T
Tiitiäinen
Vieras
Kaikki tuntuvat toitottavan miten erityislaatuista, ihmeellistä ja voimakasta on äidinrakkaus. Minulla on 3kk ikäinen poika, mutta vielä tähänkään päivään mennessä en ole kokenut mitään ylitsevuotavan ihmeellistä tunneaaltoa lasta kohtaan. Lapsi on helppo ja ihana (nukkuu yöt, jutustelee, kasvaa ja kehittyy) ja mieheni huolehtii lapsesta yhtä paljon kuin minäkin (jopa niin hyvin, etten aina tunne olevani kovin korvaamaton henkilö lapsen elämässä). Miksi en vaan tunne erityistä iloa tai voimakkaita tunteita lastani kohtaan? Oma tunneskaala tuntuu olevan jotenkin tukossa, koen kyllä vahvaa huolehtimisen halua lapsestani, suukottelen ja paijaan, mutta kuitenkaan mikään ei tunnu oikein miltään. En mielestäni etukäteen kuvitellut äitiydestä mitään erikoista, mutta silti tunteiden laimeus ihmetyttää, koska olen vahvasti tunneihminen. Tavallaan minulla on hieman paneitakin äitiyttä kohtaan, sillä oma äitini on ollut aivan erinomainen äiti ja hyvin rakas minulle. Olen kai nostanut oman äitini siinä suhteessa jalustalle enkä koskaan usko olevani niin hyvä äiti kun hän on, vaikka haluaisinkin. Surettaa, jos lapsi jotenkin aistii että oma äiti on näin solmussa ja jos se jotenkin vaikuttaa häneen. Tästä en oikein kenellekään osaa puhua, tavallaan ei ole mitään ongelmaa paitsi oman pääni sisällä. Mahtaako kyse olla masennuksesta, vaikka en oikeastaan tunne olevani erityisen masentunut. Neuvolan masennustestistäkin "pääsin kirkkaasti läpi". Vai kestääkö vain aikansa ennenkuin tuo valtava äidinrakkaus herää?