Äidinkielen esseeni (aiheena lasten ruumiillinen kuritus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja EIHÄN TEKSTISSÄSI OLE NS:
täysin poimittuja juttuja kaikki!

Sä varmaan tiesit senkin sanonnan, jonka mukaan kaikki maailman kirjat on jo kirjoitettu; mitään uutta sanottavaa ei enää ole. Nykyisin kirjallisuuden (tekstien) arvoa mitataan sillä, kuka osaa omaperäisimmin yhdistellä jo sanottua. Sellaista vaatimusta ei voi asettaa lukiolaiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mun on pakko sanoa, että mä en edes lue tota koska ihan vähän mua kaivaa se että lapseton ihminen kirjottaa tollasesta aiheesta... Ja nuori, hyvin nuori lapseton ihminen. :ashamed:

Ei sillä, mä vastustan ruumiillista kuritusta. Mutta... :xmas:

Lue ihmeessä, teksti ei ole mitään mustavalkoista paasausta vaan ihan asiallista. Iällä ja lapsettomuudella ei ole mitään merkitystä, asioista saa silti olla mielipiteitä ja niitä saa myös kertoa. Mielipiteeni/periaatteeni on, että ruumiillinen kuritus on väärin, mutta ymmärrän sen, että siihen joskus sorrutaan enkä sano varmasti, etten itse joskus siihen sortuisi.

Mun on pakko sanoa, että mä en edes lue tota koska ihan vähän mua kaivaa se että lapseton ihminen kirjottaa tollasesta aiheesta... Ja nuori, hyvin nuori lapseton ihminen. :ashamed:

Ihan asian vierestä, tai vähän asiasta kun kerran haukuttu Tytsiä siitä että lapsettomana tällaisia kirjoittaa, jos on raskaana, onko silloin jo oikeus esittää mielipiteitään lapsien kasvatuksesta, synnytyksestä, nukuttamisesta, perhepedeistä yms. Entä jos omat lapset vielä pieniä, saako ottaa kantaa murrosikäisten ongelmiin?
:whistle:

no, eipä ihme, se esimerkki puuron heittelystä oli jotenkin .. ei todellinen, ja koko esseessä kerrottu ruokailutilanne ei-todentuntuinen. Kirjoittajahan onkin lukiolainen ja lapseton.

Jos tytsi haluaa tietää, miten se todellisuudessa menee kun lapsi kieltäytyy syömästä tarjolla olevaa ruokaa "pahaaaaa!!" niin voin kertoa. Keinoja ja tapahtumia on yhtä monta kuin ruokailutilanteitakin. Mutta kertaakaan ei ole tenava syytänyt ruokaa sen enempää lattialle kuin päällekään, eikä ole tukkaan tarvinnut käydä vaikka pinna on kärähtänyt sen tuhannen kertaa.

Minun mielestäni Tytsi täytti annetun tehtävän aivan hyvin. En ole tosin itse kirjoittanut enää kamalan pitkään aikaan mitään esseitä, joten en muista enää tarkemmin miten se hyvä essee kirjoitetaankaan. =) Sillä ei ole merkitystä minulle, olenko Tytsin kanssa samaa vai eri mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
sulta unohtu lihavoitus. annappas mä autan sua ...
ei kestä kiittää. pitäskö laittaa vielä viivat hienosti siihen vielä? mitä luulet? et kaikki näkee....

näkeekö nyt kaikki?!

Ei sitä lihavoida olisi tarvinnut kun sinäkin yhden lauseen tekstin joukossa noin hyvin huomasit...mutta kiitos nyt kuitenkin, että vielä nostit se oikeen esille kunnolla kun asian siitä teit, että varmasti kaikki huomaavat mitä kirjoitin äidinkielestä=) Niin en siis kirjoittanut arvosanaa sen takia, että sinua se nappaisi vaan sen takia kun aineen kirjoittaja täällä hehkuttaa saaneensa aineestaan niin loistavan arvosanan. Eli vaikka arvosana aineesta olisi mikä tahansa niin ei sitä aivan joka paikassa tarvitse alkaa julkaisemaan...se oli siis minun kommenttini yksi pointti.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Ihan asian vierestä, tai vähän asiasta kun kerran haukuttu Tytsiä siitä että lapsettomana tällaisia kirjoittaa, jos on raskaana, onko silloin jo oikeus esittää mielipiteitään lapsien kasvatuksesta, synnytyksestä, nukuttamisesta, perhepedeistä yms. Entä jos omat lapset vielä pieniä, saako ottaa kantaa murrosikäisten ongelmiin?

Mä en hauku, mulla eniten on ehkä ymmärrys pula. =)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Mä en hauku, mulla eniten on ehkä ymmärrys pula. =)

En mä tätä vain sinulle tarkoittanutkaan pelkästään, vaan ihan yleisesti :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Lue ihmeessä, teksti ei ole mitään mustavalkoista paasausta vaan ihan asiallista. Iällä ja lapsettomuudella ei ole mitään merkitystä, asioista saa silti olla mielipiteitä ja niitä saa myös kertoa. Mielipiteeni/periaatteeni on, että ruumiillinen kuritus on väärin, mutta ymmärrän sen, että siihen joskus sorrutaan enkä sano varmasti, etten itse joskus siihen sortuisi.

Mä aion nyt kerrankin kysyä tämän ääneen: miksi sua kiinnostaa? Sä olet iältäsi mitä, 18? Ja sulla ei ole perhettä, eikä aikomusta ihan lähitulevaisuudessa sitä hankkia, jos oon oikein ymmärtänyt. Niin miksi sä pyörit mammapalstalla, ja mietit lapsia ja vauvoja ja ruokailutilanteita ja uhmia ja haalarimerkkejä? Oikeasti ihan ystävällisesti kysyn tämän.

Nimittäin niin kauan kun mä olin lapseton nuori, en vaivannut päätäni moisilla asioilla. Eikö sulla ois muutakin mietittävää tuossa elämänvaiheessa? :)

Että monia tässä ärsyttää se, että tytsin essee ei tuo mitään uutta, mitä keskivertoäiti ei tietäis/ollut tullut ajatelleeksi. Lukiossa luettuna essee varmaan täyttää paikkansa, varmasti sen ysin kirjoitelma on ja keskivertolukiolaiselle tarjoaa paljonkin ajateltavaa. Mutta meille jotka ovat käyneet sen niin monta kertaa käytännössä, ei kirjoitelma herätä oikein mitään kiinnostusta - eli "tuttua juttua" eikä erityisen uudesta näkökulmasta tai muutenkaan herättävän uusia ajatuksia. Siksi voi tulla se olo, että "muna kanaa" opettaa - vaikka tuskin Tytsi ajattelikaan että tällä palstalla on mitään uutta tarjoamassa.

Mä aion nyt kerrankin kysyä tämän ääneen: miksi sua kiinnostaa? Sä olet iältäsi mitä, 18? Ja sulla ei ole perhettä, eikä aikomusta ihan lähitulevaisuudessa sitä hankkia, jos oon oikein ymmärtänyt. Niin miksi sä pyörit mammapalstalla, ja mietit lapsia ja vauvoja ja ruokailutilanteita ja uhmia ja haalarimerkkejä? Oikeasti ihan ystävällisesti kysyn tämän.

Nimittäin niin kauan kun mä olin lapseton nuori, en vaivannut päätäni moisilla asioilla. Eikö sulla ois muutakin mietittävää tuossa elämänvaiheessa? :)

mä en ymmärrä miksi ei saisi kiinnostaa? mua kiinnostaa maailman asiat.. sodat, nälänhätä jne. mistään niistä mulla ei ole kokemusta ja muutakin elämää ja mietittävää on, mut silti. mulla on lapset, silti mua kiinnostaa lapsettomienkin jutut. mä en ole käynyt ruotsia pidemmällä ja mua kiinnostaa ulkomaiden jutut. mä etsin googlesta tietoa ihan siitä mikä sattuu sillä hetkellä kiinnostamaan eikä se tietääkseni kuulu kellekään. minua kiinnosti lapset ja perhe-elämä ennen lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Luulisin:
Että monia tässä ärsyttää se, että tytsin essee ei tuo mitään uutta, mitä keskivertoäiti ei tietäis/ollut tullut ajatelleeksi. Lukiossa luettuna essee varmaan täyttää paikkansa, varmasti sen ysin kirjoitelma on ja keskivertolukiolaiselle tarjoaa paljonkin ajateltavaa. Mutta meille jotka ovat käyneet sen niin monta kertaa käytännössä, ei kirjoitelma herätä oikein mitään kiinnostusta - eli "tuttua juttua" eikä erityisen uudesta näkökulmasta tai muutenkaan herättävän uusia ajatuksia. Siksi voi tulla se olo, että "muna kanaa" opettaa - vaikka tuskin Tytsi ajattelikaan että tällä palstalla on mitään uutta tarjoamassa.

Tässä voi olla kyllä perää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Annilia:
Mun mielestä hyvä lukiolaisen teksti! :flower:

samaa mieltä =)

ja vaikka tytsi onkin lapseton ja nuori lukiolainen KAI HÄNELLÄ SAA MIELIPIDE asioihin olla,vaikkei kokemusta olekkaan? ;)

mielipiteitä saa olla mutta pitää hyväksyä että niitä pidetään "vain" lukioilaisen mielipiteinä

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

mä en ymmärrä miksi ei saisi kiinnostaa? mua kiinnostaa maailman asiat.. sodat, nälänhätä jne. mistään niistä mulla ei ole kokemusta ja muutakin elämää ja mietittävää on, mut silti. mulla on lapset, silti mua kiinnostaa lapsettomienkin jutut. mä en ole käynyt ruotsia pidemmällä ja mua kiinnostaa ulkomaiden jutut. mä etsin googlesta tietoa ihan siitä mikä sattuu sillä hetkellä kiinnostamaan eikä se tietääkseni kuulu kellekään. minua kiinnosti lapset ja perhe-elämä ennen lapsia.

Mä kysyin tytsiltä, ja tytsiltä haluan tähän myös vastauksen jos joltain...
mä oon pohtinut tätä ennenkin, ja nyt sitten ajattelin lisätä ymmärtämykseni määrää ja kysäistä asiasta ihan häneltä itseltään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

samaa mieltä =)

ja vaikka tytsi onkin lapseton ja nuori lukiolainen KAI HÄNELLÄ SAA MIELIPIDE asioihin olla,vaikkei kokemusta olekkaan? ;)

mielipiteitä saa olla mutta pitää hyväksyä että niitä pidetään "vain" lukioilaisen mielipiteinä

ehkä,ehkä ei. jokaisella on oikeus mielipiteeseen.

Mä en nyt ymmärrä. Tytsi itse sanoi, että saa vapaasti arvostella. Tytsi ilmensi oman mielipiteensä kirjoituksessaan, mutta "mammat lihapatojensa äärellä" eivät saa sanoa omaa mielipidettään ilman, että siitä saa haukkujan leiman otsaansa.

En ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Minä taas olen ihan lapsesta asti ollut kiinnostunut lapsista, raskaudesta, synnytyksestä. On ollut mielipiteitä ja periaatteita suuntaan jos toiseen. Tytsin ikäisenä olinkin jo uhmaikäisen lapsen äiti :D
Ihmiset on erilaisia ja ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat. Eikö oo hieno juttu, ettei olla kaikki samasta puusta veistettyjä :) On minullakin ajatuksia ja mielipiteitä asioista, joista ei ole varsinaisesti kokemusta, niin kuin varmaan sinullakin ;)

Hieno teksti on! :)

Ja tottakai saa olla mielipiteitä lapsettomana lapsenkasvatuksesta, kotiäitinä politiikasta, lihansyöjänä kasvissyönnistä. Sananvapaus ja se sallittakoon kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

samaa mieltä =)

ehkä,ehkä ei. jokaisella on oikeus mielipiteeseen.

oikeus on, mutta ei saa pitää sitä omaa mielipidettään ehdottomana totuutena vaan mielipiteenä, varsinkin jos kysymys asiasta josta tietämys on kirjastalukemis- ja mielipidetasoa

Mä kysyin tytsiltä, ja tytsiltä haluan tähän myös vastauksen jos joltain...
mä oon pohtinut tätä ennenkin, ja nyt sitten ajattelin lisätä ymmärtämykseni määrää ja kysäistä asiasta ihan häneltä itseltään.

no voi sori. sua ei vissiin itseäs kiinnosta kuin omaa napaa koskevat asiat..ei kenenkään tarvii perustella miks on kiinnostunut jostain. sitä saa kiinnostua mistä haluaa ilman sen parempaa syytä. vai onko sulla itselläsi jokaiseen mieleenkiintoon joku järkevä syy?

että..Eli kun tässä ainakin lähteiden maininnan puutteesta moitittiin, niin meillä ei ainakaan pitänyt lukiossa tavallisissa aineissa/mielipidekirjoituksissa lähteitä mainitakaan. Eri asia sitten, jos oli joku laajempi kirjoitelma tai essee. Ja lukiossa olosta on nyt nelisen vuotta, en tiedä onko siitä muuttunut.
Toinen asia, mitä tässä ovat kyllä jo muutkin tuoneet esille, on että tuo kritiikki siitä ettei lapseton voisi kirjoittaa tällaisesta aiheesta on naurettavaa. Ensinnäkin, kyse on lukiolaisesta: silloin pitikin kirjoittaa aineita ja esseitä ja esittää mielipiteensä myös asioista, joista EI ole omakohtaista kokemusta. Toiseksi, mielestäni AP:n kiinnostuksen kohteet tai syyt eivät kenellekään kuulu. Eiköhän sitä voisi paljon huonompia ja haitallisempia kiinnostuksen kohteitakin olla ;)
Tulee hullu olo kun osa äideistä täällä porukalla hyökkää lukiolaisen kimppuun. Jos kyseessä olisi oman tyttären teksti, luulenpa että suhtautuminen olisi vähän erilainen. Vai ajattelitteko sittenkin, kun oma tyttärenne lukiossa kirjoittaa lapsiin liittyvästä aiheesta sanoa, että 'älä sä kuule siitä kirjoita, kun et asiasta mitään tiedä, eihän sulla edes ole lapsia' - tuskinpa.
Asiallinen kritiikki mielipidekirjoituksesta itsessään taasen on asiallista, sellaista kun kerran pyydettiinkin :)

Yhteistyössä