ahdistus/masennus ja äitiys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Olen jo aiemminkin kärsinyt eritasoisista masennuksista ja ahdistuksista. Nyt olen jonkinasteisessa pahenemisvaiheessa, kaikki stressi ja kiire kasaantuivat päällekäin ja ahdistuin voimakkaasti ja rajusti. Ahdistus itsessäänkin ahdistaa ja koen, että minun pitäisi selvitä siitä itse. Nyt tilanne on kuitenkin pahentunut todella paljon. Eilen jouduin lähettämään tyttäreni mummolaan hoitoon, sillä en pystynyt olemaan hänen kanssaan yhtä aikaa kotona. Olen itkuinen ja ahdistunut ja pelkään aivan kamalasti, että tyttäreni tulevaisuuden psyykkinen hyvinvointi on uhattuna, kun olen läsnä. En tiedä, mitä tehdä.

On kai liikaa toivottua, että täältä löytyisi kohtalotovereita.. Yksinäisyys ja stressi yhdessä aiheuttavat ahdistusta ja masennusta.

Kuulemma lähes kaikki maailman äidit kärsivät huonon äidin syndroomasta. Niin myös minä. Monessa mielessä ja monen ihmisen mielestä varmasti olenkin huono äiti lapselleni. Itse tiedän, etten ole, mutta siitä huolimatta minulla on jatkuvasti sellainen olo, etten ansaitse lastani. Olen myös kuullut, että meidän äitien pitäisi päästää irti kaikista ajatuksista, joita meillä on "hyvän äitiyden" suhteen jo ennen lapsen syntymää. Itse en ole siihen pystynyt ja nyt kärsin, kun en pystykään olemaan lapselleni sellainen äiti kuin kuvittelin.

Auttaiskuhan sua Anna Wahlgrenin ajatukset? Hän kertoo lapsikirjassaan, ainakin vanhemmissa painoksissa, omasta rikkinäisyydestään, ahdistuksistaan, masennuksestaan ja samalla korostaa että hän on ollut hyvä äiti yhdeksälle lapselleen. Neljästä avioliitosta.

Annan lapset ovat joskus olleet jopa sossulla hoidossa, käsittääkseni. Siitäkin hän puhuu.

En osaa sanoa sinulle muuta. Soita vaikka Mannerheimin lastensuojeluliiton vanhempainpuhelimeen! Tai kirkon Palvelevaan puhelimeen. Nyt ensi hätään.

Tsemppiä! Uskon että olet hyvä äiti koska mietit tuollaisia! Huono äiti ei koskaan mieti :)

Olen kärsinyt samoista asioista kun sinä, ja sairastan edelleen masennusta... ei ole helppoa elämä, mutta eikö ole ihanaa,kun niinä "hyvinä hetkinä" asiat voi nähdä vähän keveämmin, eikä syytä itseä jatkuvasti? En sano,että kyllä se siitä, koska olen itse ottanut takapakkia aika usein, enkä vieläkään näe valoa tunnelin päässä. Mutta hyväksy itsesi. Kerro lapsellesi ( jos sen ikäinen että ymmärtää) että hänen äitinsä nyt on väsynyt, ja lyhytpinnainen,että hän ymmärtäisi ettei se olisi lapsen vika...

Oikeassa olet siinä ettei mielisairas äiti ole lapselleen parasta ja lapsi kyllä kärsii äitinsä sairaudesta ja saattaa itsekin sairastua ja ei kasva tasapainoiseksi ( Miten voisikaan? ). On hyvä että olet itsekriittinen. Tarvitset heti hoitoa ja kun sitä saat ja paranet olet varmasti ihana äiti koska välität tilanteesta.

"Vanhemman mielenterveyden häiriö tai muu vakava sairastaminen on riski lapsen kehitykselle, ja lasten vaara sairastua psyykkisiin häiriöihin sekä lapsuudessa että aikuisuudessa on kohonnut. Perheitä voidaan kuitenkin auttaa ja lasten häiriöitä ehkäistä. "

http://groups.stakes.fi/MTR/FI/projektit/camhee.htm

Yhteistyössä