Ahdistaa soittaa lääkäriin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Myy"

Vieras
Mulla on ollut vatsaongelmia niin kauan kuin muistan, pienestä asti. Allergioita on monenlaisia ja vatsa reagoi kaikenlaiseen helposti. Jos sinua ällöttää helposti, niin älä lue tästä eteenpäin :)

Nyt mulla on ehkä syksystä asti tullut aina välillä reippaasti verta ulosteen mukana. Ei ole kovin tummaa, joten tulee siis "aika loppumatkalta" suolta. Ei ole mitään selkeää haavaumaa, eikä se tee kipeää eikä uloste ole kovaa, pikemminkin löysää. Outoa on se, että esim. nyt viikonloppuna tuli reilusti verta parina päivänä, pönttö oli ihan punaisena ja tänään ei taas mitään. Olen lukenut netistä ohjeita ja tiedän että pitkittyneessä tilanteessa pitäs mennä lääkäriin.

Mua vaan ahdistaa mennä tämän asian kanssa lääkäriin! Meillä on aika pieni terveyskeskus ja tiedän kuka (mies)lääkäri siellä todennäköisesti on, enkä välttämättä haluaisi hänen kanssaan asioida. Tiedän että tämä on lapsellista mutta mun on vaan niin vaikea saada itteni sinne keskustelemaan peräpääni asioista. Jos mun tarttee käydä gynegologilla, niin varaan aina ajan yksityiselle naislääkärille. Tämä ongelma kuitenkin vaatii varmaan jotain tutkimuksia eikä mulla ole vakuutusta joka hoidon kattaisi yksityisellä eikä ole varaa maksaa tutkimuksia itse :(

Onko jollakin kokemuksia vähän vastaavista ongelmista? Mitä sinulle tehtiin kun menit terveyskeskukseen valittamaan ongelmaa? Annettiinko heti lähete eteenpäin tutkimuksiin, vai pitikö vetasta housut kinttuun oitis ekalla käynnillä? Ulostenäyte varmaan tutkitaan ainakin, se nyt ei ole ongelma.

Ei valitettavasti ole läheskään aina. En muista edes milloin olisin siellä nähnyt viimeksi naislääkäriä. En tietty tosin siellä ramppaa viikottain. Tyhmäähän tämä on, olen lykännyt menemistä jo useamman kuukauden. Aina kun verta tulee hätkähdän ja lupaan itelleni että nyt soitan, mutta sitten se vaan jää ja kun oireet menee aina parissa päivässä ohi nii on helppo perustella itelle että "nehän loppu taas, jospa se nyt meni ohi kokonaan...."

Käy yksityisellä hakemassa se lähete tutkimuksiin, niin pääset kiertämään tk:n. Yksityiseltä saa lähetteen julkiselle puolelle tutkimuksiin ja ainakin mulla on ollu joskus sama lääkäri Pulssissa kirjottamassa lähetteen ja sitten TYKSissä tehny tutkimuksen.

Otin itteäni niskasta kiinni ja soitin sinne TK:n ajanvaraukseen. Tilanne oli se, että siellä on tällä hetkellä vaan se yksi lääkäri (jolle en halua mennä). Kerroin tilanteen ja ahdistuksen hoitajalle, hän totesi että ymmärtää hyvin. Sinne ei tällä hetkellä saa kuin viikkojen päähän ajanvarauksia, aamuisin jaetaan päivystysajat. Hoitaja kehotti soittamaan läheisen kaupungin yksityiselle ja antoi naislääkärin nimen jolle kannattaa mennä.

Sieltä kuulemma saa tutkimuslähetteen tosiaan sitten suoraan julkiselle keskussairaalaan (jos on tarvis), eli ei tarvitse maksaa tutkimuksia yksityisellä jos ei halua. Huh. Varasin ajan sinne heti, menen huomenna. Ahdistus vaihtui jännitykseen.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Saa nähdä mitä sieltä löytyy. En usko että on mistään haavaumasta kyse, kipuja kun ei sillä alueella ole ja mulla on aika runsaasti noita muitakin vatsaoireita. Epäilyttää vähän että onko joku krooninen suolistotulehdus tms.. En tiedä voiko olla peräpukamistakaan kyse kun ei tosiaan ole "sieltä huudeilta" kipeä, jos on kipeä niin vatsan seutuvilta enempikin. No toivon ettei ole mistään vakavammasta kyse. Se aina valitettavasti pistää mielikuvituksen jylläämään kun erehtyy googlettelemaan oireita. :P