Äidit, joilla koulutuksena vain peruskoulu, miksi näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja auta armias:
On yksi juttu mitä en ole koskaan tajunnut. Miksi vähiten koulutetut tekevät eniten lapsia? Selittäkää tämä mulle kiitos?

eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa kyllä korkeastikoulutetuilla voi yhtälailla olla 3-4 lasta

Tekeekö se musta nyt sitten keskivertoa paremman ihmisen että mulla on koulutus, jota vastaavaa työtä en tule koskaan itselleni haluamaan? Olen siis väärin valinnut: enkä vain kerran, vaan kaksi... :D Joten koulunpenkille, marsmars. :D

Noita lapsiakin on kertynyt, mutta en koe että olisi millään tavalla ongelmallista kouluttautua ja olla samalla äiti. Eiköhän siitä selviä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
On yksi juttu mitä en ole koskaan tajunnut. Miksi vähiten koulutetut tekevät eniten lapsia? Selittäkää tämä mulle kiitos?

eihän tuo pidä ollenkaan paikkaansa kyllä korkeastikoulutetuilla voi yhtälailla olla 3-4 lasta

Kirjoitinkin aiemmin, mulla ammatti, miehellä yo-paperit, meillä VAIN 1 lapsi ja tuskin enempää tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Tiesittekö, että äidin koulutustaso vaikuttaa paljon lapsen tulevaan koulutustasoon.? Lisäksi vähän koulutetuilla on keskimääräisesti ongelmia enemmän elämässään kuin korkeastikoulutetuilla (päihteet, työttömyys, sairaudet). Nämä vain peruskoulun käyneet tulevat yleensä perheistä, joissa vanhemmilla alhainen koulutustaso. Ei omena kauas puusta putoa. Eli voi hyvin ola, että näiden vastanneiden lapset tulevat asettumaan samaan uomaan, huonosti koulutetuiksi.

Mutta onneksi on sitten olemassa näitä hyvin koulutettuja vanhempia ja heidän hyvin koulutetut lapsensa.
Nuo huonosti koulutetut peruskoulun käyneet voivat sitten elää näiden hyvisten siivellä,eikö niin.
Se hyvin koulutettu siinä se tyhmä on,ku ottaa tuollasen sit kumppanikseen;)

Tiesittekö, että äidin koulutustaso vaikuttaa paljon lapsen tulevaan koulutustasoon.? Lisäksi vähän koulutetuilla on keskimääräisesti ongelmia enemmän elämässään kuin korkeastikoulutetuilla (päihteet, työttömyys, sairaudet). Nämä vain peruskoulun käyneet tulevat yleensä perheistä, joissa vanhemmilla alhainen koulutustaso. Ei omena kauas puusta putoa. Eli voi hyvin ola, että näiden vastanneiden lapset tulevat asettumaan samaan uomaan, huonosti koulutetuiksi.

Minun vanhemmat on hyvissa ammateissa, isäni yrittäjä ja menestyvä yritys. Meillä ei ole alkoholiongelmaa, itseasiassa minä itse en ole ottanut pisaraakaan kohta 3 vuoteen ja mieheni ottaa humalaan asti 1-2 vuodessa (kesällä ja toinen kerta työpaikan pikkujouluissa), joskus jääkiekkomatseissa juo oluen, mutta kotona meillä ei juoda koskaan.

Tiedän että tuo oli yleistys ja varmaan paljon tottakin, mutta ei ole kiva, että sen perusteella saan tuntea itseni huonommaksi, kun nyt VIELÄ ei ammattia ole.

Villi nuoruus takana.. opiskelut eivät silloin kiinnostaneet kun opiskella olisi pitänyt.. kolmeen eri kertaan yritin käydä tarjoilijan ammattia loppuun mutta kun ala ei vain kiinnostanut sitten yhtään..
Nyt olen ollut ns. työttömänä sitten 2vuotta.. sitten olin vain työelämävalmennuksessa 4kk johon kuului työharjoittelu päiväkodilla.. tykästyin alaan, hain lähihoitaja kouluun jopa kahdella eri kertaa enkä kummallakaan kertaa päässyt.. nyt sitten odottelen esikoista,ja liiemmin en ole enään opiskeluita miettinyt.. Nykyään kun ei lähihoitajan alakaan enään kiinnosta! Kun äitiyslomat ja vanhempainlomat pidetty niin katsotaan mikä ala silloin olisi lähellä sydäntäni.

Minä kun en tahdo ammattia käydä jonka tunnen pakkopullaksi tai ei kiinnosta tippaakaan.. ammatin täytyy olla sellaista joka lähellä sydäntä ja viihtyy.
TEHDÄÄNHÄN SITÄ TYÖTÄ SITTEN ELÄKEIKÄÄN ASTI!
Juuri sen vuoksi on näitä naama norsun *itulla olevia myyjiä esim. siellä siwan kassalla niin he eivät tee sitä työtä joka lähellä heidän sydäntänsä.
Juuri näitä naamoja katsellessa on hyvä muistaa sen ammatin valinnan tärkeys, en ymmärrä miksi jotkut jaksaa toitottaa että: pitää tehä sitä työtä mitä tarjolla, ja työkkärissäkin esim jaksetaan tyrkyttää lähihoitajan koulutusta yms. kun niistä kohta huutava pula.
Ompa se kiva sit kun joku väkisillä yrittää sitä työtä tehdä (palvelu kuitenkin hänen kauttaa täyttä *askaa )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nämä naiset on miehensä siivellä eläjiä

Huono provo =)
Mä olen peruskoulun jälkeen tehnyt töitä.
Nyt kun tää kakkonen vähän kasvaa niin lähden opiskelemaan sairaanhoitoalaa ja ihan samalla tavalla se onnistuu kuin työssäkäyntikin,tosin mun pitää tuoda ne "työt" kotiinkin.

Entä jos isä on erittäin hyvin koulutetusta isästä lähtöisin, ja isä on itsekin kouluttautunut: vaikuttaako se sitten positiivisesti näihin kouluttautumattomien äitien lapsiin? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pääsin heti peruskoulun jälkeen Volvolle töihin testaamaan metalleja. Siel oon ollut nyt 10 vuotta, välissä oon ollut kaksi kertaa äitiyslomalla.

Meillä on kaksi lasta ja mies on kans Volvolla töissä, hän on meistä se kirjaviisas :D Olen opiskellut työpaikalla ruotsia ja käynyt kursseja liittyen metallialaan. Varsinaisia tutkintoja ei ole.

No en menis noinkaan sanomaan. Mun vanhemmat on käyny vain peruskoulun, mä itse olen artenomi amk ja yo ja mun veli datanomi ja opiskelee nyt tietotekniikkaa amk:ssa.

niissä koulutetuissa perheissä ei tietenkään ole mitään ongelmia :xmas:
kumma kyllä juurikin noista hyvistä perheistä on viime aikoina saanut lukea ihan lehdistä :whistle:

Koulu= se helvetillinen laitos, jossa sut saa haukkua huoraksi joka päivä ilman että kukaan puuttuu. Ei vaikka pyytäisit. Siellä on ne jotka ylenkatsoo kaikkea mitä teet, sanot ja miltä näytät, vaikka kuinka yrittäisit olla oma itsesi, olla välittämättä.. Kaikki tämä jäi taakse kun peruskoulun ovesta viimeisen kerran kävelin ulos. Ikinä en ole ollut valmis koulunpenkille sen jälkeen, aina ne on siellä kouluissa, samat ihmiset..

Mä en ole päässyt yli, eikä kaikesta päätellen hekään.. Mä en koskaan mene kouluun enää. Enkä mä koe olevani paska duunissa, mä pidän mun työstäni vaikkei sitä monikaan arvosta. Siitä en välitä kun se on mulle itselleni tärkeää.

Mun syöpään sairastumiseen ei ole vittujakaan vaikuttanut mun tai vanhempien koulutustaso.

Saattaisiko mennä niin päin että nämä joilla on ongelmia näiden päihteiden kanssa,työttömyys ja sairaudet ) niin nämä seikat ovat aiheuttaneet sen etteivät ole olleet kykeneväisiä kouluttautumaan.. eikä toisinpäin.. on niissäkin vissi ero??

Ja vähemmän koulutetut tekevät enemmän niitä lapsia koska heillä on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia olla läsnä heidän kanssaan, entä kuin näille työnarkomaani-asianajajille/kandeille vai mitä lie korkea-arvoisia.. Heille se työ on perhettäkin tärkeämpää, pidetään mahdollisimman pieni äitiysloma, ja töitä paiskitaan hamaan hautaan saakka, hupsista yks kaks lapset ovatkin jo muuttaneet pois kotoa oltuaan kotosalla vain taloudenhoitajan kasvatuksessa.. )

voi v ... kun olette lapsellisia!jokainen tehköön niinkuin haluu,jokainen voi olla oma itsensä.kyllä kyrsii "minä olen paras-tyylit"...täydellistä porukkaa täällä näkyy olevan.sääliksi käy !!katsokaa peiliin

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Ite en oo äiti ja opiskellutkin vähän enemmän ku peruskoulun, mutta voisinpa kuvitella hyvin yksinkertaisen syyn: tahtoo lapsia ja se on tärkeämpää kuin opinnot.

ai,niinkö veikkaat on yleisin syy.....kyllä mulla oli enemänkin rahapuute miksi en opiskeleen lähtenyt.....sitten tuli lapsi joka ei ollut kyllä suunitelmissa.

enkä kyllä tykännyt edes peruskoulusta.

Niin veikkaan. Oli se sitten vahingossa alkanut tai ei.

Itellä ainaki menee perhe ja lasten saaminen kaiken koulutuksen ja työn teon edelle.

Mitä väliä koulutustasolla, jos itse on tyytyväinen ja tulee toimeen?

Entäpä sitten tuo vähäinen koulutus ja muut ongelmat... Entäpä jos ne muut ongelmat (päihteet, sairaudet) onkin ollu syynä siihen matalaan koulutustasoon?

Jospa niille tosiaankin on ne lapset tärkeämpää kuin koulutus. Jos pitkälle kouluttautuu, hukkaa monta vuotta hyvää lapsen"teko"aikaa.

Mulla vain peruskoulu mies korkeasti koulutettu meillä vain 1 lapsi ja lisää emme tee.mulla vain peruskoulu koska lukupäätä ei ole ja fyysisten sairauksien takia en voi raskasta hommaa tehdä.Kyllä olen jopa itsemurhaa miettinyt koska niin monta koulua mennyt pieleen kun lukupää ei riitä.Ehkäpä eroan miehestäni jota rakastan ja jätän lapsen hänelle niin hän saa kaltaisensa akateemisen vaimon ei ole minua koskaan haukkunut.

Saako vastata vaikka alla olis joku muukin kun pelkkä peruskoulu?

Ajattelin että jos mies ei jää lasten kanssa kotiin kun mulle tulee ajankohtaiseksi kouluun meno, niin lapset menee sitten hoitoon. Tarkoituksena olisi koittaa päästä sisälle parin vuoden päästä (jos hyvin käy) joko teknilliseen yliopistoon tai yliopistoon.
Ikää nyt 26 vuotta ja unelma-ammatti liittyy matematiikkaan.

Hmm, kaipa minut voi luokitella siivelläeläjäksi. Mut mies aikoinaan sanoi, että jäät kotia hoitaan lapset. Toki sillä edellytyksellä, että haluan itse olla kotona. Mies tienaa tarpeeksi palkkaa, jotta saan hoitaa kotona lapset. Pitääkö minun kuitenki mennä töihin, jotta saan 'kunnon kansalainen' merkin rintapieleen?

Minä olin pitkään pelkän peruskoulun käynyt äiti. Neljä lasta tein ja niiden välissä kyllä olin töissä lyhyempiä pätkiä sekä pidempiä kausia. Vasta neljännen lapsen ollessa melkein 3 vuotias ja istesi ollessa 30v hankin itselleni ammatin ja sen koulun jälkeen suoraan vakipaikan.

Yhteistyössä