Äidin unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -morris-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-morris-

Vieras
Hei,

olen nyt 2 viikkoa nukkunut vain 1,5 - 3 h yössä ja tämä johtuu siitä, etten vain saa unta, vaikka olisin kuinka väsynyt. Kun menen väsyneenä sänkyyn, alkaa sydän saman tien hakkaamaan, enkä nukahda ainakaan alle 3 tunnin... Nukkumaanmeno ahdistaa. Mikä avuksi, imetän vielä 8-kuukautista vauvaa, joten unilääkkeitä ei kai voi käyttää. Voiko imetysaikana käyttää luontaistuotekaupan "unilääkkeitä"? Kuinka kauan ihminen pärjää n. 2 tunnin yöunilla? Pelkään ,että sekoan kohta.

Voisitko saada apua joltain läheiseltä, mummilta, ystävältä, mieheltä tai joltain? Hän hoitaisi lasta pääasiallisesti pari vuorokautta, sinä keskittyisit vain nukkumiseen ja tietysti imettäisit lastasi välillä. Ei kovin kauaa kyllä noilla unilla pärjää sekoamatta, joten kysy ihmeessä apua lähimmäisiltä! Luontaistuotteita en itse käyttäisi imetysaikana. Mutta niistähän on niin monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin.

Etkö tosiaan voisi saada esim miestäsi hoitamaan yösyöttöjä välillä? Voisit nukkua ainakin yhden yön viikossa ilman heräilyä.

Toinen juttu on, että tarvitseeko lapsesi vielä yösyöttöjä. Joskushan niistä tulee tapa eikä nälkää ollenkaan. Meillä lapsi söi vielä 8 kk iässä 2-4 kertaa yössä, kunnes älysimme kokeilla, pärjääkö ilman (söi kunnolla päivällä ja iltapuuroakin tosi hyvin, joten nälän ei uskottu vaivaava öisin). Ja teimme niin, että mieheni otti yöt hoitaakseen ja minä sain nukkua. Ensimmäisenä yönä itki jonkin verran, jolloin tasssuteltiin ja syliteltiin, toisena yönä itki jo vähemmän (kumpanakin yönä itkua alle tunti, muutama herätys per yö) ja kolmannen yön nukkui heräämättä! Kannattaa kokeilla, sillä meillä vauva oli selvästi jo tuossa iässä valmis luopumaan yösyötöistä.

Itse muistan olotilani kun en ollut 8 kk:een nukkunut yötä heräämättä. Siinä alkoi jo oikeasti pää pehmetä ja masennus iskeä. oli vaikea nukkua silloinkin kun sai.

Kannattaa oikeasti vaan oyytää apua jos sitä suinkin on saatavilla, koska vauvalle tärkeää on myös jaksava ja virkeä äiti! Nyt siis kannattaa nukkua pari yötä kunnolla ja tulet huomaamaan, että olet kuin uusi ihminen sen jälkeen. Ja yösyöttöjen lopetus pikimmiten.

Niin siis eihän ap sanonut että lapsi syö vielä tiheään yöllä, mutta sen käsityksen sain. Sen takia siis neuvoin näin.

En kyllä söisi luontaistuotteita tms imettäessä ilman lääkärin lupaa. Niistä ei kuitenkaan tiedä, että erittyvätkö äidinmaitoon.

Entäs imetyksen lopetus ap? Joskus on ajateltava omaa jaksamistaan myös. Jos lopettaisit imetyksen ja hankkisit unilääkkeet?

tää ei kai lohduta yhtään, mutta ihan oikeasti "sekoat" ellet keksi tuohon ratkaisua! univaje tekee ihmeellisiä asioita!!! meidän nuorimmainen oli 11,5 kk kun nukkui ensimmäisen kokonaisen yön. senkään jälkeen se on ollut enemmän poikkeus kuin sääntö. isommat (3kpl) pitivät huolen etten nukkunut edes päivällä.
ainoa, millä mä pysyin edes hengissä oli, että mun mies piti 2-3 yön jakson toisinaan jolloin hoiti pikkuneitiä ja mä nukuin muualla. en tarvinnut unilääkkeitä, en korvatulppia. vain tiedon siitä, että tänä yönä en ole vastuussa. tai ensimmäinen yö meni vielä pyöriessä unettomana ja jokaista äännähdystä kuunnellen - siksi niitä öitä piti olla 2 tai 3. ja mies oli onneksi niin fiksu, että passitus toiseen huoneeseen tuli kun aloin hörhöillä tarpeeksi. siinä ei ollut vastaansanomista.
mutta mä sairastuin siinä hötäkässä uskoakseni masennukseenkin. sitä oli vain vaikea alkaa hoitaa kun univaje toi muutakin omituista tullessaan.

tee jotain ajoissa!! lopeta vaikka se imetys, että joku toinenkin voi hoitaa yöt. tai mitä tahansa! pidä itsestäsi huolta !

Hei!
Mulla oli ihan vastaavanlainen tilanne! En vaan saanu unta vaikka kuinka väsytti. Lopetin imetyksenkin jotta lapsen yöt rauhoittuivat sillä lapsi oli kaiket yöt tissillä kiinni.(Söi rintaa vain öisin) Kokeilin jotain luontaistuotteitakin mutta lopulta menin lääkäriin ja sain nukahtamislääkkeitä. Alkuun tuntui ettei nekään auttaneet kun olin jotenkin niin pökerryksissä mutta nyt niistä on tullut korvaamaton apu. On ihana käydä nukkumaan kun tiedän että saan apua jos en muuten nukahda. Voimia sinulle!

Sopivia lääkkeitä löytyy myös imettäjille. Kärsin ihan samasta ongelmasta siihen saakka, kunnes lapseni alkoi nukkua yönsä. Käytin Opamox nimistä lääkettä, kun imetin. Sain sitä jo synnytyslaitoksella. Kun en enää imettänyt, siirryin käyttämään Tenoxia.

Sinulle olisi ensiarvoisen tärkeää saada silloin tällöin nukuttua ihan rauhassa, niin että joku hoitaa lasta yöllä. Unilääkkeitä voi kuitenkin käyttää vaikka itse olisi hoitovastuussa. Ne eivät vie tajua niin kankaalle, etteikö lapsesta pystyisi huolehtimaan. Niiden antavan rauhoittavan vaikutuksen johdosta uni kuitenkin tulee helposti uudelleen, eikä tarvitse jäädä tunneiksi sänkyyn pyörimään.

Mene heti lääkäriin, ennen kuin palat loppuun. Voimia.

mene ihan oikeasti heti lääkäriin kun pystyt! Luontaistuotekaupan tuotteista ei ole mitään iloa tuollaiseen unettomuuteen mutta lääkkeistä saat kyllä tilapäisen avun vaikka imettäisitkin. VOIMIA!!

Samaa mieltä kuin edelliset, mene ihmeessä lääkäriin. Itse kärsin unettomuudesta esikoisen syntymän jälkeen pari kuukautta, enkä typeryyttäni mennyt lääkäriin! Olin ihan puolikuollut, enkä osannut/jaksanut nauttia siitä vauva-ajasta juuri ollenkaan =( Jälkeenpäin on harmittanut ihan hirveästi. Olisi vain pitänyt älytä hakea apua! Jos vielä joskus saan lisää lapsia ja tulee sama ongelma, niin menen varmasti lääkäriin.

Se on hirveää, kun väsyttää, muttei saa unta. Mulla ei auttanut edes se, että mies hoiti joinain öinä vauvaa. En silti osannut nukkua. Päivät meni ihan sumussa ja itkettikin.

Mul oli täs pari kuukautta sit unettomuutta ja käytin nukahtamislääkkeitä.Sillon ei voi yöllä imettää,mut aamulla taas voi jatkaa imetystä.Eli hae ihmees nukahtamislääkkeet heti lääkäristä.

Heip,

Täällä myös ollut unettomuutta aikoinaan. Nyt vauva on 9,5kk vanha ja yöt nukutaan tässä perheessä erittäin hyvin. Itselläni unettomuus alkoi jo raskaus aikoina ja n.11 kuukautta menikin ilman 6tunnin putkeen nukkumista. Pahimmillaan ei nukkunut ollenkaan. Itse olen myöskin hömelö enkä mennyt lääkärin pakeille. Sitten lopetin imettämisen vauvan ollessa 6kk. Tissi ei vaan kelvannut joten päätin lopettaa sitten koko homman. Siitä muutama viikko ja uni alkoi maistua pojalle. Itselläni kesti hiukka kauemmin. Unen laatu kuitenkin parani sitä mukaa mitä enemmän imettämisen lopetuksen myötä oli itsellä enemmän voimia harrastaa liikuntaa. Nyt kun on taas yli vuoden tauon jälkeen saanut liikkumisen ilon takaisin yöunien kanssa ei ole mitään ongelmaa. Joten suosittelen liikuntaa, pitkiä kävelylenkkejä sekä jotain muuta liikunta. Aluksi voi tuntua todella raskaalta mutta kyllä sitkeys palkitaan.

Vaikka en tiedäkään ap. taustoja toivon, että
saat jostain apua sillä tiedän kuinka älytöntä on olla väsynyt uneton.

ei lääkäriin kannata mennä, jos ei halua syödä lääkkeitä. lääkäri lyö resptin kouraan ja siinä se. luonnonmenetelminkin saa unen kohdalleen, kun antaa itselleen aikaa ja pyytää apua. mun ystävä jäi unilääkkeidenkäyttäjäksi. ei siinä mitään pahaa, mut muitkin tapoja on.

Jos joku vielä löytää tämän ketjun niin syy voi olla myös estrogeenin vähyys, ja imetys vähentää sitä kehossa entisestään

Hoidetaan samalla tavalla kuten vaihdevuosienkin unettomuutta: estrogeenilisällä ja voiteilla

Yhteistyössä