äidinmaidonkorvike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heidi

Vieras
Hei! minulla on reilu kolmekuukautinen vauva jota täysimetän, asiani on sellainen että minulla olisi risteily tiedossa, jolloin vauva olisi isän hoivissa, ongelmani on se että en saa maitoa kunnolla tulemaan rintapumpulla, olen kokeillu vaikka mitä, mutta sitä ei vaan tule, niin ajattelin kysyä teidän mielipidettä siitä että jos antaisin vauvalle tämän minun risteilyn ajan äidinmaidonkorviketta, voiko siitä mennä mahasekaisin tai jotain vastaavaa?
Ja entä sitten mitenköhän rintani kestää tämän risteilyn kun en pysty pumppaamaan maitoa ulos!

vauva ei kärsi korvikkeesta. en usko, että siitä menisi maha sekaisin. omille lapsilleni olen aloittanut tuossa iässä jo soseet eivätkä nekään ole vatsaa sekaisin saaneet.
toki jos epäilyttää - voithan ostaa NAN-korviketta. sen kerrotaan sopivan niillekin vauvoille, joille ei kaikki korvikkeet sovi. ehkä kannattaa muutenkin kokeilla korviketta jossain sopivassa kohtaa, ihan siksi että voit olla varma vauvan syövän pullosta. kyllä se yleensä sujuu ilman suurempia ongelmia, mutta ei sinun sitten tarvi reissun päällä huolehtia.

rintasi voivatkin sitten olla suurempi ongelma. ainakin minulla alkoi rintoja kiristää vietävästi ja sitten ne alkoivat vuotaa - eikä tarvinnut jäädä kuin yksi syöttö väliin. kipeiksikin kävivät. koetapa saatko tyhjennettyä täysinäistä rintaa (vaikka sen jälkeen kun olet kokeillut antaa pullosta korviketta ensimmäistä kertaa) käsin. eli esim. lavuaarin päällä (maitoa kun ei tarvi saada talteen) ""hierot"" lämpöisin käsin rintaa ""juuresta"" kohti nänniä - joka suunnasta. ei tarvi välttämättä edes puristella mitenkään. jos jossain tuntuu ""kova kohta"" jatka lypsämistä erityisesti siitä.
risteilyn jälkeen voit myös joutua imettämään hieman aiempaa enemmän, jotta maidon tuotanto taas alkaa vastata tarvetta. riippuu tietysti siitä, kuinka herkkä maidontuotantosi on imetystauoille..

Pahaa pelkään että reissu voi jäädä väliin.

Vauva pärjää varmasti, korkeintaan vähän vatsanpuruja tulee MUTTA!

Sinä et pärjää, et takuulla, jos et saa pumpattua! Itse kävin välillä viihteellä ja ihan maksimi oli osittaisimetykselläkin tuo aika, eli illasta aamuun. Ja aamulla oli jo kyllä siinä ja siinä että pärjäsi. Kyllä miltei jo yöllä täytyi pumpata!

Eli kokeile pumpata vaikka aluksi lämpimässä suihkussa, mikä pummpu sinulla on? Esim avent isis on hyvä. Ja kokeile käsin. Jos saat pumpattua niin korvikeongelmakin poistuu.

Risteilyssä on se ongelma että sieltä ei pääse pois! Eli jos tulee ongelmia kotona, jos vauva ei ole ollut ilman rintaa, syökö pullosta? Tai ennemminkin jos et saa rintoja tyhjennettyä.

Ja toinen on että jos et saa pumpattua, et voi lähteä! Tai vahvasti epäilen että saat todella viheliäisen rintatulehduksen ja voi olla imettäminen sitten siinä.

Mutta koeta nyt vielä ihmeessä, ja onnea yritykseen. Ja hauskaa risteilyä jos onnistut pumppaamaan.

Kannattaa ehkä kokeilla ensin kotona, mutta...

Minäkään en saa pumpulla normaalisti irti kuin säkällä 10 milliä. Yritetty on kerran jos toisenkin. Mutta kerran olin viihteellä, ja usean tunnin imettämättömyyden jälkeen pumpulla irtosikin aivan hyvin. Tämä vain vaati rintojen täyttymisen melko täyteen. Luulen, että sinulla on sama juttu, eli älä vielä luovu toivosta päästä risteilylle. Toisin sanottuna tyhjistä rinnoista ei saa pumpulla herumaan, mutta ne valmiiksi täydet rinnat kyllä usein saa tyhjiksi.

Testatkaa korvikkeen sopivuus ennen risteilyä, mutta kyllä ne yleensä käy.

Tuohon pumppaamiseen puolestaa auttaa se, että suhtautuu lypsämiseen ystävällisesti. Ota vauva tai reissussa vauvan kuva viereen ja ajattele imettäväsi. Mä itse luovutin äidinmaitoa ja joskus oli päiviä joilloin maito oli tiukemmassa, toisinaan irtosi helpommin.

Hei!

Minulla on samanikäinen poika, joka on ollut täysimetyksellä. Aluksi maitoa ruutasi aivan luovutettavaksi asti, mutta sitten ""tasoittui"". Nyt en saa lypsämällä kuin 10-20ml, mutta lypsäminen on helpompaa, kun rinta täyttyy oikein kunnolla. Meillä syömisvälit ovat vain harventuneet 3-4 tuntiin eikä rinnat tunnu useammankaan tunnin jälkeen aina täysiltä? Pääasia kai kuitenkin on, että vauva on tyytyväinen ja kasvaa.
Olen siis miettinyt ihan samaa juttua, että annanko korviketta, kun lähden kaupungille yms, kun lypsäminen ei enää isommin luonnistu? Nyt olen myös lähdössä parin viikon päästä baariin juhlimaan (joka minua kovasti jännittää vauvan vuoksi), ja minua pelottaa, että vauva kieltäytyy yösyötöillä pullosta ja lapsenlikka on kummissaan. Poika on nimittäin välillä täysin kieltäytynyt syömästä pullosta (esim. eilen, kun kummitäti oli hoitamassa, mutta isältä syö kuitenkin jonkin verran). Eli vähän arveluttaa jättää vauvaa?

Minäkään en saanu pumpulla irti oikein mitään, mutta ensimmäisen kerran kun oltiin erossa yö vauvasta, vauvan ollessa 3kk ja täysimetyksellä, rinnat alkoivat olla kerta kaikkiaan niin täynnä aamulla, että alkoivat itsestään vuotaa. Sitten kun kaivoin pumpun esiin, sain pumpattua molemmista rinnoista 100ml.
Eli uskon, että laivalla tarpeeksi pitkän ajan kuluttua pumppaamallakin saat rintojasi tyhjäksi. Voithan myös opetella lypsämään käsin, se on ensiapua.

Yhteistyössä