äidikielen essee tulossa??? auttakaa tyhmää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 123333
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

123333

Vieras
siis parin viikon päästä on äidinkielen esseekoe tiedossa, kirjoitan siis uudestaan kun haluan korottaa arvosanaa. tekstitaidon koe oli jo viime kuussa, se meni yllättävän hyvin. jotenkin luulin että tämä essee olisi mulle helpompi mutta nyt olen huomannut että se on ihan yhtä kamalaa kuin tekstitaito oli alussa. siinä siis analysoidaan runoja ja tekstin rakennetta jne ja essee on sellainen selostava teksti jossa omia mielipiteitäkin saa olla..
aiheet ovat siis (aineistopohjaiset aiheet nyt on eri juttu sitten) kaikkea maan ja taivaan väliltä, yleensä ajankohtaisista aiheista, koulujen sisäilma ongelmat, lukio opetuksen muutokset, opiskelija kiintiöt jatko-opiskeluissa, uskonnon opetus kouluissa, koiravero jne jne jne.. luulin sanavalmiina ihmisenä keksivän mitä vaan tuollaisiin ympäripyöreisiin aiheisiin (en ehkä nyt ole juu parhaimmillani) mutta harjoitellessa kävi toisin.. jos kuvitellaan että aiheena on vain leikisti koirat... aloitan ajatuskartan tehtyäni kirjoittamaan omasta koirastani, sihteestani koiraani ja muihin koiriin, koirani hoidosta, muiden koirista, miksi minulla on koira, mitä ajattelen ylipäätään koirista ja vaikkapa niiden vaikutuksista ihmisten terveyteen, sitten syvennän kirjoitusta vaikkapa opaskoiriin ja niihin vanhuksia ilahduttaviin koiriin jne jne.. kieli on mulla ok kun oikeasti panostan, mutta ne itsestäänselvät, varmat aiheet on mulle ihan vieraita yhtäkkiä. ne on jotenkin liian tavallisia etten keksi niistä mitään uutta!

kun esim kavereiden kanssa keskustelen löydän aina asioista uusia puolia ja herättelen keskustelua uudestaan esiin ja löydän kauheasti asiaa, en saa paperille vaan mitään (tiedän ettei se nyt ihan sama asia ole mutta ajatuksia mulla kyllä on, ne vaan ei päädy paperille ikinä). miten siis saan vaikkapa aiheesta koira sellaisen, että sensoritkin sitä jaksaa lukea? kerronko siitä kuinka olisi ihanaa olla itsekin koira vai mitä hemmettiä.. opettelenko kaikki sivistyssanat mitä maailmasta löytyy? saan parempia tekstejä aiheesta hydrauliikka autojen maailmassa, mutta pitäisihän minun osata kirjoittaa ns tavallisistakin aiheista, koska voi käydä niin etten tiedä erikoisemmista aiheista oikeasti tällä kertaa mitään ja varmat aiheet ovat ainoita mahdollisuuksia.. miten siis erotun tavallisissakin aiheissa??

Ei kun mietin sitä että mikä sun taso on aiemmin ollut, että mahtaakohan sulle olla kaksplussalaisten neuvoista mitään hyötyä.

Itse oon ainakin niin vanha että äikän yo-koe oli silloin ihan erilainen kun kirjoitin.

Yritä miettiä, mikä kommentti aiheesta saisi sut suuttumaan. Esim. koulun sisäilmaongelmat. Mua suututtaisi, jos joku sanoisi että rahaa on käytettävä tärkeämpiikin juttuihin kuin koulujen kunnostamiseen tai että ei sillä ole mitään väliä, että lapset repästään toiseen kouluun kilometrien päähän kesken lukuvuoden, kun oma mätänee.

Yleensä itse löydän paljon uutta aiheesta, kun siitä tulee ns. puolustettava.

Esseen näkökulma täytyy rajata paljon tarkemmin kuin tuossa koiraesimerkissäsi. Näkökulman rajaukseen vaikuttaa tietysti eniten tehtävänanto. Kokeessa ei tule olemaan tehtävänantoa "Pohdi monipuolisesti koiraan liittyviä kysymyksiä" vaan esimerkiksi "Koiraa väitetään ihmisen parhaaksi ystäväksi. Ota kantaa väitteeseen." Tehtävään voi liittyä myös aineistoa. Silloin aineisto on luettava ja ymmärrettävä ja siihen täytyy viitata omassa esseessä esimerkiksi esittelemällä toisen kirjoittajan ajatuksia ja ottamalla niihin kantaa.

Essee koostuu johdantokappaleesta, neljästä tai viidestä käsittelykappaleesta ja mahdollisesta lopetuksesta. Voisit johdannossa esimerkiksi esitellä ajatuksen koirasta ihmisen parhaana ystävänä, toisessa ja kolmannessa kappaleessa esitellä syitä sen puolesta, neljännessä kappaleessa joitakin syitä sitä vastaan ja viidennessä kappaleessa perusteellisesti kaikkein tärkeimmän ja vetoavimman syyn, miksi väite on kuitenkin lopulta mielestäsi totta.

Ai niin, ja tuollainen hermoilu ja osaamattomuuden tunne ennen kirjoituksia on ihan normaalia. Muista, ettei esseessä mitata kykyä keksiä todella paljon sanottavaa yhdestä aiheesta vaan sitä, osaatko esittää aiheesta muutaman painavan pointin selvästi ja ymmärrettävästi.

selvä kiitoksia.. en ymmärrä miten joskus olen kirjoittanut jopa sen Cn.... olen kyllä tällainen jaarittelija ja kun kerrotaan että 4-5 sivua saa kirjoittaa niin se tuntuu kauhean paljolta ja alan jaaritella ja jaaritella kunnes en muista itsekään mikä kantani oli... esimerkkisi oli hyvä muuten mutta en edelleenkään sisäistä miksi muut eivät saisi samanlaista aikaiseksi? miten erotun joukosta tuollaisella? en tähtää mihinkään Lään mutta silti se punainen lanka jää jotenkin aina uupumaan..

esimerkkisi oli hyvä muuten mutta en edelleenkään sisäistä miksi muut eivät saisi samanlaista aikaiseksi? miten erotun joukosta tuollaisella?
Erotut eduksesi sillä, että noudatat annettua tehtävänantoa, osaat kirjoittaa huoliteltua suomea, sinulla on aiheesta jotakin kiinnostavaa ja mahdollisesti omakohtaista sanottavaa, perustelet väitteesi järkevästi, jäsentelet tekstisi toimiviksi kappaleiksi ja muistat kirjoittaa tehtävän numeron otsikon eteen. Tuolla irtoaa jo 40-50 pistettä. Moni muukin osaa kirjoittaa samanlaisen tekstin, mutta älä sinä siitä murehdi. Tämä ei ole kilpailu.

Varoitus monisanaisuudesta: älä jaarittele tai toistele itseäsi. Esitä ja perustele kukin pointtisi vain kerran ja kerralla oikein. Jos huomaat kirjoittavasi "kuten edellä totesin", olet menossa vikaan. Esseitä ei arvioida viivaimella.

Suunnittele etukäteen, mikä on pointtisi kussakin kappaleessa. Kirjoita kukin pointti virkkeen muotoon. Sitten kirjoitat vain virkkeiden ympärille perusteluja, esimerkkejä ja tarkennuksia ja liität ne (ja kappaleet) toisiinsa kytkentäilmauksilla ("Tärkeintä on kuitenkin...", "siitä huolimatta", "lisäksi"). Siinähän se essee jo sitten onkin.

hehhhe osaan kyllä kirjoittaa mutta en koneella jaksa katsoa kirjoitusvirheitä. papeeille kirjoitan lähes virheetöntä tekstiä, ajatuksen juoksu tässä oli se ongelma.

Anteeksi, mutta kyllä tuossa aloitusviestissä myös kappalejako oli aika persiillään. Jäsentele tekstisi huolellisesti! M32:n vastaus oli hyvä. Lue se ajatuksella.

Yhteistyössä