Ahdistaa.. Toinen lapsi tulossa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuaa

Vieras
Nyt on jo rv 31 ja tuntuu, että en ole varma haluanko sittenkään toista lasta. Ensimmäinen lapsi täyttää nyt kolme, ja tuntuu että vasta nyt olen toipunut vauva-ajasta, enkä tiedä jaksanko uudelleen valvomisia ja muuta.. Onkohan tämä ihan normaalia epäilyä? En ole viitsinyt puhua miehelle enkä muillekaan miltä ihan oikeasti tuntuu. Jossain vaiheessa mietin jopa adoptioon antamista, mutta en kyllä varmasti pystyisi siihen

Mikset puhuisi miehen kanssa? :)
Voihan hänelläkin olla samanlaisia pelkoja. Tai ainakin tietäisi, että koit todella raskaaksi ne valvomiset. Koittakaa jo nyt sopia työnjaosta että saisit nukua ja levätä.

On normaalia! Mulla samanlaisia fiiliksiä, nyt rv 34 ja esikoinen 2v8kk.

Kannattaa puhua. Kaikille. Miehelle, neuvolassa, kavereille. Me on tosi paljon mietitty mun ja meidän jaksamista. Mä oon todella huono valvomaan ja väsyneenä olen lyhytpinnainen, ahdistunut ja ylireagoin... Ja nyt pitäisi jaksaa väsyneenä vielä esikoistakin, joka ei ole ansainnut tiuskimista :/

Ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin katsoa miten menee, ja huolehtia kaikkien jaksamisesta. Mies saa auttaa niin paljon kuin pystyy, ja isovanhemmat ja kaverit rekrytoidaan myös tarvittaessa apuun. Meillä on onneksi myös mahdollisuus palkata maksullista apua ja viimeinen oljenkorsi on sitten laittaa esikoinen päiväkotiin. Mutta omaa huonoa vointia ja väsymystä pitää kuunnella ja saa ja pitää pyytää sinnikkäästi apua! Läheisilläkin on usein iso kynnys tulla itse tarjoamaan apua.

Kyllä sitä jotenkin selviää. Pakko selvitä :)

Ja onhan tietysti olemassa pieni mahdollisuus, että toinen vauva olisi helpompi kuin ensimmäinen :)

Kuulostaa normaalilta minun korvaani. Itselläni oli saman suuntaisia ajatuksia, että oliko sittenkään hyvä idea. Kun vauva syntyi ja arki alkoi kulkemaan niin on rikkaus kun lapsista on toisille seuraa. Älä syyllistä itseäsi ainakaan vaan anna ajan kulua, kyllä se siitä iloksi muuttuu :hug:

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Se toinen vauva ON helpompi kun esikoinen, n.99% varmuudella ja muutenkin! kun on vähä aikaa pyörittänyt arkea kahden kanssa! sitä ihmettelee! miten esikoisen kanssa saikin tuhrattua koko päivä saamatta mitään aikaiseksi:)
Ja kyllä se rakkaus siihen uuten tulokkaaseen löytyy, ihan varmasti!
Jaksamisia :)

On normaalia! Me saatiin 8kk sitten vauva, esikoisen ollessa 2v9kk. Sekä minulla, että miehellä oli noita epäilyksiä jaksamisesta niin suunnittelu kuin odotusvaiheessakin. Varsinkin kun olin reilu puolivälissä raskautta kun otimme siskoni vauvan yökylään ja hän heräili yöllä jne niin olimme ihan kauhuissamme että mitähän tuli tehtyä :D

Nyt siis kuopus 8kk ja on ollut kyllä useimmiten helpompaa kuin ne kauhukuvat mitä mielessäni maalailin :) väsynytkin toki olen ollut välillä kovastikin (mies on ollut varsinkin nyt keväällä aamusta iltaan ja viikonloppujakin töissä eikä pitänyt edes isyyslomaa.. ja me taas lasten kanssa ollaan sairastettu viimeisen 4kk aikana 3-4 flunssaa, enterorokko ja 2 vatsatautia), mutta pieniä hengähdystaukoja olen sitten silloin tällöin ottanut ja olen tarpeen tullen uskaltanut jo pyytää lähipiiristäkin apua (kaupassakäyntiä ja ovat esim tehneet esikoisen kanssa jotain kivaa). Pieniä lapsettomia hengähdystaukoja (puhutaan muutamista tunneista) olen ottanut enempi kuin ennen myöskin. Ne auttaa kyllä jaksamaan sitten taas arkea.

Yllättävän hyvin meillä vauva istui meidän arkeen ja säännölliset unet ja rytmit tulivat luontevasti mukaan kun ne olivat jo olemassa esikoisen myötä kuitenkin. On ollut hetkiä kun tuntuu, että pitäisi jakautua kahtia eikä kädet riitä, mutta harvoin onneksi :) eniten päänvaivaa on aiheuttanut esikoisen huomionhakuisuus (on nähty kakkaleikit ja muut ihanuudet tässä taloudessa..)

Tottakai se tuo oman lisänsä perheeseen, mutta päivääkään en vaihtaisi pois enkä hetkeäkään ole kyllä katunut! :)

• Tykkää
Reactions: Sekä että
Niin ja mä olen ollut ihan surkea yöheräilijä (meillä mies on pääasiassa hoitanut ne lukuunottamatta kun imetin öisin 4kk kuopusta) ja muutenkaan en ole mikään energiaryöppy (myönnän kehitelleeni itselleni pienen kahvi- ja energiajuomariippuvuuden..) mutta kummasti sitä jaksaa! Muistin vauva-arjen paljon kamalammaksi kuin mitä se todellisuudessa onkaan :) tuo kuopus on se helppo lapsi meidän perheessä vaikka esikoista aiemmin lähtikin liikkeelle ja on kova tutkimusmatkailija..

Tein tänään raskaustestin ja positiivista näytti.. En tiedä iloita vai surkutella.
Minun esikoiseni on täyttänyt juuri vuoden j nyt jo toinen tulossa.

Eniten askarruttaa koulu ja oma jaksaminen ja miehen panostus.
En ole aloittanut vielä opiskelua ja haku alkaisi näillä näppäimillä. Laskettu aika olisi syksyllä, juuri kuin koulut alkaisivat.
Olin suunnitellut jo kaiken valmiiksi, esikoinen menisi hoitoon minä kouluun.
Nyt kaikki menee uusiksi.
Mieheni on aborttia vastaan ja en itse osaa sanoa omaa kantaa.
Kaikki askarruttaa, kuinka vanhempani tämänkin ottavat.
Esikoisen kohdalla vanhempani olivat raivoissaan, mutta leppyivät ajatukselle,mutta silti he jaksavat välillä piilo vittuilla.
Olen puun ja kuoren välissä.
Kertokaa minulle te jotka olette itsekkin olleet valintojen edessä

Yhteistyössä