Aiheeton lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1313
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1313

Vieras
Mahtiaisko täältä löytyä muita aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kohteiksi joutuneita? Itse odotan esikoistani seitsemännellä kuulla ja minusta tehtiin ennakoiva lastensuojeluilmoitus.

Tapa ilmoituksen tekemisestä oli sangen mielenkiintoinen ja kun minulla ei aiheesta ole kokemusta niin se tavallaan "pilasi" osan odotusaikaa ja sai miut tuntemaan että olen tehnyt jotain väärin.
Asuin siis silloin vielä poikaystävän kanssa kahdestaan pienessä kaksiossa, josta minulla oli muutto isoon kolmioon seuraavan kuun alussa. Muutin yksin, koska lapsen isä ilmoitti ettei halua olla missään tekemisissä meidän kanssamme, ja siksi koska tämä kaksio oli aivan liian pieni meille ja halusin että lapsella olisi oma huone, koska semmoinen pitäisi olla joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Enkä enää jaksaisi myöhemmin alkaa stressaamaan muutosta.
Löysin ison kolmion johon mahtui minun ja vauvan tavarat ja vauva saisi oman huoneen. Lisäksi tässä entisessä kaksiossa oli se huono puoli että siihen ei ollut remonttia tehty, joten pyykinpesukoneliitännät puuttuivat ja mielestäni oma pyykinpesukone on lapsiperheessä jokseenkin hyödyllinen. Muutenkin kaksio oli tosi huonossa kunnossa ja kuten aikaisemmin mainitsin - LIIAN täynnä tavaraa ja liian pieni. En olisi voinut kuvitellakaan asuvani siellä vauvan syntymän jälkeen.

Muutamaa päivää ennen muuttoa tämä lapsen isä soitti ja sanoi että joku henkilö oli kuulemma yrittänyt tavoittaa minua (useita kertoja) saamatta minua kiinni. Kyselin että kuka, ei ollut minulle ainakaan yhtään puhelua tullut. Joku miehen oma työntekijä, en kysellyt aiheesta enempää. Tiesi kuitenkin että olin raskaana ja että olin muuttamassa.
Kyselin sitten että mitä asia koskee ja mies sanoi että hänen käskettiin sanoa minulle että pitää olla kotona silloin ja silloin. Se oli muuttoa edeltävä päivä ja sanoin että entä jos minulla on menoa. Ei kuulemma auttanut, kotona pitää olla silloin että meille tulee sosiaalityöntekijä. Olin että minkä ihmeen takia ja miksei minulle ole soitettu asiasta. Kuulemma tulee selittämään etuuksista ja tuista joihin ollaan nyt oikeutettuja kun vauva on tulossa. Luulin että sosiaalityöntekijä tulee kunnan sosiaalitoimistosta ja pyysin numeron, josta minua oltiin yritetty tavoittaa. Soitin useita kertoja ja jätin viestejä vastaajaan että minua oli yritetty saada kiinni että soittaisivat takaisin. Ei vastattu, eikä kukaan soittanut siitä numerosta minulle.

Sinä päivänä odotimme sitten kotona tapaamista ja viimein ovikello soi. Sieltä tuli kaksi ihmistä, toinen oli tämä jonka tiesin "yrittäneen" soittaa minulle ja toista en olut ikinä nähnytkään. Istuin sohvalla ja tämä sosiaalityöntekijä otti tuolin ja asetti sen minua vastapäätä ja istui siihen. Ensimmäiseksi kysyin että mistä hän on ja miksi hän on täällä. Hän oli jonkin laitoksen sosiaalityöntekijä, muttei sosiaalitoimiston. Ja hän on täällä kuulemma siksi että heillä on syytä epäillä että jätän vauvani hoitamatta kun se syntyy. Perusteita väitteelle en saanut, mutta tekstiä tuli kovasti, että ymmärränkö minä että kun pidän lapsen niin siitä ei pääse niin sanotusti eroon ja välillä kysyttin semmoisiakin että olenko täysin ymmärtänyt sen että jos vauvaa ei hoida niin se kuolee, että se on täysin minun hoitoni varassa. Olin aivan ällikällä lyöty että mitä tämä oikein meinaa. Sitten miehelle välillä esitettiin ristikysymyksiä että onko hänen mielestään minusta äitiainesta ja tätä vauvaa hoiamaan. Sitten palattiin taas minuun että onko minulla minkä verran kokemusta lastenhoidosta. Sanoin että tutuilla on muutaman vuoden ikäisiä lapsia joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Sitten takerruttiin siihen että niin muttei ole pienien vauvojen hoitokokemusta.
Viimein tokaisin että enköhän minä osaa hoitaa lastani niin hyvin kuin kuka tahansa esikoisensa saava. Että tuskin olisin lasta pitänyt jos sen hoitamiseen ei olisi resursseja tai voimia. Sitten alettiin puimaan sitä että kun tavaraa on niin mahdottomasti asunnossa ja tänne ei mahdu vauva eikä sen tavarat. Siihen vastasin että sen takia olen muuttamassa isompaan asuntoon, että mahtuu. No, sekään ei sitten ilmeisesti ollut hyvä juttu, koska sitten alettiin mäkättää että muutan liian kauas ja yksin eli toisin sanoen kukaan ei ole valvomassa osaanko hoitaa vauvaa. Siihen sanoin että jaksamisen suhteen minulla ei ole mitään ongelmia ollut ja olen hoitanut itseni ja vauvan asioita niin että kaikki olisi valmiina sen synnyttyä, mikä todistaa tietääkseni jotain siitä että haluan äidiksi ja olen valmis siihen. Mutta ongelma olikin kuulemma se että kun kaverit on kaukana. Joo-o, 40-50 kilometria sinne missä kaikki ystävät ja tarvittaessa hoitoapu asuu, bussilla pääsen joka aamu kuudesta alkaen kulkemaan ja jos en pääse niin ei hätää, tutuilla on autot että he tulee sitten minun luokse kahvittelemaan ja aikaa viettämään. Sitten tilanteeseen ehdotettiin että jos muuttaisit ensikotiin 200-300 kilometrin päähän. Sitten kysyin että miten se auttaa äskeiseen ongelmaan, että sittenhän olisin täysin vieraassa kaupungissa vauvan kanssa ja kaverit kaikki liian kaukana. En saanut vastausta siihen kysymykseen vaan sekin aihe jätettiin sitten siihen.

Niine hyvineen sosiaalityöntekijä nousi ylös, sanoi että tämä ei tarkoita vielä mitään mutta minä teen ennakoivan lastensuojeluilmoituksen. Ei selitetty millä perusteella ilmoitus tehdään tai mitä se edes tarkoittaa. Sanottiin vaan että tehdään tämä ennen kuin on liian myöhäistä ja tilanteeseemme pystytään tarjoaaman apua ajoissa. Miten niin ennen kuin on liian myöhäistä?

Jäi tosi paha maku suuhun koko tapaamisesta. Sen jälkeen soitin omalle sosiaalityöntkeijälle sosiaalitoimistoon että mitä siellä koneella lukee, mitä minusta on kirjoitettu ja miksi ilmoitus on tehty. Luki vain että miehen asunto on liian pieni ja ei lapsiperheelle sopiva. Tässä vaiheessa minun malttini alkoi olla mennyttä ja totesin kymmennen kerran että juuri siksihän minä isompaan asuntoon muutin. Kerroin käynnistä ja siitä etten ollut ikinä ko. työntekijää nähnyt ja kysyin että onko hän siellä töissä. Ei ollut. Ensimmäinen ja viimeinen tapaaminen tämän henkilön kanssa, jos minulta kysytään.

Lisäksi oli marmattanut jotain etten syö tarpeeksi (?). Ei kyllä jääkaappia katsonut eikä minulta syömisestä mitään puhunut. Neuvolassa on mitattu paino ja sikiön painon lisäksi raskauden aikana tullut jo 10 kg että ehkä se selittää syömisestäni vähän enemmän.
Lisäksi oli maininnut että olimme niin yhteisessä ymmärryksessä siitä, että olen avun tarpeessa ja koen että arki on minulle raskasta, mitä en ollut missään vaiheessa sanonut.

Minulla on nyt tulossa jotain työntekijöitä tarkistamaan tilannetta ja päättämään siitä jatkuuko asiakkuus vai päättyykö se. Voinko tehdä valituksen tästä jossain? Tosi iso osa odotuksesta meni ihan pilalle ja kiinnostaisi tietää onko tätä ilmoitusta edes tehty oikein perustein.
Omalle sosiaalityöntekijälleni oli kuitenkin tämä jättänyt kertomatta sen miten sätti minua siitä etten osaisi hoitaa vauvaa sen synnyttyä ja vaikka alussa sanoi että tämä on se aihe mitä tässä käsitellään. Niin, ja niistä tuista ja etuuksista ei sanottu halaistua sanaa, vaikka minulle ilmoitettiin ensin että se on tapaamisen tarkoitus, mikä tuntuu minusta lähinnä huijaukselta ja todella epäkohteliasta edes olla ilmoittamatta minulle tapaamisesta ja sen aiheesta, kun minun asioistani tapaamisessa kuitenkin puhuttiin. Jos mieheltä jotain kysyttiin niin se liittyi jotenkin minuun ja siihen onko miehen mielestä minusta johonkin asiaan tai selviytymään arjesta vauvan kanssa.

Kohtalotovereita? :(

Todella kurjaa lukea tällaista :(
Itselläni ei ole lapsia, sanon sen heti tähän alkuun.
Kuinka vanha olet?

Nää on tosi kurjia juttuja, mutta muistetaan nyt se, että Suomessa on todistettavasti lapsia, jotka elävät kurjissa oloissa, joita ei rakasteta ja joista ei välitetä. Nämä lastensuojeluihmiset ovat varmasti nähneet monenmoista uransa aikana ja yrittävät ainakin ehkäistä, ettei näitä tulisi lisää. Ikävää että sinusta on tehty (tai ollaan tekemässä?) lastensuojeluilmoitusta jo etukäteen. Mutta eiköhän asia varmasti järjesty. Noiden on ilmeisesti pakko esittää "tyhmiä" kysymyksiä. Katsovat vain miten reagoit. Pidät vain pään kylmänä etkä aiheuta mitään draamakohtausta.

Ahaa, ilmeisesti olet ollut sosiaalihuollon asiakas (kenties jotain lastenkoti-koulukoti-sijaiskoti-tms. juttuja)?

Onko sinulla vanhempia, sisaruksia, kummeja, muita sukulaisia, ystäviä tukiverkkona?
Minkälainen historia sinulla on?

En nyt näistä jutuista niin tarkasti tiedä, mutta jos sosiaalitoimisto (tms) näkee jotain ongelmaa, niin pyydä sitten heiltä viikottaista apua ja tukea. Kyllähän noita on. Eihän tämä nyt niin toimi, että jos nyt satut jäämään yksinhuoltajaksi, niin olet automaattisesti huono äiti ja huono ihminen ja sinulta viedään kaikki pois. On perheitä, joissa on jääty tahattomasti yksinhuoltajaksi (esim. leskeksi). Ei heiltä viedä lapsia sen takia, että joutuvat muuttamaan pienempään asuntoon ja ovat yksin.

Uskon kyllä, että lastensuojeluihmisillä on sitä järkeä päässä. Joku nyt vaan on tehnyt sinusta ilmoituksen (ehkä entinen miehesi ja lapsen isä?). Niiden on pakko tutkia kaikki ilmoitukset.
Jos elämässäsi on kaikki muuten kunnossa, niin sinulla ei pitäisi olla mitään hätää.
Meneekö tämä nyt liian yltiöpositiiviseksi jaaritteluksi?

Toivon sinulle kaikkea hyvää kaikesta huolimatta ja mukavaa raskausaikaa helteistä huolimatta.

Kiitoksia nopeista vastauksista. Minulla on itselläni ollut vaikea lapsuus, jossa äiti joi liikaa ja se tietysti vaikutti elämääni. Nytkin katkerana ajatelen että eipä lastensuojelu silloin puuttunut tilanteeseeni millään tavalla.

Ystäviä on yllin kyllin ja niistä ei ole pulaa. :) Perheeseen välit ovat nyt tällä hetkellä hyvässä kunnossa, joskaan menneet ei ole unohtuneet eikä ikinä unohdukaan.

Ja siis tämä sosiaalityöntekijä tuli meille kotiin ja hän teki ilmoituksen, sanoi että hänellä herää huoli etten osaa hoitaa vauvaa. Kaikille joille olen tästä kertonut, asia on tullut täytenä yllätyksenä. Ja tietty kysytään että no minkätakia ilmoitus on tehty, niin hyvä vastata siihen kun itsekään en ole täysin perillä asiasta. Mitään todellista huolta ei ole vielä ilmaantunut, tai ainakaan asiasta ei ole minulle mitään sanottu.

Jää nähtäväksi jatkuuko asiakkuus vai katsotaanko ettei tarvetta ole. Hyvähän se on että pyrkivät löytämään ja estämään tapaukset jossa avulle on tosiaan tarvetta, mutta minusta tuntui että tässä oli ihan kiusanteosta kysymys ja ihan tahallaan yritettiin sanoa minulle että usko nyt, ei sinusta ole äidiksi. Tai niin minä ainakin sen ymmärsin. Monta kertaa sanoin että niin, minulla on ihan hyvä olo vauvan suhteen ja muutenkin, että kyllä minusta tulee hyvä äiti ja aion ollakin paljon parempi äiti kuin omani oli. Niin tuntuu että minua katsotaan vaan epäilevästi. Pitäisikö minun sitten alkaa valehtelemaan heidän mielikseen? Itse en sille mitään voi että tunnen varmuutta ja onnistumista arjessa ja tulevaisuudessa ja olen saanut hoidettua vauvalle kaikki valmiiksi.

Ja siis muuten minulla on ihan normaali lapsuus ollut. Mitään ongelmia sinällään ei ole ollut ja koulut ja ammattikoulut käytynä. Minulla ei ole ollut mitään koulukoti-sijaiskoti taustaa ikinä. Eikä minulla ole ollut hoitosuhteitakaan mihinkään eikä lääkityksiä mihinkään esim. masennuksiin yms.

Enkä siis ollut tätä ilmoituksen tekijää ikinä nähnytkään, eikä ollut mieskään. Hän ei toisin sanoen meistä tai minusta voi yhtään mitään tietääkään, mutta puheista päätellen hän oli nyt vaan jostain saanut päähänsä tämän ajatuksen että jättäisin vauvan hoitamatta. Sehän tässä harmittaakin kun selvää syytä tai selitystä, perustetta en asiaan saanut. Kunhan nyt vain epäillään. :/

Mutta miksi sinulla on siis oma sosiaalityöntekijä? En kyllä ymmärrä alkuunkaan miten joku voi saada tuollaista päähänsä, ellei sinulla ole aiempia asiakkuuksia johonkin vastaavaan tai joku ulkopuolinen henkilö ei ole vihjannut jotain näille sosiaalityöntekijöille? Toivottavasti asiat selviävät parhain päin.

Tuo ennakoiva lastensuojeluilmoitus ei ole välttämättä ollenkaan huono asia, sinulla on mahdollisuus saada apua ja tukea vauvan syntymän jälkeen.

Ja jos teillä molemmilla (sinulla ja miehelläsi) on jo ns. omat sosiaalityöntekijät, niin olette kuitenkin jostain syystä sosiaalitoimen asiakkaita jo valmiiksi?

Useasti jos henkilö on sosiaalitoimen pitämpiaikainen asiakas, myös uuden tilanteen edessä (lapsi syntyy) ollaan valmiimpia auttamaan jo etukäteen. Ennakoiva lastensuojeluilmoitus on tarkoitettu siihen, että tukea ja resursseja ohjataan etukäteen lapselle, sehän on sinulle vain plussaa. Lastensuojelu on eri osastoa tavallaan aikuisten sosiaalitoimen kanssa, siksi asiaa tuli hoitamaan joku sinulle tuntematon.

Sinulla on tietysti oikeus saada selville kaikki sinua koskevat kirjaukset mutta lastensuojelun ensisijainen tehtävä on suojella lasta, ja jos he katsovat, että apua tarvitaan ota se vastaan.

Kysyitkö kuka oli ilmoituksen lastensuojeluun tehnyt vai oliko se tehty nimettömänä?
Jos työntekijä sanoi tekevänsä itse ilmoituksen tavattuaan sinua hänelle on täytynyt herätä huoli käynnin aikana? Muussa tapauksessa tutkitaan lastensuojeluun tullutta ilmoitusta ja onko sen perusteella oikeasti syytä huoleen ja lisätoimenpiteille.
Sinulla on oikeus kuulla ilmoituksen sisältö. Sitä voidaan pimittää vain hyvillä perusteilla ja erillisellä päätöksellä.

Eihän se niinkään ole voinut mennä, että työntekijä (jota et ole koskaan tavannut) olisi seuraillut sinua kaupungilla salaa ja nähnyt jotain huolestuttavaa ja sen vuoksi tullut kotikäynnille. Kyllä joku ilmoitus n varmaan ensin jostain tullut ja sen sisältö sinulla on oikeus kuulla+lähettäjä.

Todella omituiselta kuulostaa tuo sinun tilanteesi. Melkein voisi ajatella, että ovat erehtyneet ihmisestä ja tulleet tenttaamaan väärää tapausta.

Joka tapauksessa, toivottavasti juttu selviää ja pääset pian elämässä eteenpäin unohtaen koko väliselkkauksen :)

Ja jos teillä molemmilla (sinulla ja miehelläsi) on jo ns. omat sosiaalityöntekijät, niin olette kuitenkin jostain syystä sosiaalitoimen asiakkaita jo valmiiksi?[/QUOTE]

Vastaan nyt vähn A.P:n puolesta ja voi mennä ihan metsäänkin, mutta yleensähän (ainakin kotikaupungissani) jokaisella on ns.oma sosiaalityöntekijä nimettynä kadun tai kaupunginosan mukaan (ja sen kuuluuko aikuispuolelle vai minne). Eli vaikka olisit ensimmäistä kertaa yhteydessä sossuun niin sinulle kerrotaan kuka on sinun "oma" sosiaalityöntekijä.
Ja onhan a.p. voinut joskus hakea vaikka toimeentulotukea? Minä ainakin hain ennen ensimmäisen lapsen syntymää, mutta ei kukaan minusta silti ilmoitusta tehnyt.

Siis ilmeisesti tämä luonasi käynyt sosiaalityöntekijä ei ollut kunnan lastenvalvonnan sosiaalityöntekijä, vaan oli vai koulutukseltaan sosiaalityöntekijä ja töissä jossakin "laitoksessa", näin sanoit? Sairaalassa, päihdevieroituslaitoksissa ja vammaispalveluihin liittyvissä laitoksissa on sosiaalityöntekijöitä. Tuliko hän siis jostain tällaisesta paikasta?

Luin kursiivisti. Mutta muutama seikka kalahti silmään. Mihin äiti ja vauva tarvitsevat kolmiota? Vauvojahan syntyy yksiöihinkin ja ahtaissa neliöissä voi asua useampi henkilö plus kotieläimet. Eli ei pitäisi olla viranomaisilla nokankoputtamista. Jos saa asumistukea,niin ylimenevistä neliöistä ei sitä saa,siksi liian suuri vuokra voi aiheuttaa päänvaivaa kun on hoitovapailla(kolmio kahdelle). Mun mielestä sossun pitää perustella kotikäyntinsä ja muistaakseni niihinkin oli lakipykälät. Kotirauhaa ei tuosta noin vaan saa mennä häiritsemään eikä sisään tarvitse päästää ketään ihmistä( voi ilmoittaa poliisille kotirauhan häirinnästä..)Neuvola myös voi olla paikka mistä ne ilmoittelee huoliaan sossuun. Sinänsä jos ilmoitus on aiheeton, sehän on vaan hyvästä. Viranomaiset ei kuitenkaan saa toimia mielivaltaisesti asiakkaidensa oikeuksia polkien.. Vaan heillä pitää olla aika hyvät perusteet toimintoihin mitkä koskee kontrollia... Ja niitä saa kyllä toimenpiteiden kohteeksi joutunut vaatia lakikirjan kanssa jos ei muuten..

Aivan hullua touhua. Pahinta tuo asioiden vääristely ja valehtelu, että väittävät että koet raskaaksi vaikket ole niin sanonut...Seuraavalla tapaamisella nauhoita kaikki tai mielummin myös asianajaja mukaan! Älä jää kaksin noiden kanssa. Varmat ärsyttää tuollainen kyttäys ja ongelmien keksiminen tyhjästä.

Siid nimenomaan tätä tarkoitin. Että alueellisesti oma sosiaalityöntekijä on tässä, jolle soitn ja khsuin miksi ilmoitus on tehty. Tämä joka ilmoituksen teki, oli jonkin laitoksen sosiaalityöntekijä - ja sehän siinä hauskinta onkin kun minulla ei ko. laitokseen ole minkäänlaista hoitosujdetta ollut. Tämä henkilö ei tunne minua enkä koskaa häntä ole nähnyt eikä hän meillä ole aikaisemmin käynyt. Siksi ihmettelinkin mistä hän oli saanut päähänsä ajatuksen siitä etten vauvaa osaisi hoitaa ja kun kysyin asiaa, sitä ei åerusteltu minulle. Ja ilmoituksessa luki vain että tämä entinen asunto on niin huonokuntoinen jne. Kunnan sosiaalitoimistosta lapsiperheykisköstä otettiin yhteyttä vasta ENSIMMÄISTÄ kertaa tämän ilmoituksen tekemise. jälkeen ja siinä ilmoitettiin syyksi taas huoli arjen hallinnasta. Eli en enää itsekään tiedä oikein mikä tässä on se perimmäinen syy.

Jos joku tekisi ilmoituksen (tuskin), ilmoittaisin, että tallennan puheen tai saavat lähteä. Kysyy nauhurilla (puhelimeen saa) varmuuden lupasn, jotta voi käyttää sitä tilanteissa, jossa on vääristelty sanoja.

Lastensuojeluilmoitus tehdään kaikista, jotka ovat raskaana 18 v tai ennen. Itse olin onneksi täyttänyt jo 19 kun menin neuvolaan ekaa kertaa, joten en tuota saanut. Vai minkä ikäisiä olette?

Siid nimenomaan tätä tarkoitin. Että alueellisesti oma sosiaalityöntekijä on tässä, jolle soitn ja khsuin miksi ilmoitus on tehty. Tämä joka ilmoituksen teki, oli jonkin laitoksen sosiaalityöntekijä - ja sehän siinä hauskinta onkin kun minulla ei ko. laitokseen ole minkäänlaista hoitosujdetta ollut. Tämä henkilö ei tunne minua enkä koskaa häntä ole nähnyt eikä hän meillä ole aikaisemmin käynyt. Siksi ihmettelinkin mistä hän oli saanut päähänsä ajatuksen siitä etten vauvaa osaisi hoitaa ja kun kysyin asiaa, sitä ei åerusteltu minulle. Ja ilmoituksessa luki vain että tämä entinen asunto on niin huonokuntoinen jne. Kunnan sosiaalitoimistosta lapsiperheykisköstä otettiin yhteyttä vasta ENSIMMÄISTÄ kertaa tämän ilmoituksen tekemise. jälkeen ja siinä ilmoitettiin syyksi taas huoli arjen hallinnasta. Eli en enää itsekään tiedä oikein mikä tässä on se perimmäinen syy.

Onko lapsen isällä joku suhde tähän ko. laitokseen? Tai jollain muulla tuttavallasi tai sukulaisellasi?

Erikoinen kuvio joka tapauksessa. Jos sinulla ei mitään suhdetta tähän laitokseen ole, tuntuu että tuo laitoksen työntekijä on jotenkin nyt toiminut rajattomasti. Asian tietysti selittää, jos lapsen isä on tuo huolestuja, ja sosiaalityöntekijä on sitten lähtenyt asiakkaansa (jos se on lapsen isä) huolen takia asiaa setvimään - silti minusta aika merkillinen toimintatapa.

Sinänsähän lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos epäilee olevan aihetta huoleen. Lastensuojelussa toimivan sosiaalityöntekijän tehtävänä on sitten selvitellä onko aihetta huoleen todella, ja jos on, minkälaista apua ehkä tarvittaisiin.

Lapsen isällä on ilmeisesti jokin suhde tähän laitokseen, mutta suhteemme oli jo siinä vaiheessa etteihän halunnut olla minun tai vauvan elämässä ja olin muuttamassa yksin. Ja tässä tapaamisessa käsiteltiin nimenomaan minun pärjäämistä vauvan kanssa ja sen kyseenalaistamista ei minulle mitenkään perusteltu, vaikka asiasta kysyin. Ja siis tämän laitoksen työntekijä, joka teki ilmoituksen, ei ollut nähnyt aikaisemmin edes lapsen isää. Ja ei hän meillä voohtynyt kuin sen vajaan tunnin, jonka aikana minun hoitotaitojani sitten kyseenalaistettiin, muttei minun mieliöiteitäni kuunneltu yhtään. Lisäksi hän sanoi kaikenlaisia outoja toteamuksia kuten esim. "parempi tehdä tämä tässä vaiheessa ennen kuin lapsi otetaan sinulta pois." Ihan kuin olisi vääjäämätön tosiasia että hoitaisin lasta niin huonosti että se johtaidi huostaanottoon. Ei kuitenkaan sanonut mistä moinen huoli johtuisi...

Olen työssä lastensuojelussa ja omaan pitkän kokemuksen myös ensikotityöstä.

Ennakoiva ls-ilmoitus tulee tehdä, jos on epäilys, että syntymässä olevan lapsen perhe tulee tarvitsemaan enemmän tukea ja apua, kuin mitä peruspalvelut pystyvät tarjoamaan. Raskausaikana pyritään tutustumaan perheeseen ja sen tilanteeseen ja miettimään, minkälainen tukimuoto olisi perheelle paras. Jos todetaan, että huolta ei ole, ei tietenkään suositella mitään jatkoja eikä ls-asiakkuus edes ala.

Tämä kirjoitus on tietysti kirjoitettu vain kirjoittajan omasta näkökulmasta eikä kaikkia huomioonotettavia asioita varmasti ole tähän haluttu laittaa. Itseni
mietityttää, miksi kirjoittaja ei oikein tunnu tietävän kotona käyneen työntekijän asemaa ja suhdetta vauvan isään. Jos kyse on esim. miehen päihdekuntoutuspaikan työntekijästä, on käynti mielestäni itsessään asiallinen, varsinkin, kun työntekijällä on tieto raskaudesta, mutta ei ole tavannut ennen vauvan äitiä. Työntekijän käyttäytymiseen yms. en ota kantaa.

Kirjoittajan kannattaa pyrkiä alueen ls-sossun kanssa hyvään yhteistyöhön. Jos avuntarvetta ei ole, ei sitä taatusti tarjota. Jos tarjotaan jotain, kannattaa ilman muuta ottaa vastaan. Yksin vauvan kanssa on raskasta, vaikka kuinka kaverit käviskin kahvilla. Tsemppiä!!!

Ihmetyttää miten jostain muualta kuin lastensuojelusta tultaisiin tekemään kotikäynti ja arvio lastensuojeluasiakkuuden tarpeesta.
Miksi jostain laitoksesta jonne a.p:lla eikä hänen miehellään ole tällähetkellä asiakkuutta olisi mitään asiaa tulla tekemään mitään koti "tarkistuksia"?

Jos jollain ulkopuolisella taholla (esim.päihdehuolto tai mt-palvelut), jonne on toisella joskus ennen ollut kontakteja, heräisi huoli vanhempien pärjäämisestä, tulisi kai heidän tehdä ilmoitus lastensuojeluun ja sen jälkeen lastensuojelusta tultaisiin tekemään kyseinen kotikäynti?
Ei kai mistään ulkopuolisesta "laitoksesta" voida vain soittaa, että nyt on oltava kotona me tullaan käymään. Miten nämä työntekijät ovat perustelleet käynnin esimiehilleen? Ihmetyttää kyllä..

Olisiko kuitenkin kyseessä ollut esim.neuvolan perhetyöntekijät? Tai kunnan joku muu perhetuki palvelu? Kuitenkin ihmetyttää miksi eivät tulleet suoraan lastensuojelusta käymään.. Oman alueen sosiaalityöntekijän olisi pitänyt pystyä kertomaan tarkemmin mistä taholta nämä virkailijat tulivat kun kerran osasi käynnin tekstinkin koneelta lukea.
Soitahan a.p uudestaan omalle sossulle ja kysy ketä ja mistä nämä ihmiset olivat ja mistä ovat alunperin saaneet idean tulla käymään luonasi. Sinulla on oikeus nämä asiat tietää.

Olen työssä lastensuojelussa ja omaan pitkän kokemuksen myös ensikotityöstä.

Ennakoiva ls-ilmoitus tulee tehdä, jos on epäilys, että syntymässä olevan lapsen perhe tulee tarvitsemaan enemmän tukea ja apua, kuin mitä peruspalvelut pystyvät tarjoamaan. Raskausaikana pyritään tutustumaan perheeseen ja sen tilanteeseen ja miettimään, minkälainen tukimuoto olisi perheelle paras. Jos todetaan, että huolta ei ole, ei tietenkään suositella mitään jatkoja eikä ls-asiakkuus edes ala.

Tämä kirjoitus on tietysti kirjoitettu vain kirjoittajan omasta näkökulmasta eikä kaikkia huomioonotettavia asioita varmasti ole tähän haluttu laittaa. Itseni
mietityttää, miksi kirjoittaja ei oikein tunnu tietävän kotona käyneen työntekijän asemaa ja suhdetta vauvan isään.

Jos kyse on esim. miehen päihdekuntoutuspaikan työntekijästä, on käynti mielestäni itsessään asiallinen, varsinkin, kun työntekijällä on tieto raskaudesta, mutta ei ole tavannut ennen vauvan äitiä. Työntekijän käyttäytymiseen yms. en ota kantaa.

Kirjoittajan kannattaa pyrkiä alueen ls-sossun kanssa hyvään yhteistyöhön. Jos avuntarvetta ei ole, ei sitä taatusti tarjota. Jos tarjotaan jotain, kannattaa ilman muuta ottaa vastaan. Yksin vauvan kanssa on raskasta, vaikka kuinka kaverit käviskin kahvilla. Tsemppiä!!!

Ihmeen syyllistävä viesti. Eikö teitä opeteta siellä lastensuojelussa kyseenalaistamaan virkamiesten käytöstä? Mikset ota kantaa työntekijän käyttäytymiseen? Oliko se mielestäsi asiallista?

Tulee tunne, että siihen hyvään yhteistyöhön sossun kanssa pitää pyrkiä nimenomaan pelon, ei avun tarpeen vuoksi. Jos onnistuu suututtamaan väärän ihmisen, tämä voi kostautua. Vallanhimoisia ihmisiä sielläkin jotkut ovat.

Ap, nauhoita kaikki tulevat yhteydenpidot jokaisen asiaan liittyvän kanssa. Vaadi myös kaikki tiedot itsestäsi (ja ilmoita kirjallisesti niissä olevista virheistä) , ilmoituksen tekijästä sekä näistä tyypeistä jotka tunkeutui kotiisi. Seuraavan kerran kun tulevat käymään, pyydä kotiisi tukihenkilö. Ikävän usein tuntuvat käyttävän tuota taktiikkaa, että kun saadaan ihminen yksin niin sitä on helpompi joukolla painostaa ja uhkailla.

Yhteistyössä