäyya juuri noin, että voi olla hyviä jaksoja ja sitten taas pisarakin laktoosia sisältävää tuotetta saa mahan sekaisin.

mutta ei se silti välttämättä johdu maidosta, sulla voi ola joku muu suolisto-ongelma jota ei ole koskaan kunnolla tutkittu., koska se ei ole jatkuvasti. allergia/ altistu on AINA kun syöt tai juot jotain mikä ei sulle sovi.

Siinä taas todellinen "tietäjä". Kyllä joissakin allergioissa on niin, että voit syödä esim. banaania vähän ja joskus, mutta jos syöt paljon ja joka päivä, niin rupeaakin tulemaan ihottumia ja vaikka ripulia. Eli elimistö kestään banaania vähän. Ruoka-aineella ei tässä ole mitään väliä, pätee kaikkiin.

Saattaa myös olla, että voi syödä esim. keitettyä porkkanaa, mutta raakana syötynä tulee oireita jne. jne.

Ei allergia ole niin simppeliä, että jos murusesta et kuole, niin sitten ruoka sopii.

• Tykkää
Reactions: Lilith ja Echo
olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Valtaosa piiloutuu sairauksien taakse, niin pääsee helpommalla. Pikkulapsen itkut ja ylivilkkaus johtuu osaksi liian levottomasta elämästä. Ei malteta hoitaa vauvaansa ihan rauhassa kotonaan vaan lähdetä viikon ikäistä kuskaamaan yökyään tai lomamatkalle. Kai nämä vanhemmat ajattelevat ettei se lapsi mitään tunne kun ei se vielä puhu.
Aikuisten "masennus" paranee sillä että vetää lenkkarit jalkaan ja käy joka päivä ulkoilemassa 1/2 - 1 tuntiin.

Samoja oireita kun aiheuttavat mm. epäsäännöllinen unirytmi, epävarma perhetilanne (esim. ero), virikkeiden liikatarjonta (esim.pelit), huono ruokavalio ja monet muut asiat jotka ovat pitkälti vanhempien päätännässä ja valvonnassa.

Meinaatko tosiaan, ettei näitä laiteta ensimmäisenä kuntoon ennen kuin ruvetaan diagnooseja jakelemaan? Lisäksi testit on kyllä sen verran laajat, että niissä näkyy varsin hyvin ne kaikki adhd:n aiheuttamat ongelmat. Erityisesti ne, joita ei näe päällepäin...ja joista useimmat eivät edes tiedä tuon taivaallista. Aivojen PET-kuvauksella on käsittääkseni sen verran suolainen hinta, ettei sitä nyt ihan jokaiselle voida ruveta tekemään.

Sehän on jo tilastollista faktaa, että "hyvien perheiden" lapsilla tarkkaavaisuushäiriöitä esiintyy prosentuaalisesti "huonojen perheiden" lapsia vähemmän. ADHD:n pitäisi olla kuitekin 80% perinnöllisten tekijöiden summa ja vain 20% ulkoisten ärsykkeiden aiheuttama.

Mistäköhän se perheen "huonous" ehkäpä voisi johtua? Olisiko ne perheet niin huonoja, jos ne vanhemmat olisi aikanaan saaneet diagnoosin ja tarvitsemansa avun ja tuen?

Netin ihmemaailmassa kaikki tuntee kymmenittäin mammoja jotka pakenee kasvatusvastuuta olemattomien diagnoosien taakse, ja lääkäreitä jotka vetää hatusta niitä diagnooseja miten mammaa sattuu haluttamaan. Eihän sitä käy kiistäminen, jos kerran niin väitetään. Mutta edes JOSKUS, vaikka vaan yhden kerran, olisi kiva saada jotain lähteitä tai todisteita näille väitteille.

• Tykkää
Reactions: Suzytte
ADHD on neurologinen sairaus, joka johtuu aivojen huonosta verenkierrosta ja dopamiinivajeesta. Tällöin tätä aivojen toimintaa pitäisi pyrkiä myös tutkimaan. Se että tutkitaan vain oireita; ylivilkkaus, päiväaikainen väsymys, tarkkaavaisuuden häiriöt jne. ei johda välttämättä oikeaan diagnoosiin. Samoja oireita kun aiheuttavat mm. epäsäännöllinen unirytmi, epävarma perhetilanne (esim. ero), virikkeiden liikatarjonta (esim.pelit), huono ruokavalio ja monet muut asiat jotka ovat pitkälti vanhempien päätännässä ja valvonnassa.

Sehän on jo tilastollista faktaa, että "hyvien perheiden" lapsilla tarkkaavaisuushäiriöitä esiintyy prosentuaalisesti "huonojen perheiden" lapsia vähemmän. ADHD:n pitäisi olla kuitekin 80% perinnöllisten tekijöiden summa ja vain 20% ulkoisten ärsykkeiden aiheuttama. Joten vaikka perheolot olisivatkin päin peppua, niin ei niiden takia sentään ADHD:ta pitäisi ihan herkästi aiheutua. Kyllä levottomuus, huonotapaisuus, ylivilkkaus jne. voivat olla ihan vain normaalia seurausta vanhempien ajanpuutteesta, viitsimättömyydestä ja huonosta vanhemmuudesta.

Aivojen huonosta verenkierrosta? Älä nyt viitsi.

Ymmärsinkö nyt oikein että koetit valistaa minua kirjoituksellasi ymmärtämään että lapseni ADHD ehkä johtuukin huonosta ruoasta ja huonosta vanhemmuudesta ym. mitä tuossa luettelitkaan?

[QUOTE="tiina";29267758]Aivojen huonosta verenkierrosta? Älä nyt viitsi.

Ymmärsinkö nyt oikein että koetit valistaa minua kirjoituksellasi ymmärtämään että lapseni ADHD ehkä johtuukin huonosta ruoasta ja huonosta vanhemmuudesta ym. mitä tuossa luettelitkaan?[/QUOTE]

Aa, nyt huomasinkin, Tohtori on lukenut Wikipediaa:)

Echo puhui laktoosi-intoleranssista eikä maitoallergiasta. Laktoosi-intoleranssi voi käyttäyya juuri noin, että voi olla hyviä jaksoja ja sitten taas pisarakin laktoosia sisältävää tuotetta saa mahan sekaisin.

Jep, tuo on laktoosi-intoleranssin luonne.
Siirryin laktoosittomiin tuotteisiin vuosia sitten ja mahan kouristelut loppui siihen.

Joo,tietyllä tapaa olen samaa mieltä näin masentuneena adhd-tapauksena.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä, ettei kukaan hyvinvoiva ja terve ihminen HALUA jäädä vain kotiin,tekemättä mitään.
Ei silloin puhuta laiskuudesta,vaan ihmisellä on selvästi ongelmia.
Ihminen kaipaa toisia ihmisiä ihan luonnostaan, kaipaa toimintaa elämäänsä jne.
Syrjäytyminen koulusta/töistä voi johtua esim. psyykkisistä ongelmista joita ei myönnetä tai joihin ei hankita apua, oppimisvaikeuksista, ongelmista sosiaalisissa taidoissa jne.
Jotain häikkää on, jos ihminen ei tahdo töihin tai kouluun eikä se häikkä taatusti sillä parane että sinne pakotetaan.
Sittenkun häikän syytä ei tiedetä,ihminen helposti syyllistää itseään miksen minä pärjää ja mikä vika minussa on ja masentuu.

No mun poikani kohdalla kätilöt miettivät jo synnärillä, onko se jotenkin kipeä vai onko se vaan niin hankala tyyppi. Lopulta lastenlääkärin kanssa päätyivät jälkimmäiseen, toivottivat onnea ja lähettivät meidät kotiin.

Kotona meillä menee ihan hyvin, kun rutiineista pidetään kiinni, mutta odotan kyllä vähän kauhulla sitä, kun ammattikasvattajat joutuvat tämän lapsen kanssa tekemisiin. Itse en millään välittäisi saada lapselleni diagnoosia, mielestäni hän on vain luupää, ja fiksu sellainen. Mutta jos yhteiskunta sellaisen leiman tahtoo otsaan lyödä, niin sittenhän se on otettava.

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan: meillä on kyllä toinenkin lapsi, ihan normaalin itsepäinen.

[QUOTE="tiina";29267772]Aa, nyt huomasinkin, Tohtori on lukenut Wikipediaa:)[/QUOTE]

Kyllä vain ja myös tämän toisenkin artikkelin, jossa sanotaan näin:

On hyvä huomioida, että tarkkaamattomuutta, ylivilkkautta ja impulsiivisuutta voi esiintyä monista eri syistä ilman, että kyseessä olisi ADHD. Toisinaan nuoren levottomuus voi olla yhteydessä traumaattisiin elämäntapahtumiin ja perhetilanteen muutoksiin, kuten vanhempien eroon tai vakavaan sairastumiseen. ADHD ei siis ala nuoruusiässä.

Jos nuorelle ilmaantuu häiritsevää tarkkaamattomuutta tai levottomuutta ilman lapsuudenaikaista oireilua (ks. diagnostiset kriteerit), pohdittavia syitä ensisijaisesti ovat

- vuorokausirytmin epäsäännöllisyys ja liian vähäinen uni
- epäsäännöllinen ja epäterveellinen syöminen
- liiallinen pelaaminen tai yliharrastaminen
- liikunnan puute ja huono kunto
- päihteet ja liiallinen kofeiinin tai energiajuomien käyttö
- elämänkriisit ja huolet
- oppimisen ongelmat, joihin nuori ei saa riittävästi tukea koulussaan
- masentuneisuus.

Eli juuri sitä, että ylivilkkaus ja käytöshäiriöt eivät automaattisesti todellakaan ole mitään ADHD:ta, vaikka se äipästä ja iskästä niin kivalta ja helpolta tuntuisi siksi diagnosoida (vaikka sitten itse).

Niin ja lähde: Pirkanmaan sairaanhoitopiiri - Nuorten neurospykiatriset häiriöt
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri: Potilaille & läheisille: Nuorten neuropsykiatriset häiriöt

Alkuperäinen kirjoittaja ålöäåp;29267720:
olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Valtaosa piiloutuu sairauksien taakse, niin pääsee helpommalla. Pikkulapsen itkut ja ylivilkkaus johtuu osaksi liian levottomasta elämästä. Ei malteta hoitaa vauvaansa ihan rauhassa kotonaan vaan lähdetä viikon ikäistä kuskaamaan yökyään tai lomamatkalle. Kai nämä vanhemmat ajattelevat ettei se lapsi mitään tunne kun ei se vielä puhu.
Aikuisten "masennus" paranee sillä että vetää lenkkarit jalkaan ja käy joka päivä ulkoilemassa 1/2 - 1 tuntiin.

Lievä masennus ehkä, jos puhutaan keskivaikeasta/vaikeasta/psykoottisesta masennuksesta se ei ihan lenkkeilyllä parane.

Kerrotko mulle miten esim. minä adhd-diagnoosini kanssa pääsen helpommalla?
Minulla on oikeita ongelmia ja vaikeuksia,joilla on nimi.
Silti joudun suoriutumaan samasta kuin kaikki muutkin, ei työnantajalle voi selitellä että "mutq mul on tää adhd".
Suurimmalle osaa ei asiasta edes voi mainita ja sitten pidetään tyhmänä/laiskana vaikka yrittäisi kaikkensa.

Lievä masennus ehkä, jos puhutaan keskivaikeasta/vaikeasta/psykoottisesta masennuksesta se ei ihan lenkkeilyllä parane.

Ei tietenkään parane, sehän on selvä. Mutta näytäppä yksikin syrjäytynyt nuori tai työtön luuseri, joka ei väitä ongelmiensa syyksi masennusta. Sen taakse on niin kiva paeta sitä ettei viitsi ja jaksa.

Kerrotko mulle miten esim. minä adhd-diagnoosini kanssa pääsen helpommalla?

Siten että jokaikisessä tilanteessa voit aina mennä ADHD diagnoosin taakse. Etkö menestynyt koulussa? No eihän se mitään, sillä ADHD! Etkö saanut haluamaasi työpaikkaa? No ei se mitään, sillä ADHD! Pitääkö sinun ottaa vastuuta enää elämässäsi juuri mistään? No ei todellakaan, koska ADHD.

Minulla on oikeita ongelmia ja vaikeuksia,joilla on nimi.
Silti joudun suoriutumaan samasta kuin kaikki muutkin, ei työnantajalle voi selitellä että "mutq mul on tää adhd".

Näin sen pitäisi olla ja hyvä jos näin kohdallasi on. Silti kuten aloitusessa viittasin, niin isolle osalle nykypäivän ihmisiä nämä psyykkiset diagnoosit ovat se muuri jonka taakse kätkeytyä. Mitään ei voi olla enää omaa syytä, koska adhd/masennus/koliikki/allergia/yliherkkyys you name it...

Alkuperäinen kirjoittaja ålöäåp;29267720:

Liikunnalla on erityisen hyviä vaikutuksia mielialaan ja terveyteen ylipäätään. Säännöllisellä liikunnan on hyvin todennäköisesti masennusta ehkäisevä vaikutus ja liikkumisella mieltä kohentava vaikutus. Masennukseen ei kuitenkaan ihmelääkettä ole. Masennus ei välttämättä parane päivittäisellä liikunnalla Matin kohdalla, vaikka Maija kokeekin mielialansa kohentuneen liikkumisen takia. Matti saattaa tappaa itsensä siitä huolimatta, että juoksee joka ilta painajaisiaan karkuun tunnin tai kaksi.

Yhteistyössä