Adressi kotihoidontuesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äippä85"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mir";28928661]Mielestäni tämä uusi malli on juurikin lapsen edun mukaista, mutta äidin etu taitaakin kärsiä ;)
[/QUOTE]

Hahahah, ei voi kuin miettiä missä syvällä persiissä teidän joidenkin päät on?

Juuri eilen taas tein työpäiväni päiväkodissa, siellä ne teidän kultamussukat nautti laadukkaasta päivähoidosta. Oli levottomia kuin hyeenat, muksivat toisiaan kun tappelivat tilasta ja leluista, tappelivat aikuisen huomiosta KAIKEN AIKAA. Se on oikeesti surullista. Mutta ettehän te sitä tajua. Teidän tiinuliisulla on tietty ollut taaskin eilen ihan kiva päivä. Joo, niinhän mä sanoin. Katsos, en saa sanoa että aika perseelleen kyllä menee joka päivä, kun ei meillä ole tarpeeksi hoitajia eikä resursseja.

Ja tämä "lapsen etu" asia ei todellakaan tule parantumaan näiden uudistusten myötä. Mistäs me esim. saadaan ne tuhannet lto:t, jotka meiltä puuttuu jo nyt?

Nimimerkillä: taas yksi päivä ilman lto:ta työkaverina

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitiii;28928735:
Kyllä mä olen tälläkin hetkellä kotona ihan omalla kustannuksella :D vai luuletteko että eletään siellä 270€:lla joka tilille tulee? :D sallikaa mun nauraa. Saan vähemmän tukea siis kuin te, jotka saatte lähes ilmaisen päivähoidon lapsillenne. Te saatte tuen pienten päivähoitomaksujen kautta, mä saan tuen sitä kautta että lapseni ei käytä kallista päivähoitoa.

On joidenkin se sitten todella vaikea ymmärtää. MITÄÄN muuta tukea en todellakaan täällä kotona "makaamiseen" saa. Arvokysymys tämä on, ei raha. Jos olisi rahasta kiinni, tekisin töitä.

Aion olla jatkossakin kotona, mutta vastustan viimeiseen saakka kht viemistä.

saako lähes ilmaisen päivähoidon silloinkin, kun täysien maksujen lisäksi maksaa useamman tonnin veroja kuukaudessa?

Ja käsittääkseni tota kh-tukea ei olla viemässä keneltäkään, vaan sitä jaetaan.

[QUOTE="Vieras";28928756]Hahahah, ei voi kuin miettiä missä syvällä persiissä teidän joidenkin päät on?

Juuri eilen taas tein työpäiväni päiväkodissa, siellä ne teidän kultamussukat nautti laadukkaasta päivähoidosta. Oli levottomia kuin hyeenat, muksivat toisiaan kun tappelivat tilasta ja leluista, tappelivat aikuisen huomiosta KAIKEN AIKAA. Se on oikeesti surullista. Mutta ettehän te sitä tajua. Teidän tiinuliisulla on tietty ollut taaskin eilen ihan kiva päivä. Joo, niinhän mä sanoin. Katsos, en saa sanoa että aika perseelleen kyllä menee joka päivä, kun ei meillä ole tarpeeksi hoitajia eikä resursseja.

Ja tämä "lapsen etu" asia ei todellakaan tule parantumaan näiden uudistusten myötä. Mistäs me esim. saadaan ne tuhannet lto:t, jotka meiltä puuttuu jo nyt?

Nimimerkillä: taas yksi päivä ilman lto:ta työkaverina[/QUOTE]

Tarkoitin tota lapsen etua lähinnä siitä näkökulmasta, että isäkin olisi kotona hoidamassa lapsia. Meillä näin on tehty ja kyllä voin sanoa, että lapset hyötyivät näistä kotivuosista takuulla enemmän näin, kun että ainoastaan äiti olisi ollut heitä hoidamassa.

Mikä taas tule päiväkotiin, niin aika surullista jos sun työpaikalla on sellaista. Meidän lapset ovat pienessä päikyssä, jossa on oma kiertävä sijaistajaa esimerkiksi. Ja muutenkin meno ja olo loistavaa!!;

[QUOTE="Vieras";28928756]Hahahah, ei voi kuin miettiä missä syvällä persiissä teidän joidenkin päät on?

Nimimerkillä: taas yksi päivä ilman lto:ta työkaverina[/QUOTE]

VITTU niitä lapsia tartte viedä hoitoon nuorempana. EIKÖ teille kana-aivoille mene jalkeluun että niillä lapsilla on isä?? Ja jos´s**tana on sellasen tossukkaukon ottanut joka ei lastensa kanssa viihdy niin tarttee todellakin miettiä mikä on lapsen etu. Taitaa olla ollut vaan äiti hillitön vauvakuume ja se tyydytys ensisijaista sen sijaan että oikeasti olis mietitty lapsen parasta.

Lapselle molemmat vanhemmat on tärkeitä kun annetaan siihen tilaisuus. ÄITI EI OLE JUMALA. Vaikka teistä osa itsesä perheessä siihen asemaan nostaakin. Ja opettakaa ne mussukkapoikanne pikku hiljaa muuttuvaan maailmaan jossa ei tartte miehen toimia elättäjänä mamman leikkiessä korvaamatonta kotona. Tästä se tasa-arvoisuus lähtee hiljalleen liikeelle. Kuhan ämmät nostaa leveää hanuriaan ylös ja alkaa vuorostaan myös huolehtia perheen elätyksestä.

saako lähes ilmaisen päivähoidon silloinkin, kun täysien maksujen lisäksi maksaa useamman tonnin veroja kuukaudessa?

Ja käsittääkseni tota kh-tukea ei olla viemässä keneltäkään, vaan sitä jaetaan.

Käyhän mun mies töissä, eli varmasti meidän perhe tolla ajatuksella kustantaa sen pienen kht:n. Jos kerran teidän kaksi työssäkäyvää kustantaa paljon kalliimman päivähoidon"tuen". Ja ota nyt hyvä ihminen huomioon, ettei me kaikki makseta veroja tonneja kuukaudessa, vaikka töissä oltaisiin :D mä teen matapalkka-alan töitä ja vielä KUNNALLA, kyllä mun työnteko tulee aika kalliiksi yhteiskunnalle muutenkin. Siihen vielä päälle 3 lapsen päivähoito? :D Kyllä se tulee halvemmaksi että hoidan lapseni kotona, ja siitä saa tuon pienen korvauksen.

Kyllä se ollaan viemässä, minulta. Kaikissa perheissä isä ei sitä tule pystymään käyttämään, esim meillä. Ei me voida riskeerata miehen töitä sillä naiivilla ja kauniilla ajatuksella, että se tulee parantamaan ehkä naisten työelämää joskus. Meidän pitää ajatella meidän perhettä.

Voin olla jatkossakin kotona "omalla rahalla", mutta on väärin mielestäni etten tuota pientä korvausta enää saa.

VITTU niitä lapsia tartte viedä hoitoon nuorempana. EIKÖ teille kana-aivoille mene jalkeluun että niillä lapsilla on isä?? Ja jos´s**tana on sellasen tossukkaukon ottanut joka ei lastensa kanssa viihdy niin tarttee todellakin miettiä mikä on lapsen etu. Taitaa olla ollut vaan äiti hillitön vauvakuume ja se tyydytys ensisijaista sen sijaan että oikeasti olis mietitty lapsen parasta.

Lapselle molemmat vanhemmat on tärkeitä kun annetaan siihen tilaisuus. ÄITI EI OLE JUMALA. Vaikka teistä osa itsesä perheessä siihen asemaan nostaakin. Ja opettakaa ne mussukkapoikanne pikku hiljaa muuttuvaan maailmaan jossa ei tartte miehen toimia elättäjänä mamman leikkiessä korvaamatonta kotona. Tästä se tasa-arvoisuus lähtee hiljalleen liikeelle. Kuhan ämmät nostaa leveää hanuriaan ylös ja alkaa vuorostaan myös huolehtia perheen elätyksestä.

Mieheni ei ole mikään tossukka. Sä näytät olevan hieman vähä-älyinen. Meillä mies kyllä viettää aikaa lasten kanssa, vaikka ei koti-isäksi jääkkään. Ootko huomannut, että työssäkäyvillä kuitenkin edelleen on sellaista aikaa, kuin vapaa-aika?

Hanurini on varmasti timmimpi kuin sulla, ja meillä on perhearvot kohdallaan, joten jätän sun laaduttoman tekstin omaan arvoonsa.

Kyllä mä olen tälläkin hetkellä kotona ihan omalla kustannuksella :D vai luuletteko että eletään siellä 270€:lla joka tilille tulee? :D sallikaa mun nauraa. Saan vähemmän tukea siis kuin te, jotka saatte lähes ilmaisen päivähoidon lapsillenne. Te saatte tuen pienten päivähoitomaksujen kautta, mä saan tuen sitä kautta että lapseni ei käytä kallista päivähoitoa.
QUOTE]

Mutta sinä et tuo kunnalle tuloja tai säästöjä muissa kohdin kuten työssäkäyvät. Milloinka mammat ymmärtää vähän laajemman kokonaisuuden kuin sen oman napansa ja yhden rivin kuntien budjetissa - päivähoidon aiheuttamat kustannukset. (ei varmaan koskaan). Mutta kerrataanpa nyt. Kokonaisuuden kannalta on kannattavaa pitää yllä päiväkotijärjestelmää sen vuoksi, että se tuo kunnille tuloja ja säästöjä lukuisilla tavoilla:

* tuloja: työssäkäyvän verotulot
* tuloja: työssäkäyvillä on ostovoimaa, jolla he kannattavat mm. oman kunnan yrityksiä -> verotuloja, kunnan elinvoimaa ja hyvinvointia
* tuloja: jokainen päivähoitojärjestelmän suoraan (hallinto, henkilöstö) tai välillisesti (kiinteistöhuolto, siivous, ruokafirmat, ruokapalvelut, kuljetukset jne.) työllistävä maksaa veroja. Kunta pysyy virkeämpänä ja talouden rattaat pyörimässä

* säästöä: työssäkäyvä käyttää vähemmän jos ollenkaan julkisia terveyspalveluja, koska on työterveyshuollon piirissä. Heidän perheensä käyttävät myös enemmän yksityisiä terveyspalveluja
* säästöä: sossurahoja sekä sossupalveluja säästyy koska työssäkäyvät perheet tarvitsevat niitä pitkään kotonaolevia harvemmin
* säästöä ja tuloja: työkkärirahoja ja uudelleen kouluttautumisen kuluja säästyy kun työelämässä aktiivisesti mukana olevat (sen sijaan että pitkään kotona) joutuvat harvemmin työttömiksi ja pysyvät osaamisessaan ajan tasalla

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitiii;28928806:
Käyhän mun mies töissä, eli varmasti meidän perhe tolla ajatuksella kustantaa sen pienen kht:n. Jos kerran teidän kaksi työssäkäyvää kustantaa paljon kalliimman päivähoidon"tuen". Ja ota nyt hyvä ihminen huomioon, ettei me kaikki makseta veroja tonneja kuukaudessa, vaikka töissä oltaisiin :D mä teen matapalkka-alan töitä ja vielä KUNNALLA, kyllä mun työnteko tulee aika kalliiksi yhteiskunnalle muutenkin. Siihen vielä päälle 3 lapsen päivähoito? :D Kyllä se tulee halvemmaksi että hoidan lapseni kotona, ja siitä saa tuon pienen korvauksen.

Kyllä se ollaan viemässä, minulta. Kaikissa perheissä isä ei sitä tule pystymään käyttämään, esim meillä. Ei me voida riskeerata miehen töitä sillä naiivilla ja kauniilla ajatuksella, että se tulee parantamaan ehkä naisten työelämää joskus. Meidän pitää ajatella meidän perhettä.

Voin olla jatkossakin kotona "omalla rahalla", mutta on väärin mielestäni etten tuota pientä korvausta enää saa.

Milla tavalla sun miehen työt vaarantuisivat vaikka puolen vuoden hoitovapaasta? Se on lyhyt aika työnantajalle ja miehellesi, mutta pitkä aika lapsellesi.

Tuntuu aika uskomattomalta, että miehet ovat niin korvaamattomia, että eivät voi olla työelämästä pois ei pientä jaksoa, mutta naiset voivat olla pois työpaikoiltaan vuosikausia ja sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään...

[QUOTE="mir";28928851]Milla tavalla sun miehen työt vaarantuisivat vaikka puolen vuoden hoitovapaasta? Se on lyhyt aika työnantajalle ja miehellesi, mutta pitkä aika lapsellesi.

Tuntuu aika uskomattomalta, että miehet ovat niin korvaamattomia, että eivät voi olla työelämästä pois ei pientä jaksoa, mutta naiset voivat olla pois työpaikoiltaan vuosikausia ja sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään...[/QUOTE]

Tämähän se on. Miehen työpanos on korvaamaton, nainen voi olla pois 10 vuotta, eikä siitä koidu mitään ongelmaa.
Nauratti, kun katsoin eilen uutisia tästä aiheesta ja siinä joku ilmeisesti kotiäiti sanoi, miten yrittäjämiehet eivät voi jäädä kotiin. Tämä palsta on jo vuosia "sylkenyt" yrittäjä-äitien päälle. He voivat kuulemma hyvin olla pois, palkata henkilökuntaa tai laittaa firman uinumaan, kaikki muu on itsekkyyttä. Miehille se on ilmeisesti hankalampaa....

Allekirjoitin kyllä. Meillä mää oon jokatapauksessa kotona siihen että nuorin 3v sai sitä tukee tai ei, me ollaan onneks onnellisessa asemassa siinä mielessä että se tuki ei oo meille tarpeellinen. Tästä huolimatta vastustan tuota jakamista. Meillä mies yksityisyrittäjä ja sillä ei todellakaan olis mitään, siis mitään mahdollisuuksia jäädä kotiin edes viikoks lasten kanssa, hyvä kun kolmen päivän kesäloman pystyy joka toinen vuosi pitämään. Mies lähtee töihin aamu kuuden aikaan ja lopettaa työt illasta ehkä kasin ysin pintaan. Ja nyt tietty jotkut ajattelee että senkun ottaa sijaisen niin se ei ikävä kyllä onnistu, kukaan ei ikävä kyllä opi noita hommia edes vuodessa niin että pystyis tuota yritystä pyörittämään vuodenkin yksinään (kokeiltu on edes hetkeksi ja siitä ei tullut mitään).

Minkä ihmeen takia ihmiset on niin kamalan katkeria siitä että joku saa muutaman sata euroo kotihoidon tukee että voi hoitaa lapsensa kotona, onhan työttömätkin kotona ja saa paljon enemmän rahaa (lapseton työtön voikin löhötä kotona sen koko päivän). Oikeesti menee kyllä ihmisillä elämä ihan hukkaan kun pitää olla noin kamalan katkera niin kauheen monista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitiii;28928812:
Mieheni ei ole mikään tossukka. Sä näytät olevan hieman vähä-älyinen. Meillä mies kyllä viettää aikaa lasten kanssa, vaikka ei koti-isäksi jääkkään. Ootko huomannut, että työssäkäyvillä kuitenkin edelleen on sellaista aikaa, kuin vapaa-aika?

Hanurini on varmasti timmimpi kuin sulla, ja meillä on perhearvot kohdallaan, joten jätän sun laaduttoman tekstin omaan arvoonsa.

Onks sullakin se työssään korvaamaton mies?? Jota ilman työpaikalla ei toimi mikään ;)

No laiskottele niin kauan kuin voit. Maailma muuttuu parempaan suuntaan - se jos mikä on loistavaa. Se ei muutu jos teitä asenteisiin jumahtaneita ei laiteta pakolla muuttumaan, näinhän se on aina mennyt. Pakon kautta. Luojan kiitos suomessa on myös tuoreemmin ajattelevia miehiä ja naisia. Ja uusi sukupolvi kasvaa tähän maailmaan. Heistä tulee osasta niitä työnanatjan edustajiakin ja veikkaampa että he ymmärtävät mikä merkitys on perhe-elämän ja työn yhteensovittamisella, tasa-arvoisesti.

No en missään nimessä allekirjoita tätä. Muutos on hyvä ja toivottavasti tuo markkinoille juuri niitä työntekijöitä joista on pula (esim. sosiaalialat). Ja toivottavasti kotiin jää edes muutama mies aloilta joissa on suuria ongelmia juuri nyt (miesvaltaiset teollisuusalat).

Minkä ihmeen takia ihmiset on niin kamalan katkeria siitä että joku saa muutaman sata euroo kotihoidon tukee että voi hoitaa lapsensa kotona, onhan työttömätkin kotona ja saa paljon enemmän rahaa (lapseton työtön voikin löhötä kotona sen koko päivän). Oikeesti menee kyllä ihmisillä elämä ihan hukkaan kun pitää olla noin kamalan katkera niin kauheen monista asioista.

Yhtälailla miksi jollekin ne muutamat pennoset on niin tärkeitä?

Tiedätkö mitä? Meillä on tällä hetkellä iso liuta työstä syrjäytyneitä äitejä. He ovat hemmetin kalliita yhteiskunnalle. Pitkässäkin juoksussa. Kynnys lähteä tienaamaan omaa rahaa on noussut pilviin kotivuosien aikana. Ja kuka palkaa kouluttamatonta, 10 vuotta kotona ollutta äitiä? Ei kukaan. Valitettavasti tämä ryhmä on kasvamalla kasvanut, sen on nuo päätäjätkin huomanneet.

Ja jo sekin että suomessa joka toinen avioliitto päättyy eroon. Silloin nämä kodinhengettäret todellakin ovat pulassa ja kukas muu maksaa kuin valtio. Tai nyt kun miesvaltaisilta aloilta sanotaan ihmisiä irti - se TYÖSSÄÄN KORVAAMATON mies saakin kenkää. Perheet jotka on rakentanut talouden yhden kortin varaan tipahtaa => ja taas valtio maksaa.

Kyllä tässä haetaan sitäkin että perheet oikeasti huolehtis omasta taloudestaan paremmin ja perustaisi sen tukevammalle pohjalle. Ja myöskin sitä että äidit ei syrjäydy täysin työelämästä. Nyky järjestelmä on kannustanut ihan väärään suuntaan. Tuskin sitä laadittaessa osattiin ajatelle että "hyväksi käyttäjiä" tulisi näinkin paljon. Mutta todellisuus oli toista. Mammat kusi omille nilkoilleen ja hinta siitä on tämä - mahdollisuus valita on pakko poistaa.

On joidenkin se sitten todella vaikea ymmärtää. MITÄÄN muuta tukea en todellakaan täällä kotona "makaamiseen" saa. Arvokysymys tämä on, ei raha. Jos olisi rahasta kiinni, tekisin töitä.

Aion olla jatkossakin kotona, mutta vastustan viimeiseen saakka kht viemistä.

Ensinnäkin; sitä kotihoidon tukea ei olla viemässä yhtään mihinkään. :) Toisekseen; jos me saamme lähes ilmaisen päivähoidon lapsillemme, niin mistäköhän se raha tulee? No MEILTÄ. Työtä tekeviltä veronmaksajilta. Sinä et kerrytä valtion kassa mitenkään, etkä edes säästä sen rahoja olemalla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitiii;28928812:

Onhan se tossukka. Kun leikkii korvaamatonta työssään eikä uskalla laittaa elämässä asioita tärkeysjärjestykseen. Työtähän sun rakas tossukka saa tehdä koko elämänsä- mutta lasten kanssa olo, kun ovat pieniä jää pois. Voihan se huijata että olette tärkeitä, mutta tärkeämpää on että ura ei tärvelly.

Reippampi kaveri uskaltaa ottaa "riskin" - joskaan se ei ole edes mikään riski enää nykyisin. Tehdä toisin. Ottaa arvokasta aikaa lastensa kanssa ja mahdollistaa että vaimokin voi luoda "uraa" tai ainakin varmistaa että pysyy työelämässä kiinni. Nämä miehet eivät ole tossukoita vaan miehiä ISOLLA M:llä.

En todellakaan allekirjoita. Tälläistä uudistusta olen toivonut jo pitkään.

Onneksi omassa tuttavapiirissä ollaan aika "nykyaikaisia" näiden asioiden suhteen. Osa isistä on jäännyt kotihoidontuelle, osa ottanut vuorotteluvapaata lasten ollessa pieniä ja ne joilla ei lapsia vielä ole näkee hyvin mahdollisena kotiin jäännin.

Mikä mahtava malli lapsillekin. He kasvavat luontaisesti siihen maailmaan jossa molemmat vanhemmat tekevät töitä, mutta myös ottavat töistä aikaa lapsille. Näistä lapsista kasvaa joskus tulevaisuudessa niitä isiä ja äitejä jotka ovat varmasti valmiina tekemään samoin. Osasta ehkä tulee myös niitä työnanatajan edustajia - jotka eivät enää näe perheen perustamista "työntekijän menetyksenä" - päinvastoin, pehmeämmät arvot voivat olla uraa nostattavia. Kyllähän työelämässäkin kaivattaisiin pehmeämpää otetta ainaisten kylmien tosiasioiden sijasta.

Mä ymmärrän että saavutetuista eduista on vaikea luopua. Mutta avatkaa nyt niitä silmiä. Tää on mahdollisuus. Myös lapsille. Äidit tässä kai niitä on jotka joutuu vähän antamaan siimaa - mut hei, se on sen arvoista ja taatusti teette palveluksen tuleville sukupolville. Teidän omille lapsille.

[QUOTE="kkk";28928543]Äideillä on edelleen mahdollisuus olla kotona nuorimmaisen 3 v päivään saakka. Mutta ilman sitä kotihoidontukea, pelkällä hoitovapaalla.
[/QUOTE]

Missä näin on sanottu? Mä olen ainakin ymmärtänyt niin, että nimenomaan on kyse siitä hoitovapaan puolittamisesta, eli äiti ei saa olla töistä pois kunnes lapsi on 3-vuotias.

Näin yrittäjän puolisona ja vakipaikan omaavana täytyy sanoa, että todella typerä ratkaisu hallitukselta. Meillä ei olisi miehellä mitään mahdollisuuksia jäädä hoitovapaalle, ja minulla taas on työpaikka odottamassa joten sekään ei onnistuisi että jäisin kotiin pidemmäksi aikaa kuin mitä hoitovapaa antaa luvan. Ja varmasti ei olla ainoa perhe, jolla sama tilanne.

No hoidettaisiin lapsi sitten jokatapauksessa kotona, täytyisi vaan sumplia työvuorot niin ettei mene päällekäin.

[QUOTE="mie";28929049]Onhan se tossukka. Kun leikkii korvaamatonta työssään eikä uskalla laittaa elämässä asioita tärkeysjärjestykseen. Työtähän sun rakas tossukka saa tehdä koko elämänsä- mutta lasten kanssa olo, kun ovat pieniä jää pois. Voihan se huijata että olette tärkeitä, mutta tärkeämpää on että ura ei tärvelly.

Reippampi kaveri uskaltaa ottaa "riskin" - joskaan se ei ole edes mikään riski enää nykyisin. Tehdä toisin. Ottaa arvokasta aikaa lastensa kanssa ja mahdollistaa että vaimokin voi luoda "uraa" tai ainakin varmistaa että pysyy työelämässä kiinni. Nämä miehet eivät ole tossukoita vaan miehiä ISOLLA M:llä.[/QUOTE]

enhän mä sanonut että mies on korvaamaton työpaikallaan, päinvastoin. Jos mies alkaa leikkimään koti-isää, niin äkkiäkös tilalle löytyy halukkaampi työntekijä.

sen sijaan miehen vakityöpaikka on erityisen tärkeä MEIDÄN PERHEELLE. Minulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, eikä tule olemaan lähitulevaisuudessakaan. Kuulitko kuinka paljon kunnalta lähtee työpaikkoja? Kun se vakkari lähtee eläkkeelle, niin ne paikat EI tule vapautumaan meille naisille, joiden suurin työllistäjä on kuntasektori. Me ei aiota uhrata meidän perheen taloutta, sen vuoksi että ehkä naisten työllisyys parantuu vuonna nakki ja muusi. Ei. Me pidetään miehen vakipaikasta kiinni kynsin ja hampain, ja minä hoidan lapset kotona. Siis sen huimat 5 vuotta yhteensä ehkä.

Noille sun lopuille jutuille ei voi kun nauraa :D mun mies on läsnä lapsilleen varmasti enemmän kuin keskivertoisä. Nytkin mies otti lapset ja lähtivät yhdessä pelailemaan :) ja kuule, ihan pyytämättä!

[QUOTE="kkk";28928543]En allekirjoita. Missään nimessä. Vaikka olen äiti ja lasteni kanssa kotona. Perustelut: Äideillä on edelleen mahdollisuus olla kotona nuorimmaisen 3 v päivään saakka. Mutta ilman sitä kotihoidontukea, pelkällä hoitovapaalla.

Kannustaa isiä olemaan enemmän lastensa kanssa ja pyörittämään arkea. Ja äityleitä töihin.[/QUOTE]

Jos perehdyt asiaan tarkemmin, huomaat että sekä kotihoidontuki että hoitovapaa ollaan jakamassa puoliksi vanhempien kesken. Eli ilman rahaakaan ei voi sama vanhempi hoitaa lasta kotona 3-vuotiaaksi asti, jos on työpaikka odottamassa.

Ihmiset kyllä unohtaa tässä keskustelussa sen olennaisen pointin ettei tämä muutos mitenkään leikkaa kotihoidontukea. Se vaan jaksaa sen tasaisemmin, koska hei, isätkin on olemassa. Ja ne on ihan hyviä hoitamaan lapsia. Ja samalla lailla kuin äitienkin kotiin jääminen, myös isien kotiin jääminen on työnantajalle mahdollista eikä tuota potkuja (ainakaan laillisia). Joten pliis joku roti.

ainoa peruste miten muutos saattaa heikentä joidenkin perheiden asemaa on se, jos äidin palkka on olennaisesti (puolet tms) isän palkkaa pienempi. Tällöin äidin kannattanee mennä paremmin palkattuun työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitiii;28929406:
enhän mä sanonut että mies on korvaamaton työpaikallaan, päinvastoin. Jos mies alkaa leikkimään koti-isää, niin äkkiäkös tilalle löytyy halukkaampi työntekijä.

sen sijaan miehen vakityöpaikka on erityisen tärkeä MEIDÄN PERHEELLE. Minulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, eikä tule olemaan lähitulevaisuudessakaan. Kuulitko kuinka paljon kunnalta lähtee työpaikkoja? Kun se vakkari lähtee eläkkeelle, niin ne paikat EI tule vapautumaan meille naisille, joiden suurin työllistäjä on kuntasektori. Me ei aiota uhrata meidän perheen taloutta, sen vuoksi että ehkä naisten työllisyys parantuu vuonna nakki ja muusi. Ei. Me pidetään miehen vakipaikasta kiinni kynsin ja hampain, ja minä hoidan lapset kotona. Siis sen huimat 5 vuotta yhteensä ehkä.

Noille sun lopuille jutuille ei voi kun nauraa :D mun mies on läsnä lapsilleen varmasti enemmän kuin keskivertoisä. Nytkin mies otti lapset ja lähtivät yhdessä pelailemaan :) ja kuule, ihan pyytämättä!

No laki on kyllä miehesi puolella, ettei siinä mitään riskiä ota, jos käyttää lakisääteistä oikeuttaan hoitovapaaseen vakituisessa työpaikassa.

Allekirjoitettu. Jos mieheni haluaa jäädä kotiin saa mun puolesta jäädä, mutta valitettavasti hän ei jää joten lapsi menee hoitoon ja minä palaan takaisin töihin. Maksan mielelläni veroni jotta muiden lapset saavat olla isän tai äidin kanssa tarpeeksi pitkään kotona. Hetken ne lapset ovat pieniä.

Jos perehdyt asiaan tarkemmin, huomaat että sekä kotihoidontuki että hoitovapaa ollaan jakamassa puoliksi vanhempien kesken. Eli ilman rahaakaan ei voi sama vanhempi hoitaa lasta kotona 3-vuotiaaksi asti, jos on työpaikka odottamassa.

Miksi saman vanhemman pitäisi hoitaa lasta kolmevuotiaaksi asti? Miksi isä ei voisi jäädä kotiin? Samalla lailla se työnantajan puolelta onnistuu kuin äidinkin kotiinjääminen. Ymmärrän tietty että perheen ansiotaso laskee isän kotiin jäämisen seurauksena enemmän jos isän palkka on 5000e ja äidin 1500, mutta en näe tätä niin suureksi ongelmaksi etteikö uudistus olisi kokonaisuutena mielestäni hyvä juttu.

Yhteistyössä