Hei,
Minulla alkoi unettomuus hiipiä elämääni kun vauva oli 2,5 kk vanha. Olin samoihin aikoihin aloittanut tehoimetyksen, että saataisiin pidenettyä yövälejä. Sinäänsä ihan hupsua kun vauva on nukkunut koko elämänsä öitä aika hyvin ja meillä on ollut jo todella pitkään vaan kaksi syöttöä yössä, ja me herätetään vauva syömään. Mutta kumppanin puolelta tuli vähän painetta ja toivetta pidemmistä väleistä, niin aloin imettämään paljon päivällä.
Ensin oli vaikeata nukahtaa jonkun syöttävälin jälkeen ja sitten tapahtuikin niin että valvoin kokonaisen syöttövälin ja sain vasta lähellä aamua unta. Lopulta tuli nukahtamisvaikeudet alkuyöstä. Alkoi myös käymään niin että nuukahdin mutta heräsin kahden tunnin päästä, ja en enää saanut koko yöllä unta... ja sama toistui seuraavana päivänä, ja seuraavana.
Olin jo aikaisemmin hakenut neuvolasta apua ja saanut mm. linkin Mielenterveystalo unikouluun. Joisakin niistä tekniikoista oli apua kuten stop-sanan käytöstä ja pisteen tuijottamisesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/unettomuuden-omahoito-ohjelma/2-tyokaluja
Jossain vaiheessa googlailin onko kohtalotovereita ja löysin nämä kolme artikkelia
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/aina-valveilla "Estrogeeni vei yöuneni"
https://yle.fi/a/20-306362 “Gynekologi sanoi, ettei mun ikäisellä voi olla estrogeenivajetta ja ohjasi terapiaan” – Vaihdevuosioireet valvottavat monia äitejä, mutta vain harva saa lääkäriltä avun vaivaan
https://yle.fi/a/3-7513959 Yleinen ilmiö: Nuorta äitiä valvottavatkin vaihdevuodet, ei vauva
Tuntui ihan että salama iski kirkkaalta taivaalta. Olin nimittäin hikoillut öisin jo monta viikkoa, ja aina ensimmäisenä herättyäni pyyhin rintakeheän hiestä. Muistan sanoneeni kumppanilleni että tuntuu että liukastelen yöllä kun mennään syöttöhommiin, kun jalkapohjatkin ovat hikiset. Lisäksi pissatessa ja välillä alapää vain tuntui oudolta, vaikka synnytyksen jälkeiset vaivat olivat jo tipotiessaan. En tiedä oliko kuivuutta, koska minulla ei ennen ole ollut kuivuutta alhaalla, mutta sellainen olo että olen koko ajan tietoinen alapään tunteesta.
Kävin mittauttamassa estrogeeniarvot omatoimisesti kun ensimmäinen gyne ei halunnut tutkia. Arvot olivat selkeästi alle vaihdevuosien viitearvojen. Terveyskeskuslääkäri sanoi että ainoa apu on yhdistelmäpillerit, ja minulla on aika varattu myös kuntani ehkäisyneuvolaan.
Sain toiselta gyneltä estrogeenilaastarikuurin ja tyhjentävän keltarauhaskuurin ja toivon että ne auttavat. Lisäksi olen päättänyt nyt vauvan ollessa 3,5 kk ikäinen luopua imetyksestä. Artikkeleissa ja kaikkien vertaistuen teksteissä ympäri internettiä, se on ollut vasta se mikä saa estrogeenivajeesta johtuvan unettomuuden loppumaan.
Ajatus tuntuu surulliselta, mutta en todellakaan selviä monta viikkoa näin pari tuntia per yö. Olen kauhulla ja kunnioituksella lukenut teistä muista ketkä ovat eläneet näin pienillä unilla kuukausia! Itselläni unettomuus on johtaa todella nopeasti mielialaan ja aika nopeasti tuli itsetuhoisia ajatuksia, joista kerroin terveyskeskuksessa ja kumppanilleni.
Unilääkkeistä:
Sain ensi hätään terveyskeskuksesta Imovanea. Senkin ottaessa kesti nukahtaa 2 tuntia, mutta sain nukutta yön yli kunnes kolmantena päivänä sekään ei enää toiminut.
Seuraavaksi sain Mirtasapiinia jonka kanssa kävi about sama. Keho valahti rennoksi ja myös mieli mutta uni ei siltikään tullut. Toisaalta tämän lääkkeen kanssa sanottiin että kannattaa koettaa jatkaa niin se alkaa vaikuttaa paremmin. Mirtasapiinin kanssakin herään usein heti 2-3 jälkeen.
Kolmanneksi sain Tenoxia jota saa käyttää Mirtan kanssa. Sillä olen nyt nukkunut pisimmät pätkäni hetkeen. Olen ottanut ensin 1/4 tai 1/2 tabletin Mirtaa ja jos herään ja en saa enää unta parhammista rentoutumisyrityksistäni huolimatta niin sitten otan 1/2 tai kokonaisen tabletin Tenoxia. Toivon että estrogeeni, imetyksen lopettaminen auttaa pian ja pääsisin vähentämään ja lopettamaan unilääkkeet.
Te aikaisemmat kirjoittajat olette olleet kultakaivos, ja toivon että jokaisella teistä on nykyään hyvät unet.