Äidinkielen esseeni (aiheena lasten ruumiillinen kuritus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
siis ootteko te ihan... noh... mikä teitä vaivaa?
oliko se nyt noin paha asia että tytsi kirjoitti ton esseen?
kuka tahansa voi tietää mistä tahansa aiheesta vaikka saatana kaiken vaikka ite ei ois käynyt läpi! miten niin ei vois? perustelkaa?
ja kolmannekseen oisit tytsi vaan laittanut tän esseen harmaana, kaikki ois taputtanu olalle ja sanonu voi hyvä hyvä kyllä sä pääset pitkälle.

osa täällä on ihan oikeesti niin häiriintynyttä just niin häiriintynyttä.
ei voi ku pudistaa päätä ...

mun mielestä on ylipäätään naurettavaa että lapseton ihminen kirjoittaa mitään lapsiin liittyvää paitsi unelmistaan. itse en henkilökohtaisesti edes ole kiinnostununut lukemaan tekstiä lapsista,niiden kasvatuksesta yms. jos se on lapsettoman kirjoittama. opiskellut asiat ja kokemuksien kautta tulleet asiat on täysin erilaiset. miksi siis et voi kirjoittaa siitä mistä sula on kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja älyvapaata touhua:
Asenne on mun mielestä ihan kypsä tytsillä tälle palstalle.
Vaikket juuri sinä jatkuvasti vittuilisikaan, niin sitä tulee joka ikiseen ketjuun, mihin tytsi kirjoittaa.
Pakkohan siinä on laittaa suodatus päälle ja vastata ja keskustella valikoivasti. Se on sitä aikuismaista toimintaa mitä voisi odottaa ennemmin näiltä palstan "aikuisilta".

sen olen kyllä huomannut että tytsi saa paljon negatiivista huomiota ja palautetta.
mutta jos alussa sanotaan että "saa arvostella vapaasti" ja heittää mielipiteitä niin eipä sitä voi odottaakaan pelkkää positiivista palautetta vaan sitä kritiikkiäkin silloin tulee. :)

ja puhdistan oman napani eli minä en muistaakseni ole vielä kertaakaan tytsille vastannut ainakaan vi**uillakseni joten kai kerran saan myös oman mielipiteeni siitä sanoa miten voi parantaa tulevaa menestystä tai tämän hetkistä. :)
ja täällä on myös paljon ihmisiä jotka osaa nätisti kritiikkinsä esittää eli ei saa yleistää :D

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
mun mielestä on ylipäätään naurettavaa että lapseton ihminen kirjoittaa mitään lapsiin liittyvää paitsi unelmistaan. itse en henkilökohtaisesti edes ole kiinnostununut lukemaan tekstiä lapsista,niiden kasvatuksesta yms. jos se on lapsettoman kirjoittama. opiskellut asiat ja kokemuksien kautta tulleet asiat on täysin erilaiset. miksi siis et voi kirjoittaa siitä mistä sula on kokemusta.

Tällä perusteella kukaan ei saisi ottaa kantaa melkein mihinkään asiaan, ei saisi kertoa mielipidettään abortista, hedelmöityshoidoista, kuolemantuomiosta jne. jos niistä ei ole kokemusta. Elämässä on kuule tilanteita, joissa on pakko kirjoittaa/keskustella aiheista, joista ei ole kokemusta..yo-kokeissa esimerkiksi. Maailmassa on niin paljon asioita, joita ei itse ole kokenut, mutta joista saa ja pitääkin olla jonkinlaisia mielipiteitä.

Todella hyvä kirjoitus.Ottaen huomioon,että sinulla ei ole vielä lapsia jota tässä ei ole vielä todettukaan kertaakaan :kieh: En saisi tälläistä tekstiä paperille,vaikka minulla on lapsia.
Älä välitä negatiivisista kirjoituksista!
Olisi kiva lukea heidän tekemiään kirjoituksia ja arvostella niitä.

mielestäni kun tietää mitä on väsynyt äiti olla niin tietää myös se kun lapsille tulee huudettua tai antaa luunappi jos kerran asioista on jo ennen sanonut tuhannen kertaa... ja ei tulis mieleen kyl lastani pahoinpidellä mutta todella, todella väsynyt äiti voi varmasti menettää hermot ja antaa luunapin vaikka 6v lapselleen. eikä todellakaan halua tehdä sitä mutta jos ei enään mikään muu auta...

Omasta mielestäni tekstini ei ole kovinkaan mustavalkoinen eikä myöskään liian syyllistävä =) Olisin saanut siitä erittäin kiihkomielisen, jos olisin niin halunnut tehdä, esseessäni on erittäin paljon myönnytyksiä ja kerron siinä jopa ymmärtäväni asiaa, jota vastustan.

Heeeeiiii...eiks me kuitenkin olla kaikki oltu joskus lapsia. Onhan meillä kokemus siitä!!!!! Miksei esseetä joka käsittelee lapsia saa kirjottaa lapseton ihminen. Mä en usko et lukioissa tai korkeakouluissakaan on mitään pykälää tästä asiasta.
Ihan hedelmätöntä tää lapsettomuudesta jauhaminen...
Mulla ei oo autoa, joten täytyykin pitää mielessä etten ikumaailmassa tule maininneeksi autoilua tulevissa esseissäni tai tenttivastauksissa.
Kopskops ja kops.

Ei vaineskaan...siis oikeesti, eihän esseitä koskaan kirjoiteta omista kokemuksista, eikö se nyt ole ihan selvä juttu et niissä käytetään lähteitä (joita muuten et maininnut Tytsi ). Aihe voi olla mikä tahansa mikä kiinnostaa esseen kirjoittajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:

No mutta hei.

Kun lukioikäinen lapseton tuikkaa lastenkasvatusta koskevan esseensä vanhemmille suunnatulle palstalle, on tulos tämä.

Ja eiköhän täältä löydy muitakin, jotka kirjoittavat aiheesta kuin aiheesta ysin arvosanan.

Koska en ole töissä vaan vapaalla, en ala nyt analysoimaan tekstiäsi sen tarkemmin. Sanon vain sen, että esseesi on hirveän tyypillinen varhaiskypsän lukiolaisen tekstiä. Opettajasi kanssa olen samaa mieltä: tekstisi on vakuuttava mielipidekirjoitus nuoren kirjoittamaksi. Silti siitä kuuluu kokemuksen puute, "teoriassa" kirjoittaminen ja sen myötä liiallinen "tietäminen". Tämä korjaantuu vain ajan myötä, mielestäni tekstsi suurin "vika" ei siis ollenkaan ole kirjoitustaidon puutteessa. Hyvä Tytsi, tsemppiä jatkoon!

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:

No mutta hei.

Kun lukioikäinen lapseton tuikkaa lastenkasvatusta koskevan esseensä vanhemmille suunnatulle palstalle, on tulos tämä.

Ja eiköhän täältä löydy muitakin, jotka kirjoittavat aiheesta kuin aiheesta ysin arvosanan.

....
Siksi laitoin pisteitä kun mun kirjoitus tuli kaksi kertaa kun olin liian hätäinen.

Kyseisen aineen kirjoittaja ilmeisesti kokee olevansa erittäin fiksu ja lahjakas kun tänne aineitaan laittaa. Kirjoitin minäkin aikoinani äidinkielestä E:n, mutta en ole ajatellut siltikään aineitani keskustelupalstoilla julkaista. Sinulla on toki kokemusta lapsena olemisesta, niinkuin meillä kaikilla, mutta sinulla ei ilmeisesti vielä ole kokemusta vanhempana olemisesta...se tulee yllättämään sinut kuten varmasti on yllättänyt jokaisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyseisen aineen kirjoittaja ilmeisesti kokee olevansa erittäin fiksu ja lahjakas kun tänne aineitaan laittaa. Kirjoitin minäkin aikoinani äidinkielestä E:n, mutta en ole ajatellut siltikään aineitani keskustelupalstoilla julkaista. Sinulla on toki kokemusta lapsena olemisesta, niinkuin meillä kaikilla, mutta sinulla ei ilmeisesti vielä ole kokemusta vanhempana olemisesta...se tulee yllättämään sinut kuten varmasti on yllättänyt jokaisen.

Äläs nyt, osaahan kaikki opettaakin kun kerran ovat joskus sattuneet koulussa muutaman vuoden pyörimään - miksei sama pätisi lapsenkasvatukseenkin? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Koska en ole töissä vaan vapaalla, en ala nyt analysoimaan tekstiäsi sen tarkemmin. Sanon vain sen, että esseesi on hirveän tyypillinen varhaiskypsän lukiolaisen tekstiä. Opettajasi kanssa olen samaa mieltä: tekstisi on vakuuttava mielipidekirjoitus nuoren kirjoittamaksi. Silti siitä kuuluu kokemuksen puute, "teoriassa" kirjoittaminen ja sen myötä liiallinen "tietäminen". Tämä korjaantuu vain ajan myötä, mielestäni tekstsi suurin "vika" ei siis ollenkaan ole kirjoitustaidon puutteessa. Hyvä Tytsi, tsemppiä jatkoon!

Kiitos paljon palautteestasi! Tulin iloiseksi tästä viestistä :) Tuo varhaiskypsä lämmitti mieltäni :flower: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

sulta unohtu lihavoitus. annappas mä autan sua ...
ei kestä kiittää. pitäskö laittaa vielä viivat hienosti siihen vielä? mitä luulet? et kaikki näkee....

näkeekö nyt kaikki?!

Kyllä mäkin muistan silloin 17-18-vuotiaana kun luulin tietäväni kaikesta kaiken :whistle: Mutta sillä erotuksella, että lapset ei kyllä kiinnostanut pätkääkään silloin!

Teksti oli mun mielestä ihan hyvä. Kun tuollaisista aiheista kirjoittaa, pitää olla aika lahjakas että tekstistä tulee "hauskaa" luettavaa, siis tarkoitan että sitä lukee mielellään.

Huuoh, luupäämammat täällä taas viisastelee keittopatojensa ja pyykkäystensä ääreltä. Voi luoja. |O Ihan sama mitä tytsi tekee, on se aina perseestä joidenkin mielestä. Good for you :xmas:

kaikella kunnioituksella sua kohtaan mut sä et voi kirjottaa tollasta tai voit ei sitä kukaan voi kieltääkkään sulta mut et voi tietää sitä kun olet äiti miten toimit kun lapsesi raivoaa,kiukkuaa ja uhmaa sua kaikessa missä voi.. tai toimii kuten esimerkkisi.
et voi vannoa sitä mitenkään sorrutko luunappiin tai tukkapölyyn vai mihin..
et voi tietää millaiset ovat hermosi silloin kun olet äiti ja et voi tietää millainen on lapsesi ei meistä kukaan varmasti tiennyt sitä millaisia vanhempia meistä tulee miten toimimme joka tilanteessaja miten kasvatamme lapsiamme...
jokainenhan haluaa pysyä viileä hermoisena kiukkupussinsa kanssa mutta kaikki eivät pysty ja pienen pieni tukkapölly voi olla oikea ratkaisu...

Alkuperäinen kirjoittaja tytsille :
kaikella kunnioituksella sua kohtaan mut sä et voi kirjottaa tollasta tai voit ei sitä kukaan voi kieltääkkään sulta mut et voi tietää sitä kun olet äiti miten toimit kun lapsesi raivoaa,kiukkuaa ja uhmaa sua kaikessa missä voi.. tai toimii kuten esimerkkisi.
et voi vannoa sitä mitenkään sorrutko luunappiin tai tukkapölyyn vai mihin..
et voi tietää millaiset ovat hermosi silloin kun olet äiti ja et voi tietää millainen on lapsesi ei meistä kukaan varmasti tiennyt sitä millaisia vanhempia meistä tulee miten toimimme joka tilanteessaja miten kasvatamme lapsiamme...
jokainenhan haluaa pysyä viileä hermoisena kiukkupussinsa kanssa mutta kaikki eivät pysty ja pienen pieni tukkapölly voi olla oikea ratkaisu...

Sanon viimeisen kerran, että en kerro tekstissäni itsestäni tai siitä, mitä tulen tekemään, voin täysin hyvin vastustaa ruumiillista kuritusta, vaikka joskus sortuisin tulevaisuudessa tukistamaan lastani. Kyllähän me kaikki vastustamme esim. haukkumistakin ja silti sitä tulee joskus tehtyä :whistle:

Mun on pakko sanoa, että mä en edes lue tota koska ihan vähän mua kaivaa se että lapseton ihminen kirjottaa tollasesta aiheesta... Ja nuori, hyvin nuori lapseton ihminen. :ashamed:

Ei sillä, mä vastustan ruumiillista kuritusta. Mutta... :xmas:

Yhteistyössä