äidit, tiesittehän että on olemassa helppoja ja haastavia lapsia,ilman että heitä on sellaiseksi kasvatettu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "madam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="madam";22655115]elä sinä siinä uskossa että kaikki saa samaan muottiin. minun mummoni joskus katsoi lapseni toimintaa,lapsi ol 4vuotias ja sanoi mulle että herranjestas jos minun(siis mummo sai näin)lapseni olisi ollut tälläisiä olis lypsyt ja kaikki muutkin hommat jäänyt tekemättä,niinpä olisi.

sä tuut puhumaan laiskuudesta,mun tekis mieli itkeä ja huutaa minä laiska? jos vertaan itseäni kaikkiin muihin tuntemiini äiteihin,minä olen heistä se joka tekee eniten lapsen kasvatuksen eteen! tiedän eräänkin joka ei oo juuri mitään tehnyt ja lapsi on ihan ok käytöksinen[/QUOTE]

tulikohan niitä lääkkeitä otettua tänä aamuna? lueppas uusiksi, saarnaan itse tuossa siitä yksilöllisyydestä, enkä mistään samalla muotilla tekemisestä. tuo lypshommeli oli niille suunnattu jotka automaattisesti väittää että lapsen kanssa menee aika niin ettei mitään kerkeä...

Mulla esikoinen( poika) oli tosi vilkas ohjelmaa piti päivässä olla paljon ja pitää olla edelleen on nyt 9 motorisissa taidossa todella huono.. Legot, piirtäminen, askartelu jne ei kiinnosta, eikä ole ikinä kiinnostanutkaan...ei pelaamaaminen pelikoneella. Lautapelejä jonkin verran tykkää pelata. Mutta ulkoilu, luistelu, jalkapallo, pyöräily kaikki urheilu menee kuin vettä valaen koulussa on keksitasoinen.
Toinen lapsi poika hänkin taas on aina ollut rauhallinen lukenut kirjoja, yrittää jo kovasti askarrella kaikkea (2v), leikkii legoilla jne. Aktiviteettejä ei juurikaan tarvi itse järjestää tai miettiä poika tykkää touhuta itekseen. Uskoo yhdestä kiellosta ja kaupassa on aina kunnolla. Nämä kiellot keskittyvät edelleenki vain tuohon esikoiseen....

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;22655055:
Voisi olla haasteellista, koska aivot ovat melko pitkälle kehittyneet jo tuohon 3 ikävuoteen mennessä. toki koko elämän muotoutuvat mutta mutta. Hedelmöittymisestä alkaa aivojen ja niiden yhteyksien muokkautuminen.

enkä yksin voisi muokata kovin montaa kerrallaan.

Sä et vastannut kysymykseen vaan kiersit sen. Yhtäkkiä tajusitkin että kaikkeen ei voikaan vaikuttaa..?

[QUOTE="vieras";22655091]Tottakai perheen kaikilla lapsilla on samat säännöt! Sä et nyt taida ymmärtää mitä tempperamentilla oikeasti tarkoitetaan.

Eikä se tarkoita myöskään sitä että koska on "tempperamenttinen" lapsi, niin äiti antaa käyttäytyä huonosti.

Luulen ettei kovinkaan moni täällä ymmärrä mitä ns. haastava tempperamentti tarkoittaa.
En edes ala yrittää selittämään, koska kuitenkaan se ei mene perille.

Luuletteko oikeasti että äiti haluaisi tehdä lapsestaan vaikean, eikä yritä kasvattaa häntä?????[/QUOTE]

En. Mutta yleisesti hänen annetaan jatkaa huonosti käyttäytymistään ja selitetään se sillä että kun sillä on vähän vaikea luonne. Tai muiden perheen lapsien on sopeuduttava siihen että se "haastava" lapsi terrorisoi leikkejä, vie tavarat käsistä ja huutaa. Ja vanhemmat hyssyttelevät koska "teppo" nyt vaan on haastavampi. Vanhemmat uupuvat taakan alla, ja yhtäkkiä onkin helpompi antaa periksi kuin koittaa takoa järkeä päähän, niin väärin kuin se onkin.

Puhu vaan omasta kokemuksestasi,eli näin siis teidän perheessä tai naapurissa?
Ei kyllä päde kaikkiin muihin,eli ole kiltti äläkä yleistä!

[QUOTE="vieras";22655091]Tottakai perheen kaikilla lapsilla on samat säännöt! Sä et nyt taida ymmärtää mitä tempperamentilla oikeasti tarkoitetaan.

Eikä se tarkoita myöskään sitä että koska on "tempperamenttinen" lapsi, niin äiti antaa käyttäytyä huonosti.

Luulen ettei kovinkaan moni täällä ymmärrä mitä ns. haastava tempperamentti tarkoittaa.
En edes ala yrittää selittämään, koska kuitenkaan se ei mene perille.

Luuletteko oikeasti että äiti haluaisi tehdä lapsestaan vaikean, eikä yritä kasvattaa häntä?????[/QUOTE]

En. Mutta yleisesti hänen annetaan jatkaa huonosti käyttäytymistään ja selitetään se sillä että kun sillä on vähän vaikea luonne. Tai muiden perheen lapsien on sopeuduttava siihen että se "haastava" lapsi terrorisoi leikkejä, vie tavarat käsistä ja huutaa. Ja vanhemmat hyssyttelevät koska "teppo" nyt vaan on haastavampi. Vanhemmat uupuvat taakan alla, ja yhtäkkiä onkin helpompi antaa periksi kuin koittaa takoa järkeä päähän, niin väärin kuin se onkin.

älä yleistä,mä puutun aina siihen jos lapsi kiusaa/satuttaa tekee muuta ehdottomasti kiellettyä,aina. ja jos joku uupuu tälläisen kanssa en ihmetelis sitä yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;22655088:
eiväthän lapset käyneet ennen missän. Pyörivät keskenään maalaistalon pihapiirissä. Yksi pieni lapsi menee helposti siinä sivussa mukana missä tahansa ilman mitään vaivannäköä, mutta useampi ei mene työpaikalla mukana ja lisäksi lapsen kehitykselle on edullisinta että saa pyöriä vapaasti kotona sisarusten kanssa. Jos lapsia on useampi, niin siihen lähtemiseen menee niin paljon jo aikaakin, että lasten perushoidolta ei jää paljon muuhun sitten aikaa kuin kiireeseen.

ei nyt yleistetä, käsittääkseni aika pitkälle pitää mennä historiassa että voidaan sanoa kaikkien lapsien eläneen "maalaistalo" elämää. ei riitä ihan sata vuotta siihen...

No näitäkin varmaan on , mutta lienevät vähemmistö kuitenkin.. suurinta osaa kun kuitenkin yritetään ja yritetään ja vielä kerran yritetään ohjata oikeaan.. niin meilläkin.. eikä "anneta" käyttäytyä huonosti. valitettavasti vaan ympäristö näkee sitten sitäkin vaihetta, kun kasvatus ei vielä ole "toiminut", esim. meillä vaikkapa sitä ajttelematta toimimista tai kiukkukohtauksia.. mutta aina me niihin puututaan kyllä. (jos sen kaiken voisi aina _ennelta_ estää, niin mikäs haasava lapsi se sellainen olisi? :D ) Ja jatketaan ja jatketaan.. ja ollaan ihan varmoja, että kunnon ihmisiä noistakin lopulta tulee. Niin tuli mustakin ihan hyväkäytöksinen aikuinen, miksei tulis noistakin?

[En. Mutta yleisesti hänen annetaan jatkaa huonosti käyttäytymistään ja selitetään se sillä että kun sillä on vähän vaikea luonne. Tai muiden perheen lapsien on sopeuduttava siihen että se "haastava" lapsi terrorisoi leikkejä, vie tavarat käsistä ja huutaa. Ja vanhemmat hyssyttelevät koska "teppo" nyt vaan on haastavampi. Vanhemmat uupuvat taakan alla, ja yhtäkkiä onkin helpompi antaa periksi kuin koittaa takoa järkeä päähän, niin väärin kuin se onkin.[/QUOTE]

Tällaisia aloituksia ei saisi ikinä olla. Asia olisi suht mielenkiintoinen mut on kerrottu niin pitkästi että ei millään jaksa koko juttua lukea. Opetelkaa tiivistämään tarinanne.

älä yleistä,mä puutun aina siihen jos lapsi kiusaa/satuttaa tekee muuta ehdottomasti kiellettyä,aina. ja jos joku uupuu tälläisen kanssa en ihmetelis sitä yhtään.

Miksi sanotaan että älä yleistä kun kerron että tätä tapahtuu. Ei tietenkään joka perheessä, eikä kaikissa niissäkään missä on vaikeita lapsi, mutta kuitenkin monessa. Enkä ap syytellyt sinua, puhuin yleisesti tästä asiasta.

[QUOTE="plääh";22655197]Tällaisia aloituksia ei saisi ikinä olla. Asia olisi suht mielenkiintoinen mut on kerrottu niin pitkästi että ei millään jaksa koko juttua lukea. Opetelkaa tiivistämään tarinanne.[/QUOTE]

tai sitten sinä voit lakata lukemasta näitä juttuja jos et vaivaudu edes perehtymään kommentteihin...

koulussa kun oli kirja-esitelmiä niin varmaan luit kappaleista pari ekaa riviä ja taka kannen...

No näitäkin varmaan on , mutta lienevät vähemmistö kuitenkin.. suurinta osaa kun kuitenkin yritetään ja yritetään ja vielä kerran yritetään ohjata oikeaan.. niin meilläkin.. eikä "anneta" käyttäytyä huonosti. valitettavasti vaan ympäristö näkee sitten sitäkin vaihetta, kun kasvatus ei vielä ole "toiminut", esim. meillä vaikkapa sitä ajttelematta toimimista tai kiukkukohtauksia.. mutta aina me niihin puututaan kyllä. (jos sen kaiken voisi aina _ennelta_ estää, niin mikäs haasava lapsi se sellainen olisi? :D ) Ja jatketaan ja jatketaan.. ja ollaan ihan varmoja, että kunnon ihmisiä noistakin lopulta tulee. Niin tuli mustakin ihan hyväkäytöksinen aikuinen, miksei tulis noistakin?

Hyvin sanottu. Minuakin ärsyttää kun sitä karkkihyllyllä kiukuttelevaa lasta katsotaan pitkään ja ajatellaan ettei häntä kasvateta ollenkaan. Jos hän ei siinä ikinä kiukuttelisi, hän ei tosiaankaan olisi vaativa ;)

[QUOTE="madam";22655180]

Miksi sanotaan että älä yleistä kun kerron että tätä tapahtuu. Ei tietenkään joka perheessä, eikä kaikissa niissäkään missä on vaikeita lapsi, mutta kuitenkin monessa. Enkä ap syytellyt sinua, puhuin yleisesti tästä asiasta.

koska sä yleistät, ja samalla syytät siis että kaikkien hankalien lasten vanhemmat tekee näin.
Eikä toki ole niin. Sinun ympäristössäsi on huonoja kasvattajia.
Et voi silti väittää että kaikkien vaikeiden lasten vanhemmat luovuttavat näin. Moni yrittää tosissaan ja kasvattaa lasta, ja SILTI syytetään äitiä lapsen käytöksestä.

Toki persoonallisuus määrittelee paljon lapsen käytöksestä, mutta kasvatuksella on myös oma tärkeä osansa. Oletteko huomanneet, että useimmiten se on esikoinen joka on haastava, ja muut lapset sitten helpomppia.. Näin myös meidän kolmen lapsen kohdalla. Kyllähän kasvatusta ja muuta lapsen kanssa toimimista oppii koko ajan, ja esikoinen on ikäänkuin "harjoituskappale". Vanha kansahan sanoo, että vasta kolmannesta lapsesta pystyy nauttimaan kunnolla. Se pitää mielestäni paikkansa, osaa jo ottaa rennommin. Ja ainakin minä tietoisesti olen kolmannen kanssa välttänyt niitä "virheitä", joita esikon ja keskimmäisen kanssa olen tehnyt.

koska sä yleistät, ja samalla syytät siis että kaikkien hankalien lasten vanhemmat tekee näin.
Eikä toki ole niin. Sinun ympäristössäsi on huonoja kasvattajia.
Et voi silti väittää että kaikkien vaikeiden lasten vanhemmat luovuttavat näin. Moni yrittää tosissaan ja kasvattaa lasta, ja SILTI syytetään äitiä lapsen käytöksestä.

No etkös sinä nyt yleistä vuorostasi (kun kerran minäkin tein niin)..?

Ja lue tarkemmin, en väittänyt että KAIKKIEN vaikeiden lasten vanhemmat luovuttavat. Voi keskustella asioiden eri puolista ilman että vedetään herne nenään erilaisista kommenteista. Eikö ole hyvä että asiasta tuodaan monta eri puolta esiin? Mikään niistä ei kuitenkaan ole absoluuttinen totuus (ainoa tapa toimia), koska ihmiset toimivat samanlaisissa tilanteissa eri tavalla.

ei se kiukutteleva lapsi, oli yleinen paikka tai ei, ole mikään kauhea ihme tai häpeän aihe, antaa mesota ei tapojen opettaminen aikaa tai paikkaa katso. kauheeta jos joku mummeli tai vastaava saa hirmusia traumoja siitä kun "lapsi on ihan hirveä" tai "vanhempi on ihan pihalla kasvatusasioista" hänen mielestään, tunkekoon ahdistuneet ihmiset päänsä pakastealtaaseen jos ei siedä sitä että joskus joutuu olemaan samassa tilassa kiukuttelevan lapsen kanssa esim. kaupassa

Toki persoonallisuus määrittelee paljon lapsen käytöksestä, mutta kasvatuksella on myös oma tärkeä osansa. Oletteko huomanneet, että useimmiten se on esikoinen joka on haastava, ja muut lapset sitten helpomppia.. Näin myös meidän kolmen lapsen kohdalla. Kyllähän kasvatusta ja muuta lapsen kanssa toimimista oppii koko ajan, ja esikoinen on ikäänkuin "harjoituskappale". Vanha kansahan sanoo, että vasta kolmannesta lapsesta pystyy nauttimaan kunnolla. Se pitää mielestäni paikkansa, osaa jo ottaa rennommin. Ja ainakin minä tietoisesti olen kolmannen kanssa välttänyt niitä "virheitä", joita esikon ja keskimmäisen kanssa olen tehnyt.

tuota voi olla näinkin, mutta mites minun äiti osasi kasvattaa 5lasta mutta 6:ta ei sitte niin hyvin osannutkaan(no hänkin on rauhottunut tässä vuosien mittaan kohta aikuinen).

miten serkkuni lapsi on niin helppo vaikka; hän on vapaasti kasvatettu, perustarpeet oli vähän retuperällä pienenä,ei oikein hellyyttäkään saanut,aika epäjohdonmukaista kasvatusta(esim. et saa suklaata,lapsi kiukutteli,saikin suklaata) hän on 6 ja aivan normaalikäytöksinen, mukava iloinen lapsi.

naapurissa 6:nen lapsen kohdalla äiti tarvitsi kasvatusneuvoja,koska tulistuu herkästi(joo ja tää on alle 2v) ihme ku teki virheet sitte vasta.

Mä voisin vastata lyhyesti, että "tiesin" :)

Itsellä kaksi lasta, kasvatustavat molemmilla ihan samat (toki esikoisen kohdalla kaikki vielä uutta ja kuopuksen kanssa jo tutumpaa), luonteet vaan ovat kuin yö ja päivä :) Mutta molemmissa helppoutensa ja haasteensa, ainoastaan erilaiset :)

Tiedän, mun esikoinen on ns. haastavampi lapsi ja kuopus äärettömän helppo ja rauhallinen. Mun kaverilla on 1 lapsi joka on juuri sellainen helppo joka on vauvasta asti nukkunut yönsä läpi, ei kiukkua, ei tee pahojaan..Tää mun kaveri on ihan kauhuissaan siitä että miten meidän lapsi on voitu kasvattaa noin, siis voin van todeta että parhaani olen tehnyt ja parhaani tulen hänen kanssaan varmasti tekemään hän niin rakas minulle joka tapaukseesa. pahalta välillä tuntuu kun toiset ei oikeasti ymmärrä että kaikki ei ole samanlaisia. Eikä tää mun esikoinen todellakaan ole pahantahtoinen vaan vähän sellanen höselö ennemminkin asioita tapahtuu vähän niinkun siinä touhottaessa..ei ole esim koskaan lyönyt ketään yms tällaista vaan on sellanen touhottaja jolla on kova tahto

Yhteistyössä